CO2 injectie/reactor voor of na het filter


Format_z

Well-known member
Lid geworden
9 januari 2020
Berichten
247
Leeftijd
61
Omdat ik met een normale reactor niet de gewenste hoeveelheid CO2 in mijn 200liter bak krijg, overwoog ik eerst een serge reactor te bouwen maar moet dan misschien een extra pomp kopen.
Ik wil nu eigenlijk 2 dingen combineren:
Ik heb een 2de cannister filter gekocht (is nog onderweg) met een pompdebiet van ca 400 liter/uur. (hoofdfilter heeft 1000 ltr/uur met gebruikelijke inhoud)
Het filter kost nog géén 35 euro nieuw.
1585838848975.png
Ik wil aan de inlaat de CO2 injecteren met een in-line diffuser (al dan niet met zo'n poreus steentje). In het filter (alleen grove spons) , dat een hoogte heeft van 25-30 cm (vergelijkbaar met 10" waterfilter) zou dan al het CO2 moeten worden opgelost en kan ik die weer het aquarium inbrengen. Voordeel is dat mijn hoofdfilter gewoon de normale doorstroming behoudt, en ik met de uitlaat van het kleine filter (extra gefilterd ook nog) CO2 inbreng (al dan niet via spraybar).
Dan kan ik ook meteen wat dode hoeken meenemen. Door het hout ontstaan nu "schaduwplekken" en de stroming.

Iemand ervaring met deze configuratie of andere tips ?

Ronald
 
Sommige pompen kunnen dat wel hebben en sommige niet. Heb het zelf nooit geprobeerd maar bij sommige mensen hoor ik dat de rotator die erin zit lucht krijgt waardoor de pomp herrie gaat maken. Denk een kwestie van proberen
 
Waarom bouw je niet die Cerges? Zeker wanneer je toch al een extra filter gaat gebruiken is dit een aanzienlijk betere oplossing dat een Atomizer. Een Cerges reaktor is veel efficiënter. Met een eventuele spraybar is een zeer goede verdeling mogelijk. De Cerges zou ik dan achter een filter zetten.
 
Sommige pompen kunnen dat wel hebben en sommige niet. Heb het zelf nooit geprobeerd maar bij sommige mensen hoor ik dat de rotator die erin zit lucht krijgt waardoor de pomp herrie gaat maken. Denk een kwestie van proberen
Van de sunsun 602b zit de pomp aan de buitenkant bij de uitlaat. Dus zou moeten kunnen denk ik. Ga het proberen.
 
Waarom bouw je niet die Cerges? Zeker wanneer je toch al een extra filter gaat gebruiken is dit een aanzienlijk betere oplossing dat een Atomizer. Een Cerges reaktor is veel efficiënter. Met een eventuele spraybar is een zeer goede verdeling mogelijk. De Cerges zou ik dan achter een filter zetten.
Omdat het gekozen filter de inlaat bovenin heeft en de uitlaat onderin krijg je hetzelfde effect als in de serges. Vloeistof gaat omlaag en de belletjes willen omhoog. Eventuele kleine belletjes worden door de sponzen tegehouden is het idee. Als dat niet lukt wordt het toch een serges (omgebouwd waterfilter) achter het filter . We gaan het zien.
 

Terug
Bovenaan