Wat is er nieuw

CO2 lek bij aansluiting adapter

daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Leeftijd
20
Ik gebruik een sodastream fles voor CO2.
Ik moet een adapter aansluiten zodat de fles op een normale regulator past. Hiervoor had ik een adapter besteld. Hij past maar op een bepaald moment bij het indraaien spuit er CO2 uit het spuitgat.
Weten jullie wat er mis zou kunnen zijn. Alles is gloednieuw.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 10
  • 75270138225__65E23032-9452-4E6E-95CB-11EECB572DA5.MOV
    808.3 KB
Niet meer nodig. Heb een 2kg fles besteld zodat ik de adapter niet moet gebruiken.

Ik gebruik een sodastream fles voor CO2.
Ik moet een adapter aansluiten zodat de fles op een normale regulator past. Hiervoor had ik een adapter besteld. Hij past maar op een bepaald moment bij het indraaien spuit er CO2 uit het spuitgat.
Weten jullie wat er mis zou kunnen zijn. Alles is gloednieuw.

Logisch dat deze gaat spuiten, verkeerde volgorde van gebruik van dit soort 1:1 koppelingen.
Bij het erop draaien wordt gelijkertijd het ventiel van sodastream-fles ingedrukt en gaat CO2 lopen/spuiten.
De bedoeling is de koppeling eerst op drukmeter aan te sluiten en daarna pas de sodastream-fles erop draaien maar dit moet wel heeeeeeel snel.
Als dit niet snel genoeg gaat bevriest het ventiel door spuiten CO2 en of wordt door ijsvorming het vastdraaien zonder lekken onmogelijk.
Dit soort producten zouden verboden moeten worden.

Dit was een betere geweest
https://www.co2supermarket.nl/product/sodastream-cilinderklep-adapter-geavanceerd-171
Deze draai je er gewoon op, pas als het nodig is draai je het sodastream-ventiel in.

Zelf gebruik is deze om sodastream flessen (juist voor bruissysteem) te vullen uit een 6 of 10kg “moederfles”
https://www.co2supermarket.nl/product/sodastream-cilinder-refill-adapter-520

Niet meer nodig. Heb een 2kg fles besteld zodat ik de adapter niet moet gebruiken.
De beste keuze 🙂

Laatst bewerkt:
Logisch dat deze gaat spuiten, verkeerde volgorde van gebruik van dit soort 1:1 koppelingen.
Bij het erop draaien wordt gelijkertijd het ventiel van sadastream-fles ingedrukt
De bedoeling de koppeling eerst op drukmeter aan te sluiten en daarna pas de fles heel snel.
Als dit niet snel genoeg gaat bevriest het ventiel door spuiten CO2 en of wordt door ijsvorming het vastdraaien onmogelijk.
Dit soort producten zouden verboden moeten worden.

Dit was een betere geweest
https://www.co2supermarket.nl/product/sodastream-cilinderklep-adapter-geavanceerd-171
Deze draai je er gewoon op, pas als het nodig is draai je het sodastream-ventiel in.

Zelf gebruik is deze om sodastream flessen (juist voor bruissysteem) te vullen uit een 6 of 10kg “moederfles”
https://www.co2supermarket.nl/product/sodastream-cilinder-refill-adapter-520
Die zien er veel beter uit inderdaad, stom van mij dat ik ze niet eerder heb gezien en jammer dat ik voor dit domme product ben gegaan...
Hoe dan ook ik denk dat ik met de fles van 2kg op lange termijn goedkoper ga uitkopen. De fles laten vullen kost me 15 euro voor 2kg tov de 12 euro voor 450g van Sodastream.

Hoe dan ook ik denk dat ik met de fles van 2kg op lange termijn goedkoper ga uitkopen. De fles laten vullen kost me 15 euro voor 2kg tov de 12 euro voor 450g van Sodastream.
Ik betaal €24 voor 6kg flessen volgens het ruil-cilinder systeem (geen koopflessen maar statiegeld systeem)

Theoretisch kan ik 15x een sodastream-fles vullen (max 400gr overhevelen) wat dan nog maar €1.60 kost per refill (normaliter €12.99)
Er zijn “daar” ook koppelingen/slangen om een grote fles aan een bruis-systeem te koppelen, dan is refillen helemaal niet meer nodig, ook deze moet van goede kwaliteit zijn.

Overigens gebruik ik voor mijn aquarium ook 6kg flessen, heb er dus altijd 2 in huis

Laatst bewerkt:
Die zien er veel beter uit inderdaad, stom van mij dat ik ze niet eerder heb gezien en jammer dat ik voor dit domme product ben gegaan...
Op een hervulbare fles zit sowieso een hoofdkraan dus spuiten van CO2 bij het aansluiten van de drukregelaar zal niet gebeuren. Die kraan zet je pas open als de drukregelaar is aangesloten.

Wel eerst het naaldventiel voorzichtig dicht draaien.

Op een hervulbare fles zit sowieso een hoofdkraan dus spuiten van CO2 bij het aansluiten van de drukregelaar zal niet gebeuren. Die kraan zet je pas open als de drukregelaar is aangesloten.

Die hoofdkraan is wel handig inderdaad, minder gedoe mee.

Maar nog veel belangrijker, draai (naast de hoofdkraan en druppel-regelaar) ook de werkdruk regelaar naar nul (0 bar) voor het wisselen van fles.
Dit is om de manometer te beschermen tegen de plotselinge drukopbouw bij openen volle fles (het ene "merk/type" kan hier gevoeliger voor zijn dan de andere)

Na wisselen fles > hoofdkraan open > gewenste werkdruk instellen > druppel-regelaar instellen.

Zelf controleer ik na wisselen fles ook de afdichting met een beetje zeepwater.

Bij een volle fles zul je in het begin zien dat de werkdruk kan veranderen, stel deze dan bij (dit is bij "normale" 1-traps/stage regelaars)
Dit verschijnsel zul je ook zien bij leegrakende flessen en lijkt ongewenst maar is normaal gedrag (1-stage)

Laatst bewerkt:
De fles laten vullen kost me 15 euro voor 2kg tov de 12 euro voor 450g van Sodastream.
Vaak is bij een industriele gasleverancier goedkoper maar dat moet je even informeren.

Maar nog veel belangrijker, draai (naast de hoofdkraan en druppel-regelaar) ook de werkdruk regelaar naar nul (0 bar) voor het wisselen van fles.
En dit deed ik dus eerst niet. Weer wat geleerd!

Heel erg bedankt @Tutorial
ook voor jouw berichten.

De belangrijke kernpunten daar ben ik altijd op uit om het verhaal te kunnen begrijpen. Jij behoort tot de mensen die dat ook doet op dit forum.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan