CO2 lijkt niet echt te dalen in de nacht


MarkvdV

Member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
23
Leeftijd
42
Hai,

ik ben sinds een paar weken met een co2 installatie bezig in mijn bak. ik had eerst een omgekeerd bakje met een eigen bio co2 productie maar ik kreeg geen goede stabiliteit daarmee dus uiteindelijk toch maar geinvesteeerd en een setje besteld.

Nu heb ik momenteel best wel stabiele waardes, maar sinds giseravond is ijn Dennerle ei wat verder in het lichtgroene gegaan. als ik naar het tabelletje kijk dat je erbij krijgt dan zit ik ergens tussen de 20 en 40 mg/liter en daarmee vind ik dat ie wat hoog zit. nu heb ik voor de nacht een magneetventiel die ook netjes sluit en ik zie bij mijn diffusor ook geen bruisende belletjes als hij dicht staat. maar wat me dan verbaasd is dat ik in de ochtend nog altijd een licht groene permanent tester heb.

waar kan dat aan liggen? ik voeg vleoibare planten voeding toe, kan het zijn dat die nu op is na 4 a 5 dagen op is en dat er elementen ontbreken waardoor de CO2 minder wordt opgenomen door mijn planten?

Ik had een paar dagen een mooie lime groen en ineens schoot ie door naar de andere kant. ik maak me nog niet mega veel zorgen (vissen gaan goed en geen afwijkend gedrag of lucht happen en druk ademen), heb wel het naaldventiel iets dicht gedraaid en nu overdag met verlichting maar even goed kijken wat ie doet. dat is dan weer het voordeel van thuiswerken, je kunt af en toe even naar je bak lopen. vooral dus even op zoek naar advies en meedenken.

Groeten,
Mark
 
In de nacht gebruiken je planten geen Co2, de waarde voordat het licht uitgaat zal dan ook voor de nacht gelden met een beetje verlies.

Sommigen doen een uur voor het licht de co2 uit.

Ikzelf werk met een controller.
 
Sterker nog, tijdens de nacht produceren je planten Co2 en verbruiken ze zuurstof
 
Ha Daniel en V&V,

bedankt voor de reacties, dat wist ik inderdaad hoor dat dat de nacht routine is. misschien mijn gedachtes ook verkeerd verwoord. ik merk dat ik dagenlang een stabiele co2 concentratie in mijn bak had (overdag met verlichting) en dat ik ineeens gister middag/avond omhoog ging. terwijl ik niets veranderd heb. hoe zou dat dan kunnen? vandaar mijn gedachte bij de plantenvoeding.

ik vind het wat bijzonder dat dat veranderd van 20 naar 30 tot 40 mg/l terwijl ik nergens aan kom.

groet,
Mark
 
Ik draai trouwens verlichting van 12 tot 21 uur en co2 van 11 tot 20 uur.
verder een zandbodem met een tropica voedingsbodem eronder en daarin een visbestand van 6 corydoras, 3 overgebelven kegelvlekjes, 7 vijfstreepjes, 3 honinggouramis en 6 platys.
bijzondere samenstelling, maar ik deel de bezetting met vrouw en kinderen. zolang het qua waterwaardes en gedrag samen kan mag er van best wat aparts bij elkaar gezet worden en tot nu toe gaat dat al enkele maanden goed.

waterwaardes:

Kh van 4
pH van 7,4
Gh van 8
No2 ,0,01
NO3 3-5
Po4 <0,02
NH4 <0,05

die meting is trouwens van begin deze maand, dus zal vanavond ook weer eens opnieuw meten.
 
tsja en ik heb gister het dennerle ei opnieuw gevuld met testvloeistof omdat ik daaraan twijfelde dus die spreekt dat tegen. ik ga vanavond eens meten, zal vermoedelijk een andere waarde op pH of kH gaan geven dan. die tabel en de meting van het ei spreken mekaar dan ook wat in tegen. ben benieuwd. in ieder geval bedankt voor het meedenken John
 
Waarmee meet je de waterwaarden?
 
En belangrijker, je hebt een voedingsbodem, zit daar niet gewoon turf oid in? Dan kun je namelijk de tabel weggooien..

Continu testen werken prima ze zijn alleen wel traag. Dus je meet een gemiddelde over een langere periode.
 
Druppelsetjes van JBL
 
En belangrijker, je hebt een voedingsbodem, zit daar niet gewoon turf oid in? Dan kun je namelijk de tabel weggooien
Volkomen nieuw voor me, kun je die toelichten?
 
overigens sowieso al spijt van die voedingsbodem, maar dat terzijde
 
En belangrijker, je hebt een voedingsbodem, zit daar niet gewoon turf oid in? Dan kun je namelijk de tabel weggooien..

Continu testen werken prima ze zijn alleen wel traag. Dus je meet een gemiddelde over een langere periode.
net voor de zekerheid opgezocht deze voedingsbodem bevat geen turf en heeft (volgens de producent) geen effect op ph kh en gh
 
hoeveel gas er nachts uitgewisseld wordt hangt van de stroming in je bak af en hoe goed je deksel sluit.
(je hele aqarium kan enigszins functioneren als een omgekeerd bakje indien de deksel echt dicht is)
als hij te geel wordt de toevoer wat verminderen gedurende de hele dag
 
Volkomen nieuw voor me, kun je die toelichten?

De KH / PH tabel berekent het Co2 in het water aan de hand van de Carbonaat hardheid van het water en de zuurtegraad en het feit dat we weten wat de hoeveelheid CO2 in water is zonder dat we CO2 toevoegen (vanwege de uitwisseling met de licht). Dus door CO2 toe te voegen wordt je water minder zuur en daardoor kun je als je de KH weet en er verder niets met het water is gebeurd berekenen wat ongeveer de CO2 in het water zou moeten zijn bij een bepaalde PH waarde. (dit is geen exacte wetenschap)

Echter als je dus dingen gaat doen met je water om het aan te zuren of juist meer basis te maken dan gaan de verhoudingen van de tabel niet meer op.
Sommige voedingsbodems hebben een zuur regulerende werking of bevatten turf waardoor je dus volgens de tabel hele gekke waarden hebt.

Dat is ook waarom de dropcheck werkt met een luchtbubbel tussen je vloeistof en je aquarium water. Hierdoor is de test onafhankelijk van de PH van het water.

Wij verliezen hier overigens ook 's nachts ook maar een paar tienden PH in de nacht. 's nachts produceren je planten Co2, en je verliest alleen CO2 vanwege stroming en oppervlakte rimpeling. Als je dus niet te veel Co2 toevoegt en je hebt niet heel veel stroming in je bak (of een waterval in je bioloog) verlies je op zich helemaal niet zoveel co2. Maar met een gele dropcheck is het verstandig om gewoon iets te minderen.
 
Sommige voedingsbodems hebben een zuur regulerende werking of bevatten turf waardoor je dus volgens de tabel hele gekke waarden hebt.
Volgens de fabrikant zou deze geen invloed hebben op de gh of kh.

 
Niets in een aquarium is continu hetzelfde.
Planten groeien, vissen groeien, planten voeding gaat op en neer, kortweg tientallen redenen waarom je opeens een overschot kan hebben waar die voordien niet was.
Zoeken naar de oorzaak lijkt me vrij onbegonnen werk en eerder iets waar je bij toeval op uit zal komen.
 
Een Ph controller geeft je aquarium een constant CO2 level.
Dit maakt het allemaal een stuk eenvoudiger.
Voor de prijs bij Ali X press hoef je het niet te laten; voor minder dan euro 70 ben je klaar!
De kwaliteit is prima en het bespaard je ook nog een overtollige CO2 gift.
Zoek maar eens op google naar: PH 301
 
Ik draai trouwens verlichting van 12 tot 21 uur en co2 van 11 tot 20 uur.
verder een zandbodem met een tropica voedingsbodem eronder en daarin een visbestand van 6 corydoras, 3 overgebelven kegelvlekjes, 7 vijfstreepjes, 3 honinggouramis en 6 platys.
bijzondere samenstelling, maar ik deel de bezetting met vrouw en kinderen. zolang het qua waterwaardes en gedrag samen kan mag er van best wat aparts bij elkaar gezet worden en tot nu toe gaat dat al enkele maanden goed.

waterwaardes:

Kh van 4
pH van 7,4
Gh van 8
No2 ,0,01
NO3 3-5
Po4 <0,02
NH4 <0,05

die meting is trouwens van begin deze maand, dus zal vanavond ook weer eens opnieuw meten.
Verschuif de periode co2 anders naar eerder op de dag van 9 tot 6 bv.
 
Fijne en nuttige reacties allemaal. Bedankt ben weer een stuk wijzer!
 
Het iets terugdraaien was voor nu de truc. En ik zal dat andere tijdspad ook eens overwegen
 

Terug
Bovenaan