CO2 Magneetventiel verschillen


kw_nl

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
266
Leeftijd
40
Locatie
Delft
Mijn JBL magneetventiel is niet betrouwbaar helaas. Regelmatig doet hij het niet, dan weer dagen achter elkaar wel. Maar zoals de laatste week, vaker niet dan wel...

Het is het zoveelste "gezeur" met mijn aquarium helaas... Ik wil dus een nieuwe. Maar ik zie prijzen van 15 euro, tot 100 euro. Een nieuwe JBL V002 kost bijvoorbeeld 80 euro...

Waarin zitten de verschillen?
 
Ik vind de bekende merken schandalig duur, dus koop ik dit via Ebay, in China. Kosten me 12 per stuk.
Gebruik ze al jaren zonder problemen.
 
Je betaald inderdaad vaak ook voor de naam.
 
sommige worden erg warm wat een nadeel is en daardoor vaak ook een hoger stroom verbruik
 
Is die warmte een probleem en hoeveel scheelt dat dan in verbruik? Ik heb het magneetventiel met de co2 slang zeg maar aan de knop van de fles hangen.
 
Voel net even en heb een losse van Aqua Medic die behoorlijk warm is terwijl een vaste die aan de drukmeters vastzit (onbekend merk) op de andere fles geheel niet warm is.
 
De warmte zorgt vanzelf voor een smelt reactie.
Hier op het werk al een paar NC kleppen gehad die gewoon zijn gesmolten
 
Ik denk ook dat er een verschil moet worden gemaakt tussen een geïntegreerd magneetventiel die op de fles gemonteerd zit
of een magneetventiel die je tussen de CO2 slangen zet (zoals ikzelf heb)
 
door warmte gaat het vaak minder lang mee, is vaak indicatie dat het minder zuinig is (zal eens kijken of ik zo een verbruiksmeter ertussen kan zetten) en ik wil niet teveel warmte voor aquarium of voor elektronische apparatuur
 
Ik denk ook dat er een verschil moet worden gemaakt tussen een geïntegreerd magneetventiel die op de fles gemonteerd zit
of een magneetventiel die je tussen de CO2 slangen zet (zoals ikzelf heb)

Waarom is de geintegreerde dan gewoon "koud" en de losse erg warm als ik vragen mag? De losse is juist van het merk Aqua Medic en die is juist behoorlijk warm.
 
Ik denk niet dat een losse of een geintegreerde zo veel verschillen wat warmte betreft.

Ik bedoel; ik als een geintegreerd magneetventiel te warm/heet word deze misschien schade kan aanrichten? Zoals @tuinkabouter vermeld?
Op de afbeelding zie je links mijn (amateuristische) opstelling, waarbij het magneetventiel gewoon los hangt. En rechts de geintegreerde waarvan de warmte misschien schade kan aanrichten
Ik denk zelf van niet. Maar ik ben totaal niet technisch onderlegd


IMG_20170816_144450107.jpg

Maar zo heet word zo'n ding toch niet? Tenminste die van mijn zijn gewoon warm. Niet heet.
En dat ie minder zuinig is als ie heet is? Nou, wat gaat dat kosten op jaarbasis..? Lijkt mij te verwaarlozen
 
Oke, er is dus ook een verschil tussen magneetventielen die tegen de drukregelaar zit en die met een slang is verbonden?
 
Nou als ik de losse van Aqua Medic 10 tellen in mn hand hou dan lat ik hem wel los Cor:br::br:

De geintegreerde voelt gewoon aan en daar voel ik eigenlijk geen warmte.
 
Nou als ik de losse van Aqua Medic 10 tellen in mn hand hou dan lat ik hem wel los Cor:br::br:

De geintegreerde voelt gewoon aan en daar voel ik eigenlijk geen warmte.
Ja gek is dat hè. Bij mij zijn ze gewoon warm.
Zal wel te maken hebben met verschillende materialen die ze gebruiken.

Oke, er is dus ook een verschil tussen magneetventielen die tegen de drukregelaar zit en die met een slang is verbonden?
Jazeker, een magneetventiel komt in vele vormen. Ik weet niet welke beter of slechter zijn, of de voor- en nadelen.
Maar daar kunnen onze technische forumleden een veel beter antwoord op geven dan ik. Ik heb alleen maar 'mijn manier' laten zien.
 
Mijn oude magneetventiel werd loeiheet. Gebruikte 5,5 watt.

De nieuwe set gebruikt <1 watt en blijft koud.
 
Kwaad is een groot woord.

Maar het kan kleine ongemakken veroorzaken. Je kunt je voorstellen (zelf meegemaakt) dat het naaldventiel net wat andere bpm geeft als deze koud is of warm.
Mijn magneet zat direct aan het naaldventiel en reduceer.

Ook het rubber zal wat minder lang meegaan als het warm is.

Maar dit zijn kleine ongemakken.

En het kost een kleine 5 euro op jaarbasis aan volstrekt nutteloze energie.
 
Ok, nou de losse is bij mij juist de warme dus dan valt dat me.
 
Waarom is de geintegreerde dan gewoon "koud" en de losse erg warm als ik vragen mag? De losse is juist van het merk Aqua Medic en die is juist behoorlijk warm.
Omdat die geintegreerde z'n warmte kwijt kan aan een hele bult metaal terwijl die losse het moet doen met een stukje slang! ;-)

Overigens vraag ik me af hoe iemand bepaalt of z'n afsluiter het wel of niet goed doet. Als er bijvoorbeeld een atomizer achter zit dan kan het zo maar zijn dat de afsluiter prima z'n werk doet maar dat de werkdruk gewoon (veel) te laag is.
 
Ik gebruik een super klein magneeventiel,wordt wel wat warm, maar dat komt omdat het magneetventiel zijn energie ergens kwijt moet.
Het is een 12 volt magneetventiel.

35775554654_4d1424535d_c.jpg
IMG_0416 by Henton Rijsdijk, on Flickr
 
Overigens vraag ik me af hoe iemand bepaalt of z'n afsluiter het wel of niet goed doet. Als er bijvoorbeeld een atomizer achter zit dan kan het zo maar zijn dat de afsluiter prima z'n werk doet maar dat de werkdruk gewoon (veel) te laag is.
Daar hebben ze toch een dropchecker voor uitgevonden?
 
Alleen het zwarte deel kan warm worden, dat is de electro magneet in.
Het messing blok eronder waar in dit geval de CO2 door gaat word eigenlijk niet echt warm.

Het zwarte kunststof deel kan dermate warm worden dat de epoxy die erin zit letterlijk eruit kookt.
De magneet bepaald dus ook je energie verbruik.
IMG_5611.JPG
 
En een bellenteller!
Dus een bellenteller of drop checker kan je vertellen wat het verschil is tussen geen CO2 vanwege niet goed functionerende afsluiter of vanwege een te lage werkdruk (in het geval van een atomizer)? Nee toch?. ;-). Zulke tools vertellen dat er geen CO2 stroomt maar niet waarom er geen CO2 stroomt.

Re tuinkabouter: De afsluiter is grotendeels van metaal, met een spoellichaam rond een zeer dunne isolator (met ook daaronder weer (non ferro)metaal). De thermische weerstand tussen koppelingen en spoellichaam is vrij laag, veel lager dan de thermische weerstand van een stuk siliconenslang. Voel voor de grap maar eens aan de koppelingen van een afsluiter die al een half uurtje aan staat en vertel mij of deze warmer is dan de omgeving of niet... Bij mij in ieder geval wel (en ik heb een erg algemene afsluiter).

Overigens is het niet nodig dingen te gokken of aan te nemen. CO2 fles uitgang los testen. Stroomt er CO2 dan prima (zo niet probleem oplossen). Afsluiter toevoegen en aanzetten. Stroomt er CO2 dan prima, zo niet dan afsluiter stuk.
 
Alleen het zwarte deel kan warm worden, dat is de electro magneet in.
Het messing blok eronder waar in dit geval de CO2 door gaat word eigenlijk niet echt warm.

Het zwarte kunststof deel kan dermate warm worden dat de epoxy die erin zit letterlijk eruit kookt.
De magneet bepaald dus ook je energie verbruik.
Bekijk bijlage 50263

Hier wordt inderdaad het rechtse deel het heetst als ik het met deze foto vergelijk. Nou ja niks om in paniek van te raken dus.

Omdat die geintegreerde z'n warmte kwijt kan aan een hele bult metaal terwijl die losse het moet doen met een stukje slang! ;-)


Begrijpelijke uitleg:thumbs:
 

Terug
Bovenaan