Wat is er nieuw

Co2 nieuw aquarium

Steph87

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2019
Leeftijd
38
Mijn aquarium staat nu bijna 2,5 week, een rio 240. Veel planten, nog geen vissen. Op zich lijkt alles goed te gaan en de planten groeien prima, totdat ik vanmorgen uit nieuwsgierigheid een CO2 testje deed.. Dit ziet er niet best uit! Ik voeg dagelijks een beetje Carbo elixer bio van Dennerle toe alsmede easy life profito.

Wat kan ik doen? Kan je echt een bak als deze niet laten draaien zonder zo een enorm duur CO2 systeem? :-(

Bijlagen

• 20190923_110640.jpg
    20190923_110640.jpg
    69.1 KB · Weergaven: 225
  • 20190922_133701.jpg
    20190922_133701.jpg
    35.2 KB · Weergaven: 245
Ja hoor dat kan prima zonder Co2, misschien kan je beter even goed naar je plantenvoeding kijken en je daar meer op richten, zoals bodemvoeding voor de planten welke dat nodig hebben en een vloeibare voeding waar ook Nitraat en Fosfaat in zit, dan kan je de Carbo achterwege laten.

Wellicht moet ik me hier ook in verdiepen. Zo te zien is mijn ph veel te hoog!

Bijlagen

• 20190923_112535.jpg
    20190923_112535.jpg
    94.9 KB · Weergaven: 237
Ja hoor dat kan prima zonder Co2, misschien kan je beter even goed naar je plantenvoeding kijken en je daar meer op richten, zoals bodemvoeding voor de planten welke dat nodig hebben en een vloeibare voeding waar ook Nitraat en Fosfaat in zit, dan kan je de Carbo achterwege laten.

Kan ik bodemvoeding gebruiken in een zandbodem? (0,4-0,8mm)

Ik ga me nu sowieso even verdiepen in andere vloeibare voeding!

Ja, je kan een aquarium, ongeacht de maat, zonder toevoeging van co2 laten draaien.

De vloeibare co2 die je gebruikt doet erg weinig voor je co2, maar helpt wel bij het beter opnemen van beschikbare voeding en co2 door de planten heb ik begrepen.

Voor wat betreft wel/geen co2.

Elke plant heeft zijn eigen behoefte aan licht. Dat kan weinig behoefte zijn, gemiddeld of veel.

Om de plant goed te laten groeien is het belangrijk dicht in de buurt te zitten van wat die specifieke plant nodig heeft aan licht, en de co2 en voeding daarop aan te passen.

Licht jaagt de behoefte van een plant om te groeien aan, en als hij daarvoor dan niet de benodigde co2 en voeding heeft kan hij niet groeien. Het kan dan zelfs gebeuren dat de plant stoffen af gaat geven die algengroei in de hand werken.

Daarom is het goed om te kijken naar de lichtbehoefte van de planten die je hebt en wat je aan licht geeft.

Als jij nu al weet dat je geen co2 wil gaan geven, dan is het handig om planten te kiezen die daar mee om kunnen gaan. Meestal planten met een laag tot gemiddelde lichtbehoefte, en vervolgens het geboden licht daar op af te stemmen.
Desnoods kan je het licht dimmen door gebruik van drijfplantjes.

Hierdoor hoef je dan ook geen of weinig voeding te geven.

Zou je kh ook een goed meten want zie in je mooie bak stenen (witte) liggen die de kh wat kan opdrijven
Trouwens hoe meet je
Wat je licht betreft zo te zien heb je de standaard led van juwel zorg dan voor voldoende drijfplantjes of een 😎 voor je planten 😀

Wellicht moet ik me hier ook in verdiepen. Zo te zien is mijn ph veel te hoog!

Waarom denk je dat je ph omlaag moet?

Normaalgesproken kies je planten en bewoners die bij elkaar passen qua, waterwaarden.

Het maakt niet zoveel uit wat je kiest, of wel veel licht, wel planten die graag veel licht hebben, dan ook co2 en voeding en bewoners die passen bij de waterwaarden die dan gaan ontstaan, of weinig licht (drijfplantjes?}, geen co2, geen/weinig voeding, en bewoners die passen bij die planten en waterwaarden.

Beide is een goede optie, maar een doordachte keuze geeft het beste resultaat. Juist dit is iets waarin hap snap beleid heel veel alg en andere ellende kan geven in je aquarium.

Het zou denk ik zonder co2 moeten kunnen maar dat hangt af van de hoeveelheid licht boven een bak en wat de planten eisen aan voeding. Bij de meeste moderne bakken heb je zonder dat je het licht dimt of mindert vaak al snel co2 nodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan