Wat is er nieuw

Co2-niveau daalt vanzelf

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,700
Locatie
Groningen
Dit is er weer eentje in de categorie "never a dull moment":

Wekenlang loopt mijn Co2 perfect, indicator gedurende de dag in het lichtgroen, planten gaan goed. Sinds eergister blijft de indicator in het blauw en steekt draadalg de kop weer op (in duidelijke indicator van Co2-tekort). :koud:

Aan de kant van de Co2 is er niks gewijzigd. Werkdruk en BPM ongewijzigd.

Aangezien mijn fosfaat snel verdwijnt zou je juist verwachten dat de plantengroei wat stagneert en daarmee de Co2-opname daalt en dus het Co2-niveau zou moeten stijgen in plaats van dalen....... dat is althans mijn "jip-en-janneke"-redenatie.

Waar gaat het in mijn geval fout en hoe krijg ik de Co2 weer op het juiste niveau ?

edit: mijn waardes zijn Ph 6, Kh 0, Gh 4
 
ik vermoed dat je kh 0 is die moet normaal hoger zijn je co2 word in theorie gemeten op basis van je ph en kh als ik me niet vergis en een kh van 0 is zeer laag die zou rond de 3 a 4 ideaal moeten zijn
 
Meet anders eens de KH van je kraanwater. Als die een stuk hoger is zou ik een deel verversen.

Hoe vaak en hoe veel ververs je? KH+ kun je ook gebruiken, maar alleen als je kraanwater niet afdoende is.
Verversen komt op de 1e plaats.
 
Volgens mij is dit een bak waar hoge gradaties garnalen inzitten en waar de kh juist 0-1 moet zijn. Als ik me vergis dan zal Alwin dat vast wel corrigeren.
Verder is het mij ook niet duidelijk waarom de indicator blauw aangeeft nu. Kun je ook eens met druppels meten Alwin voor alle zekerheid?
 
jessicapilon zei:
Volgens mij is dit een bak waar hoge gradaties garnalen inzitten en waar de kh juist 0-1 moet zijn. Als ik me vergis dan zal Alwin dat vast wel corrigeren.
Verder is het mij ook niet duidelijk waarom de indicator blauw aangeeft nu. Kun je ook eens met druppels meten Alwin voor alle zekerheid?

Co2 met druppels meten bedoel je? Bestaat dat dan ? Mijn gradatie is niet echt hoog volgens mij. Ik heb A-S gradatie.

Mijn ph is maximaal 6 maar waarschijnlijk lager (mijn test gaat niet lager).

Voor zover ik weet trekt mijn ADA-bodem juist mijn Kh naar beneden en als gevolg daarvan daalt mijn Ph. En Kh van 0 en bovenstaande Ph-waarde is dus heel normaal bij gebruik van deze bodem, Co2 �n osmose.

Ik ververs dus wekelijks ca. 20% met osmose met salty shrimp GH+
Ik zou het half osmose/half kraanwater kunnen verversen maar daarmee gaat ook mijn TDS omhoog.

Zou het in zoiets doms kunnen zitten als dat mijn indicatorvloeistof te oud is? Al bevestigd de draadalg ook het Co2-tekort. Ik heb niet bijgehouden wanneer ik die voor het laatst vervangen heb.

Blijft een lastig verhaal. Het ene moment denk je het in de vingers te hebben en "on top" te zijn en zo zit je weer met je handen in je haar.....
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan