Wat is er nieuw

CO2 op termijn of niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mark van der Werf
  • Startdatum Startdatum
M

Mark van der Werf

Guest
Ik ben dit aquarium twee maanden geleden begonnen, met als doel een mooie dichte plantenbak, ik heb de verlichting wat aangepast en recent wat kleine plantjes vooraan gezet. Ga ik het redden zonder CO2 of is CO2 echt een toevoeging, heb er meerdere artikelen over gelezen maar kan er nog niet echt wijs uit.

IMG_20190303_144216.jpg

IMG_20190303_144715.jpg

IMG_20190303_144724.jpg

Met de planten die ik daar zie, want zie ik daar voorin Micranthemum monte carlo?, ben je licht nodig. Bij de lichtintensiteit die genoemde plant vraagt gaat er ook een reactie ontstaan welke om CO2 vraagt. Na verloop van tijd zal dit naar voren komen in de vorm van algen en reacties van je planten.

Ik ben dit aquarium twee maanden geleden begonnen, met als doel een mooie dichte plantenbak...ik heb de verlichting wat aangepast en recent wat kleine plantjes vooraan gezet.
Wat heb je precies aangepast aan het licht? Als de lichtbalk van je aquarium al wat ouder is kan ik je aanraden deze te vervangen. Zoals Benvo ook schrijft heeft de Micranthemum Monte Carlo (en vrijwel elke bodembedekker volgens mij) veel en goed licht nodig. Vervang je verlichting dus niet met de goedkoopste lamp.

...Ga ik het redden zonder CO2 of is CO2 echt een toevoeging, heb er meerdere artikelen over gelezen maar kan er nog niet echt wijs uit.
Maak je geen zorgen, je gaat het redden!
Het consequent verversen van water is ontzettend onderschat en erg belangrijk. Ververs je trouw iedere week 20-30% van je water? Dan gaan je planten en vissen hier zeker positief op reageren. Verlichting heeft ook een erg grote invloed. De juiste voeding voor je planten en het toevoegen van CO2 zijn dit ook.

Maar is het nodig om dit allemaal toe te passen? Nee hoor. Ik ben pas na 2-3 jaar (zelf geknutselde) Bio-CO2 gaan toevoegen en ben pas sinds kort (na 12) op een CO2 installatie overgestapt.
Het wisselen van water doe ik vanaf het begin al. Soms met vlagen ben ik daar minder fanatiek en consequent in, momenteel gaat het goed. :smitten:
En het geven van voeding is eigenlijk ook wel een must. :!

Bij standaard Juwel verlichting en makkelijke planten redden wij het niet zonder enige toevoeging.

Naast plantenvoeding moesten wij sowieso vloeibare co2 toevoegen. Inmiddels zijn we gedeeltelijk over naar bio co2 en gedeeltelijk een co2 installatie en tot nu toe lijkt dat ook goed te gaan.

Dit gebruikte ik al jaren in mijn oude bak, nu in de nieuwe ook weer, maar omdat ik nieuwsgierig was en wat problemen met sommige plantjes heb ben ik eens gaan meten wat het opleverde.
De metingen bleken verrassend goed, dropchecker blijft 24/7 groen aangeven, ook de Ph waarde blijft de hele dag op 6,8 hangen:thumbs: Kh is 5 dus Co2 is minimaal 20 mg/l

Bij een aquarium zonder Co2 moet je juist weinig water verversen.

https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2
Dit klopt maar ten dele. Jarenlang heb ik een dergelijke bak gehad. Hier speelt een zeer zwakke verlichting een belangrijke rol, de plantengroei moet namelijk drastisch "vertraagt" worden en dientengevolge de voedingsvraag verminderd. Dat weinige waterverversen heeft dan als doel om het CO2 niveau, eigenlijk de waterkwaliteit, zo stabiel mogelijk te houden. Immers door toe te voegen is er een plotselinge en ook drastische verandering in deze kwaliteit. Zelf ververste ik het water toen eigenlijk maar om zo ongeveer de paar maanden! Dat we zo'n bak hadden heeft ook te maken met het feit dat destijds zaken, die nu heel gewoon zijn, toen helemaal niet bestonden of te kostbaar waren.

Ja weinig verlichting is dan ook belangrijk, en ook niet al te moeilijke plantjes uiteraard.

Zelf ververste ik het water toen eigenlijk maar om zo ongeveer de paar maanden! Dat we zo'n bak hadden heeft ook te maken met het feit dat destijds zaken, die nu heel gewoon zijn, toen helemaal niet bestonden of te kostbaar waren.
Wat hebben we ons toch een hoop werk op de hals gehaald tegenwoordig, maar ja, je (kunt) er wel mooie bakken door krijgen.

Dit gebruikte ik al jaren in mijn oude bak, nu in de nieuwe ook weer, maar omdat ik nieuwsgierig was en wat problemen met sommige plantjes heb ben ik eens gaan meten wat het opleverde.
De metingen bleken verrassend goed, dropchecker blijft 24/7 groen aangeven, ook de Ph waarde blijft de hele dag op 6,8 hangen:thumbs: Kh is 5 dus Co2 is minimaal 20 mg/l

Het is bij ons nog te vroeg om de waarden goed te bekijken omdat we het bio co2 nog aan het opstarten zijn, maar vooralsnog vinden wij het erg leuk. Het is eenvoudiger dan we dachten, en we hoeven nu alleen nog maar aan de stabiliteit door de seizoenen heen te werken. Maar leuk, erg leuk. En ja, het werkt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan