Co2-optimat


F

fish-lover

Guest
Beste.

Ik heb vroeger nog gebruik gemaakt van zelfgemaakt bio co2. Ik heb toen een ongelooflijk algengroei gehad. en denk dat het bio co2 systeem daar ergens voor tussenzat..

nu was ik wat tegen co2 en wou ik een natuurlijk aquarium zonder bijvoegingen en voorlopig gaat dat moeilijk maar het werkt tot ik in de winkel een mooi systeem co2 zag:
489412_0_82_foto0670.jpg


dit is voor slechts 20 euro een compleet systeem met fles slangetje en diffusor.

ik vroeg me af of iemand me wat kon helpen of ervaring had met dit systeem?
Ik ken er niet zoveel van ik heb onlangs mijn waarden mooi onder controle met nieuwe turf ik heb aangekocht en met dit systeem het bijvoegen van co2 dus gebeurt er iets met die waarden heeft dit effect op hun dalen of stijging?

213795_0_82_foto0672.jpg

517611_0_82_foto0674.jpg


Alvast heel erg bedankt.
 
Het ziet er wel aardig uit, maar echt werken doet het ook niet.
Je kunt beter zelf iets in elkaar zetten.
 
Ik heb geen ervaring met dit systeem..

Maar dit kost je telkens weer zo'n nieuw gasflesje..
bio-co2 is dan toch goedkoper en (persoonlijke mening) leuker.
Als je werkt met een goed afgemeten omgekeerd bakje dan kun je de hoeveelheid op te nemen co2 aardig goed 'regelen'.

Of eventueel carbo?
 
@Tom zei:
Het ziet er wel aardig uit, maar echt werken doet het ook niet.
Je kunt beter zelf iets in elkaar zetten.
hoe komt het dat dit niet werkt? Ik dcht dat het dezelfde flessen zijn als een duurder co2 systeem?
 
kellemes zei:
Ik heb geen ervaring met dit systeem..

Maar dit kost je telkens weer zo'n nieuw gasflesje..
bio-co2 is dan toch goedkoper en (persoonlijke mening) leuker.
Als je werkt met een goed afgemeten omgekeerd bakje dan kun je de hoeveelheid op te nemen co2 aardig goed 'regelen'.

Of eventueel carbo?
ja ik heb even terug ook bio co2 gehad en daarna heb ik een grote algenplaag gekregen en ik dacht dat ik dat te wijten had aan de onregelmatig heid van die bio co2 omdat hij tog vrij veel veranderd door de omgevingsthemperatuur?

met easy carbo voeg je tog iets anders toe dan co2? of vervangt dit volledig een co2 systeem?
 
fish-lover zei:
hoe komt het dat dit niet werkt? Ik dcht dat het dezelfde flessen zijn als een duurder co2 systeem?

Maar ik neem aan niet regelbaar? Maar misschien vergis ik me.
Volgens mij wordt er simpelweg continue co2 je bak in geblazen, net zoals met bio-co2, en dan hangt het een beetje af van de meegeleverde diffuser of je kans loopt op een co2 overschot..
Ook vraag ik mij af hoelang zo'n flesje meegaat..
Neemt niet weg dat je natuurlijk de gok kunt wagen.. wie weet voldoet het voor jouw situatie.
Het is natuurlijk in zoverre anders dan bio-co2 dat het niet afhankelijk is van omgevingstemperatuur.

fish-lover zei:
ja ik heb even terug ook bio co2 gehad en daarna heb ik een grote algenplaag gekregen en ik dacht dat ik dat te wijten had aan de onregelmatig heid van die bio co2 omdat hij tog vrij veel veranderd door de omgevingsthemperatuur?

Da's waar.. maar door een omgekeerd bakje te gebruiken kun je de hoeveelheid toegevoegde co2 redelijk stabiel houden..
tis alleen effe klooien om het allemaal in elkaar te flonzen.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=728211#Post728211
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aquarius-tubanti/co2/1968-de-co2-diffusor

fish-lover zei:
met easy carbo voeg je tog iets anders toe dan co2? of vervangt dit volledig een co2 systeem?

Het wordt ook wel tegelijk gebruikt..

Zelf ben ik uiteindelijk van bio-co2 overgestapt naar carbo.. ik was het geklooi toch een beetje zat.. en ik moet eerlijk zijn.. helemaal stabiel kreeg ik mijn co2 gehalte met bio-co2 toch niet, ook niet met het juiste formaat bakje. Kan zijn dat ik iets niet goed deed maar ik besloot ermee te stoppen en over te stappen op carbo.
Ik heb maar een klein aquarium (60x30x30) en vooralsnog volstaat carbo als alternatief voor 'echt gas'.
Ik kan je niet uitleggen wat carbo precies is (tenzij ik ga kopieren/plakken van wat anderen schreven).. ik weet alleen dat het als alternatief kan dienen voor co2 en ik er voornamelijk positieve geluiden over hoor.. mits juist gebruikt.
En afhankelijk van de gewenste hoeveelheid is het toch ook niet duur..
aquariumbemesting.nl bied trouwens ook aquacarbo.. zelfde spul, iets goedkoper als easycarbo.

Threadje over carbo met wat meer info..
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1298792&page=1

Mocht je beginnen aan Carbo..
Ik heb pas contact gehad met Easy-Life over de beste manier van toedienen, en zij gaven als antwoord.. bij voorkeur dagelijks en niet eerder dan een half uur nadat de aquarium-verlichting aan gaat..
Of je het dan toedient een uur nadat de lampen aangaan of 2 uur maakt niet meer uit..

Edit: een bijkomend voordeel van carbo is dat sommige algen er niet tegen kunnen.. zelf merk ik dat ook.
 
fish-lover zei:
hoe komt het dat dit niet werkt?

Je kunt de spuitbus vergelijken met z'n bus waar slagroom inzit ..
Verder is de bedoeling dat de co2 als het ware in het water wordt ' geperst '
Dit zou je kunnen vergelijken met een huis opwarmen met een koffiezet-apparaat..

Voor dat je aan allerlei soorten bemesting wilt gaan beginnen,
zou je eens kunnen gaan kijken naar de hardheid van je water..
Als die niet goed is .. ben je al kansloos..


Vloeibare koolstof is iets wat je als optie zo lang mogelijk moet uitstellen..
 
@ kellemes: ja idd ik werkte toen ook met omgekeerd bakje.
idd alq dat allemaal klopt ben ik ferm overtuigd om carbo toe te voegen en niet te suckelen met bio-co2 zoals vorige keer. zoals je al zei carbo kunnen sommmige algen ook niet tegen is ook mooi meegenomen!
okee dus best gwn toevoegen als het licht net aan is? zodat ze de hele dag kunnen opnemen?
heeeel erg bedankt voor de interesante uitleg!
ik had nog wat carbo staan van vroeger en vroeger combineerde ik dat met profito?

@tom: ja mijn gh is wat aan de hoge kant iets van 14 gh?
wat bedoel je met kansloos moet die naar beneden dan?
sorry maar wat bedoel je met zo lang mogelijk uitstellen is vind jij carbo niet goed dan?
 
kellemes zei:
Zelf ben ik uiteindelijk van bio-co2 overgestapt naar carbo.. ik was het geklooi toch een beetje zat.. en ik moet eerlijk zijn.. helemaal stabiel kreeg ik mijn co2 gehalte met bio-co2 toch niet, ook niet met het juiste formaat bakje. Kan zijn dat ik iets niet goed deed maar ik besloot ermee te stoppen en over te stappen op carbo.
ps: carbo en profito heb ik al moet ik dan ook nog easy-life fero toevoegen voor het ijzer van de planten? dan is mijn plantenvoeding compleet ofniet?
 
fish-lover zei:
@tom: ja mijn gh is wat aan de hoge kant iets van 14 gh?

Drs Livingstone stelde in 1963 al vast dat vele wateren een soort standaard samenstelling hebben.
Uit zijn analyse kwam naar voren dat calcium het dominanste positieve ion was met 52,6 % meq in NL.
Het heeft daarom ook veel meer invloed op bijna alle processen, in een aquarium..

Deze kalk zou er dus eigenlijk nooit in moeten komen.
Om dat voor elkaar te krijgen, moet je denken aan osmose water.
Vaak wordt ook aangeraden om eerst eens te gaan informeren,
bij was-straten en schoonmaakbedrijven.
Zij gebruiken het osmose water in veel grotere hoeveelheden.

sorry maar wat bedoel je met zo lang mogelijk uitstellen is vind jij carbo niet goed dan?

Dit zijn de redenen om het niet te gebruiken ;
- Het zorgt niet voor een gunstige ph.
- Het zorgt niet voor de juiste koolstof.
- Het zorgt niet voor een betere opname van planten.
- Het zorgt niet voor een betere verwerking in de plant.
- Het zorgt niet voor het normale groeiproces van planten.
- Het zorgt niet voor een betere omgeving voor vissen.
- Het zorgt niet voor normale assimilatie van planten.
- Het zorgt niet voor een groep bijzondere planten.
- Het zorgt niet voor een betere afbraak in het aquarium.
- Het zorgt niet voor voldoende afweer tegen sommige algen
- Het bevat componenten van een algeside.
- Het zorgt dus niet goed voor je aquarium.
- Het duurt 6 weken eer dat planten er aan gewent zijn.
- Het is niet direct bruikbaar bij EI of RR sturing.
 
@Tom zei:
Dit zijn de redenen om het niet te gebruiken ;
- Het zorgt niet voor een gunstige ph.
- Het zorgt niet voor de juiste koolstof.
- Het zorgt niet voor een betere opname van planten.
- Het zorgt niet voor een betere verwerking in de plant.
- Het zorgt niet voor het normale groeiproces van planten.
- Het zorgt niet voor een betere omgeving voor vissen.
- Het zorgt niet voor normale assimilatie van planten.
- Het zorgt niet voor een groep bijzondere planten.
- Het zorgt niet voor een betere afbraak in het aquarium.
- Het zorgt niet voor voldoende afweer tegen sommige algen
- Het bevat componenten van een algeside.
- Het zorgt dus niet goed voor je aquarium.
- Het duurt 6 weken eer dat planten er aan gewent zijn.
- Het is niet direct bruikbaar bij EI of RR sturing.

heb nog een vraagje waarom is iedereen er dan zo enthousiast over en zegt dat het goed werkt?
Wat stel je dan voor als co2 geen optie is?
en easy life pro fito is ook niet goed dan?
 

Terug
Bovenaan