CO2, pH en KH


LaLizzerd

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2020
Berichten
1,906
Leeftijd
34
Locatie
Leeuwarden
Hallo allemaal!

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft op mijn probleem/vraagstuk.

Ik voeg CO2 aan mijn aquarium toe via een inline diffusor (via de filteruitlaat).

Dit gaat door middel van een pH controller die je op de gewenste pH kunt instellen. Momenteel heb ik deze op 6,90 staan. (Dus: pH boven de 6,9 dan schakelt de CO2 aan). De pH meter is (extra) geijkt. Via de druppeltest en de strip kom ik op ongeveer dezelfde pH. Ik vertrouw overigens op de pH computer.

Ik heb de kH van het water gemeten. Twee verschillende druppeltesten. Zowel 5 ml als 10 ml water gebruikt. Elke keer komt ik op een kH van 9 of 10.

Wanneer we dan de pH/KH kruistabel erbij pakken dan is het code rood xD (35,9 - 37,5 mg CO2).

Maarrr: de dropchecker is donkergroen. Het maakt niet uit op welke plaats deze hangt in het aquarium. Tegenover de filteruitlaat of verderop in het aquarium. In zie ook dat de belletjes goed verdeeld worden door het aquarium heen. De vloeistof in de dropchecker heb ik ook vervangen.

Ik dacht eerst dat het misschien aan mijn vorige filter lag, met deze was er niet voldoende stroming. Lang verhaal kort: nieuwe filter met andere maat slang dus een week zonder co2, er moest een nieuwe diffusor komen. De pH opgelopen naar ongeveer 7,2 (logisch). De dropchecker was toen groenblauw.

De vraag is dus:
Weet iemand hoe het kan dat de dropchecker donkergroen is terwijl ik volgens de pH/KH kruistabel overdoseer.
En waar kan ik het beste vanuit gaan, de dropchecker en de pH lager instellen?
 
mischien heb je een vloeistof gebruikt van 30mg/l,die zal anders kleuren dan die van 20 mg/l ik gebruik die van 20mg en die kleurt bijna geel bij 35 mg/l
 
Zelfs zonder de Co2 is een Ph van 7,2 op een Kh van 8 wel heel laag.
Met een vergelijkbare Kh is de Ph hier veelal 8- 8,5
 
Zelfs zonder de Co2 is een Ph van 7,2 op een Kh van 8 wel heel laag.
Met een vergelijkbare Kh is de Ph hier veelal 8- 8,5
Ja, dat vond ik ook.
Maar het lijkt me dat een geijkte pH meter niet liegt en twee verschillende kH testen die dezelfde uitslag geven.. :S
 
mischien heb je een vloeistof gebruikt van 30mg/l,die zal anders kleuren dan die van 20 mg/l ik gebruik die van 20mg en die kleurt bijna geel bij 35 mg/l
Ik heb de versie die bij 30mg/l groen kleurt.
(Aqua nova).

De vloeistof is donkergroen. Volgens de kruistabel zou ik over doseren, dus zou de dropchecker op z'n minst lichtgroen moeten zijn.
 
daar zit je maar 6 mg boven,de vloeistof is niet tot op de mg nauwkeurig het is maar een indicatie, daarom gebruik ik die van 20mg als die dan gelig wordt weet je dat je te hoog zit
 
daar zit je maar 6 mg boven,de vloeistof is niet tot op de mg nauwkeurig het is maar een indicatie, daarom gebruik ik die van 20mg als die dan gelig wordt weet je dat je te hoog zit
Oke, thnx! Heb je een merknaam van de vloeistof die jij gebruikt? ☺️
 
Ik zie hier hetzelfde met mijn geijkte ph controller, zelfs vlak na het ijken klopt de waarde niet.

Nagemeten met een andere (gecalibreerde) ph gaf die een veel hogere ph aan. De drop checker was steeds erg donker en ook algen gaven anders aan.

Afgaande op de drop checker, ph pen en druppeltest samen het feit dat de vissen en garnalen geen problemen hebben blijkt dat wanneer de ph controller een waarde van 6.5 aangeeft de werkelijke waarde rond de 6.8 zit.
 
Ik zie hier hetzelfde met mijn geijkte ph controller, zelfs vlak na het ijken klopt de waarde niet.

Nagemeten met een andere (gecalibreerde) ph gaf die een veel hogere ph aan. De drop checker was steeds erg donker en ook algen gaven anders aan.

Afgaande op de drop checker, ph pen en druppeltest samen het feit dat de vissen en garnalen geen problemen hebben blijkt dat wanneer de ph controller een waarde van 6.5 aangeeft de werkelijke waarde rond de 6.8 zit.

Wat voor pH pen gebruik je om het na te meten?
Begrijp ik goed dat je nu met de pH controler rekening houdt met een afwijking? Dus wanneer je een pH van 6,8 wilt de controller instelt op 6,5?

Ik verwacht wel dat hier mijn probleem zit eigenlijk, samen met de dropchecker vloeistof van 30 mg ipv 20 mg :)
 
Sorry dat ik even een zijspoor vraag stel, maar bedoel je daarmee dat een hogere ph algen in de hand werkt?
Ik antwoord even voor mijn beurt, omdat ook ik wel wat 'last' van algen heb. (Hoeveel last heb ik er eigenlijk van hé?)
Het is de balans die nu niet goed is. Ik verwacht een bepaalde hoeveelheid CO2 (voeding voor planten) toe te voegen op basis van de KH en pH verhouding in het water. (KH/pH kruistabel)
Ik stel de pH controller in op een bepaalde pH, in mijn geval 6,8 á 6,9. Wanneer de pH hierboven komt zal de CO2 inschakelen en daardoor daalt de pH weer.
Als de pH verkeerd gemeten wordt (hoger), dan komt er te weinig CO2 in de bak.

Even een voorbeeld:

Stel je hebt een KH van 6. Dan zou de pH ingesteld moeten worden op 6,8 volgens de kruistabel. Er zou dan 26,8 mg/l CO2 in het water zitten.
Stel nou dat de pH werkelijk 7,3 is omdat de controller een afwijking heeft van 0,5 dan zit er dus werkelijk maar 9,0 mg CO2 in het water. Dus is erg laag/ een tekort.

Door een tekort in je aquarium krijgen algen meer de kans om te groeien.
 
Welke checker gebruik je Lizzy want ik doe achter die glazen bolletjes altijd een wit stukje plastic als ik de kleur bekijk want anders kleurt het donkerder. De checkers van bv Colombo hebben ook niet voor niets een witte achtergrond.
 
De vraag is dus:
Weet iemand hoe het kan dat de dropchecker donkergroen is terwijl ik volgens de pH/KH kruistabel overdoseer.
En waar kan ik het beste vanuit gaan, de dropchecker en de pH lager instellen?
Er zijn meer processen in het aquarium die invloed hebben op de ph dan enkel jouw CO2 dosering.
Ik zou ff nagaan welke vloeistof er in jouw dropchecker zit er zijn namelijk verschillende in omloop (20ppm of 30ppm) en op de dropchecker vertrouwen.
 
De vloeistof is donkergroen. Volgens de kruistabel zou ik over doseren, dus zou de dropchecker op z'n minst lichtgroen moeten zijn.
Een dropchecker liegt niet :unsure: Dus ik denk dat je de probe verkeerd hebt geijkt of de KH foutief hebt gemeten.
Ik heb de versie die bij 30mg/l groen kleurt.
(Aqua nova).
Aqua rebell...
 
We kunnen er een lange discussie van maken maar er klopt iets niet.

PH 6.9 en KH 9-10 is Dead to fish..wat een dropchecker of PH ook aan geef klopt jouw meting dus total niet .

A: Test eerst je water op KH met een betrouwbare vloeistof zoals van HS aqua druppeltest die goed is en vrij accuraat
B: Neem Eik vloeistof PH7 en PH4 van Dennerile deze is betrouwbaar en vrij accuraat
C: Neem Co2 vloeistof van Dennerile deze is betrouwbaar..geeft bij lager dan 20mg blauw/groene kleur en boven 30mg wordt hij al geel/groen.

Ik heb zelf diverse merken geprobeerd om te eiken en om Co2 te meten met vloeistof en ik blijf bij Dennerile omdat ik met andere merken vaak hele verschilldende metingen verkreeg dan de juiste.
Maar goed het is vaak wat duurder maar dan heb je wel teminste een goede meting en juiste eiking van je electrode.
 
Hallo allemaal!

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft op mijn probleem/vraagstuk.

Ik voeg CO2 aan mijn aquarium toe via een inline diffusor (via de filteruitlaat).

Dit gaat door middel van een pH controller die je op de gewenste pH kunt instellen. Momenteel heb ik deze op 6,90 staan. (Dus: pH boven de 6,9 dan schakelt de CO2 aan). De pH meter is (extra) geijkt. Via de druppeltest en de strip kom ik op ongeveer dezelfde pH. Ik vertrouw overigens op de pH computer.

Ik heb de kH van het water gemeten. Twee verschillende druppeltesten. Zowel 5 ml als 10 ml water gebruikt. Elke keer komt ik op een kH van 9 of 10.

Wanneer we dan de pH/KH kruistabel erbij pakken dan is het code rood xD (35,9 - 37,5 mg CO2).

Maarrr: de dropchecker is donkergroen. Het maakt niet uit op welke plaats deze hangt in het aquarium. Tegenover de filteruitlaat of verderop in het aquarium. In zie ook dat de belletjes goed verdeeld worden door het aquarium heen. De vloeistof in de dropchecker heb ik ook vervangen.

Ik dacht eerst dat het misschien aan mijn vorige filter lag, met deze was er niet voldoende stroming. Lang verhaal kort: nieuwe filter met andere maat slang dus een week zonder co2, er moest een nieuwe diffusor komen. De pH opgelopen naar ongeveer 7,2 (logisch). De dropchecker was toen groenblauw.

De vraag is dus:
Weet iemand hoe het kan dat de dropchecker donkergroen is terwijl ik volgens de pH/KH kruistabel overdoseer.
En waar kan ik het beste vanuit gaan, de dropchecker en de pH lager instellen?

Dit hele verhaal wijst naar mijn mening op een minder goede waterdistributie. Je kan dit wel testen door je dropchecker eens op verschillende plaatsen, ook op verschillende hoogtes te hangen. Krijg je je hier ook verschillen in de kleuren dan wijst dit inderdaad op een minder goede distributie. Je kan het trouwens ook wel testen met Easy Life filtermedium. Velen menen dat hun stroming, wat overigens niet hetzelfde is als distributie, goed is maar dat hoeft niet zo te zijn. Zelf heb ik erg veel testen gedaan op dit gebied en gemerkt dat er een goede verdeling met het water maar ook met de CO2 heel erg van belang is. Dit kan bereikt worden met een rustige distributie waarbij een spraybar, bij mij, vrijwel altijd de beste resultaten gaf. Extra stromingspompen werkten vaak zelfs tegen.
 
dat is dus het probleem met watertesten: Meten is weten dat je metingen niet kloppen.

wat je meet met een KH-test is eigenlijk het zuurbufferend vermogen, bij de KH/pH/CO2 tabel gaan we er vervolgens vanuit dat het zuurbufferend vermogen van je aquariumwater volledig uit bicarbonaat bestaat, en dat is gewoon nooit het geval.

een pH-electrode is betrouwbaar mits regelmatig en juist geijkt. pH gestuurd CO2 geeft per definitie een schommeling in de CO2 van een aantal mg/l

Dropchecker zijn betrouwbaar, mits de vloeistof niet te oud is. De chemie erachter is simpel, nadeel is alleen dat ze traag zijn. (afhankelijk van het ontwerp zit er een vertraging van uren tot zelfs een dag in voor je een acuraat resultaat hebt.) en onze ogen zijn perse geschikt om kleuren juist te beoordelen. het spectrum van de lamp die boven je dropchecker hangt heeft bijv ook invloed etc.

Dussssssssssss. staar je niet blind op wat je test, maar gebruik de resultaten indicatief. zolang je visjes happy rondzwemmen, en niet naar adem liggen te happen, valt het met een overdosis wel wat mee. zolang je plantjes netjes groeien is donkergroen helemaal geen verkeerde kleur van een dropchecker.


 
Dit hele verhaal wijst naar mijn mening op een minder goede waterdistributie. Je kan dit wel testen door je dropchecker eens op verschillende plaatsen, ook op verschillende hoogtes te hangen. Krijg je je hier ook verschillen in de kleuren dan wijst dit inderdaad op een minder goede distributie. Je kan het trouwens ook wel testen met Easy Life filtermedium. Velen menen dat hun stroming, wat overigens niet hetzelfde is als distributie, goed is maar dat hoeft niet zo te zijn. Zelf heb ik erg veel testen gedaan op dit gebied en gemerkt dat er een goede verdeling met het water maar ook met de CO2 heel erg van belang is. Dit kan bereikt worden met een rustige distributie waarbij een spraybar, bij mij, vrijwel altijd de beste resultaten gaf. Extra stromingspompen werkten vaak zelfs tegen.


Wat heeft dat te maken met een PH 6.9 en een KH9-10 die hij meet en een dropchecker die een andere kleur aangeeft ?
Water distributie heeft daar met een foute meting niks mee te maken als je PH electrode of KH druppeltest niet goed is en is dat een problem complexer maken dan het eigenlijk nu is.

Problemen oplossen is eerst bij het begin beginnen.. niet alles tegelijk willen oplossen als het veel variabelen heeft.
PH of KH meting klopt gewoon niet.. waarschijnlijk verkeerde/oude KH druppeltest of de PH electrode is niet goed geeikt met afwijkende vloeistof.
Dus KH is ook afhankelijk van water distributie ? niet dus.
 
Laatst bewerkt:
Wat heeft dat te maken met een PH 6.9 en een KH9-10 die hij meet en een dropchecker die een andere kleur aangeeft ?
Water distributie heeft daar met een foute meting niks mee te maken als je PH electrode of KH druppeltest niet goed is en is dat een problem complexer maken dan het eigenlijk nu is.

Problemen oplossen is eerst bij het begin beginnen.. niet alles tegelijk willen oplossen als het veel variabelen heeft.
PH of KH meting klopt gewoon niet.. waarschijnlijk verkeerde/oude KH druppeltest of de PH electrode is niet goed geeikt met afwijkende vloeistof.
Dus KH is ook afhankelijk van water distributie ? niet dus.

Waterdistributie bepaald in sterke mate je pH level op de verschillende plaatsen in je bak doordat de toegevoegde CO2 al of niet goed verspreid wordt. In mijn bak heeft alleen de toevoeging van een Cerges reaktor i.p.v. een diffuser al een grote invloed gehad. Ook blijkt heel vaak dat wanneer je een dropchecker eens op verschillende plekken hangt dit duidelijk wordt. KH is op zich niet van een distributie vorm afhankelijk maar dat heb ik ook niet gezegd. De verhouding KH met pH is dit wel degelijk! Mijn bijdrage hier is niet zaligmakend maar kan wel degelijk een mogelijke oorzaak zijn. Er zo maar van uitgaan dat metingen onjuist zijn is nooit mijn eerste keuze.
 
Wat Ben uitlegt heb ik ook ondervonden want door te weinig stroming was de circulatie bij de bodem erg weinig en daardoor gingen de co2 gassen dus opstijgen waardoor de ph bij de bodem hoger was en er dus te weinig co2 voorhanden was voor de planten.
 
Wat voor pH pen gebruik je om het na te meten?
Begrijp ik goed dat je nu met de pH controler rekening houdt met een afwijking? Dus wanneer je een pH van 6,8 wilt de controller instelt op 6,5?

Ik verwacht wel dat hier mijn probleem zit eigenlijk, samen met de dropchecker vloeistof van 30 mg ipv 20 mg :)
Klopt ik hou rekening met de afwijking bij het instellen van de controller. Ik heb nu een nieuwe electrode in bestelling, misschien helpt dat.

De Ph pen is eentje waarvan je de electrode ook kan vervangen, en te ijken. Maar het model is ondertussen niet meer te verkrijgen helaas.
Het is dus niet zo'n gele van €10.

Ik gebruik de aqua rebel 20mg vloeistof, natuurlijk is het ook belangrijk dat je ten alle tijde de bewoner in het oog houd als je de controller anders gaat instellen.

Edit: ik heb overigens ook een spraybar over de gehele lengte van het aquarium, dus aan de waterdistributie lag het bij mij vermoedelijk niet
 
Laatst bewerkt:
Sorry dat ik even een zijspoor vraag stel, maar bedoel je daarmee dat een hogere ph algen in de hand werkt?

Een donkere drop checker geeft aan de er niet voldoende co2 werd toegevoegd. De ph was inderdaad nog te hoog maar het was het tekort aan co2 dat algen gaf, niet de ph an sich.
 
We kunnen er een lange discussie van maken maar er klopt iets niet.

PH 6.9 en KH 9-10 is Dead to fish..wat een dropchecker of PH ook aan geef klopt jouw meting dus total niet .

Ik heb al vele jaren een pH van 6.5 en een KH van 9 a 10, ook wel eens een tijdje de KH op 12 gehouden bij ph van 6.5.
Dit heb ik gemeten met verschillende ph-sensoren, verschillende KH-testen door de jaren heen. Ik heb geen reden om daar aan te twijfelen.
Kan allemaal prima. Gaan vissen niet dood van hoor, ook niet luchthappen. Dat gebeurt pas bij een hoge CO2 concentatie. Ik heb vrijwel geen water rimpeling (zonde van de CO2 die je daarmee verliest). Ik heb een zandbodem.

Waar het hier volgens mij simpelweg fout gaat is dat men waarde hecht aan de Ph/KH CO2 tabel. Die tabel is alleen geldig voor puur water waarin de pH alleen door het carbonaatevenwicht wordt bepaald. Dit is wat @Akwarium ook aangeeft.
Ik moet in ieder geval voor mijn situatie concluderen dat mijn kraanwater niet representatief is en de tabel dus niet van toepassing is.
Ik denk dat er in de praktijk dus nog andere zaken in het water zitten die de pH beinvloeden. Denk aan fosfaatbuffers of iets vergelijkbaars. Wat dit dan precies is, weet ik ook niet. Kan helaas te weinig info vinden bij het waterschap hierover.

Wat Ben uitlegt heb ik ook ondervonden want door te weinig stroming was de circulatie bij de bodem erg weinig en daardoor gingen de co2 gassen dus opstijgen waardoor de ph bij de bodem hoger was en er dus te weinig co2 voorhanden was voor de planten.
Zou toch interessant zijn om dat ook eens daadwerkelijk te meten. Pak bijvoorbeeld een afsluitbaar potje, en 'vang' wat water op de plaats waar jij denkt dat de pH hoger is. Ben wel benieuwd of je dat echt gaat meten en hoe veel het verschil gaat zijn.
 
Laatst bewerkt:
dat je je verschillende temperaturen, pH en CO2-waardes op verschillende plekken in je aquarium kunt hebben, is volgens mij vooral extra reden om je testresultaten juist als indicatief en niet als absoluut te beschouwen.

Bovendien moet je volgens mij vooral geen problemen maken waar ze niet zijn. Zolang het in de praktijk met visjes en plantjes goed gaat heb je volgens mij geen probleem, en moet je de theorie ook lekker laten voor wat het is.
 
Ik begin nu langzaam maar zeker wel te begrijpen waarom zoveel mensen algen en problemen hebben ...
Als een PH electyrode 6.9 aangeeft en je meet met druppels een KH 9 tot 10 .. wat kan je hier nu uit constateren ??

Antwoorden het ligt aan de water distributie dat je KH zo hoog is of je PH electrode geeft een verkeerde waarde aan ?

Dus als ik een benzine auto heb en ik tank Diesel dan moet ik eerst de Bougies nakijken of de branstofpomp.. omdat hij niet wil starten of de motor happert en stotterd l? :ROFLMAO:

Begin nou eens bij stap 1

Test je KH met een betrouwbare druppeltest > uitkomst KH9 of KH bleek lager te zijn dan 9 en komt op 5 uit. oeps.... al getest ?
Heej mijn KH is inderdaag KH9 maar ik meet een PH van 6.9 .. heb je al de PH electrode in een glas leidingwater gehangen om te zien of hij een hogere PH dan 7 of 8 aangeeft ? Nee? oeps dan is de Electrode niet juist geikt of geeikt met een afwijkende eik-vloeistof die is/of verlopen of gewoon niet deugd.

Zolang je deze zaken niet uitsluit kan je kloten en rotzooien met je water distributie tot je een ons weegt om het juiste Co2 in mg te verkrijgen als je ook niet zeker bent van je dropchecker.
En vooral je vissen als graadmeter nemen..wow wat een onkunde allemaal.
 
Vind ik wel iets te kort door de bocht hoor. Velen hebben wel degelijk dit soort zaken uitgesloten en dan zijn vervolgstappen zoals waterdistributie optimaliseren logisch te noemen.
Maar wat je eigenlijk zegt: wees er eerst zeker van dat de basis klopt en dat je metingen betrouwbaar zijn.
 
Vind ik wel iets te kort door de bocht hoor. Velen hebben wel degelijk dit soort zaken uitgesloten en dan zijn vervolgstappen zoals waterdistributie optimaliseren logisch te noemen.
Maar wat je eigenlijk zegt: wees er eerst zeker van dat de basis klopt en dat je metingen betrouwbaar zijn.

Nee het is niet kort door de bocht… lees zijn 1e post maar daar staat het duidelijk dat zijn metingen gewoon niet kunnen kloppen en je dan eerst bij stap 1 wat ik noemde moet beginnen..
Eenmaal deze gecorriceerd en opgelost ga je pas kijken of je water distributie op orde is door de PH electrode of de dropchecker in alle 4 hoeken van het aquarium te testen of de waardes niet teveel afwijken. indien ja,.. ga je de water distributie aanpassen eerder niet.

sommige mensen geven zulk complex advies dat je er never of nooit op deze manier een probleem mee kan oplossen.. Niet bij C beginnen als je eerst stap A niet nakijkt op fouten ..dus maak een probleem niet complexer dan het is.
 
Laatst bewerkt:
Ts geeft in z'n beginpost aan dat alles geijkt is en dat hij z'n pH meter vertrouwd. Ik, in ieder geval, heb voorshands geen reden om daaraan te twijfelen. Ik lees niet dat z'n metingen niet kunnen kloppen?
 
Nee het is niet kort door de bocht… lees zijn 1e post maar daar staat het duidelijk dat zijn metingen gewoon niet kunnen kloppen en je dan eerst bij stap 1 wat ik noemde moet beginnen..
Eenmaal deze gecorriceerd en opgelost ga je pas kijken of je water distributie op orde is door de PH electrode of de dropchecker in alle 4 hoeken van het aquarium te testen of de waardes niet teveel afwijken. indien ja,.. ga je de water distributie aanpassen eerder niet.

óf dat de ph/kh tabel niet klopt. en dat laatste is naar mijn mening het geval. Nouja hij klopt wel, maar wordt verkeerd gebruikt/geïnterpreteerd.
En google maar eens op die ph/kh tabel en overal zal gezegd worden dat je die niet te letterlijk moet nemen, hooguit ter indicatie.
 
Ts geeft in z'n beginpost aan dat alles geijkt is en dat hij z'n pH meter vertrouwd. Ik, in ieder geval, heb voorshands geen reden om daaraan te twijfelen. Ik lees niet dat z'n metingen niet kunnen kloppen?

Jij geloof een meting van een PH electrode die 6.9 aangeeft en met een gemeten KH van 9-10 ? en je dropchecker is groen hahaha
Wie liegt er dan in de meting... geen water distributie in ieder geval.. omdat als het water niet goed langs een PH electrode kan komen op een dood punt zakt de PH niet en geeft hij een hoger PH aan omdat het Co2 daar niet of nauwelijk zal komen.
Dus met een KH 9-10 moet hij minsten boven de 7 aangeven anders lagen ze vissen allang te happen aan de oppervlakte of erger dood en gestikt als de PH6.9 zou zijn met KH 9-10
 
anders lagen ze vissen allang te happen aan de oppervlakte of erger dood en gestikt als de PH6.9 zou zijn met KH 9-10

Net als bij mij met pH 6.5 en KH boven de 10, en geen rimpeling op wateroppervlak. Ik denk dat je iets te stellig bent en blind die ph/kh tabel vertrouwt, waarvan bekend is dat het slechts een indicator is.
 
óf dat de ph/kh tabel niet klopt. en dat laatste is naar mijn mening het geval. Nouja hij klopt wel, maar wordt verkeerd gebruikt/geïnterpreteerd.
En google maar eens op die ph/kh tabel en overal zal gezegd worden dat je die niet te letterlijk moet nemen, hooguit ter indicatie.

Ik stop deze discussie.. nu ligt het weer aan een Co2 tabel.. pfff

Mensen veel sucses met de verdere oplossingen die niks te maken hebben met een foutieve meting van een PH electrode of KH drupel test.
:ROFLMAO:
 
Net als bij mij met pH 6.5 en KH boven de 10, en geen rimpeling op wateroppervlak. Ik denk dat je iets te stellig bent en blind die ph/kh tabel vertrouwt, waarvan bekend is dat het slechts een indicator is.

Zucht... dan hoef je ook geen PH electrode meer te kopen mensen en we gaan gokken hoe hoog de KH is omdat het Co2 table ook niet blijkt te kloppen.
PH 6.5 kan nooit samen met een KH 10 als je vissen hebt.
P.S waarom kloppen mijn waardes dan wel.. PH 6.7 met een KH van 4 .. en fel groene Co2 indicator ? oww dat ligt aan d water distributie :stop:
Nee ik wordt echt moe van mensen die niks begrijpen van waterchemie en wat wel en gewoon niet mogelijk is met Co2 en vissen in je Aquarium.
En dan kloppen helaas jouw metingen ook niet.. en jahoor het Co2 table liegt en is geen maatstaaf die wijkt zoveel af.. dat een PH 6.5 gewoon kan met een KH van 10

ik kap hiermee..
 
PH 6.5 kan nooit samen met een KH 10 als je vissen hebt.

Ik zal slechts 1 voorbeeld noemen: Als je een bodem gebruikt die je water aanzuurt, dan is pH 6.5 en KH 10 gewoon prima mogelijk.
Hetzelfde geldt voor andere stoffen die het water aanzuren. Ook kan de compositie van het kraanwater verschillen van plek tot plek.

Neem het nou eens serieus. De pH/KH tabel is slechts beperkt van toepassing op aquariumwater en moet dus niet als de waarheid gezien worden.

Nee ik wordt echt moe van mensen die niks begrijpen van waterchemie
Achja, ik heb ook maar een PhD in biotechnologie met specialisatie in fotosynthese en wat keuzevakken in de waterzuivering. En aquarium sinds mijn 11e levensjaar :)
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan