Co2 proberen

P

Pmudje

Guest
Hoi allen.

Ik heb 2 jaar geleden onderstaande ---
http://www.mupload.nl/img/elvtyh5fxqs.jpg
--- set gekregen maar nooit gebruikt.
Toch lijkt het me leuk om is te kijekn hoe dit in zijn werk gaat. Maar inmiddels vergeten hoe het ook al weer precies in zijn werk gaat.
1 staat natuurlijk buiten het aquarium.
2 is het terugslag ventiel
3 is volgens mij een schuim opvanger en zal naast em buiten het aquarium geplaatst moeten worden
4 is de difusor? (van glas)die de co2 regelmatig afgeeft

Ik neem aan dat deze volgorde juist is?

5 is gist waarvan de mannen (zij kweekten allerlei soorten garnalen) zeiden dat dit het beste werkte en die moest gemengd worden met ja, zeg het maar!!!!!! Ik weet het niet meer. Natuurlijk met water maar tot hoeveel in de fles en wat gaat er dan nog meer bij.

Mijn doel is het eerst is even uit te proberen in een emmer. Maar ik heb wel zoiets van ..... nu toch maar is uitproberen wat de manen me gegeven hebben.

Wie weet het verhaal af te maken.
Gr. Pmudje.
 
Nummer 3 is een bellenteller maar ik denk dat je met bio co2 niet voldoende druk zal opbouwen om de co2 door dat steentje heen te krijgen.
Kun je beter met een kleine flipper werken denk ik of met een omgekeerd bakje.

Je neemt op 1 liter water zo n 2 gram gist en 250 gram suiker en dat meng je dus.
 
Hoi jessicapilon.

Bedoel je daarmee te zeggen dat de bellenteller er gewoon tussenuit moet, en mijn glazen diffusor verwisseld moet worden door de flipper?

Gr. Pmudje.
 
Je kan met bio co2 zo de bellen niet regelen dus de bellenteller is dan zinloof denk ik. Je kan die diffusor proberen maar ik betwijfel of dat werkt. Anders zou ik een flipper of omgekeerd bakje nemen hiervoor.
 
Ik zou die bellenteller er lekker tussen laten, fungeert namelijk ook meteen als bakje wat een eventueel overschot aan schuim opvangt.
Zo'n diffuser met steentje heeft het bij mij met bio-co2 wel gedaan, maar niet erg lang.. op een gegeven moment krijg je toch enige kalkaanslag in het keramiek en is er meer druk nodig.
Zou zelf inderdaad ook gaan werken met een omgekeerd bakje.. http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/co2-verhogen-met-omgekeerd-bakje
 
Tja de bellenteller kan ook geen kwaad maar hem als echte bellenteller gebruik gaat niet. Wat Mark zegt klopt verder wel natuurlijk.
Normaal gebruik je een bellenteller om te kijken hoeveel bellen je doseert en hoeveel er eventueel bij moet.
 
Hartelijk dank voor de feedback.

Wel leuk als je je er in begint te verdiepen. Maar er komt dan wel ineens meer bij kijken. Dus........ nog meer vragen.

Eerst t.a.v. mijn hoofdvraag.......
1)Een bellenteller. Ga je dan b.v. 1 minuut zitten tellen hoeveel belletjes je ziet?
2)Ik heb geprobeert met de mond door het slangetje te blazen maar moet best wel wat kracht zetten. Ik denk dat de Co2 daar dus een hele klus aan gaat krijgen?
3)Voor zover ik het lees geeft het zelf mengen in een fles wel een piek en een dal van de co2. Is niet echt handig lijkt me?

Een zelf mengen vraag.........
Is er nog verschil in mengvorm en regelmaat van afgifte van Co2 tussen,
4)suiker, water, gist in poedervorm, gelei in poedervorm (wat dus gelei wordt)en
5)1 liter water zo n 2 gram gist en 250 gram suiker (

Als ik verder zoek kom ik de........
6)"CO2-plantenbemestingsset bio 12o" tegen van de....le waarvan gezegd wordt dat die gedurende 1 maand een regelmatige co2 afgifte doet. Daar zit een patroon van gelei in en moet je dus na een maand vervangen.
7)Ook kwam ik tegen, S..a "C02-star"t die met tabletten werkt. In mijn geval (60l) een halve tablet per 2 a 3 dagen is dan genoeg.

Sorry voor de vele vragen maar ik heb zoveel keuzes?

Gr. Pmudje.
 
Ja als je een bellenteller gebruikt dan tel ik vaak het aantal bellen gedurende 10 seconden en doe dat dan maal 6. Maar ja jij kan met bio co2 niks regelen dus eigenlijk is tellen dan niet nodig.
Als je de fles op tijd vervangt dan valt de piek/dal wel mee. Maar echt stabiel is het niet zoals de co2 uit een drukfles.
Ik heb nooit gelei gebruikt dus kan daar niet over oordelen. Als je niet echt geld wil of kan uitgeven voor een echt co2 systeem dan zou ik bio co2 nemen met een omgekeerd bakje.
Die moet ongeveer 1% zijn qua oppervlak van je aquarium.
Dus bij een 60x30x30 bak moet het bakje rond de 18 vierkante centimeter oppervlak hebben. Dat komt niet op een centimeter aan hoor.

Mocht je drukflessen overwegen dan adviseer ik je om op Marktplaats te kijken. Dat scheelt een boel geld vaak.
 
Beginnen met bio-co2 is wel leuk hoor.. als je er nog niet bekend mee bent lijkt het complex maar dat is het verre van..
Wat leesvoer..
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/de-opzet-van-een-bio-co2-systeem
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/bio-co2-zelf-maken
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/bio-co2-recept

Ik werkte destijds wel met gelei.. maakte eerst een laagje suikerwater, dan gelei, stijfde dat op en dan pas de rest van het water etc.. of het meetbare invloed had weet ik niet meer ;)
 
Hoi allen.

Ik heb vandaag een bio-co2 starters set gekocht voor aquariums van 60 tot 120 liter.
Daar ik nog geen miniflipper had en dit wel geadviseerd werd en het verschil van een complete set niet eens zo groot was in prijs vond ik dit wel aantrekkelijk. Gelijk een tweede voedingsfles erbij gekocht.

Als beide flessen op zijn ga ik zelf een geleivoedingsfles maken en van de andere fles een schuimvanger mocht dit laatste nodig zijn.

Nog een laatste overpeinzing. Ik neem aan dat een terugslag ventiel ioet nodig is omdat het hier om een gas gaat en niet om een vloeistof?

Gr. Pmudje.
 
Terug
Bovenaan