CO2 problemen !!

Swengoza

Well-known member
Lid geworden
25 september 2020
Berichten
185
Leeftijd
27
Hee goedemiddag , daar ben ik weer .. zullen jullie wel denken 😂

ervaar toch veel problemen met de co2 installatie en zit bijna op een punt om het eruit te gooien .

gister het gedoe met de fles vullen .(zie mijn andere topic) nu weer een probleem , als mijn ph controller aanschakelt duurt het zeker 10 minuten tot er belletjes te zien zijn in mijn Colombo 3in1 diffuser . Ik moet het reduceer ventiel dan zelf eerst helemaal op de Max opendraaien zodat hij het gaat doen . Bij het uitschakelen van de ph controller , dan sluit het magneetventiel zich, blijft de diffuser gewoon doorlopen . Het word wel wat minder maar de bellen blijven zeker nog een halfuur doorlopen ! Snap er niks van . Misschien hebben jullie een idee.

magneetventiel open: komt niks uit de diffuser , moet het reduceerventiel eerst helemaal opendraaien en dan weer terug .

magneetventiel dicht : diffuser blijft doorlopen .
 
Ik denk dat je flessen gewoon vol zitten maar dat je een andere drukmeter en/of magneet ventiel nodig hebt.
 
Welke werkdruk heb je in gesteld?
 
Dat bellen blijven doorlopen na het sluiten van het magneetventiel is op zich logisch. Er zit nog gas in de slang tussen het magneet ventiel en de diffuser wat dus nog even zal doorlopen. Evenzo maar dan omgekeerd is de start situatie. Bij het openen van het magneetventiel vult eerst de slang zich en moet er voldoende druk opgebouwd worden om door je diffuser te komen. Hoeveel die druk moet zijn verschilt soms per diffuser. Zelf heb ik een diffuser zelfs in mijn CO2 reactor gebouwd. Dat ding vraagt minimaal een druk van 2 bar om de CO2 door te laten. Het zou dus kunnen dat je de druk moet verhogen om een juiste instelling voor je diffuser te vinden. Dat na-ijlen hoort en is niet raar. Het feit dat je toevoer stopt en ook start al is het na een grotere tijd wijst op een wel sluitend magneetventiel. Maar het laat m.i. ook zien je instelling niet optimaal is. Ik begrijp dat je een automaat hebt. Dat betekend dat je gerust de druk kan verhogen want het systeem sluit vanzelf af wanneer het ingestelde CO2 level bereikt is.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    156.5 KB · Weergaven: 116
@benvo @trinakria @rjoemman hierbij even een foto van de meters
Je onderste meter geeft de werkdruk aan. In dit geval krap 1 bar. Dat is te laag voor een diffuser. Zet die druk, als eerder aangegeven, maar eens op 2 bar. Daarvoor draai je die grote zwarte knop rechtsom, dus met de klok mee. Je ziet dan de onderste wijzer oplopen. Doe dit voorzichtig want ook daar moet de druk opgebouwd worden. Dus na een kwartier even kijken hoe de meter nu staat.
 
Je mag trouwens bij een automaat dat naaldventiel, kleine chromen knop, gerust openzetten. Wil je later toch wat fijner regelen dan draai je die voorzichtig weer wat terug. Ook hier geldt, na een kwartier weer de meters controleren.
 
Je mag trouwens bij een automaat dat naaldventiel, kleine chromen knop, gerust openzetten. Wil je later toch wat fijner regelen dan draai je die voorzichtig weer wat terug. Ook hier geldt, na een kwartier weer de meters controleren.
kwa vis-veiligheid kan het naaldventiel inderdaad open maar zou toch proberen enigzins op een normaal aantal bpm te blijven omdat je diffuser niet oneindig co2 zal oplossen. De mijne blaast dan vrolijk co2 bellen in de bak die niet oplossen.
 
kwa vis-veiligheid kan het naaldventiel inderdaad open maar zou toch proberen enigzins op een normaal aantal bpm te blijven omdat je diffuser niet oneindig co2 zal oplossen. De mijne blaast dan vrolijk co2 bellen in de bak die niet oplossen.
Daarom staat er, langzaam terugdraaien...
 
Bedankt jongens ! Gaat nu goed . Toppers 👍🏿👍🏻👍🏻
 
Wil volgende week een nieuwe bak gaan kopen , ik denk zelf aan de juwel vision 180 of de lido 200 . Hebben jullie ervaringen of opmerkingen over deze bakken ? Wil daarnaast een spraybar gaan installeren , hoop dat het gaat lukken , ben namelijk niet zo handig haha ! @benvo had daar een mooi topic over en ga dat zeker proberen , er zullen wel wat vragen over komen ben ik bang😆. Ook ben ik van plan een nieuwe betaalbare filter te kopen . Iemand nog een suggestie ? En tussen de slangen een reactor . Moet nog even kijken welke reactor , tips zijn welkom 😁😁
 
Ik heb nu nog een Lido200, maar hoewel het een prachtig ding is, past hij minder goed bij mijn bestand dus ik ga over op een 1.20 bak Trofis 1200

En eigenlijk zeg ik dan gelijk het goede, wat voor vis ga je erin plaatsen want het zijn beide hele mooie bakken, maar allebei hebben ze ook kleine nadeeltjes.
Ik vind met name de Vision veel te smal aan de zijkanten, daar krijg je A geen plek om een spraybar in te zetten, en ik weet uit ervaring dat een spraybar over de achterwand een hele merkwaardige stroming geeft door de dichtbij zijnde gebogen voorruit
De Lido is mooi met veel water en erg geschikt voor visjes als Apostigrama, garnalen Tetra's, met duidelijke hoge en lage zone's omdat hij zo breed is kan er ook lekker wat planten boel in
En natuurlijk de buitenmaten voor iemand die minder ruimte heeft. Maar voor maanvissen is hij niet breed genoeg

Pompen is een wel heel moeilijk verhaal omdat de meeste door de fabrikant aangegeven getalletjes meestal niet echt overéénkomen met wat de pomp in dagelijks gebruik levert
Hangt ook af van welke vissen je gaat nemen want de ene soort laat nu eenmaal meer rommel achter dan de andere.
De grote van je bak speelt ook een behoorlijke rol.

In mijn beleving ben ik tevreden in mijn gezelschapsbak (de lido dus) met 2 tot 2,5 keer het bak volume per uur te filteren, en dan baseer ik mij eigenlijk alleen maar op de sterkte van de stroming, want ik wil het mijn geweldige betta niet al te moeilijk maken.
Dus.. mijn opzet is: een pomp die voldoende kan, maar niet hoeft, liefst een regelbare dus, een grote opslag voor filter materiaal is wel uiterst belangrijk, hoe meer hoe beter
Valt of staat met je budget en je moet gewoon een beetje mazzel hebben, 2de hands ben ik niet voor, want ik zou never never nooit geen 2de hands filtermateriaal gebruiken, en wil je een grote pomp vullen ben je zomaar voor 50 / 60 euro materiaal kwijt, bij een nieuwe zit dat erbij in de verpakking
 
Terug
Bovenaan