co2 recept


N

Nenor

Guest
Hallo iedereen,

Vorige week las ik het 1 en ander over BIO Co2. Dit weekend de benodigde spullen ervoor gekocht en in elkaar geknutseld.

In het begin erg blij met het systeem, kwamen heel veel bubbels in m'n aquarium. Dag later komen er amper nog belletjes in mijn aquarium (gebruik een co2 diffuser in mijn aquarium).

Ik heb dit recept gebruikt:

2liter fles.

250gr suiker laten oplossing in 1liter water. wachten tot het water is afgekoeld tot ongeveer 30 graden.

1zakje gist toevoegen (7gr, zo'n zakje van de AH/jumbo).

even mengen, dop erop en wachten maar, na enkele minuten al de eerste bellen te zien. en de hele avond heeft het mooi gewerkt.

Nu lijkt het vrijwel uitgewerkt.. wat doe ik fout?

(heb geen lek ergens, daar heb ik al naar gekeken)
 
In ieder geval veel te veel gist.

Probeer dit recept eens:
Het 16V recept
Dit recept geeft nog aardig veel CO2 maar gaat wat langer mee dan het turbo-recept. Bij mij loopt zo'n opzet zo max. 2 weken. De iets lagere produktie en langere standtijd komt omdat het suiker wat meer onderin de fles blijft en minder goed met water is vermengt. De groei in de beginfase gaat wat lanzamer door de relatief lagere suikerconcentratie (deel van de suiker ligt nog immers op de bodem). De gistbacterien doen er dan wat langer over om e.e.a. op te peuzelen.

Fles voor ca. 80-90% vullen met lauwwarm water (20-25 graden)
Voor een literfles ca. 25 gram suiker in de fles toevoegen, 2-literfles 50 gram, enz.
Fles met lauwwarme suikerwater even een minuutje of zo goed schudden of beluchten, voor verzadiging zuurstof en goede menging suiker en water.
Theelepel pokon toevoegen voor 1-1,5-2 liter flessen, 5-liter jerrycan een kleine eetlepel Pokon toevoegen
Toevoegen van 0,5-1 gram gist
Nog ietsjes schudden om gist door water te mengen
Toevoegen van de rest van de suiker, Voor een literfles ca. 75 gram suiker, 2-literfles 150 gram, enz. De suiker op de bodem laten zinken van de fles, niet meer schudden!!
(Van een vel papier kun je een mooie trechter maken om suiker in de gistfles te laten lopen).
Klaar!! na een uurtje kun je de eerste bubbels al verwachten. Hou de fles wel op de goede temperatuur!
 
Tja ik zou in ieder geval een omgekeerd bakje gebruiken want nu kun je ook teveel co2 in de bak krijgen denk ik.
Op die 250 gram suiker en 1 liter water doet men vaak 1 tot max 2 gram gist. ik denk dat door de grote hoeveelheid gist de fles ahw binnen 1 dag is opgebruist. Ik heb weleens 3 a 4 gram gebruikt en dan was na 4 a 5 dagen ook de fles op zeg maar.

In ieder geval zou ik een omgekeerd bakje van ongeveer 1% nemen zodat je niet snel teveel co2 in je bak krijgt.
 
Die zakjes gist zijn erg geconcentreerd inderdaad. Je kan waarschijnlijk af met een half theelepeltje. Nu heb je dusdannig veel gist gebruikt waardoor ze het suiker zo op hebben.
 
Ik woog het meestal al met een weegschaal van de Action. Die kosten maar een paar euro en zijn erg gemakkelijk voor het gebruik bij je bio co2.
 

Terug
Bovenaan