Wat is er nieuw

Co2 stokt

Nozem

Member
Lid geworden
19 oktober 2022
Berichten
12
Leeftijd
40
Hoi mede-aquarianen,

ik heb sinds een maandje of twee een 150cm (480L) bak staan met 2x Oase BioMaster Thermo 600 en een Co2 installatie JBL Proflora Co2 - Adv. M.
De Co2 wordt dmv een JBL Taifun Inline diffusor (16/22) toegevoegd. Althans, dat is de bedoeling, want ik loop tegen het probleem aan dat na een
aantal minuten de bellen niet meer lopen (de bellenteller zit in de inline-diffusor gebouwd).
Ik krijg de druk helaas niet hoger dan zo'n 1,4bar (500ml fles). Kan dit het probleem zijn? Ik stel op een gegeven moment de bellen bijv. in op zo'n
1 á 1,5 bellen per seconde. Wacht een paar minuten en bellen lijken steeds langzamer te komen en op een gegeven moment stokt het geheel.

De outflow heeft vrije uitloop, geen spraybar of iets wat druk zou kunnen opbouwen.

Nu heb ik in de wandelgangen ergens eens iets opgevangen, dat deze inline diffusers pas vanaf een 2bar of hoger fatsoenlijk werken. De winkel gebeld
over het probleem, maar moet het geheel weer uitbouwen en ermee langskomen, om het na te laten kijken.

Is er ergens een illigale omweg om de druk wat hoger te krijgen? Of zou het ingebouwde terugslagklepje in de diffusor te sterk zijn voor deze druk?

Hebben jullie een idee? Zijn er meer mensen met dit probleem?

Je mag toch verwachten van een setje van 325,- dat het volledig naar behoren werkt, zeker icm met onderdelen van hetzelfde merk.

grt. Nozem
 
Ik lees van op website van JBL: voor optimale verzorging van alle aquariumplanten in zoetwateraquariums van 40-600 liter

Geschikt voor bakken tot 600 liter? Met een 500 grams flesje? Jammer dat ze er dan niet bij vermelden dat je dan elke 2 weken je fles moet verwisselen omdat ie dan leeg is.

lk heb vroeger een soortgelijk probleem gehad. Ik kreeg mijn CO2 niet goed met een 500 grams fles.
Toen ik daar een 2L fles aan koppelde was het probleem opgelost. Hoe dat kan weet ik ik niet. Misschien heeft een grotere fles meer druk?
Maar het heeft bij mij wel gewerkt, misschien het proberen waard.
 
Probeer anders als dat kan een wat hogere druk. Ik had met de inline van JBL vaak tegen de 2 bar druk nodig. Als de druk niet hoger kan met de set dan kan dat het probleem zijn.
 
JBL heeft bij een aantal drukregelaars een maximale instelling van zo'n 1,2 tot 1,5 bar. Je moet eens kijken of er ergen op je regelaar iets zit waarop je dit kan verhogen maar ik vermoed dat dit niet kan bij de "kleinere" systemen.
 
Als dat niet goed werkt dan kun je beter op bv marktplaats kijken voor een gebruikte set want dat is goedkoper en vaak zit er wel een grotere fles bij want op jouw bak is 500 gr erg weinig.
 
Probeer anders als dat kan een wat hogere druk. Ik had met de inline van JBL vaak tegen de 2 bar druk nodig. Als de druk niet hoger kan met de set dan kan dat het probleem zijn.

Ik heb de drukregelaar al maximaal uitgedraait en haal max 1,4 bar ongeveer. Dus op de 'normale' manier krijg ik de druk niet verder omhoog.
 
Als dat niet goed werkt dan kun je beter op bv marktplaats kijken voor een gebruikte set want dat is goedkoper en vaak zit er wel een grotere fles bij want op jouw bak is 500 gr erg weinig.

Ja klopt zit idd aan de kleine klant, maar ik dacht wellicht evt later met een grotere fles of extra fles nog uit te breiden. Komen discus in en wilde de co2 ook aan de relatief lage kant houden.
Maar dit systeem blijkt dus helemaal niet compatibel met elkaar als ik het zo hoor.
 
Ik lees van op website van JBL: voor optimale verzorging van alle aquariumplanten in zoetwateraquariums van 40-600 liter

Geschikt voor bakken tot 600 liter? Met een 500 grams flesje? Jammer dat ze er dan niet bij vermelden dat je dan elke 2 weken je fles moet verwisselen omdat ie dan leeg is.

lk heb vroeger een soortgelijk probleem gehad. Ik kreeg mijn CO2 niet goed met een 500 grams fles.
Toen ik daar een 2L fles aan koppelde was het probleem opgelost. Hoe dat kan weet ik ik niet. Misschien heeft een grotere fles meer druk?
Maar het heeft bij mij wel gewerkt, misschien het proberen waard.
Had je dit probleem met die 500ml fles ook bij zo'n inline diffusor? Of uberhaupt, ook met een bellenladder?
 
Ik heb de drukregelaar al maximaal uitgedraait en haal max 1,4 bar ongeveer. Dus op de 'normale' manier krijg ik de druk niet verder omhoog.
Waarschijnlijk klopt dit met mijn vermoeden dat de drukregelaar een maximum instelling heeft. Je hebt er niet veel aan maar dit geeft maar weer aan dat veel merkfabrikanten ons met toevoegingen opzadelen dit niet altijd tot voordeel zijn. Dit is zo'n denkelijk als veiligheidsmaatregel bedoelt iets die door de producent maar ook de Lfs voor de aankoop meer duidelijk gemaakt moet worden.
 
Had je dit probleem met die 500ml fles ook bij zo'n inline diffusor? Of uberhaupt, ook met een bellenladder?
Met mijn 500 gr fles kreeg ik maar moeilijk CO2 door de Inline diffuser geperst met de 2L fles had ik daar geen problemen meer mee.
Op de 500 grams heb ik een kunststof diffuser gezet (AquarioNeo) en die deed het toen prima.

Op jouw bak zou ik op z'n minst een inline diffuser plaatsen, liever een reactor.
 
Ik weet niet welke flesjes worden gebruikt maar ik heb zelf een reserve van 500 gr navulbaar gehad en daar werd ook zo n 55 bar ingeperst en dus net zoveel als in een fles van 2 kilo.
Ik denk meer dat de beperking dan komt vanuit de drukregelaar.
 
ja precies, oke bedankt voor de reacties.. Denk dat ik ga kijken of ik de set om kan ruilen voor een grotere fles en een drukregelaar die in ieder geval 2,5bar kan geven.

Slechte zaak dit van JBL.
 
Voordeel is ook dat een grote fles in verhouding goedkoper is om te laten vullen en het is helemaal mooi als je een industriele gasleverancier in de buurt hebt.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan