Wat is er nieuw

CO2 systeem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Tetra1970
  • Startdatum Startdatum
T

Tetra1970

Guest
Hallo mede-aquarianen (m/v ;-) ),

Al een paar jaar heb ik een Juwel Rio 180, en ik zit nu te denken aan een CO2 systeem (bv. van Dennerle). Het leidingwater hier (Heemskerk) heeft een pH van 8, een GH van 10 en een KH van 5. Heeft zo'n systeem dan zin om de pH bij te sturen?

En is een pH-controller zinvol bij deze waterwaardes? Is dat ding ook evt. later aan het systeem toe te voegen?

Hoe lang "leeft" een pH-electrode? Is eentje van glas (die navulbaar is) veel beter en gaat die ook langer mee? Ik zie het niet zitten om elk jaar een nieuwe te kopen!

Als laatste nog een vraag over het Dennerle "pH-meet-ei". Is zoiets echt nuttig en betrouwbaar?

Alvast bedankt voor alle hulp!
Carlo
 
Een CO2 ei vond ik wel nuttig omdat bij mij fel groen gelijk stond aan een goed co2 gehalte. Je kan natuurlijk ook met de hand je ph en hardheid meten en dan op een co2 tabel kijken. Komt op hetzelfde neer.

En ja je kan je ph er mee omlaag brengen. Wel geleidelijk doen en uitzoeken of je visbestand dat wel leuk vind.

Electrode heb ik geen ervaring mee.
 
Zo n EI is wel makkelijk om in 1 oogopslag ongeveer je co2 waarde te kunnen zien.
Ik werk ook niet met een controller en ik denk de meeste mensen niet omdat ze nogal duur zijn.
Tuurlijk is het zinvol als je je ph omlaag wil brengen.
Bij een kh van 5 zul je ongeveer een ph van 6.65 moeten hebben. Dat heb ik ook namelijk.
 
ph controller kan zonder problemen later worden toegevoegd
het enige voordeel ervan is dat je je ph en dus ook de hoeveelheid co2 constant houd
(mits je kh dat ook is)
nooit gebruiken om alleen de ph naar beneden te halen

of het zinvol is iets wat je jezelf moet afvragen
als jij vind dat je planten het nu goed genoeg doen
zou ik het zelf niet doen

levensduur ph electrode is wat ik heb gelezen
voor een niet navulbare ongeveer een jaar
zelf heb ik deze gekocht via ebay ongeveer 15 euro

een glazen waar jij het over hebt gaat veel langer mee
(of hij beter de ph meet is iets wat ik betwijfel)
alleen zijn de aanschafkosten daarvan veel hoger

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/te ... -electrode

het eitje is al besproken
 
Zo'n PH/CO2 controlle "Ei" is zeker handig! Ik gebruik hem omdat mijn BioCO2 natuurlijk niet zo stabiel is. Maar wanneer je een pH controller gebruikt zal dat ei niet veel nut meer hebben. Eigenlijk is het een hele goedkope "houtje-touwtje" oplossing voor mensen die geen pH controller hebben.

Ik zou dus zeggen, het ��n of ander!
 
Zoals Lowie ook al zegt is het handig om een EI te hebben als je kh niet constant is.
Want als je kh 1 punt daalt of stijgt bij een vaste ph (tgv de electrode en controller) dan is je co2 wel degelijk hoger of lager.
Dus een EI kan in dat geval geen kwaad. Ook heb ik eens daardoor opgemerkt dat de co2 fles leeg was omdat het EI donkerder verkleurde. Dus het kan een handig hulpmiddel zijn.
 
Hallo Black Kiwi,
Bedankt voor de reactie!
Teveel CO2 is natuurlijk niet goed voor de vissen, dus het is wel uitkijken dan om de pH waarde met CO2 omlaag te brengen. Maar ik wil over turf gaan filteren, dus dan gaat die waarde ook omlaag.
Meten is weten, dus je kan dan alles lekker in dew gaten hoden, heb ik ook weer wat te doen ;-)
Groeten,
Carlo
 
Hallo John, bedankt voor de reactie!
Ik word steeds wijzer hier op het forum, ben echt blij dat zoiets bestaat! 🙂
Groeten,
Carlo
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan