Co2 tabel


P

Peter76

Guest
Welke is een goede co2 tabel??kom er verschillende tegen,bij de een zit ik goed,bij de ander heb ik te weinig co2. Dropchecker is donker groen. Mijn PH=7 en KH=5.
 
Ik gebruik doorgaans dezelfde en in mijn 2 bakken gewoon de continutest. Gedrag van de bewoners is vaak ook een goede graadmeter.
 
ik gebruik ook een continuetest, maar moet ik de vloeistof er van soms vervangen?
 
Welke is een goede co2 tabel??kom er verschillende tegen,bij de een zit ik goed,bij de ander heb ik te weinig co2. Dropchecker is donker groen. Mijn PH=7 en KH=5.

Geen!

Dat is heel kort. Elke tabel is indicatief. En gaat alleen op, als er in het water geen andere zuurvormers aanwezig zijn.
Dus als er alleen koolzuur en carbonaat is.

Dus eigenlijk in geen enkel aquarium te gebruiken. Je kunt ze wel als richtwaarde gebruiken.

De continue meter welke zonder aquariumwater werkt, is het beste.
 
Even een vraagje tussen door, maar is dit ding dan wel betrouwbaar? Hij werkt wel met aquariumwater.;)

Dit is gewoon een versimpelde pH test. Dus net zo (on)betrouwbaar als een continue test met aquariumwater.

Wat maakt ze dan onbetrouwbaar. Daarvoor moet je eerst weten hoe het werkt.

De kleurstof is broomthymolblauw.

Deze is groen bij een pH van ongeveer 6,6.
Heb je een KH oplossing van 4 in de checker dan geeft hij 30 mg/l co2 aan.
Zit er een KH oplossing van 3 in, dan geeft hij 20 mg/l co2 aan.

Dus een continue test die werkt met aquarium water heeft de KH van het aquarium. En geeft zodoende geen vaste co2 waarde aan.
Dus als je de KH van het gebruikte water niet weet, is de test zinloos.

Ik hoop dat het duidelijk is.


IMG_0495.PNG
 
Laatst bewerkt:
Je moet inderdaad de vloeistof van een continutest zo af en toe vervangen. Ik dacht dat er op staat dat dit om de 4 of 6 weken moet. Zelf gebruik ik het vaak wel langer en zie weinig invloed hierdoor maar wie weet kan Marcel vertellen in hoeverre het niet op tijd vernieuwen invloed kan hebben.
Wat zouden we zonder Marcel moeten he:thumbs:;)
 
Je moet inderdaad de vloeistof van een continutest zo af en toe vervangen. Ik dacht dat er op staat dat dit om de 4 of 6 weken moet. Zelf gebruik ik het vaak wel langer en zie weinig invloed hierdoor maar wie weet kan Marcel vertellen in hoeverre het niet op tijd vernieuwen invloed kan hebben.
Wat zouden we zonder Marcel moeten he:thumbs:;)

Als de checker mooi schoon is. En er een flinke hoeveelheid gas (lege ruimte) tussen de indicator en het aquariumwater zit, dan kan deze zeker tot 2 maanden mee.

Hangt je indicator dicht bij de TL verlichting, dan kan de indicator ontkleuren door het UV licht van de TL.

En wat ik een keer gehad heb, ik had het gekleurde bolletje bovenwater. Maar de opening onderwater.
Echter als de lampen uit gaan, wordt het kouder bovenwater, dus er condenseerd water (demi water) in het bolletje.
Dus de vloeistog verdund, KH zakt. Wordt eerder geel.
 
Ik gebruik zelf die glazen dropcheckers. Dat met de vloeistof van Backplay. Ik hoef me normaal dus niet druk te maken als we een keer het een week langer laten zitten:thumbs:
 
ok bedankt oor reacties,zal checker eens verangen door eentje zonder toevoegen van aqarium water. volgens bovenstaande tabel zit ik een beetje te laag,niet veel (14.8).
 
Ik hen die van JBL gehad en beviel prima.
Bijvullen kun je later met goedkope losse vloeistof doen;)
 
Ik hen die van JBL gehad en beviel prima.
Bijvullen kun je later met goedkope losse vloeistof doen;)

Ik gebruik ook die van JBL, prima ding en lekker klein.
Waar koop jij je vloeistof?
 
Ik heb een fles besteld bij lid Backplay. Is 250ml dacht ik zo uit mn hoofd.
 
Die jullie hebben is zo een bolletje
 
Ja zo n glazen bol van Aliexpress. Kost nog geen 2 euro daar.
 
Ja idd die bedoelde ik ja,dat zijn goede checkers volgens u.
 
Zeg maar je hoor;). Het zijn de gewone glazen bolletjes en die werken prima. Op zich is het ook met losse vloeistof een stuk voordeliger.
 
Ik zie geen verschil met deze en het zou me niet verbazen als deze ook uit China komen:

https://planted-box.com/product/drop-co2-tester/

Tuurlijk komt dat uit China!

Echter de merken zijn iets strenger hoe ze er uit zien.

Bij ali kan je soms eentje hebben die niet helemaal perfect gevormd is. Of een druppel aan de rand.

Maar voor de werking maakt het niets uit.

Laatst eentje gekocht voor 2 euro. Incl bezorging. Gewoon als reserve. Het blijft breekbaar he.

Ook voor 1,95 10 stuks siliconen zuignap gekocht. Transparant, voor de dropchecker.
Daar kun je het hier niet voor kopen......
 
Ok merci,weet ik wat ik moet aanschaffen :petjeaf:
 
Ik meet nu (s morgens ) een PH van 7.5 en Kh van 4. Als ik op schaal kijk is het maar 3.8 en in de namiddag meet ik ph van 7 en KH van 5 en op schaal is dit dan 14.8. Is dit niet heel veel verschil????
 
Hoe meet je dit want co2 zou geen invloed op de kh hebben eigenlijk. Althans niet meetbaar met onze hobbysetjes in elk geval. Ik lat de co2 dan ook 1,5 voordat het licht aangaat al aanspringen met een tijdklok.
 
Bij mij gaat co2 om 12.00uur lopen en mijn lichten gaan om 13.00uur aan. Ik heb om 10.00uur gemeten met druppel testen en Kh meten is heel simpel,druppel per druppel. Kan je niet verwarren met kleur verschil. En s avonds stopt co2 om 21.00uur en licht gaat uit om 22.00uur.
 
Misschien het toch nog iets eerder laten aangaan.
 
De co2 bedoel je toch. Anderhalf uur voor licht aan gaat en s avonds?
 
Ja ik zit ook zo rond de 1,5 uur denk ik. Als de co2 eerder gaat lopen dan kan het peil een beetje bijkomen zeg maar waardoor er meer co2 aanwezig is als het licht aangaat. Ik bedoelde dus inderdaad de co2. Je moet even uitproberen hoeveel tijd goed werkt bij jou.
 

Terug
Bovenaan