Wat is er nieuw

CO2 te hoog

• Onderwerp starter Onderwerp starter RRaccoon
  • Startdatum Startdatum
R

RRaccoon

Guest
Vandaag mijn waterwaarden gemeten met de Tetra test 6 in 1. Door middel van een handige app kreeg ik onderstaande resultaten.

NO2 = 0.02
NO3 = 0
pH = 6.9
KH = 8
GH = 6
CL2 = 0
CO2 = >20

De koolstofdioxide is dus meer dan 20 mg/l. Hoe krijg ik dit naar beneden? Is het slecht voor de bewoners?

Strips zijn niet altijd zo betrouwbaar. MAar CO2 verlagen gaat door: kraan dicht, en dan wat extra beluchten of zorgen voor meer beweging aan de wateroppervlakte.

Best kan je met een dropchecker werken, dan heb je een beter idee.

Is de bak net aan het starten?
Want ik zie Nitriet en geen Nitraat.

Die CO2 wordt door de app berekend adhv KH en pH, volgens de standaard tabellen is je CO2 bij die twee waarden zo'n 28 mg/l bij een temp van 25 graden.
Dat valt nog wel mee, maar zoals door Tommie gezegd die strips zijn niet nauwkeurig en een dropcheck is betrouwbaarder voor je CO2

Bak is nu 2 weken aan het indraaien.

Dan zit er hopelijk ook geen vis in en zou ik me er nu niet druk om maken.
Indien je zelf geen CO2 toevoegt kan de CO2 waarde eigenlijk niet te hoog zijn, je bak wil altijd richting het natuurlijke balans gaan.

Vandaag mijn waterwaarden gemeten met de Tetra test 6 in 1. Door middel van een handige app kreeg ik onderstaande resultaten.

NO2 = 0.02
NO3 = 0
pH = 6.9
KH = 8
GH = 6
CL2 = 0
CO2 = >20

De koolstofdioxide is dus meer dan 20 mg/l. Hoe krijg ik dit naar beneden? Is het slecht voor de bewoners?
Je CO2 zit op een prima niveau, voorop gesteld dat je meting klopt, 23, 7 mg/l namelijk. Wel valt er op te merken dat metingen met appjes en stripjes niet de meest betrouwbare zijn. Ik zou toch wel kiezen voor een druppeltest.

Met strips is het moeilijk juiste waarde te bepalen
ps
af en toe beetje voeren zodat je filter goed opstart

Thanks voor alle tips!

Er zitten idd nog géén bewoners in, maar ik wilde wel alvast weten of die (te hoge) CO2 invloed op mijn toekomstige bewoners kon hebben 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan