Co2 te laag maar Ph is prima

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Ik heb een ph van 6 en een Kh < 1. Volgens de Ph/Kh tabel zit ik ongeveer in het optimale gebied. Mijn Colombo CO2-test is constant donderblauw (dus veel te weinig Co2) Maar dat klopt ook wel want in afwachting van m'n drukregelaar voeg ik nu nog passief (omgekeerd bakje) Co2 toe. Overige waterwaardes hier. Zodra m'n drukregelaar er is wil ik graag het Co2-niveau omhoog brengen zonder de Ph verder te laten zakken. Dit is nodig om m'n draadalg weg te werken, plantengroei te stimuleren en de Co2-test in het groen te krijgen. Maar vanwege de relatie Ph/Kh zou ik ( als ik het goed begrepen heb ) CO2 alleen omhoog kunnen krijgen bij gelijkblijvend Ph als ik de Kh laat zakken? Maar deze is al <1. Hoe krijg ik dan alsnog Co2 omhoog? Misschien mis ik wel ergens een afslag omdat ik hier nog niet veel ervaring mee heb. Dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt!
 
Je gebruikt een ph verlagende bodem dacht ik en dan is de tabel volgens mij niet bruikbaar.
Ik heb met de Envoriment bodem ook een ph van zeg maar 6 en een kh van 1. Maar voeg niks toe verder.
 
Klopt! Ik gebruik ADA amazonia Soil.
Maar mijn Ph gaat nog wel dalen als ik meer Co2 toevoeg dan?
 
Ja dan daalt de ph nog verder denk ik want bij meer co2 zal de ph dalen. Kh wordt door co2 niet meetbaar be�nvloed voor ons.
 
Kan ik iets doen om m'n Ph kunstmatig verhogen om de daling als gevolg van de Co2-toevoeging kan compenseren?
 
Zou het zo niet weten en ik denk meer dus een vraag voor de experts.
 
Misschien moet je iets doen met je verlichting... Minderen? Althans de intensiteit? Planten zullen wat langzamer groeien en dus minder CO2 verbruiken, je Ph blijft dan wel gelijk.

Groet,
Ben.
 
De Kh vormt een buffer voor de Ph. Als die buffer wegvalt gaat je PH snel omhoog en omlaag en wordt erg onstabiel. Dat kan zorgen voor een hele snelle sterfte van al je vissen. Ik heb een keer 25 volwassen Keizertetra's op die manier verloren binnen anderhalf uur.

Ik vind een kh die 1 is of lager is dan 1 erg gevaarlijk. Ik raad je aan om direct twee emmers water te gaan verversen en morgen nog een keer twee. Daarmee breng je je PH wat omhoog en je Kh ook.

Om te voorkomen dat je PH nog verder daalt en je Kh ook is het verstandig om je CO2 toevoeging stop te zetten. Als je Kh weer normaal is en rond de 3 tot 4 zit kan je eventueel weer CO2 toevoegen. Probeer dan de PH niet verder te laten dalen dan 6,8.
Je garnalen hebben ook kalk en mineralen in het water nodig en voor je Corydoras en andere visjes is een hele lage PH niet nodig.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
@Benvo, verlichting minderen is helaas niet heel makkelijk aangezien de verlichting een vast geprogrammeerd dagritme doorloopt. De enige optie is op een tijdklok de verlichting aan/uit te schakelen maar dat doet ie dan op 100%.

@Jos Hut, de meting is gedaan in de bak die in staat de draaien voor crystal reds en blacks. Een PH van 6,8 lijkt me daarvoor aan de hoge kant. Dat Kh een buffer vormt voor de Ph heb ik vaker gelezen maar eigenlijk nooit begrepen maar jouw uitleg maakt het voor mij helder.
Een waterwissel kan ik wel doen maar als ik dat met osmose-water (met Gh+) doe is de Kh daar niet mee geholpen....toch ?

Edit: Kan ik niet Kh+ toevoegen ?
 
Niwla zei:
Klopt! Ik gebruik ADA amazonia Soil.
Maar mijn Ph gaat nog wel dalen als ik meer Co2 toevoeg dan?
Welk type Amazonia gebruik je?
Hoe lang zit de bodem er al in?

Het is normaal dat deze bodem in de beginperiode rond de 6,0 buffert. Daarna zal die rond de 6,4 - 6,8 bufferen, afhankelijk van welke je hebt. Je hoeft ook rekening te houden met het verversingswater.

Je pH gaat idd nog dalen als je CO2 gaat toevoegen, daar kan je niets aan doen. Om de bodem wat sneller te verzadigen kan je proberen om wat kaliumbicarbonaat of natriumbicarbonaat toe te voegen aan je verversingswater als je met osmose en GH+ werkt.
 
Ik gebruik Amazonia Soil en Powder... Volgens mij zijn er niet meer smaken. Deze bodem is in gebruik sinds 18 jan j.l.
Ik krijg het gevoel dat ik mezelf in m'n voet geschoten heb door gebruik te maken van �n een Ph-verlagende bodem �n te investeren in Co2 (wat vooraf niet het plan was).

Natriumbicarbonaat is volgens mij ook het hoofdbestanddeel van alle Kh+ middeltjes op de markt. Dit ik heb net afgelopen week weggedaan met de rest van m'n bio-Co2 set maar daar kan ik wel eenvoudig weer aan komen. In welke verhouding kan ik dit het beste gebruiken bij mijn verversingswater Backplay?

Ook jij bedankt voor je advies!
 
De combi van een PH verlagende bodem in combinatie metCo2 begreep ik ook al niet. Daarbij denk ik: het is maar een aquarium van 54 liter. Is dit allemaal niet een beetje teveel van het goede? Schieten met een kanon op een mug?

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Niwla zei:
Ik gebruik Amazonia Soil en Powder... Volgens mij zijn er niet meer smaken. Deze bodem is in gebruik sinds 18 jan j.l.
Ik krijg het gevoel dat ik mezelf in m'n voet geschoten heb door gebruik te maken van �n een Ph-verlagende bodem �n te investeren in Co2 (wat vooraf niet het plan was).

Natriumbicarbonaat is volgens mij ook het hoofdbestanddeel van alle Kh+ middeltjes op de markt. Dit ik heb net afgelopen week weggedaan met de rest van m'n bio-Co2 set maar daar kan ik wel eenvoudig weer aan komen. In welke verhouding kan ik dit het beste gebruiken bij mijn verversingswater Backplay?

Ook jij bedankt voor je advies!
De ADA Amazonia bodems zijn al een paar keer veranderd, dus er zijn er meerdere. De Powder buffert nog lager als de gewone.
Zie dat je wel heel veel hebt gebruikt in je aquarium, en mits die er nog maar een maand in zit kan deze situatie nog wel even duren.
Deze bodem laat in de beginperiode ook veel ammonium los, dus raad ADA aan om de eerste week dagelijks te verversen, 2e week om de dag of 2,... tot alles in ingedraaid.
Je hebt jezelf niet in de voet geschoten, want het is een zeer goede bodem, maar misschien heb je niet de goede info gekregen waardoor je andere verwachtingen had.
Bij de LFS staat er een bakje met ADA Malaya en CO2, en die pH zit meer richting de 5 en alles doet het daar goed in.

3 gram natriumbicarbonaat verhoogt de KH met 1 in 100L water.
Zou dit niet gebruiken op lange termijn, want dan kan je met teveel natrium zitten. Zou dan eerder mengen met kraanwater, en als die terug hoger begint te bufferen met osmose water en GH+ beginnen.
 
@Jos, klopt hoor. Het is ook wel een beetje over the top allemaal. Had ik van te voren ook allemaal niet zo bedacht. De techniek die erbij kan komen kijken heeft zeker mijn interesse. Dat lijkt me overduidelijk. Mijn bak is gewoon te klein voor de techniek die er aan hangt ;)

@Backplay ik ben begonnen met 9 liter soil en 3 liter powder. Van de soil heb ik ongeveer 7 liter gebruikt, de powder max 2 liter. De rest is piepschuim.

Ik ga vandaag 50% wisselen met kraanwater en morgen weer en kijken waar de waardes dan heen gaan. Garnalen moeten nog maar even wachten ben ik bang....

Bedankt voor de reacties!
 
backplay zei:
Niwla zei:
Ik gebruik Amazonia Soil en Powder... Volgens mij zijn er niet meer smaken. Deze bodem is in gebruik sinds 18 jan j.l.
Ik krijg het gevoel dat ik mezelf in m'n voet geschoten heb door gebruik te maken van �n een Ph-verlagende bodem �n te investeren in Co2 (wat vooraf niet het plan was).

Natriumbicarbonaat is volgens mij ook het hoofdbestanddeel van alle Kh+ middeltjes op de markt. Dit ik heb net afgelopen week weggedaan met de rest van m'n bio-Co2 set maar daar kan ik wel eenvoudig weer aan komen. In welke verhouding kan ik dit het beste gebruiken bij mijn verversingswater Backplay?

Ook jij bedankt voor je advies!
De ADA Amazonia bodems zijn al een paar keer veranderd, dus er zijn er meerdere. De Powder buffert nog lager als de gewone.
Zie dat je wel heel veel hebt gebruikt in je aquarium, en mits die er nog maar een maand in zit kan deze situatie nog wel even duren.
Deze bodem laat in de beginperiode ook veel ammonium los, dus raad ADA aan om de eerste week dagelijks te verversen, 2e week om de dag of 2,... tot alles in ingedraaid.
Je hebt jezelf niet in de voet geschoten, want het is een zeer goede bodem, maar misschien heb je niet de goede info gekregen waardoor je andere verwachtingen had.
Bij de LFS staat er een bakje met ADA Malaya en CO2, en die pH zit meer richting de 5 en alles doet het daar goed in.

3 gram natriumbicarbonaat verhoogt de KH met 1 in 100L water.
Zou dit niet gebruiken op lange termijn, want dan kan je met teveel natrium zitten. Zou dan eerder mengen met kraanwater, en als die terug hoger begint te bufferen met osmose water en GH+ beginnen.

Is het mogelijk dat er draadalg in dit bakje is ontstaan door de afgifte van de ammonium?? Dat is natuurlijk wel een boost lijkt me zo.
 
Tijdens de eerste twee weken heb ik zo goed mogelijk het verversingsschema van ADA gevolgd. Nu ververs ik wekelijks 15%. Ammonium kan ik helaas niet meten. Ik ga dadelijk een flinke wissel doen met kraanwater en verlichting reduceren. Ook vanmiddag even kh+ halen om de verzadiging van de bodem te versnellen.

Waar zou ik qua kh ongeveer op uit moeten komen?
 
jessicapilon zei:
Is het mogelijk dat er draadalg in dit bakje is ontstaan door de afgifte van de ammonium?? Dat is natuurlijk wel een boost lijkt me zo.
Ik zie wel meer dat er in de beginperiode (na een paar weken) draadalgen komen in bakjes met deze bodem en veel licht.
Kan dus wel zijn dat het ammonium hier een rol in speelt.
 
Interessant: relatie tussen ph, ammonia en ammonium

[video]https://m.youtube.com/watch?v=v1vIyGf9kRI[/video]
 
Ja om alles goed te kunnen begrijpen heb je best wel wat kennis nodig hoor. Persoonlijk vind ik het het belangrijkste dat je de grote lijnen kent. Er vinden zoveel reacties plaats in onze bakken namelijk en daar snapt de gemiddelde aquariaan vaak niks van. Ik dus ook niet :).
 
Terug
Bovenaan