Wat is er nieuw

co2 te laag!

kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
In een van onze aquaria's hebben de bovenstaande waarde gemeten. Het aquarium heeft weinig planten en ca. 12 discus vissen variërend in grote. De vissen krijgen enkele malen per dag een gevarieerd aanbod van voeding.Er vinden regelmatig in de week waterwissels plaats.
Water temp is 30graden
Bij de laatste meeting hebben volgens de tabel een co2 van ca. 3.8-4mg/l bij een KH4 en ph7.5 waarde. OP welke wijze kunnen we het co2 verhogen. We hebben de uitstroom zodanig geplaatst dat je heel duidelijk belletje in het water terecht ziet komen. Op welke wijze kunnen we het co2 in het water verhogen.

We zijn geen voorstander van co2 toevoegen, maar als dat de enige optie is dan zullen we hier na toe overgaan.
 
Om welke reden wil je Co2 omhoog hebben? Heb je veel planten?
 
bedankt voor de info. We hebben niet veel planten in de bak maar als ik het co2 tabel raadpleeg zou er te weinig co2 in het water zijn.
 
Vertonen de planten dan kenmerken van een tekort?
 
Als je niet veel planten hebt is die hoeveelheid Co2 natuurlijk relatief. Heb je een oerwoud in je bak zul je meer Co2 behoefte hebben dan met een takkenbak.
 
Water temp is 30graden
Bij de laatste meeting hebben volgens de tabel een co2 van ca. 3.8-4mg/l bij een KH4 en ph7.5 waarde. OP welke wijze kunnen we het co2 verhogen. We hebben de uitstroom zodanig geplaatst dat je heel duidelijk belletje in het water terecht ziet komen.


Ik heb het idee dat je Co2 (koolstofdioxide) en o2 (zuurstof) door elkaar haalt. Zo lees ik je bericht in ieder geval in verband met de filter uitstroom.

Door je uitstroom zo te richten dat je belletjes ziet blaas je o2(zuurstof) in de bak. En doordat je deze o2 er in blaast, verjaag je Co2 doordat je beweging aan het wateroppervlak brengt.

Dus wat wil je nu precies bereiken? Co2 voor de planten, of o2 voor de vissen?
 
Lijkt me leerzaam en ga ik dus volgen.:thumbs:
 
Maar de ts weet niet waarom het er in moet zitten met krijg ik het idee.
 
Ik heb het idee dat je Co2 (koolstofdioxide) en o2 (zuurstof) door elkaar haalt. Zo lees ik je bericht in ieder geval in verband met de filter uitstroom.

Door je uitstroom zo te richten dat je belletjes ziet blaas je o2(zuurstof) in de bak. En doordat je deze o2 er in blaast, verjaag je Co2 doordat je beweging aan het wateroppervlak brengt.

Dus wat wil je nu precies bereiken? Co2 voor de planten, of o2 voor de vissen?

Je slaat de spijker op z'n kop, inderdaad ik wil meer 02 voor de vissen
 
Wat rimpeling aan het oppervlak zal de uitwisseling van gassen ten goede komen maar of je daar veel meer o2 mee krijgt voor je vissen dat durf ik niet te zeggen. Het hangt met veel samen. Vertonen de vissen dan gebrek aan o2?
 
PH en KH hebben inderdaad te maken met CO2. Dit hebben je vissen absoluut niet nodig, is een afvalstof. Je planten groeien er wel op natuurlijk. In een bak met deze temperatuur zou ik me vooral druk maken om O2. Dit is wat vissen nodig hebben en dat lost met hogere temperaturen moeilijker op in het water. Zorg dus voor voldoende oppervlakte beweging. Niet te veel planten extra toevoegen, ja die zorgen voor zuurstof overdag, maar gebruiken het 's nachts ook weer.
 
Het is van een planten bak wel algemeen bekend dat je daar door de planten voldoende zuurstof hebt natuurlijk😉
 
Van dicht beplante vijvers is bekend dat het zuurstof gehalte overdag op kan lopen naar ruim 200 %. 's Nachts loopt het dan snel terug naar 10-20% wat te weinig is voor vis. Zulke vijvers/meren zijn daardoor visloos.
 
Nog nooit gedacht over O2 en eigenlijk nog nooit van gehoord een mens leert elke dag nog bij ongeacht de leeftijd.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan