Co2 tekort: is huidige co2 systeem voldoende?


T

Titia

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een Trofis Colisa 1200 met een co2 set 300 quantum van Dennerle.
Mijn co2 staat op 30 bellen per minuut en toen ik laatst mijn ph en kh mat, kwam ik uit op een co2 gehalte van 10-12 mg.
Over een paar weken ga ik over op een rio 240, dus qua liters en afmeting even een slagje kleiner.
Ik wil hier graag een volle plantenbak van maken.

Maar op het moment heb ik last van algen, die erop wijzen dat er een voedingstekort is.
En het voedingstekort zou dan waarschijnlijk co2 zijn.
Kan ik met mijn huidige drukregelaar wel genoeg co2 produceren?
En tot hoever kan ik de drukregelaar opdraaien?

198125_0_82_co2_1.jpg

Dennerle co2 300 quantam met 2kilo wegwerpfles

241388_0_82_co2_2.jpg

De drukregelaar staat op bijna 30 bellen per minuut.

Hoe kan ik mijn co2 tekort precies oplossen?
Zou ik mssn bio-co2 erbij moeten gaan gebruiken?
In mijn rio 240 zit 2x 54 watt verlichting en ik ben nog van plan er reflectoren op te zetten.
Kan ik met mijn huidige installatie dan wel voldoen aan de co2 vraag van mijn planten?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Groetjes Titia
 
Titia zei:
Maar op het moment heb ik last van algen, die erop wijzen dat er een voedingstekort is.
En het voedingstekort zou dan waarschijnlijk co2 zijn.

Waaruit concludeer je dat ??? Heb je NO3 en PO4 waardes ??? Algen kan ook een gevolg van een teveel zijn van deze stoffen, of een foutieve verhouding tussen die twee
 
Inderdaad, algen groeien als er te veel voedingsstoffen zijn. Meet de NO3 en PO4 waarden is.

Voeg je verder nog voedingsstoffen toe??

Zou kunnen dat de CO2 oorzaak is van de algengroei. Want de planten hebben CO2 nodig met andere voedingsstoffen om te groeien, als de CO2 er niet is, kunnen ze de andere voedingsstoffen ook niet zo goed wegwerken. Dan krijg je algen.
 
Mijn nitraat is 20 en mijn fosfaat 1 - 1,2.
Ik volg de EI methode, maar ben zuinig op de fosfaat, omdat ik hiervoor met mijn caviaar bodem
altijd blauwalg problemen had.
Inmiddels heb ik een filterzand bodem, maar ben nog steeds bang, zodra ik (te veel) fosfaat toevoeg,
de blauwalg weer terug komt.
Vanmorgen heb ik de helft van de fosfaat dosering toegevoegd.
Is dit slim om dit per week langzaam op te voeren?

Ik heb paar dagen terug voor en na het verversen mijn ph en kh gemeten.
Deze waren beide keren 7,6 en 10-12.

917494_0_82_dsc_0161.jpg


Volgens de tabel zit ik onder de ideale mg.
Maar als ik co2 toevoeg, waarom is mijn ph dan nog steeds 7,6?
Dat zou dan veel lager moeten zijn?
Ik zou al heel blij zijn met een ph van 7 ofzo.
 
Qua plantenvoeding voeg ik de csm+b in poedervorm van aquariumbemesting toe.
2x in de week 11 ml volgens de EI methode.
 
Misschien moet je dan gewoon meer CO2 toevoegen :)

Caviar bodem werkt KH verhogend, niet ideaal voor een plantenbak in ieder geval.
Ik zou eerst dit probleem aanpakken en dan pas naar de CO2 gaan kijken.

Algengroei kan veel meer oorzaken hebben dan alleen CO2 tekort;
Te veel licht. Dus onmogelijk om genoeg voeding te voorzien.
Te weinig voeding (CO2/NO3/PO4/FE/etc). Ook waarom gebruik je csm+b in plaats van complete plantenvoeding?
Slechte filtratie. (NH4/NO2 pieken)
Slechte distributie. (slechte stroming)
Rottende planten/dieren/bodem. (slechte verzorging/verversingsbeleid)

Voor de waterwaarden heb je hier al een topic lopen toch http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1259980#Post1259980
 
Ten eerste, mijn caviaar bodem heb ik een tijd terug vervangen voor een filterzand bodem.
Deze zou de kh niet verhogen, maar hij is alsnog vrij hoog.

Ik heb de csm+b in poedervorm omdat de gewone csm in poedervorm niet leverbaar is.
En omdat ik aan de EI methode doe, vind ik een kant en klare voeding vrij prijzig.
Ik heb juist gehoord dat csm+b ook prima is in plaats van csm.

Te veel licht kan, want heb 2x 39 watt verlichting (trofis)
Binnenkort ga ik over op Juwel met 2x 54 watt verlichting.
Vandaar mijn vraag of ik met mijn huidige drukregelaar geen co2 te kort ga krijgen.
Aangezien ik dat (volgens mij) nu al heb.
De nitraat, fosfaat en fe verhouding zit wel goed.
Ik heb een Tetra EX 1200 op de bak staan en die deels geknepen, omdat de vissen anders weg zouden waaien.
De vissen krijgen elke dag te eten en ivm EI methode ververs ik elke week 50%.
De bodem is vrij nieuw, dus daar kan niks in zitten wat aan het rotten is.

Stel dat ik toch te weinig co2 heb, tot hoever kan ik mijn drukregelaar opdraaien?
Want die vraag heb ik helaas nog niet beantwoord zien worden.
 
Totdat je ongeveer 30 mg/l CO2 zou hebben.

Dus met een KH van 10 een pH van 7.1
Met een Kh van 12 een pH van 7.2.
Volgens jouw tabel.

Maarja of dit echt het algenprobleem is dat is dan een andere vraag.
 
Het enige waar ik geen invloed op heb, is dat het silicaat in leidingwater en aquarium erg hoog is.
Ik heb de silicaat test eens gedaan en de vloeistof was donkerblauw tot zwart.
Hoe kun je zoiets eenvoudig oplossen?
Ik woon in een flat met balkon en heb helaas geen vrije toegang tot regenwater, aangezien dit in een
regenpijp vanaf 3 hoog de grond in wordt afgevoerd.
Omdat dit regenwater vanaf 3 hoog komt en ik 1 hoog woon, lijkt het regenwater me ook niet altijd
even fris.
Je weet maar nooit wat de bewoners boven mij in hun balkon-putje weg spoelen.

En hoe zit het met osmose, is zo'n systeem een beetje makkelijk te installeren?
Ik ben voor de rest ook niet zo goed in techniek.
Dus bij het idee van een osmose apparaat duizelt het me al.
 
Mijn ph is 7,6 maar rond de 7 zou ik idealer vinden.
Ik zit nu op bijna 30 bellen per minuut.
Is dit hetzelfde als 30 mg?
En tot hoe ver kan ik de drukregelaar opschroeven, zonder dat er gevaar ontstaat met te veel druk?
 
Bellen per minuut zeggen niets en is helemaal geen maatstaf.

Ik denk dat in dit geval een CO2 indicator het beste is.
3pfPuTh4U3D6o0HbYrv4FWRr5PjU54Jd.jpeg

Dan kan je elke dag de druk een beetje opvoeren totdat deze lichtgroen is.

Verder is csm+b geen vervanger voor complete voeding.
En lees aub http://www.onsnatuurgenot.nl/aquarium/pv1.htm

En zou ik als nog de waarden van je leiding water meten.
 
Ik heb wel zo'n ph ei, maar verder nooit ge�nvesteerd in van die vloeistoffen.
Als ik over een paar weken mijn geld weer heb, zal ik kijken voor van die ampullen.

Ik heb zonet op de site van aquariumbemesting gekeken, maar de gewone csm is nog steeds niet leverbaar.
Ik wil gewoon zo goedkoop mogelijk uit zijn.
Als ik een bepaald bedrag per maand over heb en ik het heb besteed,
moet ik weer een maand wachten tot ik weet wat ik over heb.
Wat is er zo verkeerd aan csm+b?
Is het niet gewoon hetzelfde als csm maar dan met een extra toevoeging?
En waar staat die b eigenlijk voor?

En dan mijn laatste vraag en die heb ik nog niet beantwoord zien worden.
Tot hoever kan ik mijn drukregelaar opdraaien?
Die vraag staat in mijn begin post en ik wil graag weten tot hoe ver ik er aan mag draaien.
Daar heb ik dit topic eigenlijk ook deels voor aangemaakt.
 
Die vraag staat in mijn begin post en ik wil graag weten tot hoe ver ik er aan mag draaien.
Daar heb ik dit topic eigenlijk ook deels voor aangemaakt.

Totdat je ongeveer 30 mg/l CO2 zou hebben.

Dus met een KH van 10 een pH van 7.1
Met een Kh van 12 een pH van 7.2.
Volgens jouw tabel.
 
Je kunt de vraag natuurlijk op 2 manieren opvatten.
En ik bedoel niet de manier wat je zonet gequoted hebt.
Tot hoever mag je de wijzer in het rode laten overlopen?
Zijn er mensen die dit voluit hebben staan, zonder dat er te veel druk ontstaat?
 
Nee hoor gewoon op 1 manier.
Als je niet elk uur je pH wilt meten kan je beter een CO2 indicator nemen.
Daarom had ik dat voorgesteld.

Elke bak is anders. Stroming/Opname/KH/etc.
Daarom kan nooit iemand daar een antwoord op geven.
Er is geen standaard aantal bubbels per minuut voor een bak om CO2 op 30 mg/l te krijgen.
 
franketrank zei:
Nee hoor gewoon op 1 manier.
Wacht eens even. Titia geeft aan dat uit je antwoord blijkt dat je haar vraag op een andere manier hebt opgevat dan ze heeft bedoeld. Ik zie niet in waarom je daaraan zou twijfelen. Ze weet toch zelf het beste of het antwoord dat ze kreeg haar vraag die ze heeft bedoeld te stellen beantwoord? Waarom is er dan maar 'gewoon' 1 manier?

Integendeel... jij hebt het in je antwoord over de CO2 in de bak, maar Titia heeft het met haar vraag over de apparatuur als ik het goed interpreteer. De vraag is of het een probleem gaat worden als de toevoer zodanig ver open wordt gedraard dat de meters in het rood staan. Helemaal geen onlogische vraag, want die kleur rood wordt door de meeste fabrikanten niet voor niets gekozen.

Het gaat dan om de meters in dit plaatje, waarbij zoals je ziet de naald van de linker meter al bijna in het rode gedeelte komt:
198125_0_82_co2_1.jpg


~ Ivo
 
@Ivo
Titia stelt dat haar algenproblemen door CO2 gebrek komt.
En vraagt of ze met deze setup een kleinere bak kan voorzien van CO2.
Dit vind ik al is zeer twijfelachtig.

Dus geef ik haar een goede zet in de richting om op de juiste wijze co2 in haar bak te voorzien.
Wat is de andere manier dan?
Als je 8 mg/l CO2 toevoegt voeg je toch maar 8 mg/l CO2 toe?

En ze wil graag een plantenbak dus een KH van 12 en CMS+B is simpelweg niet goed genoeg.
Kan mischien hard overkomen maar zo is het gewoon.

Die meters maken geen zak uit ik geef misschien 333 bubbels per seconde in mijn 150l bak.
 
Titia stelt dat je de vraag die ze bedoelt te stellen niet beantwoord met de quote die je aanhaalt en inderdaad, vraag over de meters op de apparatuur beantwoord je niet.
Dan vind ik het niet bepaald netjes om te gaan beweren dat je haar vraag maar op 1 manier kan interpreteren, goede zet in de richting met betrekking tot de algen of niet, harde waarheid of niet. Ik had meteen door wat ze bedoelt met haar vraag over de meters en het opendraaien tot in het rode gebied, maar ik ken helaas het antwoord op die vraag niet.

~ Ivo
 
Ja maarja, voor iemand die 2 maanden geleden dr waterwaarden zou posten.
En daarna een topic start over eigenlijk hetzelfde probleem...

Uiteindelijk komt de man met de hamer toch ;)
En dan heb ik me nog ingehouden..

Dan vind ik het niet bepaald netjes om te gaan beweren dat je haar vraag maar op 1 manier kan interpreteren, goede zet in de richting met betrekking tot de algen of niet.
Dat vind ik niet erg, helemaal niet.
Maar dan moet het wel onderbouwt zijn.
 
Eindelijk iemand die mij begrijpt!!
Ik bedoel inderdaad het technische gedeelte van de co2 apparatuur.
Hoe ver doordraaien is verantwoord?

Ik denk dat ik te weinig co2 in de bak heb, omdat in mijn ogen de waardes prima zijn.
Een hoge ph en hoge kh kan voor een deel opgelost worden door de co2 te verhogen.
Dit is al een hele tijd lang mijn doel sinds ik de nieuwe bodem heb.
De ph verlagen door (wat) meer co2 toe te voegen.
Als de ph verlaagt, zakt de kh vast ook wel iets.

Ik vroeg wat er mis is met csm+b?
De gewone plantenvoeding van aquariumbemesting is csm.
Wat is er dan zo verkeerd aan csm+b als er een bepaald stofje extra aan toegevoegd is?
Jouw redenering, franketrank, snap ik dus niet.
In mijn ogen is het precies hetzelfde als csm, maar dan met een extra toegevoegd stofje.
Een mede forumlid gebruikt dit spul ook en die zei dat csm+b ook prima is.
Ik gebruik dit nu een tijdje en de planten staan er prima bij, alleen heb ik last van baard- en rode algen.

Vanaf het begin irriteer ik me eerlijk gezegd al behoorlijk aan alle vragen die op me af gevuurd worden.
Jullie zitten zo te hameren op wat mijn waterwaardes etc zijn, dat jullie de vragen over de techniek zelf over het hoofd zien.
Of jullie het nou goed bedoelen of niet, ik schiet daar niet veel mee op.
Ik vind het ook best jammer hoe aquavisie reageert op mijn bericht.
Het had ook wel wat op een vriendelijkere manier gemogen.
Ik vond het best frustrerend hoe er met mijn vragen is om gegaan.
Ik bedenk me nu wel een 2e keer voor ik een topic open hier!
Mssn stel ik zulke vragen in het vervolg wel op een ander forum, waar ik wel gewoon normaal behandeld wordt.
 
franketrank zei:
Ja maarja, voor iemand die 2 maanden geleden dr waterwaarden zou posten.
En daarna een topic start over eigenlijk hetzelfde probleem...

Uiteindelijk komt de man met de hamer toch ;)
En dan heb ik me nog ingehouden..

Ik meet mijn waterwaardes zoals ph, nitraat, fosfaat, fe etc regelmatig.
Dat ik deze waardes niet bij houdt in mijn foto album, betekend nog niet dat het 2 maanden geleden is.

Edit:
Er is meer in het leven dan aquaforum zelf.
Ik ga echt niet bij elke handeling die ik verricht, een bericht posten in welk topic dan ook.
 
Ok laten we de rollen een keer omkeren dan!
Wat zit er in CSM+B wat niet in complete plantenvoeding zit?
Wat mist CSM+B? Ik had je de wet van Liebig al laten lezen als ik het goed heb...
Waar staat CSM voor dan? Wat is +B?

Je kan je wel irriteren maar jij wilt een plantenbak toch?
Dus je denkt dat ik de boel wil saboteren?
Ik vind het goed hoe aquavisie reageert op je bericht..
Als je gezonde planten wilt houden zou je veel moeten lezen, het is niet zo simpel als een beetje NO3 en PO4 toevoegen.

Succes op een ander forum dan...
Denk maar niet dat iedereen je (zoals hier) in stap voor stap gaat voorkauwen wat je moet doen voor goede plantengroei.
En dan nog luister je toch niet, dus dat maakt niet uit.

Ik heb mijn best gedaan in ieder geval.
Wie niet luisteren wilt moet maar voelen zeggen ze dan ;)

Wat wil je nou dat er wordt gezegd dat je je bubbels op 76 per minuut gezet moeten worden?
Ik snap het niet zo moeilijk is het toch niet..

Jeej leuk dat je je bericht hebt geedit...
 
Titia zei:
Hallo allemaal,
Kan ik met mijn huidige drukregelaar wel genoeg co2 produceren?



Maken wel .. je krijgt het alleen niet bij de planten..


We kunnen je alleen helpen, als je een overzichts foto maakt, en
liever een aantal van de aangetaste planten.
 

Terug
Bovenaan