Wat is er nieuw

CO2 tekort

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rianne20
  • Startdatum Startdatum
R

Rianne20

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb hoogst waarschijnlijk een CO2 tekort in mijn aquarium( rode planten bezwijken). Ik heb (maar) een 70 liter bak, dus ik denk niet dat het verstandig is een te dure CO2 installatie te kopen. Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen? Toch een CO2 installatie erbij doen?

Buiten dat is mijn pH waarde ook aan de lage kant, ik kan niet op internet vinden wat ik hieraan kan doen. Wie kan me hierbij helpen? Ik ben nog maar een beginner dus ik heb echt nog geen ervaring.

Heb je een foto met wat info over de bak en wat zijn je waterwaarden en wat voeg je nu toe aan voeding?

IMG_20191230_180421[1].jpg

Dit is mijn bak. Ik gebruik als filter de superfish aquaflow 200. ik heb 2 platy's en 5 kardinaal tetras.
mijn waterwaardes zijn:
nitriet: 0
nitraat: 25 mg/l
GH: 10°
KH: 10°
pH is ondertussen(na waterwissel) 7.2

Btw, ik zie een Javavaren staan maar die mag niet met de wortelstok in de grond maar dat zie ik lastig.

Waar heb je die waarden mee gemeten want ik mis de p4 en wat voeg je zoals verder toe?

De keuze om CO2 te gaan gebruiken is vaak niet de oplossing voor slecht groeiende planten.

ik zou je eerst eens adviseren dat je condities waarin planten goed kunnen groeien gaat aanpakken.
En dat is om te beginnen een goede voeding. Is dat op orde is groeien de planten vaak ook prima.

oke, dan ga ik dat aanpassen. Ik gebruik normaal een teststrip maar dat is niet nauwkeurig las ik, dus morgen komt een druppeltest binnen. Verder voeg ik alleen aquastart toe van colombo aan het nieuwe water.

welke voeding kan ik het beste gebruiken? en maakt de hoeveelheid licht uit? mijn lamp staat 7.5 uur per dag aan.

welke voeding kan ik het beste gebruiken? en maakt de hoeveelheid licht uit? mijn lamp staat 7.5 uur per dag aan.
Ik zou in je bodem voedingscapsules plaatsen en aan het water een AIO toevoegen. (ik neem aan dat je beide niet doet of hebt gedaan)
oja... en drijfplantjes

Je no3 is al flink hoog maar dat komt vast door de meting met strips. Ik zou morgen eens rustig alles meten. Zoals Corne al zegt wat voeding in de bodem bij de moerasplanten en wat vloeibare voeding voor de sporen. Wellicht is een AIO aan te bevelen maar dat zal ook van je meting morgen afhangen denk ik.

heel erg bedankt, zo kom ik al wat verder op weg gelukkig. als morgen er nog iets niet klopt dan laat ik dat weten!

Hallo allemaal,

Ik heb hoogst waarschijnlijk een CO2 tekort in mijn aquarium( rode planten bezwijken). Ik heb (maar) een 70 liter bak, dus ik denk niet dat het verstandig is een te dure CO2 installatie te kopen. Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen? Toch een CO2 installatie erbij doen?

Buiten dat is mijn pH waarde ook aan de lage kant, ik kan niet op internet vinden wat ik hieraan kan doen. Wie kan me hierbij helpen? Ik ben nog maar een beginner dus ik heb echt nog geen ervaring.
Hs Aqua flora is een goede optie denk ik

ik heb nu een heleboel plantjes en voedingstabletten besteld, maar dat komt maandag pas binnen, dus ik moet nog even zonder. de dichtstbijzijnde dierenwinkel is helaas niet al te goed, hebben mij(onwetende beginner) een hoogzwangere platy meegegeven en nu zit ik daar dus ook mee

Kijkend naar je KH en pH niveau is je CO2 level krap maar niet rampzalig krap, hoor. Goede voeding is belangrijk voor je plantjes. Ook bij de wortels, bijvoorbeeld. Maar je kan ook nog denken aan Carbo. Dat is voor jouw bakje denk ik heel geschikt en je hoeft er niet veel van te gebruiken.

Hoi Rianne, sorry dat ik me er even tegenaan bemoei maar ik bekeek net de foto van je bakje en toen kwamen er ineens wat wilde ideeën naar boven.
Als je met verhogingen zou werken. Dus voorin minder bodemmateriaal en achterin veel meer, tot 1/3 van de hoogte van de bak bijvoorbeeld. Dan kun je die huisjes wat leuker spreiden en er plantjes omheen bouwen. En ik zou er dan natuurlijk paden aan toevoegen die daarheen lopen. Desnoods met crypto's dat effect een beetje creëren. Verder leuk bakje hoor, mooie plantjes en grappige ornamenten! Dat huisje achterin mag wel wat meer in het zicht. 🙂

Hoi Rianne, sorry dat ik me er even tegenaan bemoei maar ik bekeek net de foto van je bakje en toen kwamen er ineens wat wilde ideeën naar boven.
Als je met verhogingen zou werken. Dus voorin minder bodemmateriaal en achterin veel meer, tot 1/3 van de hoogte van de bak bijvoorbeeld. Dan kun je die huisjes wat leuker spreiden en er plantjes omheen bouwen. En ik zou er dan natuurlijk paden aan toevoegen die daarheen lopen. Desnoods met crypto's dat effect een beetje creëren. Verder leuk bakje hoor, mooie plantjes en grappige ornamenten! Dat huisje achterin mag wel wat meer in het zicht. 🙂
Dat is echt een heel leuk idee! Dat ga ik zeker proberen!

zou dat spul ook werken in een dennerle dosator ?

Tja dat is een goede vraag en ik weet dat er leden zoiets gebruiken met de sporen dus het zou denk ik kunnen werken. Misschien dat een ander daar uitsluitsel over kan geven.

het is wel een makkelijk apparaatje moet ik zeggen

Ja dat geloof ik gelijk en ik doseer momenteel de voeding na de verversing in een keer. Soms verdeelt men het over de week maar ja ik vergeet dan snel om het weer toe te voegen.

ja , dat is bij mij ook een beetje het probleem , ik weet vaak niet meer wanneer ik wat gedaan heb 🙂 🙂

Ik heb een lijst waarop ik alles noteer dus in dat geval kun je dit ook noteren en het even weer nakijken.

ja , dat is ook de manier , maar ja , ik vergeet steeds een lijst te maken 🙂 🙂

De tester is binnen, maar ik heb niet goed gekeken, wat een p4 tester zat er niet bij maar de rest van de waardes zijn als volgt:
pH: 7,5
No2: 0
Kh: 9
Gh: ook 9
Dat zijn toch goede waardes als ik me niet vergis?
Verder heb ik nu wel plantenvoedsel toegevoegd maar nog niet de tabletten, de javavaren is ook uit zijn lijden verlost en staat tijdelijk op 1 van de huisjes.

De tester is binnen, maar ik heb niet goed gekeken, wat een p4 tester zat er niet bij maar de rest van de waardes zijn als volgt:
Verder heb ik nu wel plantenvoedsel toegevoegd maar nog niet de tabletten, de javavaren is ook uit zijn lijden verlost en staat tijdelijk op 1 van de huisjes.
Je CO2 ligt tegen een tekort aan. Volgens je eigen meting heb je 8,5 mg CO2 per liter. Over het algemeen zit men het liefst boven zo'n 20 mg/l. Maar zoals ik al eerder aangaf is dit vrij eenvoudig op te lossen met Carbo. Het bestaat in verschillende merken.
19058_easy_life_easycarbo_250_3.jpg

Je CO2 ligt tegen een tekort aan. Volgens je eigen meting heb je 8,5 mg CO2 per liter. Over het algemeen zit men het liefst boven zo'n 20 mg/l. Maar zoals ik al eerder aangaf is dit vrij eenvoudig op te lossen met Carbo. Het bestaat in verschillende merken.
Bekijk bijlage 286253
Die heb ik denk ik overgeslagen, oepsie. Dat ga ik doen

ja , dat is bij mij ook een beetje het probleem , ik weet vaak niet meer wanneer ik wat gedaan heb 🙂 🙂
Ik gebruik zelf een oud schoolschriftje dat ik als logboek gebruik. Alles, maar dan ook echt alles (nou ja, bijna alles) dat ik doe met mijn bak noteer ik in dat schriftje. Ik ben bijzonder vergeetachtig dus heb ik dat schriftje naast de plantenvoeding neergelegd in het kastje waar ook de rest van mijn aquarium spullen liggen. Op die manier vergeet ik het niet. En door alles bij te houden kan ik precies zien wat ik heb gedaan als er problemen optreden. Ik kan het je echt van harte aanbevelen!

Welk merk heb je gekocht want veelal zit de no3 en de po4 er wel bij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan