Wat is er nieuw

Co2 tekort

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ami
  • Startdatum Startdatum
A

Ami

Guest
Hallo forumleden

Ik heb een tekort aan co2, en heb het advies gekregen easycarbo toe te voegen.
Ik zag ook de Dennerle BIO 120 Profi set ( heb een bak van 120l ). Zijn deze 2 producten te vergelijken en hebben ze uiteindelijk hetzelfde resultaat?
Ik voeg nu alleen sera florena toe. Is dit hetzelfde als easy-life ferro? Of misschien beter? En hoe ziet het met profito?
Graag advies wat ik wel en niet moet kopen en wat raadzaam is.
 
carbo is een co2 vervanger geen echte co2
het is een bron van koolstof voor je planten

een bio co2 set kan makkelijk maar kan je net zo goed zelf maken
paar flessen en darmpje en klaar

sera florena en profito is hetzelfde namelijk algemene plantenvoeding
ferrois puur een bron van ijzer en eigenlijk overbodig omdat in profito etc ook ijzer zit



hoe groeien je planten nu dan

want als je co2 gaat toevoegen willen de planten harder groeien en dus gaan ze meer voeding verbruiken
namalijk de po4 en no3 kunnen zakken waardoor er een tekort komt en je algen kan verwachten


hoe lang brand je verlichting nu
 
Planten groeien slecht.
Waterwaardes zijn;
ph 8
kh 5
no3 0
po4 0.25

Ik moet wel mijn nitraat omhoog hebben. Denk aan easy-life nitro.
Mijn planten worden op dit moment bruin en mijn achter wand ook. En heb gehoord dat dit geen alg is maar een bacterie.
Mijn bak draait nu zes weken.
Mijn verlichten brandde eerst 8 uur achter elkaar. Had toen advies gekregen dat ik ze langer aan moet laten namelijk 10 a 12 uur met een tussenstop van 2 a 3 uur. Weet niet of dit juist is? Hij brandt nu 5 uur en dan 2 1/2 uit en dan weer 5 uur.
 
wat jij bedoeld is blauwalg
is groenig en slijmerig

plaats eens een foto van je aquarium
 
Wat je beter kan doen voor Co2 is bio Co2, is veel goedkoper, is gemakkelijk.

Enige wat je nodig heb is wat flessen, 1 a 2 liter, wat suiker, gist, lauw tot lauwwarm water.

Een diffuser of luchtsteen die makkelijk te plaatsen is onder je filter in de bak. En wat luchtpomp slangen.

Wil je weten hoe het moet: https://www.youtube.com/watch?v=mHdsfTcm0Aw is wel in het engels
 
741327aminaas_0_82_img_0769.jpg

857334aminaas_0_82_img_0770.jpg

588511aminaas_0_82_img_0771.jpg

467282aminaas_0_82_img_0772.jpg

413163aminaas_0_82_img_0773.jpg
 
op het eerste zicht ziet het er toch goed uit
 
Hmm vind je?
Ik heb een echinodorus die in het begin goed groeide maar sinds deze bruine dingen groeit hij helemaal niet meer.
En links achter ( 4de en 5de ) foto heb een plant ( zou een snelgroeiende plant zijn ), maar de stelen rotten weg. Wat in het begin ook goed groeide. Enige wat goed groeit zijn die stengel planten.
 
Ami,
Over die bruine alg heb je al een topic dacht ik en daar hebben we ook aangegeven dacht ik dat dit wel weg trekt hoor.
Je waarden zijn erg laag maar je bak draait nog niet zolang dacht ik.
Ik zou proberen om de nitraat op 10 te krijgen en de fosfaat op 1.
ik heb dezelfde juwelbak gehad en met die T5 verlichting mag je dat echt wel hebben.
Die 8 uur met een pauze dat heb ik ook en dat is wel goed. Zonder pauze mag ook maar met jou waarden moet je niet langer belichten.
Je hebt zoals ik lees in je waarden een tekort aan voeding. je nitraat mag geen 0 zijn en de fosfaat is ook vrij laag.
De planten zien er op de foto redelijk goed uit maar ja jij ziet dat het beste bij de bak natuurlijk.
Je kan denk ik het beste en het goedkoopste bio co2 maken, maar dan moeten de waarden echt wel omhoog anders krijg je algen.
Je hebt ook Vallisneria en dat kan vaak minder goed tegen carbo.

Dus als je co2 wil gaan gebruiken moeten de waarden wel omhoog. Maar ik vind op defoto s de planten er niet slecht bijstaan hoor.
Dat gaf Roosen ook al aan.
 
zit er iets van voeding bij de voetjes van je echinodorus
en hoelang staan je planten er nu in
 
Jah klopt jessicapilon heb al een topic over die bruine alg.
Mijn vraag bij deze topic was alleen over de toevoegingen betreft co2 etc.

Roosen;
Heb een voedingsbodem van sera erin en mijn planten zitten er nu 6 weken in.
 
Ik had vallisneria erin maar die hebben het niet gered. Die lange stengel planten zouden de Sagittaria Teres - Pijlkruid zijn.
Ik weet niet of deze soort wel tegen carbo kan?
 
Bedankt.
Hier heb ik inderdaad wat aan.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan