CO2 tekort

  • Onderwerp starter IlonaManon
  • Startdatum

I

IlonaManon

Guest
Hallo!!

Ik heb volgens mijn metingen een CO2 te kort! Hoe kan dit?
Ik voed mijn planten met plantamin & flora Carbon.
Verder zijn alle waarden goed maar mijn vissen schuren af en toe wel kan dit door een CO2 te kort komen?
En wat kan ik nu het beste doen?
Het gaat om een 80 bak van juwel.
De platen die er in zitten zijn 2x grasachtig 2x een snel groeier met bladeren en 2x een Limnophila sessiliflora.

Voor in de bak heb ik een hoopje mos en 3 kleine plantjes pogostemon helferi.
 
Hoe en waar mee heb je de meting uitgevoerd?
 
De vissen vertonen dit gedrag zeker niet door een tekort aan co2. Dat je een tekort aan co2 meet is niet zo raar. Carbon is namelijk een co2 vervanger, en niet echt 'co2'. Als de planten geen gebreken vertonen kan het geen kwaad.
Wel zou ik achter de reden proberen te komen waarom je vissen schuren. Dat kun je namelijk beter wel zo snel mogelijk oplossen.
 
Een Co2 tekort kan op verschillende manieren ontstaan.

Aan de visjes echter zul je dat niet merken.
 
Ik heb de waardes getest met een tetra druppel set.
Momenteel alweer gezien dat er witte stip is op 1 van de vissen.
Maar als de water waardes goed zijn hoort dit toch niet naar buiten te komen?
 
Als er een ziekte in je bak zit dan kan dat zich ook prima openbaren bij goede waterwaarden hoor.
Ook stress kan bijvoorbeeld de oorzaak zijn van witte stip.
 
Bedankt!
En hoe weet ik of het stress is? En wat kan ik daar aan doen?
 
dat kan door veel factoren worden veroorzaakt zoals de samenstelling van je bestand of het ontbreken van drijvers bij bepaalde soorten. het is ook maar een mogelijkheid wat ik noem.
Als de vis de ziekte al bij zich droeg dan kan van alles de oorzaak zijn van het openbaren hiervan.
Soms heb je je bestand al maanden of jaren en dan kan ook opeens een ziekte de kop opsteken.
Maar door co2 als stof krijgt de vis geen ziekte.
 
Wel kan het , in extreme toestanden, een vergiftiging veroorzaken natuurlijk.
 
Klopt Maurice alleen heeft de TS het hier eerder over een tekort. Een teveel aan carbo is ook niet wenselijk natuurlijk. ik denk dat dit voor de meeste stoffen wel van toepassing is want een hele hoge nitraat of fosfaat kan ook stress en ellende veroorzaken.
Maar teveel aan co2 kan ook stress en ziekte veroorzaken. Ik neem aan dat de TS een normale dosis carbo geeft en dat dit ook niet hier de oorzaak is.
 
Ik dacht gister witte stip te zien.
Nu dus niet meer!!
Plantamin is 1x in de maand en Carbon is elke week 10ml.
Vissen bestand is:
7x platy
10x licht geef oogjes
8x guppen
1x algen eter
 
Gelukkig heb je dus geen ziekte in de bak.
 

Terug
Bovenaan