Wat is er nieuw

CO2 toevoegen aan een aquarium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Stijndef
  • Startdatum Startdatum
S

Stijndef

Guest
Beste Forumleden,

Ik heb al een beetje rond zitten zoeken op het forum maar heb nog niet het juiste antwoord kunnen vinden wat ik zoek. Ik lees veel over het toevoegen van CO2 als voedingsstof voor planten alleen wat ik me heel erg afvraag is hoe ik erachter kom hoeveel CO2 ik moet toevoegen, en wellicht belangrijker, wanneer ik het moet toevoegen.

Ik kom vaak de pH tabel tegen waarin ik lees hoeveel CO2 ik opgelost moet hebben om bij een bepaalde kH en pH waarde de juiste hoeveelheid CO2 in mijn water te hebben.

Zjneni2_QdaYD5rmoM2MBjvZM3o5QH-B.gif


Om het even wat duidelijker te proberen uit te leggen de volgende situatie: stel ik meet in mijn aquarium een kH van 6 en een pH van 7.5. Volgens de tabel heb ik dan 5.7 mg/l aan co2 in mijn aquarium en zie ik dat dit buiten de goede range is voor planten.

Moet ik dan vervolgens CO2 blijven toevoegen net zolang tot ik een pH heb van 7.2? Hoe pakken jullie dit normaal gesproken aan? Meten jullie eerst ook de kH en pH en bepalen jullie vervolgens of je wel of geen CO2 moet toevoegen, en voeg je dan vervolgens net zolang toe totdat je de juiste pH hebt bereikt?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is zo en ik weet zeker dat er iemand is die dit kan beantwoorden voor mij!

Groeten,

Stijn
 
Je moet steeds iets meer co2 toevoegen tot je de juiste hoeveelheid co2 bereikt. Je ph zal dan namelijk langzaam gaan zakken.
 
Hoi Jessica,

bedankt voor het snelle antwoord! Duidelijk, alleen hoe kom ik erachter tot ik de juiste hoeveelheid CO2 heb bereikt?
 
door te testen en langzaam de hoeveelheid co2 opvoeren of afbouwen dus klein beginnen een paar dagen laten gaan en meten en dan stapsgewijs opbouwen tot je de juiste verhouding krijgt
 
Hoi Wilmpie,

Okay bedankt, dus ik ga mijn CO2 toevoeren en vervolgens wacht ik een aantal dagen en dan meet ik de waardes weer. Vervolgens kan ik kijken in de tabel of deze correct zijn? Is dat een beetje hoe het gebruikelijk gaat? Ik kan me voorstellen dat het behoorlijk veel tijd/geld kost om elke keer de pH en kH waardes te gaan meten om te bepalen of het water goed is. Zijn er ook andere manieren om te bepalen of er voldoende CO2 in het water is?

Groeten,

Stijn
 
er zijn ook van die bollen met zuignap ik weet niet presies hoe die heten maar dat zijn permatesters die je in je aquarium plaatst die met een kleur je co2 waarde aangeven en die lijke mij de beste manier om te zien als de co2 goed zit en zit die goed in de buurt dan kan je met ph en kh gaan testen moest ik verkeerd zitten verbeter me want heb zelf veel gelezen maar nog niet ervaren 😛
 
wilmpie zei:
er zijn ook van die bollen met zuignap ik weet niet presies hoe die heten maar dat zijn permatesters die je in je aquarium plaatst die met een kleur je co2 waarde aangeven en die lijke mij de beste manier om te zien als de co2 goed zit en zit die goed in de buurt dan kan je met ph en kh gaan testen moest ik verkeerd zitten verbeter me want heb zelf veel gelezen maar nog niet ervaren 😛

Continue testers 😉
B.V...... http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=7430
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Avond
      Terug
      Bovenaan