Co2 toevoegen


Geen extra, bacteriën zitten in de bodem en je filter en heel matig in water, bacteriën uit een potje is overbodig (volgens kenners overigens onmogelijk om deze in een potje te laten overleven, althans niet de bacteriën welke wij nodig hebben)
 
Ik voeg ook niks toe en bij een goed ingedraaide bak is dat ook niet nodig verder. In je water zitten amper goede bacterien dus dat is te verwaarlozen verder.
 
Ik heb hier iets van Sera (bio nitrivec) als opstart en toevoeging bij waterverversing.
Grijs goedje. Geeft iets van mist in de bak en verdwijnt weer binnen 24 uur.
Dus jij voegt niets meer toe bij waterverversen.
 
Nee hoor en ik denk het overgrote deel van de leden niet. Ons leidingwater is in principe prima in Nederland. Al die middeltjes is eigenlijk best zonde van je geld;).
Bij een opstart is het misschien iets anders maar bij de wekelijkse verversing is dat niet nodig.
 
Als ik een nieuwe bak start én bij elke waterwissel maak ik altijd gebruik van 'opstart-bacteriën'. (eigenlijk zijn het geen bacteriën die je toevoegt, maar het is een organisch hormoonpreperaat)
Deze gebruik ik òf om de bacteriecultuur een boost te geven met de ontwikkeling òf om de bestaande bacteriën in optimale condities te houden.
En deze bacteriën zorgen voor een lage DOC (Dissolved organic carbon) en daardoor heb ik veel minder kans op bv baardalg.
Dus die middeltjes die bijna niemand gebruikt, gebruik ik wel, en ben er erg tevreden over.
 
Als ik een nieuwe bak start én bij elke waterwissel maak ik altijd gebruik van 'opstart-bacteriën'. (eigenlijk zijn het geen bacteriën die je toevoegt, maar het is een organisch hormoonpreperaat)
Deze gebruik ik òf om de bacteriecultuur een boost te geven met de ontwikkeling òf om de bestaande bacteriën in optimale condities te houden.
En deze bacteriën zorgen voor een lage DOC (Dissolved organic carbon) en daardoor heb ik veel minder kans op bv baardalg.
Dus die middeltjes die bijna niemand gebruikt, gebruik ik wel, en ben er erg tevreden over.

Zou je dit eens nader willen toelichten?

Groeten Leopard
 
Als ik een nieuwe bak start én bij elke waterwissel maak ik altijd gebruik van 'opstart-bacteriën'. (eigenlijk zijn het geen bacteriën die je toevoegt, maar het is een organisch hormoonpreperaat)
Deze gebruik ik òf om de bacteriecultuur een boost te geven met de ontwikkeling òf om de bestaande bacteriën in optimale condities te houden.
En deze bacteriën zorgen voor een lage DOC (Dissolved organic carbon) en daardoor heb ik veel minder kans op bv baardalg.
Dus die middeltjes die bijna niemand gebruikt, gebruik ik wel, en ben er erg tevreden over.

Ik gebruik ze altijd in mijn kleine bakje als ik het filter wat schoonmaak (anders krijg ik een piek....)
 
Nou dan doe je iets niet goed denk ik want ik merk nooit iets bij de garnalen als ik de filter heb schoongemaakt. Wat doe je dan met de filter waardoor je een piek krijgt en wat voor piek bedoel je dan Daan?
 
Nou dan doe je iets niet goed denk ik want ik merk nooit iets bij de garnalen als ik de filter heb schoongemaakt. Wat doe je dan met de filter waardoor je een piek krijgt en wat voor piek bedoel je dan Daan?

Ik bedoel een nitrietpiek, ik wilde eens de standaard dennerle filtermodule vervangen door een zelfgemaakt iets waar siporax inkon, dus heb ik een derde van de oude spons er in gelaten en de rest vervangen. Een dag later heb ik gemeten, en er was veels te veel nitriet aanwezig. Snel ververst en dat spul d'r in en weer gemeten, net na het verversen nog ietsje nitriet, maar de volgende dag was het weer nul. Misschien ligt het aan het feit dat er maar een relatief kleine bodemoppervlakte is en daar dus niet genoeg bacteriën inzitten om de klap van het filter verversen op te vangen.
 

Terug
Bovenaan