Wat is er nieuw

CO2 toevoer onregelmatig

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bjarn
  • Startdatum Startdatum
B

Bjarn

Guest
Goedenavond allen,

Sinds kort heb ik een CO2 set met magneetventiel van Dennerle in mijn aquarium omdat er amper CO2 aanwezig was in mijn bak.

Nu merk ik op dat soms de CO2 toevoer veels te hard gaat. Dit valt vooral op zodra de vissen lucht gaan happen in de andere hoek van de bak. Hierop verlaag ik direct de toevoer.
Echter is de toevoer dan na enkele uren of de volgende ochtend weer veels te weinig (ik wil 2 bellen per seconde, 200L bak).

Het schoot mij net te binnen dat dit komt door de temperatuur waardoor de druk op de CO2 fles anders is. Vooral als ik de balkondeur open doe om even te luchten.

Hebben jullie toevallig tips waardoor ik dit kan voorkomen zodat ik niet 2x per dag de toevoer moet wijzigen?

Bedankt alvast!
 
Als het temperatuurverschil de oorzaak is dan zou ik proberen om de temperatuur van de CO2 fles zo constant mogelijk te houden. Dit kun je op verschillende manieren doen. Het kastje isoleren zodat die van binnen constanter is van temperatuur. Je kunt natuurlijk ook de CO2 fles zelf isoleren door deze in te pakken met een isolerend materiaal.

Tot slot kun je er voor kiezen de balkondeur niet meer te gebruiken. :juggle:
 
Als het temperatuurverschil de oorzaak is dan zou ik proberen om de temperatuur van de CO2 fles zo constant mogelijk te houden. Dit kun je op verschillende manieren doen. Het kastje isoleren zodat die van binnen constanter is van temperatuur. Je kunt natuurlijk ook de CO2 fles zelf isoleren door deze in te pakken met een isolerend materiaal.

Tot slot kun je er voor kiezen de balkondeur niet meer te gebruiken. :juggle:

Ja daar gok ik wel op inderdaad. Al is het me ook al soms opgevallen als ik 's ochtends wakker werd.

Zou het naast temperatuur nog iets anders kunnen zijn? Anders ga ik binnenkort m'n kastje isoleren ?
 
Als je verder niet aan de knoppen draait gedurende de dag zou ik denken dat het met de temperatuur te maken heeft. Ik heb hier in huis zo'n infrarood thermometer liggen, die kan ik ergens op richten en dan zien wat de temperatuur van het object is. Op die manier zou je kunnen meten of er daadwerkelijk sprake is van een stijging of daling in de temperatuur gedurende de dag.
 
Als je verder niet aan de knoppen draait gedurende de dag zou ik denken dat het met de temperatuur te maken heeft. Ik heb hier in huis zo'n infrarood thermometer liggen, die kan ik ergens op richten en dan zien wat de temperatuur van het object is. Op die manier zou je kunnen meten of er daadwerkelijk sprake is van een stijging of daling in de temperatuur gedurende de dag.

Nee verder niet inderdaad. Ga ik eens kijken naar isolatie, wie weer wat voor een verschil het gaat maken. De fles voelde vanmiddag wel kouder dus ik gok daar inderdaad ook op 🙂
 
Je kunt misschien ook gewoon een thermometer van het aquarium tegen de fles aan plakken. Een verschil van bijvoorbeeld 5 graden kun je dan ook echt wel zien denk ik.

De plaatsing van een aquarium is erg belangrijk, zo zien we maar weer. Ook rekening houden met licht inval bijvoorbeeld. Een zo donker mogelijke plek is eigenlijk wel aanrader.
 
Temperatuur van de fles maakt echt niet uit hoor. Even doorzoeken naar wat het probleem echt zou kunnen zijn.

Waar heb je de werkdruk op ingesteld. 1 - 2 bar?
 
Temp zou niet uit moeten maken, het verschil is te klein om echt een drukverschil op de regulator te krijgen
 
Dan excuses voor mijn opmerkingen en dat scheelt je een kastje isoleren! :petjeaf:
 
Ik merk ook geen verschil bij een temp verschil van 3 graden dus dat is niet de oorzaak denk ik.
 
Eergisteren de binnenventiel gecalibreerd en nu geen last meer van schommelingen! Al sindsdien stabiel.

??
 
Eergisteren de binnenventiel gecalibreerd en nu geen last meer van schommelingen! Al sindsdien stabiel.

??
Hoe heb jij je binnenventiel gekalibreerd?
 
Hoe heb jij je binnenventiel gekalibreerd?

Bij mij zat er een klein schroevendraaiertje bij die ik erin kon doen. Dus die grote knop aan de buitenkant helemaal open gedraaid en de binnenventiel eerst dicht en vervolgens langzaam opendraaien totdat ik wat hoorde suizen.

Nog steeds stabiel!
 
Als ik me niet vergis is dat gewoon de werkdruk instelling.
Aantal Dennerle sets hebben geen losse werkdruk en snelheidsregelventiel.
Gewoon 1 knop die beide tegelijk bedient
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan