Wat is er nieuw

CO2 uit zuur

André-1953

Well-known member
Lid geworden
13 december 2016
Leeftijd
71
Ik ben even ernstig in de war of je in een rubriek 'CO2 apparatuur' ook mag posten, als de apparatuur alleen maar een petfles is. Op gevaar de plank mis te slaan, dan toch maar.

CO2 kun je op vele manieren maken. Aquarianen schijnen graag voor de duurste oplossing te kiezen. Zeker als je hier en daar verspreid een bak hebt staan, zijn eenvoudiger oplossingen ook aantrekkelijk. Aanvankelijk gebruikte ik een kant en klaar setje gebaseerd op suiker gelei en gist, maar dat raakt gauw op.

Ik had ergens nog een fles salpeterzuur 57% staan waarmee je alle steen gebaseerd op calciumcarbonaat prima kunt omzetten in CO2 en Ca2+ ionen. Wat steenslag/split van Ardenner breuksteen in een literfles water, ca 5-10 ml salpeterzuur erbij en je hebt de hele dag CO2. Elke dag wel opnieuw initiëren in de morgen met 5ml zuur en zo nu en dan een vers steentje.

Maar ook na enkele maanden is de zuurfles leeg; in de schuur stond echter ook nog een fles accuzuur (zwavelzuur 37%). Ik wist al dat dit niet zou werken, want calciumcarbonaat met zwavelzuur levert gips op (calciumsulfaat) en dat lijkt een afsluitend laagje om de steen heen te vormen. Maar toch leverde dat twee brainflashes op. Beide test ik nu uit.

1. Zijn kalkstenen die je hebt behandeld met zwavelzuur wel goed bruikbaar in het aquarium? Zou het laagje gips de stenen voldoende van het water afsluiten om het hardmakende effect kwijt te raken? Dat zou een redelijk belangrijke verbetering zijn of is dat al geprobeerd en werkte het niet?

2. Kan ik het afval product van salpeterzuur en stenen (calciumnitraat) regenereren door er zwavelzuur aan toe te voegen, waardoor het calciumsulfaat moet neerslaan en er dus salpeterzuur overblijft. Ik denk dat dit wel wat rekenwerk vergt.

Je topic staat hier prima hoor wat mij betreft maar voor wat jij hebt gedaan/doet heb je wel de nodige chemische kennis nodig en dat zou ik de gemiddelde aquariaan niet aanraden😉

Mee eens, kennisniveau VWO/scheikunde is wel vereist; verder wat handigheid plus gezond respect voor bijtende zuren.

Ja ik zou me er niet mee bezighouden dus😀😀

Vernuftig apparaat. Inderdaad begint mijn reactie relatief heftig en neemt logischerwijs met de tijd af (omgekeerd exponentieel). Maar dat is ook prima. 's-Ochtends komt de CO2 daardoor snel op peil en wordt met een steeds verminderde dosering onderhouden. 's-Avonds dooft de productie ongeveer gelijk uit met het licht. Beter kan ik me het niet voorstellen. Ik zie dus geen nuttige verbetering in het Kipp apparaat.

Ik zit te kijken naar een zeer dikke laag CaCO3/gips in het restproduct dat nu hoofdzakelijk weer salpeterzuur bevat, na de toevoeging van zwavelzuur. Hoe ga ik dat eruit krijgen?

Zou zoutzuur mss kunnen helpen André ? Ik weet het niet,ik zeg maar wat en mss kan je er wat mee.

Salpeterzuur is HNO3 ofwel waterstofnitraat. Doe je dit samen bij Calciumcarbonaat. Het waterstof en de Carbonaat reageren. Dan ontstaat er di-waterstofcarbonaat welke uiteen valt in water en CO2.
Dan houd je dus nog over Calcium en Nitraat, welke samen calciumnitraat vormen. Alle nitraten zijn goed oplosbaar in water. Dus het restproduct kan met warm water uitgespoeld worden.

Met zoutzuur kan het ook en werkt vergelijkbaar aan salpeterzuur. Maar die twee moet je nooit samen gebruiken. Dat is ernstig gevaarlijk. Er ontstaat dan nitrosylchloride.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan