co2 uitstoot

Discussie in 'Babbelbox' gestart door JDS, 12 jul 2018.

View Users: View Users
  1. JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Er was al een post over water verspilling.

Dus nu dacht ik .. hoe denken jullie over co2 uitstoot.
    Omdat velen van ons toch een co2 set hebben en er heel veel co2 verloren gaat met onze hobby.
    Dragen wij dan niet extra mee aan de opwarming van de aarde?
    Of is dit complete onzin.

2. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Ik volg.

3. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Dit koolzuurgas zou hoe dan ook in de atmosfeer terecht zijn gekomen.

Het wordt afgevangen en gezuiverd uit (petro)chemische processen.

4. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Daarbij vraag ik me af hoeveel wij als aquarianen gebruiken. Dat zal maar en hele kleine en waarschijnlijk te verwaarlozen hoeveelheid zijn. Als we naar de lfs toegaan met de auto stoten we ook co2 uit dus ja waar hebben we het dan over denk ik;)

Altispinosa vindt dit leuk.
  5. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Dat kan ook op de fiets dus dat is weer winst.

6. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik fiets veel dus ik ben geen echte vervuiler;)

7. TS
    TS
    JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Ik zal het voor je uitrekenen John.
    Stel dat je 10 maanden metbeen co2 fles van 2000gr doet en uitgaat dat een maand 30 dagen heeft. Dan gebruik je 200gr per maand en dat deel je door 30 dagen en dan gebruik je 6.6666666667 gram co2 per dag.
    1 km in de auto is gemiddeld 14 gram uitstoot.

Ik vindt het gewoon een leuke discussie vandaar dat ik hem geopend heb.
    Ikzelf vindt het kompleet onzin.
    Maar ik geloof net als water verspilling niet in de opwarming van de aarde door co2 uitstoot.

8. TS
    TS
    JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Ik ga niet op de fiets met 2kg co2 die onder 55 bar staat.
    Als die van je bagagedrageger afvalt het je een hele grote voetzoeker. :D

RichD1011 vindt dit leuk.
  9. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Knape fietstas probleem opgelost :D:D

10. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Zo moet je niet denken!
    Er zijn duizenden kleine en te verwaarlozen dingen, maar bij elkaar is het toch een heel groot deel van de uitstoot.
    Als je die kleine dingen nou heel gemakkelijk kunt oplossen, bijv. door te fietsen, zonnepanelen op het dak, waarom niet?;)
    je ademhaling:deal::D:p

Dirk Bazuin en Altispinosa vinden dit leuk.
  11. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    dat beetje co2 wat wij als aquarium liefhebbers bij leveren is verwaarloosbaar lijkt me.
    Het echte probleem is dat we nog steeds niet door hebben dat we de natuur zo aan het beschadigen zijn en dan bedoel ik de ontbossing/ontgroening dat de balans nu is door geslagen naar een overschot co2.
    De natuur kan het niet meer verwerken.

12. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    16 mei 2018
    dit probleem heb ik opgelost.

- Blijf vrijgezel
    - eet dus elke dag shoarma
    - methaan uitstoot reageerd met Co2
    - Co2 en methaan word Syngas
    - Syngas is minder schadelijk

JDS en Ruben01 vinden dit leuk.
  13. TS
    TS
    JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Hahahahaha ja als je het zo bekijkt kunnen we de varkens en de koeien weer terughalen naar Nederland.

Ik ben van mening dat als er meer groen geplant wordt, er een heel groot deel van de co2 uitstoot gereduceerd kan worden.

Het groen, en met name de bomen nemen meer dan 80% van het co2 op.
    Hoe meer bomen hoe lager de co2.

Als er aan de ene kant van de aarde de bossen gekapt worden moet er aan de andere kant gecompenseerd worden door nieuwe aanplant.

Als er langs elke snelweg een paar rijen bomen geplant wordt scheelt dat zeker 10% van de totale uitstoot door auto's. Het is niet genoeg om het doel van 48% te halen maar het is een begin.

Daarbij komt ook nog dat 125 miljoen jaar geleden het co2 gehalte in de lucht 30% was en de zuurstof 27%.
    Onmogelijk dus voor mensen om te leven maar toen leefde er andere diertjes die daar wel tegen konden.
    En waar kwam al die co2 vandaan? Toen waren er nog geen auto's, fabrieken en aquarianen met een co2 installatie.

Ruben01 vindt dit leuk.
  14. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Het is DE MENS die alles om zeep helpt !!!!!

JDS vindt dit leuk.
  15. TS
    TS
    JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Wij helpen niet alles omzeep . Het enige wat we omzeep helpen is ons eigen ras.
    De aarde reset zichzelf en er komt gewoon nieuw leven. In een andere vorm terug

16. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    We hebben ook grote schuld aan de dieren en planten die uitsterven toch.

17. Roy1986

Roy1986

Lid geworden:
    17 jan 2017
    vind de hele milieu discussie hier in Nederland onzin, alleen maar symbool politiek en redenen om belastingen omhoog te kunnen gooien. Tuurlijk moeten we zuinig zijn op onze leefomgeving maar dat red je niet door huizen van het gas af te gaan halen of elektrisch te gaan rijden. De enigste manier om meetbaar invloed te krijgen is om de grootverbruikers aantepakken en juist voor deze bedrijven zijn er geen werkbare alternatieve oplossingen. Dat beetje aardgas wat wij als burgers verstoken is niets vergleken met wat een gasturbine bijvoorbeeld verbruikt. Om een voorbeeldje te geven ik werk in de rotating equiment en als ik een "kleine" compressor in bedrijf neem praat je al snel over 6Mw. Het gemiddeld huishouden verbruikt 3Mw per jaar dus als ik een half uurtje draai met die compressor zit ik al aan het verbruik van een huishouden voor het hele jaar. Als je naar de scheepsvaart kijkt wordt het nog veel extremer. De uitstoot van de 15 grootste schepen ter wereld is evenveel als 750Miljoen auto's (NOx). Moet er wel even bij vermelden dat het voor C02 6500 schepen nodg zijn voor 750milj auto's. Wat natturlijk nog steeds een gigantisch verschil is

Laatst bewerkt: 13 jul 2018
  18. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Op het geheel zeker Jaap maar goed Ruben heeft wel gelijk dat alle kleine beetjes kunnen helpen. Maar het vervuilen door onze co2 zal een druppel op een gloeiende plaat zijn lijkt me.

Aangezien ik geen auto heb ga ik altijd met de fiets en 2 flessen van 2 kilo ze laten vullen en die zet ik in het kinderzitje en plak ze rondom goed vast met ducktape.

Ruben01 vindt dit leuk.
  19. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Ok, dus nu weten we dat je en geen relatie hebt en dagelijks shoarma eet. Wat ik nu nog mis is je pincode:D;).
    Ik hoop wel dat het niet elke dag lamsshoarma is want straks ga je daarvan nog mekkeren ook:p. Daarom hou ik het liever bij friet.

Altispinosa vindt dit leuk.
  20. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Klopt, milieuverandering is niks nieuws! Diersoorten zullen uitsterven, nieuwe soorten ontstaan, dit gebeurt al miljoenen jaren. Het enige dat anders is, is dat de mens de oorzaak is.
    Waarom zullen we er wat aan gaan doen als het altijd al gebeurt? Nou, volgens mij willen we dat onze soort overleeft, en dat er geen miljoenen mensen sterven door ons toedoen, door het extremere weer, overstromingen etc. En voor de regeringsleiders, dit zal ons later klauwen met geld kosten, om alle schade te herstellen en nog meer noodhulp aan derder wereld landen omdat zij niet genoeg geld hebben op zich erop voor te bereiden.

En, we hebben nu zo'n mooie biodiversiteit op aarde, heel veel prachtige diersoorten, koraalriffen, tropische regenwouden etc. met de klimaatveranderin zal een heel groot de verdwijnen. 33% van het great barrier reef bij Australie is al dood, doordat het 2 jaar achter elkaar te warm was, door ONZE klimaatverandering. De afgelopen dertig jaar is in datzelfde rif ookal 50% van het rif dood verklaard, zoveel van dat 2300km lange rif, van die prachige koralen!
    0,2% van de oceaan bestaat uit koraal, en daar woont 25% van het zeeleven! 25%! Wat we zullen verliezen...
    En met hun, nog veel meer andere diersoorten die afhankelijk zijn van de dieren in het rif.
    Er zijn ook duizenden mensen financieel afhankelijk van het great barrier reef, het zorgt voor een heel groot inkomen voor de schatkist van Australie etc.

De soorten zullen wel weer terugkomen hoor, nieuwe soorten iig, maar hier zullen weer duizenden jaren overheen gaan...

En we hebben nu zo'n mooie aarde, die willen we toch bewaren voor onze kinderen en kleinkinderen?!

Dat was mij zegje, heb het nog kort gehouden:juggle::juggle::juggle:;)

Honeybadger, jessicapilon en sander.020 vinden dit leuk.
  21. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    En dan nu graag de lange versie Ruben laat je maar eens goed gaan maat .;)

Ruben01 vindt dit leuk.
  22. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Zoals ik al gezegd had is DE MENS verantwoordelijk voor ZOVEEL LEED !!!!!!!!!!!!!!!!

23. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Als ik weer eens achter de computer zit, gaat het typen wat makkelijker:daisy:
    Ik zeg altijd: begin bij jezelf!
    Haal je altijd drie sterren vlees? Als je producten koopt, kijk je dan of het getest is op dieren? Of of er palmolie oid inzit? Of het fairtrade is? Of het in NL door een goed bedrijf is gemaakt/gekweekt, of dat het uit een ver land komt (stookkosten etc.) waar het zo goedkoop mogelijk door slecht betaalde mensen wordt gemaakt? Eet je veel vlees? Of ben je vegetariër, wat veel beter is. 1 kilo vlees kost 10000 liter water en de landbouwsector is verantwoordelijk voor een heel groot deel van de uitstoot.
    Kort gezegt: koop je de goedkoopste pruducten waaraan heel wat leed verbonden zit, of de duurdere producten die een stuk beter zijn dan de goedkopere? Probeer je water en elektriciteit te besparen? Pak je de fiets of het OV, of die je het makkelijk met de auto?
    Het zal heel veel tijd kosten om uit te zoeken wat de 'goede' producten zijn, en hoe je zoveel mogelijk kunt besparen etc.
    Dus begin bij jezelf en doe jij alles goed, dan mag je dit roepen. (Ben het wel met je eens hoor, maar ik vind wel dat als je dit zegt, jij zelf ook heel goed bezig moet zijn. Kan zomaar zijn dat je dat bent en dan heb ik niks gezegt););)

24. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Ruben een koe levert meer als alleen vlees dus om nu dat aan te halen als probleem is denk ik te zwart/wit of rood/bont net wat je wilt :sorry::D
    en dat van die landbouw is ook een stokpaardje van sommige partijen net zoals wel of geen vlees en moet je met de nodige korrels zout nemen:juggle::juggle: niet te veel want daar krijg je weer dorst van:D:D

Ruben01 vindt dit leuk.
  25. TS
    TS
    JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Over goedkoop en duur vlees gesproken @Ruben01.
    Daar kun je ook van zeggen dat de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden.
    Als ik kijk naar de kipfilet, die is in 6 maanden tijd met €1,50 per 500 gram omhoog gegaan.
    Is dit om mensen te prikkelen dat ze minder kip kopen of ziet het Binnenhof de euros makkelijk binnen stromen?
    Als vlees echt zo veel schadelijke stoffen opleverde als ze zeggen hadden ze wel een beperking op de verkoop gegooid.

Met roken precies hetzelfde.
    Als het echt zo slecht was geweest dan hadden ze het allang verboden .
    Maar de euro's zijn belangrijker dan onze gezondheid.

En wat de co2 uitstoot van koeien betreft.
    Een koe produceerd geen co2, of alleen door ademhaling. De machines van de boer maken wel co2. Dus ik zeg.... terug naar de middeleeuwen, een Os en een eg ipv een tractor:D
    Die 1000 liter water per kilo vlees. Daar hebben we het in een ander topic al over gehad. Water verspilling bestaat niet.

Ruben01 vindt dit leuk.
  26. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    16 mei 2018
    meh. Ik blijf het vreemd vinden dat men denkt dat ons handelen boven de natuur uitstijgt.

Als de natuur ons zo heeft geevolueerd dan is de natuur de veroorzaker van ons handelen.

De natuur is een trail en error systeem. Als de trail “mens” tot een error leid is dat voor de natuur dus geen fout maar een mogenlijkheid die doodloopt.

Het geforceerd proberen in stand te houden van bepaalde dingen door de mens is dus ook onderdeel van diezelfde natuur.

Natuur is niet de mens. Natuur is het hele helal en ons zonnestelsel is compleet irrelevant in dat geheel.

Als de mens een dier laat uitsterven is dat dus een uitkomst van een trail die de natuur start.

Denken dat de mens het eindpunt is van de natuur vind ik echt een bizare gedachte.

De natuur heeft miljarden van dit soort test en trails in het helal. Dus het is zelfs aannemelijk dat wij gedoemd zijn uit te sterven en daar zal moeder natuur echt niet wakker van liggen.

Het bubbeltje genaamd aarde is statischtisch aannemelijk niks noppes nada niente waard in het geheel

Roy1986, flipper34 en jessicapilon vinden dit leuk.
  27. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Ja dat zie ik toch niet in de winkel zonder leesbril, daarbij kost het nog veel tijd ook:deal:

28. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Is natuurlijk wel zodat door het gedrag van de mens en zijn handelen de zaak versneld en vergeet niet de menselijke evolutie is nog in volle gang

29. Roy1986

Roy1986

Lid geworden:
    17 jan 2017
    Helemaal met je eens WC. Kijkend naar de geschiedenis van de aarde zie je dat 90% van alle diersoorten uiteindelijk een keer zal uitsterven. Heeft de mens invloed op het welzijn van de aarde zeker wel, heeft de mens invloed op het klimaat zeker wel net als ieder organisme wat leeft op onze aarde, heeft de mens invloed op klimaat in de mate zoals ons wordt doen geloven zoals partijen als groen links daar geloof ik niet in. Het klimaat wordt geregeld door zoveel factoren (zonne kracht, afstand tot de maan, draaiing van de aarde, lage en hoge druk gebieden, zeestromen, windkracht etc)

30. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    <sarcasme mode>
    Nee roken is niet slecht hoor, is harstikke gezond.
    Ok soms gaat er wel eens iemand dood door een of andere aan roken gelateerde kanker soort maar ja je moet ergens aan dood gaan.
    </sarcase mode>

JDS, biljoenblik en Altispinosa vinden dit leuk.
  31. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Heel erg leuk om dit soort discussies te lezen.

Vooral leuk, als mensen een spiegel voorgehouden wordt. En dan direct in de verdediging schieten.

Maar als we allemaal eens een keer nadenken wat nu eigenlijk doen.

Ja, het waar. De vlees industrie is de meest belastende industrie die er is. Het kost onnoemelijk veel water en land.

Ja ook al staan die beesten hutje mutje naast elkaar. Wegens de mest wet, moet er zoveel land per dier beschikbaar blijven.
    Dit is kostbare grond.

Een megastal is in meerdere opzichten slecht. Zowel voor de dieren als de omgeving. De vele hectaren grond die beschikbaar moeten blijven voor de mest, kunnen niet gebruikt worden voor andere agrarische toepassingen.

Daarnaast weet wat je eet. Een varken heeft één varkenshaas. Dus eet je die een keer met kerst, zul je de rest van de tijd toch speklappen en schnitzels moeten eten.

Er liggen vrieshuizen vol met vlees. Overproductie. Omdat het zogenaamde worstvlees over blijft.

O ja. Runderen produceren nagenoeg geen CO2. Maar wel veel methaan. En dat is nog erger dan CO2.

Bomen planten zou zeker goed zijn. Alleen al voor het fijnstof. Maar wees eerlijk? Wie zet er nu nog een boom in zijn tuin??

Als je bijvoorbeeld nog eens in Belgie komt, dan liggen de snelwegen mooi in het groen. Gewoon wat bomen langs de weg.
    Een strook van 50 meter.

Geeft ook minder afleiding. Dan al die reklame zuilen en comercie gebouwen.

RichD1011 vindt dit leuk.
  32. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Als je het goed wil zeggen dan kun je beter zeggen dood gaan we toch dus maakt het uit waaraan:oops:

33. TS
    TS
    JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Nou ja een appel boom kan al voldoende zijn en die worden niet heel groot.
    Maar ik had het over bomen planten langs de snelweg. Gewoon 2 rijen bomen langs iedere weg zal voldoende zijn om een reductie van 10 tot 15% op het totaal aan co2 uitstoot.
    Alleen willen de hoge heren er niet aan en verhogen ze liever de wegenbelasting en voeren ze milieu zones in. Wat in mijn ogen geen ene malle moer uit maakt want het aantal auto's wordt er niet minder op.

Dat klopt helemaal. Maar methaan is niet gevaarlijk voor de ozon laag. Co2 tast de ozon aan waardoor er meer uv-c straling op de aarde terrecht komt. En uv-c is dodelijk voor alles wat leeft. Dus als je genoeg uv-c straling binnenkrijgt zal je vanzelf verbranden.

Het hele kleuren spectrum in het licht hangt af van uv-c straling en als dat uit balans is zal de aarde anders gaan evalueren en waar het koud is zal het warm zijn. En hoe groter het gat in de ozon, hoe meer het, het kleuren spectrum in het licht zal veranderen.

34. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    16 mei 2018
    Statistisch gezien gaat iedereen dood die water drinkt. Dus van water ga je dood.

Laatst bewerkt: 13 jul 2018
  35. TS
    TS
    JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Ik denk dat het nog 500 jaar duurt voor de mens uitsterft.
    Als je echt iets wil doen aan de vervuiling, voedsel tekort , en opwarming zal je de mensheid met 60% moeten halveren.en dat 1x per 100 jaar. En dat is wat niemand wil.

Er is simpelweg geen oplossing voor al.deze problemen.
    We zijn als mensheid een bepaalde weg in geslagen en we kunnen niet meer terug