co2 uitstoot

Discussie in 'Babbelbox' gestart door JDS, 12 jul 2018.

View Users: View Users
  1. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    60% is niet de helft :deal:

:D

Altispinosa en JDS vinden dit leuk.
  2. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    16 mei 2018
    Hoeh spannend. De mens die selectie op geboorte gaat doen. Heerlijk onderwerp. Ik ben zelf voorstander maar blijf graag buiten de discussie en pak een bakje popcorn :D

Kikkervis vindt dit leuk.
  3. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik zie liever een koe in de wei staan als gebouwen.
    dus kostbare grond die in beslag genomen wordt door de veehouderij dat zal wel mee vallen
    het zijn meer de gemeentes en bedrijven die deze goede grond in beslag nemen en vaak ten onrechte om dat de bv autodealer zo nodig op een A zicht locatie moet zitten
    of nog zo 1 op deze locatie is mijn bedrijf veel beter bereikbaar en dat terwijl waar hij eerst zat ook gewoon wegen naar toe lopen.

4. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011

Dus geboortebeperking:D:D

5. TS
    TS
    JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Ja daar ben ik wel voorstander van.
    Of verplichte sterilisatie vind ik ook wel een goeie.

Bijvoorbeeld iedereen mag 1 kind nemen en daarna verplichte sterilisatie.
    Maar dat kan ik makkelijk zeggen want ik ben al steriel. Hahahahahahaha

6. Honeybadger

Honeybadger

Lid geworden:
    11 mei 2016
    Het is blijkbaar al even geleden dat je zelf nog eens in België kwam?

De laatste jaren zorgt het beleid van onze milieuminister (de regering) voor het systematisch kappen van alle bomen langs snelwegen (of beter: langs alle wegen). Elke boomstam met een diameter van 5cm of meer moet (om duistere redenen) gekapt worden.
    Kritische vragen of bedenkingen omtrent dit massaal vellen van bomen worden weggelachen:
    "Neenee, u snapt het duidelijk niet!
    We kappen de bomen niet, we snoeien de berm.
    We doen dus aan natuurbeheer en creëren duurzame, groene bermen. Tegelijkertijd verzekeren we de visibiliteit en de veiligheid."
    En ondertussen blijven ze lustig kappen! :stop:
    En dan hebben we het enkel maar over de begroeiing langs wegen.
    Het bosbeheer in België is nog erger: mocht het niet zo tragisch zijn zou ik het bijna hilarisch vinden...
    Dus wanneer je nog eens zin hebt om door een groene snelweg te cruisen is België geen aanrader helaas! :(

On topic:
    Eigenlijk redeneren jullie verkeerd vind ik. :engel::6
    Waarom/hoe dragen we bij tot de opwarming van de aarde via onze bakken? De co2 uitstoot van een aquarium zouden we imo beter andersom evalueren!

Laat me toe om het eens andersom te benaderen (althans een poging tot).
    Misschien overtuig ik onderweg wel iemand van deze kijk... :p
    Want:
    Iedereen die er in slaagt om enerzijds de gas-oplossing in het water te optimaliseren en tegelijkertijd ook het co2-verlies (ontgassing, te hoge concentraties,...) kan minimaliseren (dus wie het goed aanpakt) stoot netto geen co2 uit, integendeel!
    Dus:
    Hij/zij/het (:D fu pc-culture!!) koopt een fles gevuld met co2 (dus reeds bestaande co2). Maar niet om die co2 zomaar in de atmosfeer te dumpen, ah nee, hij/zij/het probeert er vervolgens voor te zorgen dat deze co2 zo optimaal mogelijk door de aquariumplanten wordt verbruikt en resulteert in plantengroei én zuurstofproductie, dus o2-uitstoot.
    :!:deal:
    Dus een plantenbak met co2 injectie is ahw een ecologische motor, zij het een miniversie!
    Een motortje met co2 als brandstof ipv als restproduct!!!
    Dus een (kleinschalig) co2-verwerkend, zuurstof-uitstotend organisme!
    Wezenlijk verschil denk ik toch!?
    :D:D:D:D

Trouwens:
    Het planetaire "dipje" waarin de aarde momenteel zit wordt sowieso niet bepaald/beïnvloed door iets als co2 gebruik in onze bakken volgens mij!

De oorzaak van alle miserie is eigenlijk te herleiden tot één bron, één trigger!
    Overbevolking (én alle uitwasemingen daarvan), dat is dé grote boosdoener.
    We zijn met teveel (een geen beetje maar veel teveel) én we gedragen ons bovendien als een schimmel, een parasiet (een boertige, niet zo snuggere parasiet zelfs want een slimme versie zou ervoor zorgen dat de gastheer lang (en gezond) blijft leven. :D:cool:)

En al de rest komt erna. ;)

Dus alle humanitaire goede doelen (ongeacht hun nobelheid, hun noodzaak, ...) zijn zinloos en zelfs lachwekkend naïef zolang we de natuur (de aarde, ons aller bron van leven, de moeder der moeders) niet beschermen, handhaven, respecteren, herstellen, ...
    Er is een (simplistische) analogie te bedenken met een overbevolkt aquarium waarvan de filter geleidelijk aan dichtslibt. Dan zal louter zuurstof toevoegen geen oplossing zijn. Zeker niet op termijn.
    De meesten onder ons weten hoe je dergelijk probleem duurzaam kan aanpakken denk ik...

:D

Laatst bewerkt: 14 jul 2018
    Ruben01 vindt dit leuk.
  7. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Precies 1 week geleden. Van Antwerpen naar Aken. Dat is de E34 geloof ik. En dat ligt echt nog steeds in het groen. En echt op zijn minst 70% meer groen als hier in NL.

8. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Hier ben ik het echt zo mee eens!!!!!!!!!!

De chinezen waren erg slim met hun 1 kind politiek. Helaas is dat afgeschaft. Ook hier in het westen mag daar ook eens over nagedacht worden.
    Mensen hebben geen tijd en en geld om hun gevoel te volgen.

Noodgedwongen moet moeders ook aan het werk. Kinderen worden in een inrichting gestuurd. Of (ietsje beter, maar of ze daar ook echt op zitten wachten??) bij opa en oma gedumpt.

Het hele leven is haasten (bumperkleven) want wel door ons drukke bestaan geen tijd meer. Avond eten is een CO2 producerende gemakshap geworden. Alles moet ff snel met de auto (CO2)

En als er dan weer ergens een hongersnood dreigt. Omdat de bestaande landbouw niet opgewassen is tegen zoveel mensen. Moeten wij weer ons slechte gevoel afkopen, met een royale gift.

Maar goed. Dit soort dingen mag je niet zeggen. Want kinderen zijn leuk.:help: EN dan moet je er ook gelijk 3 nemen. Want dat is hip! Net als die baartjes (maar dat terzijde)

En op een zomeravond gaan we massaal veel te veel vlees cremeren in de tuin. Op jawel KOLEN!!! En om het compleet te maken zetten we de terras verwarming ook nog aan.

We weten van gekkigheid:! niet wat we met ons geld moeten doen. Leven we dan echt in zulke overdreven rijkdom. Dat we zomers de verwarming buiten aanzetten?????? Maar we moeten wel ons huis isoleren en van het gas af:deal:. Kolder! in de polder.

Nou, we hebben inderdaad de intelligentie van een schimmel.:oops::sorry:

flipper34, Ruben01, TonHageraats en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Heb weleens gelezen dat iemand de mensheid vergeleek met een kwaadaardig kankergezwel dat de aarde beetje bij beetje aantast....

Altispinosa vindt dit leuk.
  10. TS
    TS
    JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Dat vind ik dus ook.
    Ik heb dat weleens in het forum van NU.nl geschreven. Maar omdat dat een politiek correct kliekje is, was het binnen een kwartier verwijderd.

Ik hou van de natuur en ben gek op alles wat groen is. En ik heb daar ook een goede hoge opleiding voor gevolgd.
    Dus ik weet waar ik over praat.
    Bomen, heersers en alles wat groen is zet co2 om in zuurstof. En daarbij komt dat er heel veel fijnstof door bomen tegengehouden word en ook zelfs deels als voedingstoffen wordt gebruikt.

De mens is het ergste wat de aarde is overkomen.
    Als er een God bestaat zal die witheet zijn hoe wij de aarde verpesten.

11. quistero

quistero

Lid geworden:
    28 sep 2016
    Ik verwacht een gemuteerd griep/ebola/pest virus dat 3/4 van de mensheid zal uitroeien.

12. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Enig idee voor wanneer dat zou kunnen zijn Thea dan kan ik alvast beginnen leven zoals God in Frankrijk als ik dan toch kans heb dat ik mee uit geroeid word.Amen.:'(;)

13. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Ik denk dat deze zich niet meer laat zien van schaamte.

Want als deze zou bestaan, heeft die de grootste blunder ooit begaan.

flipper34, World Citizen en JDS vinden dit leuk.
  14. quistero

quistero

Lid geworden:
    28 sep 2016
    Nee Johnny, die wijsheid heb ik niet (gelukkig).

15. Honeybadger

Honeybadger

Lid geworden:
    11 mei 2016
    Als er aan de ene kant regenwouden (aka de "longen" van de planeet) gekapt worden dan gaat de aanplant van wat verse boompjes echt geen soelaas brengen. Zo werkt het niet vrees ik.
    Een regenwoud is niet vervangbaar op commando, al zeker niet door een door mensen netjes aangeplant vers bosje (hoe groot ook)!
    Als het Great Barrier reef zienderogen slinkt en sterft ga je dat bvb ook niet in één twee drie herstellen met wat aanplantingen.. Dat is omgekeerd productief vind ik...

LoL
    Dit was toch een grapje, hé?

De impact die de mensheid de laatste pakweg 200 jaar heeft gehad op natuur, klimaat, omgeving, ... is geen onderdeel van het gegeven "evolutie".
    Dat is veel te makkelijk en te kort door de bocht.
    We maken de aarde namelijk bewust én in sneltempo onleefbaar voor alles en iedereen (uiteindelijk ook voor onszelf).
    Het uitroeien van diersoorten, het verwoesten van natuur, het kappen van oerwouden, het delven van goud of edelstenen, het ontginnen van gas en olie ongeacht de gevolgen...
    Onze ontelbare vormen van nestbevuiling, de systematische vernietiging van onze leefwereld afwimpelen en doodleuk goedpraten door met het argument "onderdeel van de evolutie" te schermen is te makkelijk en hopeloos achterhaald vind ik...
    Onze soort vertoont gewoon destructief gedrag (bewust en zonder schaamte of wroeging) en dat heeft niets te zien met evolutie!
    Er is niets natuurlijks aan het vernietigen van de natuur of aan het verstoren van de evolutie! ;)
    Evolutie is balans, de mensheid is ongebalanceerd en verstoort de evolutie op schandalige manier!
    We stellen onszelf steevast vol overtuiging en arrogantie boven alle dieren, boven de natuur.

Eigenlijk plaatsen we onszelf boven alles en iedereen, dus ook boven de evolutie.
    We halen alles uit de kast om onze dierlijke afkomst te 'overstijgen', te ontkennen!
    We doen zo hard ons best om ons te distantiëren van het enige dat ons bindt: de natuur, de aarde, het klimaat!
    Het is echt aandoenlijk om te zien hoe wij als soort steeds vinden dat we altijd en overal het gelijk en het recht aan onze kant hebben.

En wanneer blijkt dat we eigenlijk zwaar ongelijk hebben, dat we eigenlijk zeer slecht bezig zijn is het opeens de schuld van de evolutie of wat??
    Easy peazy lemon squeezy!

Worden we steriel? Goed, dan kweken we toch via IVF!
    Want we gaan toch het, van honger stervende, overschot aan kindjes in andere delen van de wereld niet gaan recycleren via adoptie? Neenee, dat is geen optie.
    De juiste keuze is toch duidelijk:
    Liever blijven we aandringen. We kiezen er voor om de wetenschap in te schakelen zodat we zwanger kunnen worden na 2, 3 of zelfs 4 IVF behandelingen!
    Dan is het ukje toch van ons bloed, draagt het tenminste onze (gedegenereerde) genen!
    Hopelijk is dat eindproductje even steriel als de ouders (denk ik dan).
    En na deze "onnatuurlijke" bevruchting en zwangerschap sussen we ons knagend geweten en geven we simpleweg wat centjes aan één of ander goed doel dat dan bvb toiletten voorziet in delen van de wereld waar ze eigenlijk zodanig weinig te eten hebben dat WC's eigenlijk overbodig zijn!
    Er is toch amper darmwerking in die lege buikjes! :br: Maar goed, ze hebben dan misschien geen eten, wij geven ze tenminste een proper toilet...
    Ben ik nu cynisch of is de redenering eerder cynisch?
    Zoals Biljoenblik zegt: het is niet sociaal aanvaard om dergelijke standpunten te verkondigen, om op te roepen tot geboortebeperking. Al snel krijg je dan het label "rechts" of "fascist". Maar ik vraag me toch af hoe rechts het is om realistisch te zijn?
    Begrippen als rechts/links/liberaal/... zijn voorbijgestreefd. Ipv alles te herleiden tot één of andere politieke strekking zouden we beter eens wakker worden en stoppen met dergelijke manier van hokjesdenken.
    Een goed idee is gewoon een goed idee! Een goed idee afknallen puur omdat het wat te rechts of te links klinkt is allesbehalve constructief!

LoL
    Klimaatverandering bekijken en gebruiken als een politiek gegeven...Convenient use of an inconvienent truth! Altijd makkelijk!
    Ik weet echt niet waar te beginnen dus doe het maar niet.
    LoL driewerf LoL!

Over dergelijke onderwerpen kan er oneindig worden gedebatteerd en ik heb momenteel te weinig tijd voor (en geen zin in) ellenlange discussies.;)

Ieder zijn mening dus ik hou het hierbij.

Ruben01 en biljoenblik vinden dit leuk.
  16. Honeybadger

Honeybadger

Lid geworden:
    11 mei 2016
    Mocht ik kunnen ik zou deze post tweemaal liken!
    So sad but oh so true!
    Eyes wide shut!!

Ruben01 vindt dit leuk.
  17. Honeybadger

Honeybadger

Lid geworden:
    11 mei 2016
    Het is echt zo, helaas!
    Als je van op grote afstand kijkt lijken we effectief op een uitdijende soort schimmel. We vormen steeds groter wordende vlekken op de aardkorst, verstikken alles rondom ons en we laten overal een spoor van dood en vernieling achter. We dumpen ons afval overal: onder de grond, in de zee, in de ruimte...
    Waar en hoe het ons uitkomt!
    We slagen er in om een eeuwenoude balans te verstoren op een paar dagen tijd (bij wijze van spreken, wanneer je de evolutie op een beknopte tijdlijn uitschrijft en samenvat is 100 jaar amper "een dagje" in het leven van de aarde ;))

18. TS
    TS
    JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Nee ik ben daar heel serieus in.
    Water verspilling bestaat niet.

19. TS
    TS
    JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Ik begrijp ook niet waarom de autoloze zondag is afgeschaft.

20. Honeybadger

Honeybadger

Lid geworden:
    11 mei 2016
    LoL!! Nice! Good to know! Altijd leuk om bij te leren op een zaterdag!

Maar soit, ik ga nu wat verder doen met het vullen van mijn zwembad!
    Het water werd wat groen dus tijd voor de twee-wekelijkse verversing!

21. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    16 mei 2018
    Het is de context waarin je het ziet. Jullie beiden hebben wel een punt. Maar heel eerlijk vind ik jouw voorbeeld ook niet echt verspilling van water, maar meer van energie. Het kost heel wat energie om water uit het wild geschikt te maken voor ons om te drinken. Die energie gooi je inderdaad wel een beetje over boord.

Maar zolang je het oude water van je zwembad niet buiten de dampkring brengt, vind ik het prima hoor. Verwissel maar.

Fabrieken die van H2O iets anders maken en aards water dus binden in andere vormen zouden een beter voorbeeld zijn.

22. Kikkervis

Kikkervis

Lid geworden:
    21 sep 2014
    Allereerst, alle antwoorden zijn niet persoonlijk bedoelt, slechts om discussie op te wakkeren. Probeer de cynisch houding niet té letterlijk te nemen. Omdat dit een beladen onderwerp is, begin ik hier toch mee.

Voor de mensen die dit een interessante theorie vindt, zal ik vooral het boek Inferno van Dan Brown aanraden (ja boek ja en nee niet de film, compleet ander plot:p) Het is totaal niet wetenschappelijk, maar het geeft wel een "leuke" oplossing voor het probleem :p (en het leest leuk weg, precies geschikt voor in de vakantie, al zittend naast je aquarium..)

Alle medicijnen in Nederland moeten bij de wet getest zijn op dieren, zowel op knaagdieren als niet knaagdieren. Cosmetica wordt niet meer getest op dieren(in Nederland). En tja, wil je het proefdier onderzoek stoppen tbv de dierenwelzijn of wil je ook nieuwe antibiotica/cytostatica hebben tegen resistente bacterien/ resistente kanker?

De farmaceutische industrie heeft nog heel wat troeven in de hand voor bestrijding van dit soort infecties. Momenteel is het nog niet door ontwikkeld omdat dit soort (momenteel nog....) "weesziekten" niet rendabel zijn. Maar doodsoorzaken zullen door ons toedoen wel verschuiven, de verwachting is dat longziekten enorm zullen toenemen door onze enorme hoeveelheid fijnstof in de lucht. De verwachting is dat dit meer levens gaat eisen dan hart- en vaatziekten en kanker. Be aware!;)

Toch denk ik dat het voor de aarde en daarmee ook voor ons een dergelijke epidemie van een virus "goed' zal zijn. Dit zal de maatschappij behoorlijk ontwrichten, met waarschijnlijk ook een terug gang in de welvaart, maar dit zal ons wel extra tijd geven voor betere oplossingen hoe de aarde te redden valt, maar of we deze extra tijd ook persé nodig hebben, ik denk van niet.

Toch vind ik het wel bij evolutie horen. "Survival of the fittest" degene die het meest past (fit) in de situatie overleeft. Dat wij momenteel de situatie aanpassen in plaats van de veel langzamere natuur vind ik er niet tot doen. Dit wil niet zeggen dat ik niet mee eens ben dat wij deze versnelde evolutie moeten stoppen. Want de versnelde evolutie zorgt ervoor dat normale evolutie op basis van willekeurige mutatie's niet op tijd zullen plaatsvinden om een meer geschikt organisme te creëren. Dit zal dus zorgen voor een enorme sterfte in vooral de hoger ontwikkelde organismen, waaronder de mens. De nog aangepaste planten/ bacterien/schimmels en arachea zullen gewoon door gaan met hun leven. Het behoort hierdoor naar mijn mening nog steeds tot de evolutie.

Ikzelf zie de wereld nog niet zo pessimistisch in. De mens is weliswaar als énige organisme in staat om de gehele aarde compleet uit te roeien, maar hij is ook als énige in staat om zichzelf bij te stellen. Er zijn genoeg manieren om het tij te kunnen keren. Alleen is het momenteel nog niet financieel rendabel. Vraag en aanbod, de vraag wordt vanzelf groter dankzij onze uitgebreide decadente levensstijl, dus de manieren worden vanzelf rendabel. Warmtepompen, zonne-energie, energie uit getijden, las zelfs ooit een over algen kweken als fotosynthese-bron. Genoeg manieren zijn er al verzonnen om veel te kunnen verhelpen. Laat staan de ideeën die ons nog staan te wachten van de Einstein die nog geboren moet worden.

Maar zoals Ruben al zei, begin bij jezelf om te zorgen dat we nog wat jaren hebben om tot een briljant idee te komen, zonder dat we aan geboortebeperkingen te hoeven denken

23. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Die fabrieken zullen in mijn optiek wel de toekomst zijn.

We hebben nu op zonnige dagen al een overschot aan duurzame energie. Als de zon niet schijnt een tekort.

Uiteindelijk zullen we fabrieken moeten bouwen die waterstof pruduceren uit water met het overschot aan duurzame energie.
    Hiermee kunnen voertuigen van ‘brandstof’ worden voorzien.

Tevens kan zo’n fabriek ook weer duurzame energie produceren uit de waterstof.

Het speekt voor zich dat hybride dinkytoys en dinkytoys op batterijen een farce zijn. Dit om de uitstel naar compleet duurzaam te vertragen. En voor double whammy winst te gaan.
    Het complete wagenpark voorzien van duracells is natuurlijk niet te doen. Zoveel zeldzame aardmetalen zijn er niet.
    Tevens is de winning van deze zeldzame aardmetalen verre van duurzaam.

De eerste electrische auto stamt van 1899. En waarom zijn we daar dan niet bij gebleven??

Zelfde verhaal met het gasloze project wat nu begint.
    Ook hopeloos. Zolang de hoeveelheid duurzame energie niet op orde is, is het compleet niet zinvol om je hybride warmte pompje op bruinkoolstroom te laten draaien.

Daarnaast wil UNETO VNI ook een double whammy meepikken onder het motto duurzaam.

We gaan de dombo’s en hipsters (met die baardjes) lekker aan de hybride warmtepomp helpen.
    Dat ding zal het in de maanden september, oktober en februari, maart wel trekken. Maar hartje winter zullen de kuubs russisch gas weer opgeslokt worden.
    Of je zet er een stuk of 5 electrische kacheltjes bij.

Wil je het goed aanpakken, dan moet je een echte warmtepomp nemen met een thermale bron erbij.
    Dit in combinatie met vloer/muur verwarming of LT convectoren.

Dat dit bij Jan modaal in een jaren 80 doorzon niet gaat werken. Dat zeggen ze er niet bij......

Maar de moraal van dit verhaal. Geld, winst is het belangrijkste in dit spel. En DUURZAAM is het toverwoord.

Laatst bewerkt: 15 jul 2018
    Ruben01, Roy1986 en World Citizen vinden dit leuk.
  24. TS
    TS
    JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Ik hou wel van cynische humor.
    En letterlijk is wat je er zelf van maakt.

De ene heeft een andere kijk op dit probleem dan de ander en er zullen altijd verschillende gedachtes zijn.

De mens is het grootste probleem, een ziekte die over de aarde heerst. Ofwel we zijn de ergste parasiet die op en van de aarde leeft.
    Ziektes, parasieten en virussen moet je uitroeien. (Synisch)
    Er zal ooit een grote verdelger komen die dit ook met de mensheid doet.

We leven in het heelal en de aarde is daar maar een piepklein onderdeel van.
    Degene die het heelal beheerst, krijgt ooit een keer jeuk en korts en zal de strijd aan gaan met alles wat op een parasiet, virus of ziekte lijkt.

25. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Ah daarom ga jij met de fiets? :juggle::D:D

26. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Ben het geheel eens met @Honeybadger en @biljoenblik :thumbs::thumbs:

Ja, klopt, maar dat maakt de meesten niet uit, want door evolutie komen er toch nieuwe soorten:stars::stars:

Bedoelde niet dat we het duurste vlees zouden moeten nemen, maar gewoon het 'goede' vlees wat over het algemeen duurder is dan de kiloknallers.

Evolutie is niet 'iets', het gebeurt gewoon, of we dat nu willen of niet! Je kunt evolutie dus niet op kop geven, WIJ zijn verantwoordelijk voor wat we doen en voor wat we laten, niet de evolutie!

Waarom zullen we ons druk maken dat soorten uitsterven? Door evolutie komen er toch nieuwe..:stars::stars:
    Vind ik een beetje (heel erg) verkeerd gedacht! Wij hebben nu een prachtige planeet (tenminste delen ervan:juggle:), waarom dat allemaal om zeep helpen? Waarna wij onzelf ook om zeep helpen als we zo doorgaan.
    Er zal in de toekomst steeds extremer weer komen, zie dezer dagen het levende bewijs. De enorme droogt in NL en de hittegolf, dit is over een tiental jaren de standaard. Eerst heel warm en daarna hoosbuien en overstromingen.
    Mischien evoluereert de mens dan wel in een zeedier, hebben we er helemaal geen last van!

Dat door onze schuld dieren uitsterven, dat dat de schuld van evolutie is, is nog verkeerder gedacht (vind ik). Wij zijn verantwoordelijk voor ons doen en laten, dat zegt de mens toch altijd? Dat wij zo intelligent zijn, boven alle dieren staan. Dan kunnen we toch zelf ook wel zorgen dat andere diersoorten uitsterven door onze schuld, of niet?

Dan kun je net zo goed ook alchohol verbieden. De overheid kan niet alles verbieden wat slecht is, wij moeten zelfs zo slim zijn er nooit aan te beginnen.:juggle:

Ik zou zeggen, doe allemaal deze test:
    http://voetafdruktest.wnf.nl/?_ga=2.94896924.1686451153.1532176292-822145852.1532176292

Kun je zien wat je invloed op deze prachtige planeet is:juggle:

27. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Ze zijn er toe in staat hoor want het wordt als maar gekker in dit land en ze bemoeien zich als maar meer met je priveleven. Binnenkort mag je geen scheet meer laten als het zo doorgaat.

Ruben01 vindt dit leuk.
  28. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Niet heel aannemelijk ook dat is namelijk een raar verzinsel van de mens om te verklaren wat hij niet snapt.

29. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Jep en toch trappen er miljoenen in :sorry::D:D

30. MarcelK

MarcelK Erelid

Lid geworden:
    27 sep 2009

Altispinosa en jessicapilon vinden dit leuk.
  31. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    De toekomst zal het leren.

32. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
  33. huismannetje

huismannetje

Lid geworden:
    27 jan 2013
    Bij de opwekking van 1kWh komt, volgens energiemaatschappij, gemiddeld 350 gram CO2 vrij (dus daar heb ik hieronder mee gerekend).

Mijn bakkie (100 liter): Verlichting: 30kg per jaar. Pomp: 21kg per jaar. Verwarming: 35kg per jaar. Aan CO2 (koolzuurgas) verbruik ik 4kg per jaar (2 x 2kg fles), elektriciteitsverbruik voor de rest komt neer op ongeveer 85kg per jaar. Dus mijn CO2 (koolzuurgas) verbruik is 5% van de totale CO2 belasting van een aquarium.

En... Voor de goede orde... Mijn aquarium is uiterst zuinig (huis met vloerverwarming waar het nooit kouder wordt dan 18 graden en een watertemperatuur van 22.5 graden zodat m'n 50W verwarmingselement weinig te doen heeft, 28W led verlichting die nooit hoger dan op 60% staat te draaien, 6W waterpompje achter m'n HMF. Bij veel aquaria zal het percentage CO2 door CO2 (koolzuurgas) gebruik dus nog veel lager zijn in de totale CO2 footprint.

Ik denk dat je beter kunt kijken naar de temperatuur van je verwarmingselement, efficiënte verlichting die niet onnodig veel licht geeft, energiezuinige pomp etc.

Oooh. En in mijn tuin staan 10+ bomen! ;-)

Laatst bewerkt: 24 jul 2018
  34. hanmar

hanmar

Lid geworden:
    18 aug 2011
    Op de natuurkundeles vroeger leerden wij,dat er geen molecuul van welke stof dan ook,bij komt of verdwijnt.
    Ik kan me vergissen maar klaarblijkelijk geldt dit niet voor co2.

huh....Hans.:stom:

35. hanmar

hanmar

Lid geworden:
    18 aug 2011
    Van een ding ben ik (zijnde" scifi"liefhebber) zeker, de laatste bomen zullen door zwaar bewapende troepen per stuk worden bewaakt en verdedigd.
    Het ongebreideld rooien van bos en groen is n.l.de echte reden van de klimaatverandering (aanpassing).

nog even te gaan,Hans.