Wat is er nieuw

Co2 vergiftiging: iemand tips om schade te beperken?

Aqua_Spy

Well-known member
Lid geworden
19 november 2020
Leeftijd
45
Beste aquarianen,

Ik kom vanavond thuis na een lange werkdag en zie dat mijn diy co2 kit op hol geslagen is. Meerdere vissen liggen op de bodem naar adem te happen.

Iemand tips over hoe je het co2 niveau snel omlaag kan brengen? Het co2 systeem heb ik uiteraard meteen uitgeschakeld.

Alvast bedankt!

Het water in beweging brengen met de kap er af ( luchtpompje) en een waterwissel?

Ja die waterwissel ben ik net mee begonnen. De tetra's hebben massaal het loodje gelegd, sommige corydoras lijken het te hebben overleefd

Wat erg. Sterkte met het verlies van je visjes.

Zoals Bart al aangeeft het water beluchten d.m.v. Doorroeren, circulatiepomp, luchtsteentjes, etc. Zie het als het schudden van een fles frisdrank met prik. Hoe meer je schudt hoe sneller de prik er af gaat.

Het is balen ja. Maar is een waterwissel nist de beste remedie? Of helpt roeren beter?

Waterwissel helpt altijd. Zorg er wel voor dat je pas nieuw water ingiet nadat je gestopt bent met afhevelen, anders versprijdt d.m.v. diffusie de CO2 die anders af zou hevelen zich deels weer door je verse water. (Doet standaard bijna iedereen, maar er zijn er bij die 'dwijlen met de kraan open' door het nieuwe water al in te gieten terwijl het siphon nog loopt...)

Ik weet niet wat het effect is op je visjes als de CO2 waarde opeens weer drastisch daalt. Instinct zegt dat het geen kwaad kan, maar je weet nooit.

Bij een waterwissel breng je het water ook in beweging

Ok. Heb nu ongeveer 20proc van het water (120 literbak) vervangen. Denk dat ik nog even doorga met de waterwissel. Ondertussen blijf ik maar flink roeren

Succes en sterkte!

Alle 8 tetras zijn overleden. Van de corydoras (mijn favorieten) is een van de 6 overleden, 5 leven alhoewel ze scheef op de bodem liggen. Ga je met een stok naar ze toe, dan bewegen ze nog. Heb inmiddels 40 proc van het water ververst.

Nog 2 laatste vragen:
Vanacht de afdekplaat eraf laten zodat het co2 gehalte zou kunnen dalen?
Nog even de verlichting aan laten zodat eventueel nog het co2 gehalte kan dalen?

Alvast bedankt! En ook voor alle tips totnutoe!

CO2 uitschakelen, zorgen voor oppervlakte beweging en water verversen.

Afdekplaat kun je er (deels) aflaten. Hoe meer frisse lucht over het (bewegende) oppervlaktewater hoe beter

Alle 8 tetras zijn overleden. Van de corydoras (mijn favorieten) is een van de 6 overleden, 5 leven alhoewel ze scheef op de bodem liggen. Ga je met een stok naar ze toe, dan bewegen ze nog. Heb inmiddels 40 proc van het water ververst.
Veel meer verversen! zeker 80%. Des te eerder is het zuurstof weer op pijl

Hoe is de stand van zaken vanmorgen?

Ik weet wat het is, zelf ook meegemaakt. Is geen mooie thuiskomst.

Hoop dat de overlevenden het zullen redden. Owh nee, waar ik al bang voor was is ook gebeurt.

Heb je eigenlijk bij dat systeem ook een dropchecker?

Een aantal waterwissel en luchtsteentje met luchtpomp is dan een redmiddel idd. Voorlopig is het zaak geen vissen te plaatsen. Tijd voor herstel van ook het filter leven is nu nodig.

Weet je ook wat de oorzaak is dat de diy Co2 op hol is geslagen?

Laatst bewerkt:
Heb je eigenlijk bij dat systeem ook een dropchecker?
Die moet je eigenlijk wel gebruiken inderdaad maar ja als het gebeurt terwijl je niet thuis bent dan heb je daar ook weer weinig aan.

50% verversen.
de afdekplaat er af en het water beluchten door het in beweging te brengen.
als je een spraybar hebt iets van het water afhevelen totdat de stralen van je spaybar in het water kletteren met je filter op max (als je de capaciteit kan regelen) brengt ook veel extra zuurstof in het water

Het lijkt erop dat van de 6 corydoras er eentje overleden is en de anderen het gered hebben. Ik kan ze nu niet zo gauw vinden maar ik denk dat ze het gered hebben. Alle neontetras hebben het moeten afleggen.

Uiteindelijk heb ik 40 procent van het water ververst en de vannacht de kap van de bak gelaten.

Voor mij voorlopig geen DIY co2 kit meer. Hij deed al vreemd vorige week toen hij ineens geen co2 meer gaf. En een dag later opeens wel, en hoe. Toen was ik thuis en heb ik hem bij kunnen stellen. En nu gisteren heeft hij de halve co2 voorraad (normaal doe ik anderhalve week met een fles) in een dag weggepompt, toen ik idd niet thuis was. Dus een echte co2 vergiftiging.

Een dropchecker heb ik wel. Die was gisteren bijna knalgeel, en nu nog steeds (denk dat hij met vertraging werkt).

Suggesties voor een goed werkend (en niet te duur) co2 systeem zijn welkom🙂

Wat een triest resultaat...

Forumlid @Kosmopoliet tag ik even die heeft een Co2 systeem van Colombo. Dat systeem kent na aanschaf weinig grote kosten.

Hij kan je meer vertellen over dat systeem.

Laatst bewerkt:
Wat een triest resultaat...
Het is idd erg jammer. Maar wel een leerzame ervaring in ieder geval. Geeft weer een gevoel van nieuwe ronde nieuwe kansen aangezien ik het visbestand opnieuw moet invullen.

Beste aquarianen,

Ik kom vanavond thuis na een lange werkdag en zie dat mijn diy co2 kit op hol geslagen is. Meerdere vissen liggen op de bodem naar adem te happen.

Iemand tips over hoe je het co2 niveau snel omlaag kan brengen? Het co2 systeem heb ik uiteraard meteen uitgeschakeld.

Alvast bedankt!
Als een haas veel water verversen! Wat heb je eigenlijk precies wanneer je het hebt over een diy CO2 kit?

Als een haas veel water verversen! Wat heb je eigenlijk precies wanneer je het hebt over een diy CO2 kit?
Heb ik gisteren gedaan, alhoewel niet al het water maar 40%. Maar de vissen die toen nog leefden, leven nu nog steeds.

Met een DIY kit bedoel ik zo'n co2 kit waarbij je citroenzuur en baking soda gebruikt. Het is een simpel systeem met twee petflessen en een ventieltje plus drukmeter waarmee je de co2 afgifte kan regelen. Dat ging meer dan een jaar goed, tot gisteren dus. Denk dat er iets mis was met het ventiel waardoor er ineens als een malle co2 geproduceerd werd. Met alle gevolgen vandien...

Heb ik gisteren gedaan, alhoewel niet al het water maar 40%. Maar de vissen die toen nog leefden, leven nu nog steeds.

Met een DIY kit bedoel ik zo'n co2 kit waarbij je citroenzuur en baking soda gebruikt. Het is een simpel systeem met twee petflessen en een ventieltje plus drukmeter waarmee je de co2 afgifte kan regelen. Dat ging meer dan een jaar goed, tot gisteren dus. Denk dat er iets mis was met het ventiel waardoor er ineens als een malle co2 geproduceerd werd. Met alle gevolgen vandien...
Erg spijtig dat je dit overkwam. Niets is volmaakt dus er kan altijd wel wat mis gaan. Wanneer je zoiets overkomt dan is het goed om snel, veel water te verversen. En dat mag best behoorlijk meer als 40% zijn. Je redt dan het leven van zoveel mogelijk dieren zo snel mogelijk. Ik begrijp nu dat je Bio-CO2 systeem gebruikt. Er is namelijk behoorlijk wat mogelijk wat do it yourself betreft. Zelf heb ik een aquarium computer gebouwd waar naast allerlei andere mogelijkheden ook een volledig geautomatiseerd CO2 systeem op zat. Succes verder!
IMG_20190929_122527.jpg
IMG_20190929_122534.jpg

Erg spijtig dat je dit overkwam. Niets is volmaakt dus er kan altijd wel wat mis gaan. Wanneer je zoiets overkomt dan is het goed om snel, veel water te verversen. En dat mag best behoorlijk meer als 40% zijn. Je redt dan het leven van zoveel mogelijk dieren zo snel mogelijk. Ik begrijp nu dat je Bio-CO2 systeem gebruikt. Er is namelijk behoorlijk wat mogelijk wat do it yourself betreft. Zelf heb ik een aquarium computer gebouwd waar naast allerlei andere mogelijkheden ook een volledig geautomatiseerd CO2 systeem op zat. Succes verder!
Bekijk bijlage 341320Bekijk bijlage 341321
ja totnutoe beviel dit do it yourself co2 systeem prima. Goedkoop, effectief en redelijk stabiel. Tot afgelopen week dus. Het liefst zou ik weer een CO2 diy kit nemen, maar dan wel eentje die betrouwbaar is. Of een Co2 systeem met gasflessen, maar dat loopt aardig in de papieren...

ja totnutoe beviel dit do it yourself co2 systeem prima. Goedkoop, effectief en redelijk stabiel. Tot afgelopen week dus. Het liefst zou ik weer een CO2 diy kit nemen, maar dan wel eentje die betrouwbaar is. Of een Co2 systeem met gasflessen, maar dat loopt aardig in de papieren...

Maar bio-co2 heeft toch niet zoveel met dit voorval te maken?
Ik heb ook meerdere berichten gelezen van mensen die een "end of tank dump" met een co2 systeem met flessen meegemaakt hebben.

Volgens mij voorkom je dit alleen maar door een tweetraps regelaar te gebruiken.

Zo ver ik weet zijn die er niet voor bio-co2 systemen, maar legio mensen werken gewoon met een single-stage regelaar met flessen.
Hen kan het net zo goed overkomen. Het blijft een risico..

een om gekeerd bakje onderwater daar de co2 in laten lopen dus geen difuser gebruiken zodat je nooit kan over doseren.

een om gekeerd bakje onderwater daar de co2 in laten lopen dus geen difuser gebruiken zodat je nooit kan over doseren.
Dit heb ik jarenlang gebruikt op mijn 60bak. Werkt prima mits je 2 flessen gebruikt die je om en om ververst, waardoor je stroom van CO2 constant is. Uiteindelijk ben ik wel over gegaan naar een systeem met hervulbare gasflessen en ik denk dat ik nu op ongeveer dezelfde prijs zit wat ik maandelijks kwijt was aan gist en suiker. Maar de aanschaf was 2de hands wel~70 euro

Bio co2 kan goed werken maar dan is het wel wat meer werk inderdaad.

Dit heb ik jarenlang gebruikt op mijn 60bak. Werkt prima mits je 2 flessen gebruikt die je om en om ververst, waardoor je stroom van CO2 constant is. Uiteindelijk ben ik wel over gegaan naar een systeem met hervulbare gasflessen en ik denk dat ik nu op ongeveer dezelfde prijs zit wat ik maandelijks kwijt was aan gist en suiker. Maar de aanschaf was 2de hands wel~70 euro
Dit systeem heb ik ook gebruikt maar had een verwaarloosbaar effect... Dus toen ben ik overgestapt op citroenzuur en baking soda dmv die diy co2 kits die je op aliexpress kan bestellen

Op MP zie je ze soms voor niet al teveel geld voorbij komen.
ik zal MP eens goed in de gaten houden voor een 2e hands co2 systeem. Desnoods koop ik een nieuwe DIY co2 kit maar dan hoop ik wel dat het eentje is die goed werkt want inog een keer zo'n slachting in mijn aquarium wil ik echt niet meer.

Wel altijd even navragen tot wanneer een co2 fles gekeurd is want dat kost anders zo n 35 euro.

1 je ziet hier gelijk het gevaar van co2 toe dienen zonder controle (pH probe en magneet ventiel sturing)
2 bij dit soort problemen helpt roeren of zuurstof pompjes geen zier de enige remedie is het grootste deel van het water verversen liefst met de zelfde temperatuur

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan