Wat is er nieuw

co2 vertoont bellen bovenaan op het water ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter tom23121978
  • Startdatum Startdatum
T

tom23121978

Guest
Ik heb een klein vraagje, de co2 doet het goed maar ik heb bellen bovenaan op het water.
Wat doe ik mis of wat kan ik hieraan doen?

1591808177490.png

Bijlagen

• 1591808100918.png
    1591808100918.png
    862.7 KB · Weergaven: 440
Waarmee voeg je het toe want zo te zien lost de co2 niet goed op.

Wanneer het hier om CO2 bellen gaat heb je veel nodeloos verlies. Dus is inderdaad is de vraag hoeveel je hoe én waar toevoegt.

Waarmee voeg je het toe want zo te zien lost de co2 niet goed op.
is aangesloten op de buitenfilter eheim 4+ 600 met een atomizer van jbl werkt met een automatisch systeem van hs aqua............

Wanneer het hier om CO2 bellen gaat heb je veel nodeloos verlies. Dus is inderdaad is de vraag hoeveel je hoe én waar toevoegt.
is aangesloten op de buitenfilter eheim 4+ 600 met een atomizer van jbl werkt met een automatisch systeem van hs aqua............

Ik denk eerder dat je last hebt van een (lichte) kaamlaag.
Als je de kaamlaag opheft heb je ook geen ophoping meer van CO2 bellen. Je zou het kunnen proberen met iets meer oppervlakte rimpeling of een skimmer om het op te heffen.
Beter is het om de echte oorzaak aan te pakken: een slecht functionerend filter en/of planten in slechte conditie.

Ik denk eerder dat je last hebt van een (lichte) kaamlaag.
Als je de kaamlaag opheft heb je ook geen ophoping meer van CO2 bellen. Je zou het kunnen proberen met iets meer oppervlakte rimpeling of een skimmer om het op te heffen.
Beter is het om de echte oorzaak aan te pakken: een slecht functionerend filter en/of planten in slechte conditie.

Beste,

Ik zie dat er belletjes uit de anubias plant opstijgen en aan het wateroppervlak blijven hangen.
Wat moet ik doen?

Bedankt,

Beste,

Ik zie dat er belletjes uit de anubias plant opstijgen en aan het wateroppervlak blijven hangen.
Wat moet ik doen?

Bedankt,
Dat is natuurlijk lastig te beoordelen zonder een foto. Als er belletjes opstijgen is dit redelijk normaal; dan is de plant aan het assimileren.
Als er een continue bellenstroom opstijgt vanuit 1 plek van de plant is dit eigenlijk altijd een signaal dat je teveel licht op de plant hebt.
En als dat het geval is zou je om te beginnen de lichtintensiteit iets te verminderen en meer rimpeling op het wateroppervlak te forceren

Maar er is te weinig informatie om een 'goed' advies te kunnen geven, want hoe meer informatie je kan geven over je bak des te beter kunnen forumleden je helpen. :thumbs:
(waterwaarden, plantenvoeding, enz enz. En een overzichtsfoto van je bak)

Ik vind het er ook uitzien als een kaamlaag. Je kan de filter uitstroom wat hoger zetten.

Maar er is te weinig informatie om een 'goed' advies te kunnen geven, want hoe meer informatie je kan geven over je bak des te beter kunnen forumleden je helpen. :thumbs:
(waterwaarden, plantenvoeding, enz enz. En een overzichtsfoto van je bak)
Dit inderdaad (;

Als er een continue bellenstroom opstijgt vanuit 1 plek van de plant is dit eigenlijk altijd een signaal dat je teveel licht op de plant hebt.
Dit wist ik niet. Heb je hier meer info over hoe dit ontstaat?

Als bellen onder je oppervlak blijven hangen dan heeft je water een te hoge oppervlaktespanning.
Dat krijg je door te veel vervuiling in je water.
Een kaamlaag is nog een ander symptoom van hetzelfde probleem.
Water verversen (veeeeel) is een tijdelijke oplossing. De oorzaak van de vervuiling vinden is de boodschap.

Dit wist ik niet. Heb je hier meer info over hoe dit ontstaat?
als je goed observeert zie je 2 soorten van assimilatie:

- waar de zuurstofbellen aan de plant hangen en in sommige gevallen loslaten om naar boven toe te zweven
- waar de zuurstofbellen in een bellenstroom uit 1 punt uit de plant ontsnappen.

Het eerste verschijnsel is de juiste. De plant is bezig om glucose te maken. Een produkt wat hierbij vrijkomt is zuurstof.
Tijdens deze fotosynthese ontsnapt de zuurstof via een natuurlijke manier uit de plant. En dit gebeurt alleen als het water rondom de plant verzadigd is met zuurstof.
Dus als er geen zuurstof bellen te zien zijn wil nog niet zeggen dat je planten niet bezig met fotosynthese. Dat zijn ze vaak wel, alleen je ziet
het (nog) niet. Zo komt het ook vaak voor dat in sommige bakken dit pearlen pas na en paar uur is te zien.
Als je dit pas aan het einde van de dag ziet is dit veelal een signaal dat de CO2 afstelling niet optimaal is afgesteld

Het word pas risicovol als de plant op 1 plek een bellenstroom laat ontsnappen. In dat geval is meestal de fotosynthese te snel.
De plant kan de zuurstof niet snel genoeg kwijtraken waardoor er letterlijk en figuurlijk celwanden knappen. De plant raakt hierdoor beschadigd waardoor er ook glucose, lipden en
ander organisch afval gaat ontsnappen. Dit zie je het meest bij langzaam groeiende planten die in teveel licht staan.
En glucose, lipiden en ander organisch afval zorgt altijd voor een verhoogde DOC ( Dissolved organic carbon) en dat is een extra trigger voor alg in je bak.

Een bellenstroom uit een plant kan ook ontstaan door een beschadiging aan de plant waar ze dan "lekt". (suikers)

als je goed observeert zie je 2 soorten van assimilatie:

- waar de zuurstofbellen aan de plant hangen en in sommige gevallen loslaten om naar boven toe te zweven
- waar de zuurstofbellen in een bellenstroom uit 1 punt uit de plant ontsnappen.

Het eerste verschijnsel is de juiste. De plant is bezig om glucose te maken. Een produkt wat hierbij vrijkomt is zuurstof.
Tijdens deze fotosynthese ontsnapt de zuurstof via een natuurlijke manier uit de plant. En dit gebeurt alleen als het water rondom de plant verzadigd is met zuurstof.
Dus als er geen zuurstof bellen te zien zijn wil nog niet zeggen dat je planten niet bezig met fotosynthese. Dat zijn ze vaak wel, alleen je ziet
het (nog) niet. Zo komt het ook vaak voor dat in sommige bakken dit pearlen pas na en paar uur is te zien.
Als je dit pas aan het einde van de dag ziet is dit veelal een signaal dat de CO2 afstelling niet optimaal is afgesteld

Het word pas risicovol als de plant op 1 plek een bellenstroom laat ontsnappen. In dat geval is meestal de fotosynthese te snel.
De plant kan de zuurstof niet snel genoeg kwijtraken waardoor er letterlijk en figuurlijk celwanden knappen. De plant raakt hierdoor beschadigd waardoor er ook glucose, lipden en
ander organisch afval gaat ontsnappen. Dit zie je het meest bij langzaam groeiende planten die in teveel licht staan.
En glucose, lipiden en ander organisch afval zorgt altijd voor een verhoogde DOC ( Dissolved organic carbon) en dat is een extra trigger voor alg in je bak.

het klop volledig wat je zegt
de plant verliest op 1 plek een bellenstroom, wat kan ik nu het beste doen?

alvast bedankt,
tom

Tja,
het klop volledig wat je zegt
de plant verliest op 1 plek een bellenstroom, wat kan ik nu het beste doen?

alvast bedankt,
tom
Als het 1 of 2 plantjes zijn zou ik mij daar niet zo druk om maken. Als je een goed draaiende bak hebt, met genoeg plantmassa en een goed filter wat biologisch in balans is kan het geen kwaad.

Ik weet niet of het plantenbestand, wat je in je bak hebt, op elkaar is afgestemd. Als het allemaal langzaamgroeiende planten zijn (easy-plants ) zou ik toch de lichtintensiteit iets terugschroeven
Heb je die mogelijkheid niet zou je wat drijfplantjes kunnen gebruiken om het licht een beetje tegen te houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan