co2 wordt niet opgenomen

Lid geworden
6 nov 2015
tja, daar ben ik helaas alweer :help:

ik heb een rio 125

hier heb ik een eheim classic 2213 extern filter aan,
tussen het filter en de spraybar zit een atomizer van azaque.

de spraybar hangt links is zo geplaatst dat de gaatjes net niet boven het water uitkomen.

de co2 gaat een uur eerder aan als het licht.
de originele verlichting van juwel zit er nog in.

wekelijks wordt het water ververst met 2/3 regenwater en een 1/3 leidingwater.

de KH is 6
en de ph blijft hoog 7,5

nu drijven er op het oppervlakte op een kant heel veel minuscule bellen die niet opgenomen lijken te worden.

de dropchecker kleurt een beetje groen, maar zeker niet licht groen,

wat zou hier fout kunnen gaan??

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
53
Heb je veel oppervlaktebeweging want door gasuitwisseling verlies je ook co2.

Lid geworden
16 feb 2017
Website
www.tspt.nl
Mijn 1e gedachten:

- je hebt een slechte oppervlakte aggitatie. Vandaar de drijvende bellen
- de richting van de spraybar is niet goed; die moet naar beneden gerichts staan om de CO2 naar beneden te transporteren
- je voegt te weinig toe

Overzichtsfoto lijkt me handig

edit;
En ik denk dat je filter te weinig vermogen heeft (440 l/u ) Daar gaat de helft vanaf omdat je ongetwijfeld heel je filter heb volgepropt met materiaal.
Dan ook nog een inline atomizer ertussen wat de nodige weerstand geeft...

Laatst bewerkt:

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
53

Heb je deze en is hij ook goed ingewaterd eerst?

Lid geworden
16 feb 2014
Leeftijd
47
nu drijven er op het oppervlakte op een kant heel veel minuscule bellen die niet opgenomen lijken te worden.
Dit is dan waarschijnlijk aan de overkant van de spraybar? ik denk niet dat het Co2 bellen zijn, maar zuurstof bellen die onder een kaamlaag blijven hangen.

TS
B
Lid geworden
6 nov 2015
Mijn 1e gedachten:

- je hebt een slechte oppervlakte aggitatie. Vandaar de drijvende bellen
- de richting van de spraybar is niet goed; die moet naar beneden gerichts staan om de CO2 naar beneden te transporteren
- je voegt te weinig toe

Overzichtsfoto lijkt me handig

edit;
En ik denk dat je filter te weinig vermogen heeft (440 l/u ) Daar gaat de helft vanaf omdat je ongetwijfeld heel je filter heb volgepropt met materiaal.
Dan ook nog een inline atomizer ertussen wat de nodige weerstand geeft...

ik had begrepen dat de spraybar het oppervlakte moest bewegen zodat het water op de andere kant weer naar beneden gaat en zo via de bodem weer terug.
moet ik dan de spraybar recht naar beneden zetten? of schuin?

het vermogen twijfel ik aan. het stroomt als een dolle,

Lid geworden
16 feb 2017
Website
www.tspt.nl
ik had begrepen dat de spraybar het oppervlakte moest bewegen zodat het water op de andere kant weer naar beneden gaat en zo via de bodem weer terug.
Hoe meer rimpeling je maakt hoe meer CO2 je verliest; des te meer CO2 moet je toevoegen om het te compenseren.
Stroming het liefst schuin naar beneden, richting het glas waardoor het naar beneden word gedrukt en via de bodem weer terug komt.
zijaanzicht.png

Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
67
Website
www.aquaforum.nl

het vermogen twijfel ik aan. het stroomt als een dolle,
De gaatjes onder het wateroppervlak lichtjes naar beneden richten. Het wateropppervlak mag wel lichtjes rimpelen.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
53
Ben benieuwd of de verandering betere resultaten geeft. Een nieuwe atomizer werkt ook nog vaak niet erg goed dus in dat geval het even de tijd geven.

TS
B
Lid geworden
6 nov 2015
Hoe meer rimpeling je maakt hoe meer CO2 je verliest; des te meer CO2 moet je toevoegen om het te compenseren.
Stroming het liefst schuin naar beneden, richting het glas waardoor het naar beneden word gedrukt en via de bodem weer terug komt.
Bekijk bijlage 275524
dit was idd het trucje,

het oppervlakte is inmiddels schoon, en ook het vuil op de bodem lijkt een stuk beter / schoner te worden.

bedankt!!

TS
B
Lid geworden
6 nov 2015
het lijkt erop dat ik te vroeg gejuicht heb,

de bellen gaan wel naar de linkerkant van de bak, maar daar dwarrelen ze omhoog en vullen de oppervlakte met bellen:mad:

20190711_192058.jpg

Lid geworden
15 nov 2018
Leeftijd
31
Zoals eerder aangegeven: heb je een kaamlaag ?

Heb dit zelf ook gehad en toen met een keukenpapiertje heb ik de kaamlaag verwijdert.
Probleem was bij mij zo opgelost.

grtjs

TS
B
Lid geworden
6 nov 2015
Zoals eerder aangegeven: heb je een kaamlaag ?

Heb dit zelf ook gehad en toen met een keukenpapiertje heb ik de kaamlaag verwijdert.
Probleem was bij mij zo opgelost.

grtjs

en toen bleef de laag weg?

Lid geworden
15 nov 2018
Leeftijd
31
Dit was nog tijdens het indraaien met verse planten en ja 1x moeten doen en is weggebleven

Aqua(s)chat-room
Help Users
  • TonHageraats:
    Die paar cm kan net het gemak zijn.
  • Crash:
    Ja scheelt wel, blad is nu 95,5cm hoog. Hoger gaan ze niet, maar hoeft ook niet.
  • Crash:
    De kraan is echter niet standaard. Vond de standaard kraan lelijk, heb er zelf maar eentje gekocht. Normaal mogen ze deze niet monteren ivm garantie. Handig als je die gasten persoonlijk kent. Plaatsen ze het gewoon voor je. :D
  • TonHageraats:
    Scheelt weer.
  • jessicapilon:
    Crash zei:
    De kraan is echter niet standaard. Vond de standaard kraan lelijk, heb er zelf maar eentje gekocht. Normaal mogen ze deze niet monteren ivm garantie. Handig als je die gasten persoonlijk kent. Plaatsen ze het gewoon voor je. :D
    Ik dacht dat dat een biertap was:D:D
  • jessicapilon:
    Op die standaard keukens zitten natuurlijk normaliter goedkope kranen
  • jessicapilon:
    deze oogt luxe moet ik zeggen
  • Crash:
    Zat best wel een goed merk kraan standaard bij, maar vond rvs kleur niet mooi en was geen mengkraan.
  • TonHageraats:
    Ik ga eens even wat doen, Laters.
  • Crash:
    Ik ga zo ook maar eens wat doen. :zwaai:
  • jessicapilon:
    Middag allen
  • JohnL1978:
    goedemorgen :)
  • JohnL1978:
    Hey naamgenoot :)
  • jessicapilon:
    Middag John
  • JohnT:
    Goedemiddag
  • Chat Bot:
    JohnT has left the room.
  • jessicapilon:
    Avond allemaal
  • Jordy:
    avond!
  • Jordy:
    Hoe is het met iedereen
  • Jordy:
    IS er iemand die mij wellicht kan adviseren?
  • RicardoDimm:
    Experts aanwezig?
  • Jordy:
    Ik heb een grote ton met zand van een kennis gekregen, iemand tips om die makkelijk te kunnen schoonmaken (het zand)
  • Apisto:
    Hangt er vanaf hoe groot de ton is haha. Zand uitspoelen vind ik altijd nogal lastig. Er blijft precies altijd maar vuil uitkomen.
  • Apisto:
    Als het echt eeng rote hoeveelheid is vind ik het makkelijker om het op te delen in emmers en deze op hun beurt apart 3 of 4 keer uit te spoelen.
    Apisto: Als het echt eeng rote hoeveelheid is vind ik het makkelijker om het op te delen in emmers en...
    Bovenaan