Co2 zonder planten..


pkchs

Well-known member
Lid geworden
15 november 2018
Berichten
258
Leeftijd
36
Goeiemiddag,

Momenteel ben ik bezig met de opstart van een nieuwe bak.
Er ligt aquasoil in van tropica en er ligt wat hout in.
Ik gebruik de 'dark start' dus indraaien zonder planten, bacteriën worden gevoed door de ammonia die uit de aquasoil komt.

Vrijdag wilde ik de flow en co2 uittesten, omdat ik een nieuwe atomizer heb, ook wil ik geen verrassingen als er planten inzitten.
Kheb een 3tal dropcheckers geplaatst om te zien of de co2 wel overal geraakt..
Na een tijd had ik overal groene dropcheckers.

Zaterdagmorgen dropcheckers nog steeds groen. Tegen de avond dan 80% waterwissel gedaan (veel rotzooi vh hout)

Vandaag kleuren die dropcheckers nog steeds groen...
Het is een open bak, met lichte rimpel vh wateroppervlak en een eheim skimmer. Dus ik dacht dat de co2 er wel uit ging zijn tegen vandaag, niet dus.
Hoe komt het dat de co2 nog zo hoog staat?
Is dit enkel omdat er geen planten in staan?
Zijn er materialen die co2 kunnen opslaan?
(Er zit een klein beetje actief kool in de filter, deze ligt hier ook al enkele jaren.

De dropchecker vloeistof is al enkele jaren oud,
Kan het hierdoor?

Iemand een idee?
 
Ben je dan wel gestopt met het toevoegen van de co2?
 
Ja hoor, magneetventiel staat af en fles staat dicht.
 
Nou dan moet de kleur toch meer richting blauw gaan ook al heb je geen planten. Door gasuitwisseling past de co2 in de bak zich aan aan de hoeveelheid co2 buiten de bak. De vloeistof is vrij lang goed te houden maar in dit geval zou ik toch eens nieuwe gaan overwegen.
 
Ik zou ook eens nieuwe vloeistof halen dan.
 
Maar waarom zou je CO2 toevoegen als er nog geen planten instaan? John heeft namelijk gelijk als hij zegt dat de CO2 in de bak zich aanpast aan de CO2 buiten de bak. Extra toevoegingen hebben dus pas zin wanneer je planten in je bak hebt staan.
 
Wel ik dacht ook door dat er gasuitwisseling is,
Moet die co2 er toch uit.

Ik had 2 soorten dropcheckervloeistof, 1 met 4kh water en een flesje kleurstof, de ander is kant en klaar.
De vloeistoffen komen beide van een niet zo professionele webshop.

Geen idee maar ik heb nieuw hout erin liggen, kan dit mss gaan rotten en dan zo co2 afgeven?
 
Maar waarom zou je CO2 toevoegen als er nog geen planten instaan? John heeft namelijk gelijk als hij zegt dat de CO2 in de bak zich aanpast aan de CO2 buiten de bak. Extra toevoegingen hebben dus pas zin wanneer je planten in je bak hebt staan.
Ik wilde weten: kan mijn drukregelaar op 2,2 bar stabiel co2 geven aan 150bps? neen: ik heb een andere genomen die ik nog liggen had en opgelapt met teflon tape, om te testen want ik vertrouw het naaldventiel niet

Wilde ook weten of de co2 door men hout wel tot aan de bodem geraakt.
20210428_202351.jpg

Het was zuiver als test dat ik co2 heb toegevoegd, ik weet ook dat het nutteloos is zonder planten.
De dag dat er planten inzitten wil geen dingen tegenkomen zoals slechte dropchecker vloeistof. En een drukregelaar die maar net 2bar haalt, en dan niet meer of 90bps haalt
 
Ik wilde weten: kan mijn drukregelaar op 2,2 bar stabiel co2 geven aan 150bps? neen: ik heb een andere genomen die ik nog liggen had en opgelapt met teflon tape, om te testen want ik vertrouw het naaldventiel niet

Wilde ook weten of de co2 door men hout wel tot aan de bodem geraakt.
Bekijk bijlage 324628
Het was zuiver als test dat ik co2 heb toegevoegd, ik weet ook dat het nutteloos is zonder planten.
De dag dat er planten inzitten wil geen dingen tegenkomen zoals slechte dropchecker vloeistof. En een drukregelaar die maar net 2bar haalt, en dan niet meer of 90bps haalt
Waar je CO2 precies terecht komt wordt mede en voor het belangrijkste deel bepaalt door je waterdistributie. Overigens; waterdistributie is niet hetzelfde als stroming. Maar ook alles wat een obstakel kan zijn voor je waterdistributie speelt een rol. En daar behoren, bijvoorbeeld, ook de planten bij die je nu nog niet hebt. De hoeveel CO2 die je uiteindelijk zal moeten toevoegen wordt ook weer bepaald door je plantenkeuze. Elke (planten-)soort daarin is weer anders. Dus anders als alleen voor je hardware heeft deze test dan nog niet zoveel nut, denk ik.
 
Het ontdekken dat de drukregelaar met moeite 2bar haalt(op papier 2,5) en dan nog laag in bps.

En nu dit met de misschien slechte DCvloeistof.

Hadden er nu planten in gestaan, dit met te weinig co2, was het mss al tijd voor de eerste algen.

Al is het maar een hardwaretest, het heeft zen meerwaarde vind ik
 
@jessicapilon
Deze foto heb ik juist genomen,
Je kan zien dat er wat witte pluizen aanhangen.
Bij nieuw hout is dit normaal he ?
20210503_175724.jpg
 
Het ontdekken dat de drukregelaar met moeite 2bar haalt(op papier 2,5) en dan nog laag in bps.

En nu dit met de misschien slechte DCvloeistof.

Hadden er nu planten in gestaan, dit met te weinig co2, was het mss al tijd voor de eerste algen.

Al is het maar een hardwaretest, het heeft zen meerwaarde vind ik
Je had dat ook kunnen testen met je planten hoor. Je planten gebruiken in de eerste weken minder CO2 omdat ze zich moeten aanpassen aan onderwater conditie's. De meeste planten zijn namelijk moeras planten. Wat belangrijk is in de "strijd" tegen algen is dat je met een goed gevuld plantenbestand begint straks en je CO2 rustig opbouwt in die weken. Meteen beginnen op wat je voor ogen hebt is meestal vragen om algen problemen omdat je planten dat niveau nog niet verbruiken. Verder niks meer toe te voegen op wat er door anderen al is gezegd..

Gr. Ed
 
@jessicapilon
Deze foto heb ik juist genomen,
Je kan zien dat er wat witte pluizen aanhangen.
Bij nieuw hout is dit normaal he ?
Bekijk bijlage 324630
Ja, hoewel de vraag niet mij aan mij gericht is. Het gaat hier om bacteriën die met zuurstof in aanraking komen en daardoor een afbraak proces beginnen met als restproduct dat witte goedje. Garnalen en sommige vissen vinden het wel lekker. Gaat trouwens vanzelf over.
 
Nog even een kleine aanvulling op benvo, mocht je epifyten op je hout willen bevestigen later, houd de "schimmel" dan wel goed in de gaten. Het kan je groei wat gaan belemeren van deze planten als het teveel wordt en over je planten gaat heen kruipen. In dat geval rondom deze planten wat wegzuigen.

Gr. Ed
 
@jessicapilon
Deze foto heb ik juist genomen,
Je kan zien dat er wat witte pluizen aanhangen.
Bij nieuw hout is dit normaal he ?
Ja hoor dat geeft Ben ook al aan en dat verdwijnt in de regel vanzelf. Heeft inderdaad met bacterien van doen.
 
Je had dat ook kunnen testen met je planten hoor. Je planten gebruiken in de eerste weken minder CO2 omdat ze zich moeten aanpassen aan onderwater conditie's. De meeste planten zijn namelijk moeras planten. Wat belangrijk is in de "strijd" tegen algen is dat je met een goed gevuld plantenbestand begint straks en je CO2 rustig opbouwt in die weken. Meteen beginnen op wat je voor ogen hebt is meestal vragen om algen problemen omdat je planten dat niveau nog niet verbruiken. Verder niks meer toe te voegen op wat er door anderen al is gezegd..

Gr. Ed
Een goedgevuld plantenbestand bij de start is zeker het plan.
Maar van de co2 opbouwen ben ik minder fan.
Dan kan je toch tekorten krijgen mocht je licht iets te sterk zijn

Omgekeerd werken: omdat die moerasplanten boven water zijn gekweekt ,zijn ze veel co2 gewend. Dus starten met een hoog CO2 gehalte zodat ze makkelijker naar onderwatervorm gaan, en dan afbouwen naar normale waarden.
Kheb dit zelf nog gedaan, veel meer algen heb ik niet gehad, ik dacht dat algen geen fan waren van co2
 
leidingwater icm soil kan wel wat co2 geven.

1 KH afbreken geeft 15,5 ppm co2. Dus als de soil het bicarbonaat uit je leidingwater afbreekt dan kun je dat mogelijk oppikken met een dropchecker. die dingen zijn sowieso vrij traag in hun reactie op veranderingen in co2 gehalte.
 
CO2 opnemen uit de lucht is iets anders dan uit het water, daarom kiest een moerasplant ook voor ander blad. Als jij verder goede resultaten hebt met jou methode, prima natuurlijk 😊. Er zijn meerdere wegen naar Rome.
 
leidingwater icm soil kan wel wat co2 geven.

1 KH afbreken geeft 15,5 ppm co2. Dus als de soil het bicarbonaat uit je leidingwater afbreekt dan kun je dat mogelijk oppikken met een dropchecker. die dingen zijn sowieso vrij traag in hun reactie op veranderingen in co2 gehalte.
Best dat ik nog 10liter aquasoil liggen heb, ga ik zodadelijk eens int klein proberen.
De soil voor de eerste waterwissel heeft de volledige KH opgegeten (die is hier 16). Nu momenteel heeft ie het tot 8 gebracht.
 


Ja er borrelen wel degelijk kleine kleine belletjes.

Heb het me gisteren ook afgevraagd vanwaar die komen in me bak, je zag ook kleine belletjes...
 
Bekijk bijlage 324636

Ja er borrelen wel degelijk kleine kleine belletjes.

Heb het me gisteren ook afgevraagd vanwaar die komen in me bak, je zag ook kleine belletjes...
nOOb here...

En die belletjes kunnen er niet zijn doordat de soil zich vol zuigt met water? Dan moet de lucht plaatsmaken voor water.
Benieuwd wat je dropchecker gaat doen.
 
nOOb here...

En die belletjes kunnen er niet zijn doordat de soil zich vol zuigt met water? Dan moet de lucht plaatsmaken voor water.
Benieuwd wat je dropchecker gaat doen.
20210503_234404.jpg

20210503_210835.jpg


20210503_234855.jpg

Ik zie toch wel verschil bij een uur of 2geleden.
En die kleine belletjes op het plastiek doen me meer denken aan een frisse pint...
 
Morgen nog eens op de PC kijken maar ik denk nu inderdaad ook verschil te zien.
 
Je had dat ook kunnen testen met je planten hoor. Je planten gebruiken in de eerste weken minder CO2 omdat ze zich moeten aanpassen aan onderwater conditie's.
Dat ligt eraan wat voor planten je neemt. In-vitro planten zitten in zulke voedingsrijke gel/vloeistof dat je gelijk ook 100% ferts moet doseren, dus ook co2.
Voor emers gekweekte planten in potjes, sure die moeten wennen - maar dan nog zou ik gelijk het volledige nieuwe scenario inzetten waaraan ze moeten wennen, anders duurt die gewenningsperiode alleen maar langer gezien je steeds een variabele wijzigt.
 
Aquasoil kan dus zorgen
nOOb here...

En die belletjes kunnen er niet zijn doordat de soil zich vol zuigt met water? Dan moet de lucht plaatsmaken voor water.
Benieuwd wat je dropchecker gaat doen.
Een dag later komen er komen er nog belletjes af hoor, toch mss co2?
Zo staat ie nu:
20210504_125851.jpg

Zou toch een mooi kleurtje zijn als je effectief co2 hebt opstaan. :)
 
Zou toch een mooi kleurtje zijn als je effectief co2 hebt opstaan. :)
Kleur is in elk geval overtuigend veranderd.
 

Terug
Bovenaan