Wat is er nieuw

Co2systeem voor een leek

  • Onderwerp starter Onderwerp starter VissenIlona
  • Startdatum Startdatum
V

VissenIlona

Guest
Hoi!
Ik ben al een tijdje op zoek naar een co2-systeem. Ik vind easycarbo niet genoeg helpen en na wat meer informatie te hebben gezocht, denk ik dat het goed is over te gaan op een co2-systeem om onder andere mijn co2 te verhogen (die is ondanks easycarbo nog veel te laag) en mijn ph te verlagen op die manier.

Nu sprak ik iemand die mij de 160 primus van dennerle aanraadde:

http://www.aquaplantsonline.nl/p/5121/d ... ervulbaar/

Dus de dure versie, je hebt er ook een waar een stuk minder in zit namelijk, qua verpakking. Dus deze. Maar zit hier dan alles wat ik nodig heb? Heeft iemand ervaring met dit systeem?

Daarnaast sta ik natuurlijk ook open voor andere systemen. Ik ben niet enorm handig, dus het liefst niet iets wat onwijs moeilijk is of heel veel scheikundige kennis vraagt 😉


Hoe zit het trouwens met die flessen die erbij zitten? Zijn de slangen meestal wel lang genoeg om deze op de grond te kunnen zetten? Mijn aquarium staat wat hoger, zoals de meeste zullen hebben, maar dan moet ik die gasfles wel kwijt kunnen.


Toevoeging: ik heb een 70 liter bak. Dat is misschien wel handig om erbij te vermelden.

Alvast bedankt,
Ilona
 
Heb je ook nog nagedacht over BioCO2? Zeker voor een bakje als het jouwe een goed en soms goedkoper alternatief voor een volwaardig CO2 systeem.

~ Ivo
 
ziet er een mooi setje uit
hervulbaar vind ik groot pluspunt
er zit 2 meter slang bij dus ook wel lang genoeg

en een terugslagventiel ( die van dennerle zijn wel goed jbl niet )



enkel wat er nog bij kan is een magneetventiel om zo s nachts ( als de planten geen co2 verbruiken ) de co2 af te sluiten
zo bespaar je co2 en voorkom je dat je ph dieper zal dalen
 
Bedankt voor de reacties. Ivo: ik heb zeker nagedacht over bioCO2 maar eerlijk gezegd ken ik er nog weinig goede verhalen over. Tot nu toe juist alleen maar 'slechte'. Dus daarom heb ik dat eigenlijk vrij snel uit mijn hoofd gezet. Maar mochten er wel succesverhalen zijn, is dat natuurlijk ook welkom 😉

Magneetventiel heb ik dus al een tijdje over nagedacht in hoeverre dat nodig is. Ik vraag me af of je ook zo kan doseren: (met makkelijke getallen)

Stel: planten verbruiken 12uur per dag wel co2 en 12uur per dag geen co2. Totaal in die 12 uur verbruiken ze 20mg co2. Geen flauw idee of het in de buurt komt, maar even voor het idee. Dus omdat ze die andere 12uur geen co2 verbruiken, zitten ze op 20mg per 24uur. Dus als je nu die 20mg verspreid toelaat, dus verdeeld over 24uur ipv over 12 uur zoals je met magneetventiel zou doen, komt het dan niet hetzelfde uit? Of zou het dan al teveel risico geven omdat je 'snachts wel toevoegt maar er niets verbruikt wordt en er dus een stukje 'ophoopt'?
 
dan heb je zoals jij het bekijkt dus overdag co2 tekort en nachts te veel planten nemen alleen bij licht co2 op
de co2 die je er in de nacht in laat lopen gaat verloren en das zonde
een goed magneetventiel heb je rond de 35/40 euro is even een uitgave maar je er lang plezier van


groet
jaap
 
en je bespaart co2
ook niet onbelangrijk
 
Hoi Flipper, dankjewel, ja zo bedoelde ik het eigenlijk wel. Maar ik dacht dat de co2 die 's nachts teveel was, misschien overdag verbruikt zou worden?
Ja, dan is een goed magneetventiel wel handig ja. Ook om CO2 te besparen.

Vraag me trouwens af of het geen heel overdreven idee van me is, zo'n co2systeem aan te schaffen... of het wel nodig is.
Maar aan de andere kant is mijn co2 echt te laag, mijn ph te hoog en heb ik last van draadalg (wat vaak door te laag co2 komt)
 
VissenIlona zei:
Bedankt voor de reacties. Ivo: ik heb zeker nagedacht over bioCO2 maar eerlijk gezegd ken ik er nog weinig goede verhalen over. Tot nu toe juist alleen maar 'slechte'. Dus daarom heb ik dat eigenlijk vrij snel uit mijn hoofd gezet. Maar mochten er wel succesverhalen zijn, is dat natuurlijk ook welkom 😉

Bio Co2 werkt top bij mij. Rio 400 en 2 flessen staan.

Eens in de week een nieuwe maken en loopt als een trein.

Zou nooit een co2 set aanschaffen al had ik t geld.

Kon het dan wel beter besteden.

Het aanraden hier door een forumlid om dit te gaan gebruiken was het beste advies wat ik tot nu toe hier heb mogen krijgen.

Snap niet dat mensen problemen zouden hebben met bio co2.

Dus hiet iig een zeer tevreden gebruiker.

Zo goed als gratis
Werkt goed

Wat wil je nog meer 🙂
 
ikzelf heb hier een co2 installatie staan met ph controle
dit werkt prima
echter co2 fles navullen kost 2 euro de kg
2 maanden geleden voor de gein eens bezig geweest met bio co2
wat me opvalt is dat ik sinds die tijd alleen nog maar co2 via de ph installatie toevoeg na de wekelijkse waterwissel

voor de rest houd de bio co2 het de rest van de tijd stabiel

mijn aquarium is 700 ltr

de bio co2 set van mij is
2 jerrycan van 5 ltr wekelijks 1 vervangen

kortom zeker op dat kleine bakje van jouw zou ik bio co2 nemen


VissenIlona zei:
Bedankt voor de reacties. Ivo: ik heb zeker nagedacht over bioCO2 maar eerlijk gezegd ken ik er nog weinig goede verhalen over. Tot nu toe juist alleen maar 'slechte'. Dus daarom heb ik dat eigenlijk vrij snel uit mijn hoofd gezet. Maar mochten er wel succesverhalen zijn, is dat natuurlijk ook welkom 😉
 
Heb je nagedacht over de gewenste hoeveelheid co2 voor jou situatie?
bio co2 kan natuurlijk prima werken, maar als je op 30 mg/l CO2 wilt uitkomen (zeg niet dat je dat moet doen natuurlijk) dan moet je behoorlijk wat bio CO2 produceren om dit te halen en behouden (tijdens licht periode)

Daarnaast werk bio CO2 niet lekker bij een kamer temperatuur onder de 18 graden.... dan komt er minimale CO2 productie.


Dus ja BIO CO2 is prima, maar afhankelijk van de situatie kan het minder goed werken / ervaren worden.
 
Hee, bedankt voor de reacties. Inderdaad hebben jullie wel grote bakken en dat het daar dan toch wel op werkt vind ik tof! Haha, zeker dus het overwegen waard. Hoe zit het met de stabiliteit van biocco2?

Ik weet niet goed wat gewenst zou zijn wat betreft mijn CO2. Ik weet wel dat het nu veeeeel te laag is en dat ik het dus wel hoger wil. Ook mijn ph moet omlaag, dus het zal wel echt wat moeten gaan stijgen. Ik heb nu nauwelijks co2 in mijn bak.

Mijn kamer is het vaak rond de 20 graden, in de winter misschien iets kouder, in de zomer iets warmer. Dat is dus dan nog wel een overweging waard.
 
Als je met BIO Co2 in de weer gaat dan kan je het beste met twee flessen werken, 1 fles start je mee en de andere start en een aantal dagen later. Zo heb je altijd CO2 toevoer, ook als fles 1 vernieuwd moet worden.

De hoeveelheid CO2 zou idd de primaire reden voor CO2 bemesting moeten zijn, handig dat je pH daarmee wat kan dalen maar dit is een leuke bijkomstigheid.

Dus maak een fles met bio co2, recepten zijn op dit forum wel te vinden, en maak een Co2 installatie-tje om het aan het aquarium bloot te stellen en experimenteer een beetje.

Stel dat je nu 2 mg/l co2 hebt bij een KH van 6, zit je pH rond 8. Door 5 mg/l extra CO2 toe te voegen (is niet veel) dan zakt je pH al naar 7.5...en dat is toch leuk.... 10 mg/l extra (12 mg/l totaal dus) brengt de pH rond 7.2....

Maar start eerst maar eens met je experiment...
---
Extra tip: Als je met Co2 gaat werken, start langzaam... de vissen moeten echt wennen aan de CO2 in het water, dus als je gooi niet de turbo er op wat met een druk fles te gemakkelijk gaat.
 
Ik ben zelf met co2 fles begonnen tijdje terug en vind dat erg fijn, niet heel meoilijk te begrijpen, PLUG&PLAY, en dan stellen maar 🙂!

Maar dat is mijn mening hihihi!
Ik heb een dennerle prof co2 set 🙂
 
ikzelf ook had geen zin in elke keer bio co2 verversen etc
had liever een systeem dat goed te controleren was
 
bij bio co2 is de aanvoer niet constant met mogelijk een op en neer gaande ph waarde en co2 verrijking van de bak met kans op algen en andere problemen
bij een co2 fles mits goed afgesteld heb je hier veel minder kans op
en net wat Roosen aangeeft je blijft de flessen om wisselen bij bio co2 even geen tijd jammer geen co2 in de bak

groet

jaap
 
Eens, drukfles co2 is als het gaat om afstellen en onderhoud veel minder werk. Maar BIO Co2 werkt prima en om mee te starten een goed alternatief, ook als je geen tientallen euro's te veel hebt is BIO CO2 een prima start. Plastic bakje, wat co2 slang, paar lege flessen met dop, lijm, water, suiker, gist en eventueel gelatine en gaan... een paar euro en je hebt extra CO2 in het water zitten.

Dat gaat je met een druksysteem niet lukken, helaas.
----
Het schommelen van de CO2 waardes zal in een goed evenwichtig aquarium niet direct tot algen gaan leiden. Maar je moet met de vakanties wel goed zorgen dat e.e.a. opgevangen wordt.

Heb in het begin toch erg veel plezier gehad met de BIO CO2 setup.
 
Gozer zei:
Eens, drukfles co2 is als het gaat om afstellen en onderhoud veel minder werk. Maar BIO Co2 werkt prima en om mee te starten een goed alternatief, ook als je geen tientallen euro's te veel hebt is BIO CO2 een prima start. Plastic bakje, wat co2 slang, paar lege flessen met dop, lijm, water, suiker, gist en eventueel gelatine en gaan... een paar euro en je hebt extra CO2 in het water zitten.

Dat gaat je met een druksysteem niet lukken, helaas.
----
Het schommelen van de CO2 waardes zal in een goed evenwichtig aquarium niet direct tot algen gaan leiden. Maar je moet met de vakanties wel goed zorgen dat e.e.a. opgevangen wordt.

Heb in het begin toch erg veel plezier gehad met de BIO CO2 setup.
de ts geeft aan dat zijn bak toch wel wat hulp kan gebruiken als ik zo lees
geeft zelf eigenlijk dus al aan dat er geen sprake is van een stabiele situatie
hij wil meer co2 in de bak en daarmee de ph ook verlagen denk zelf niet dat het lukt met bio co2 immers de toevoer is niet constant
en ja de aanschaf is inderdaad duurder maar de kosten loopt bij bio co2 ook op toch
je blijft maar flessen aan maken en daar zitten ook kosten aan verbonden
dus wat over een langere periode goedkoper is ik weet het niet

groet
jaap
 
@flipper34: misschien dat ik van de "oude" stempel ben, maar een aquarium dat nog niet stabiel draait/lekker loopt op een CO2 systeem zetten lijkt me niet verstandig. Het zal je eerder in de problemen helpen dan dat het je gaat helpen in stabiliteit.

Vanwaar ik zelf toch voor de bio co2 zal gaan, maar is persoonlijk natuurlijk, is dat je daarmee langzaam in de CO2 wereld stapt. Er is een groot verschil in aquarium met en zonder Co2 en het grappige is is dat het beide kan en mooi kan zijn en zonder algen.

Uiteindelijk aan de TS om zelf te beslissen, maar let wel CO2 is geen wondermiddel of redmiddel voor "probleem" gebieden. CO2 is er maar voor 1 ding, koolstofbemesting voor sterke/sterkere planten groei. Niet meer niet minder... overige zaken kunnen/moeten anders aangepakt worden.
----

Vraag aan Topic-Starter: Wat is de reden van mogelijke aanschaf CO2? Wat wil je aanpakken en welk doel heb je voor ogen?

Klinkt misschien raar deze vraag maar essentieel voor het goed kunnen adviseren als het gaat om koolstofbemesting.
 
Bedankt voor alle meningen, ik waardeer het enorm. Ik twijfel gewoon ontzettend. Enerzijds heb ik er dus weinig verstand van dus om dan zelf te gaan klieren met bioco2, is in mijn ogen een garantie voor falen. Maar daarnaast snap ik ook goed dat bioco2 stukken goedkoper is en het argument van Gozer in het laatste bericht kan ik me ook zeker in vinden.


Ik ga proberen (uitgebreid) uit te leggen wat mijn doel is.

Sinds enige tijd test ik mijn waterwaardes en die zijn al enige tijd hetzelfde (enkele maanden)., namelijk:

PH 8,0
GH 9,0
KH 6,0
NH4/NH3 0,0
NO2 0,0
NO3 10,0
PO4 0,1
Fe 0,5
Cu 0,0


Eerst was mijn NO3 veel te laag, dat voeg ik toe en deze is nu stukken beter (eerst 0,0NO3). Maar wat ik vooral nu nog vind is dat mijn PH te hoog is (zeker omdat ik een schooltje nieuwe vissen wil en het beter voor hen is en ik garnalen heb) en mijn CO2 no steeds te laag, want als ik ga vergelijken met mijn ph/kh dan zit mijn CO2 op 4 en dat is echt veel te laag.

Waarom wil ik dit veranderen? Ten eerste natuurlijk voor mijn vissen en garnalen. Ik denk dat het fijner voor hen is.
Maar daarnaast heb ik de laatste tijd ook veel last van draadalg �n doen mijn planten het eigenlijk niet geweldig. Vanaf het begin af aan al niet. Nu heb ik sowieso geen groene vingers (cactus op mijn kamer gaat ook dood, maar dat komt omdat ze te vaak koude thee krijgen), maar belgisch groen en dat soort dingen zou ik toch levend moeten kunnen houden.
Ik voeg al easy carbo toe (en profito)

Nu is mij verteld dat het met CO2 toe te voegen mogelijk is mijn PH te verlagen en dus mijn CO2 te verhogen. Daarnaast zal ik dan wel de goede plantenvoeding ernaast moeten geven, bijv de NO3 en standaard plantenvoeding. Maar mij is dus verteld dat dit veel meer stabiliteit kan geven. Bovendien heb ik een tijdje een schimmeltje onder de vissen gehad en die blijken ook minder goed te groeien bij een zuurder milieu.

Dat is dus eigenlijk waar ik het voor doe. 😉 en wat ik wil bereiken. Ik zou mijn ph graag naar 6,0-7,0 willen hebben en mijn co2 naar gezonde waardes.

Ik hoop dat dit zo genoeg uitlegt wat mijn doel is 🙂

Overigens, het geld voor zo'n co2set is niet echt een probleem. Oke, ik ben geen miljonair maar als het werkt, kan ik het best betalen en vind ik het prima. het is een hobby waar ik graag wat geld aan uitgeef. Maar dat laatste is vooral belangrijk: als het werkt 😉

Groeten Ilona
 
Ik werk met de 2, bio en drukfles.
De enige reden waarom ik er een druk fles heb bijgehaald is omdat ik niets van techniek in ��n van de aquaria wou.

In tegenstelling tot anderen vind ik bio, wel met een omgekeerd bakje, stabieler als met een fles.
Ph blijft altijd mooi op de waarde dat het moet zijn, geen schommelingen.

Met een fles zonder ph controller is het toch moeilijker om door de dag heen een stabiel gehalte te hebben.

Als je net begint zou ik zelf voor bio gaan, zeker voor 70l.
Experimenteren met een druk fles kan grote gevolgen hebben voor de vissen.
 
Overigens snap ik niet dat ik nooit draadalg heb gehad en het de laatste maand ineens heel erg is , zonder dat ik wat veranderd heb. Ja, er zijn 3 vissen minder, maar meer niet.
 
Zoals Backplay al zegt zal in je bakje bio co2 prima kunnen werken hoor. En het is goedkoop in gebruik.
Ik zie dat je Po4 ook vrij laag is en die moet je ook niet vergeten op peil te brengen zoals allen belangrijke voedingsstoffen. Anders krijg je door tekorten misschien alsnog algen.

Ik heb in mijn 60cm ook ltijd met bio co2 gewerkt hoor.
 
Hee, backplay: heb je een voorbeeld van zo'n installatie of wat je daarvoor nodig hebt? Klinkt wel ook goed!
Bedankt Jessicapilon, misschien is bioco2 voorlopig dan toch een betere optie. Po4 ben ik overigens nu mee bezig 🙂
 
Intussen heb ik wel een co2 set gekocht, geen bioco2, puur omdat ik het niet goed zag zitten. Intussen vandaag mijn co2 geintalleerd. Toch niet de navulbare, maar de gewone, want dat is toch fijner. Ik ben heel benieuwd hoe het in de tussentijd gaat. Mijn kamer is namelijk ook echt vaak vrij koud, dus dat is ook niet handig. Daarom zo. Kan niet wachten tot ik weet wat het gaat doen!
 
Mooi zo en succes ermee hoor.
 
Bedankt 🙂
 
AquaCafe
Help Users
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan