Wat is er nieuw

colisa chuna twee vrouwtjes of een mannetje en een vrouwtje?

• Onderwerp starter Onderwerp starter niek208
  • Startdatum Startdatum
N

niek208

Guest
hallo iedereen

ik heb twee weken geleden twee colisa chuna�s gekocht(een mannetje en een vrouwtje dacht ik toen).
maar nu twee weken later heeft de colisa chuna die het mannetje had moeten zijn nog steeds geen kleur.
ze zijn wel ongeveer 4 cm groot en zitten in een aquarium van 60 cm en 54 liter.
de medebewoners zijn
4 Epiplatys annulatus
6 Danio margaritatus
en vuurgarnalen

mijn vragen zijn:
-weten jullie misschien wat het zijn?
-wat moet ik doen als het twee vrouwtjes zijn?

ps. ze kunnen eventueel ook nog in mijn 180 liter aquarium als ik er een mannetje bij moet kopen en een harem te druk is voor in de 54 liter.

goeramie 1:
goeramie1,a.jpg

goeramie1.b.jpg

goeramie1.3.jpg

goerami 2:
goeramie2,1.jpg

goeramie2.2.jpg

goeramie2.3.jpg

De eerste is zeker een man, en nr 2 daar wil ik betere foto's van.

Heb je drijfplanten?
Donkere of lichte bodem?
Wat voer je?
Heb je een achterwand?

Of maak even een foto van je bak. 😉

Het zijn trouwens paarvormers en geen haremvisjes.

Hoe zie je of het man of vrouw is nu de kleur niets zegt?

Aan de bouw van het lichaam en het vorm van de vinnen. Daarnaast heb ik heel veel ervaring met deze vis.

Bij nr 2 neig ik ook naar een man, maar ik heb betere foto's nodig.

hier zijn nog wat foto�s van de tweede colisa chuna

446667niek208_0_82_goeramie_2.jpg

473239niek208_0_82_goeramie2.jpg

deze is wat groter en steviger dan de eerste

-ik heb riccia fluitans als drijfplanten samen met eendenkroos
-het is een een lichte bodem (filterzand van 0,40-0,80 mm)
-ik voer droogvoer en verschillende soorten diepvriesvoer
- zwarte achtergrond, die achter het aquarium is geplakt.

ik hoop dat ik vannavond een foto van de bak kan maken

Botia zei:
Aan de bouw van het lichaam en het vorm van de vinnen. Daarnaast heb ik heel veel ervaring met deze vis.

Bij nr 2 neig ik ook naar een man, maar ik heb betere foto's nodig.

De vorm van de vinnen, het is enkel aan het topje van de bovenvin dat je het kan merken. Ik snap die geheimdoenerij niet echt. Bij een man loopt de bovenste vin in een punt, bij de vrouwtjes blijven ze afgerond.
Als je met twee vrouwen zit, kan er perfect een mannetje bij in een 60l bakje.

Deze vissen houd je zowieso beter als trio. :thumbs:
Bronnen http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... ster-chuna
http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... erami.html
...

In feite overal waar je iets zoekt over deze vis zeggen ze, dat je ze best als trio kan houden om de druk op de vrouwtjes te spreiden. Mannen kunnen nogal aandringen als ze zin krijgen.

Ik hou niets geheim. 😉 Als je goed kijkt zie je toch verschil in vin vorm. Maar ik had wellicht nog meer kunnen verduidelijken over het waarom.

Ze vormen paren, als je een goed koppel hebt heeft de man geen oog voor andere dames. Dat mannen weleens opdringerig zijn komt omdat men ze vaak te warm houdt. Waardoor ze continu in de "paarstand" staan

Veel schrijvers schrijven elkaar ook na. Vele jaren ervaring telt volgens mij zwaarder.

@Niek: De 2e vis is een dame. Ws heb je weinig planten in je bak en weinig hout en stenen. Boven een lichte bodem zoals je hebt, kleuren ze dan heel licht.

Hartstikke bedankt voor jullie reacties.

@botia ik denk zelf dat ik genoeg planten in mijn bak heb zitten. Ik zal hier
vanavond een foto van proberen te maken

is de bak zo goed beplant?(sorry voor de slechte kwaliteit)
134389niek208_0_82_img_1076.jpg

Ik denk ook dat het om een man en een vrouw gaat, en inderdaad vanwege de vorm van de rugvin.

Maar ik vind ook dat ze allebei wat bleekjes zijn. Na 2 weken zouden ze beter op kleur moeten zijn.
Gezien de foto hierboven ligt dat niet aan te weinig beplanting.
Maar waaraan dan wel?

De belichting ziet er nogal fel uit, maar dat kan natuurlijk gewoon aan de foto liggen.
Welke vissen zitten er nog meer bij?

Er is wel wat meer nodig dan enkel verhoogde temperatuur om ze in kweekconditie te krijgen. Bakje lijkt mij ook wel voldoende beplant. Het zijn wss wel nog jonge dieren, dus afwachten zou ik zeggen.

Als je ze gewoon goed en afwisselend voert zoals de meeste liefhebbers doen, dan zijn ze gewoon in constant in kweekconditie als de temperatuur hoog staat. Ik heb ze jarenlang gehouden en gekweekt.

Bakje is goed beplant. Wellicht op het stuk bodem nog een stukje hout.

@JDL: Zo is het beter.

Botia , heb je er veel nesten van groot gekregen ?

Als ik ze apart zette in een kweekbak. En een bewuste kweek opzette wel. Maar in de gezeldschaps bak liet ik vaak gewoon de natuur zijn gang gaan. Maar ook dan bleven er geregeld nog enkele over.

Fijn, het verbaast mij toch dat je zegt dat ze koppel vormen. Ik houd er zelf ook al lang. Ik heb er ook veel mee gekweekt en ik merkte toch steeds dat een man met meerdere vrouwen een beter resultaat haf. Maar goed, elk zijn ervaring natuurlijk. In de gezelschapsbak heb ik er nooit jongen van over gehouden. Zoals je zegt, als je ze apart zet, met de bedoeling om te kweken, lukt het wel vrij makkelijk.

Hallo iedereen,
Ik had nog even een vraag over de chuna's omdat het mannetje constant het vrouwtje blijft wegjagen. Dit gebeurd ondanks de vele schuilplekken die er zijn in het aquarium. Hoe kan ik dit oplossen?

Is je bak niet eigenlijk te klein?

In mijn bak (80cm) speelt zich op het ogenblik iets vergelijkbaars af. Het mannetje hangt permanent in de linkerachterhoek. Als het vrouwtje meer dan ~20-30 cm van de rechterwand richting het centrum gaat, schiet het mannetje de bak door en jaagt haar terug. Als mijn duo in 60cm gezeten zou hebben, zou het mannetje er dus permanent achteraan jagen.

Misschien gaat niet alleen om schuilplaatsen maar ook om voldoende ruimte zodat de vrouw het territorium / de invloedsfeer van de man kan ontvluchten?

Bedankt voor je reactie, ik kijk het nog even aan hoe het gaat en anders gaan ze in mijn 1m bak

Daarom vind ik het raadzaam ze als trio te houden. Het mannetje zal zijn aandacht zo verdelen over twee vrouwtjes, wat de stress factor verlaagt.
Veel schuilplekken zijn zeker ook van belang, maar een 60l bakje zou in feite voldoende moeten zijn voor een trio.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan