Wat is er nieuw

Colisa lalia met schimmel?

kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
Berichten
938
Locatie
woerden
vandaag heb ik een van de colisa lalia's dood gevonden in m'n aquarium. Gelijk eruit gehaald en foto's gemaakt. zelf denk ik dat het iets van schimmel is, aangezien er korte draadjes op de huid zit.

foto:
6p8mVSeqLgUxIckguI0kD8RjpieX1YsE.jpeg

6p8mVSeqLgUxIckguI0kD8RjpieX1YsE.jpeg

Het is de witte plek op de vin.

Is dit schimmel en kan ik dan het beste voor de zekerheid wat met m'n aquarium doen? ik heb esha2000, dus als het nodig is kan ik dat gebruiken.
en hoeveel moet ik dan gebruiken? Ik heb een record 800.
 
zal ik exit of esha2000 erin doen of niet, aangezien ik net op een ander forum hoorde: beter voorkomen dan genezen, hier ben ik het op zich wel mee eens, maar om nou medicijnen in m'n water te gooien weet ik het niet zeker...

Wat zeggen jullie?
 
Als je al iets gaat toevoegen, zou ik niet voor Esha of exit gaan. Exit trouwens sowieso niet want dat is voor witte stip.
Esha is een breedband middel maar dit wordt zo vaak gebruikt en al jaren. De meeste ziektes zijn er resistent voor geworden en dus zal het niets helpen.
Een alternatief is Multicura van Easy Life. Of producten van JBL.

Mag ik vragen wat je allemaal in de bak hebt zitten?
Zie je nog andere vissen met plekjes? Andere vreemde verschijnselen of apart gedrag?
Heb je temperatuur van de bak en waterwaarden?
Hoe vaak voer je?
Was er voor het overlijden verder nog iets te zien aan de goerami? Vreemd gedrag of iets?
 
Ik wachtte sowieso op wat mensen zeiden erover. Ik heb er niets ingedaan. Verder heb ik het bij geen andere vis gezien, de gourami's zwemmen gewoon goed, de kuhlii's zijn druk eigenlijk zie ik niets wat niet klopt.


M'n visbestand:
- 1 colisa lalia red man
- 2 colisa lalia red vrouw (volgens mij)
- 5 zwaarddrager mannen
- 1 mickey mouse platy
- 2 Puntius rhomboocellatus
- 2 pangio kuhlii's
- 1 rode rio

Geen enkele andere vis heeft dit soort plekjes, of hebben een ander verschijnsel
De temperatuur is op dit moment 25. ik ben het aan het omlaag schroeven tot rond de 22.
waterwaarden zijn op dit moment onbekend
Ik voer ze 1 keer per dag, tussen 17:30 en 18:30. dit is varierend.

Voor het overlijden zag ik dat hij de hele tijd op z'n zij op de bodem lag. Ik dacht al dat hij dood was, dus wilde ik hem eruit halen alleen toen zag ik dat hij weer bewoog. Ik had niets in huis om het te versnellen, dus ik heb 'm laten liggen, misschien cru, maar ik ga hem niet tegen de muur aan gooien/tussen een steen pletten, dit vind ikzelf ook heel erg cru en zou ik en m'n ouders nooit kunnen. Gisterochtend vroeg zag ik hem dood liggen in de aquarium, op de bodem. Hij had nog wel een stuk gezwommen (of in ieder geval, eerst lag hij links voor in de hoek, gisterochtend in het midden achter). Verder zag ik ook al dat hij dat plekje had (gisteravond). daarvoor had ik het plekje nog niet gezien, maar hij zat wel al heel veel op de grond.
 
Heb je nu nog steeds 2 Colisa lalia vrouwen?
Dus had je er eerst 3?

wellicht hebben de dames ruzie gehad en heeft zij een wondje gekregen.
Aangezien ik geen voorstander ben van medicatie als het niet nodig is, zou ik nu niets toevoegen.
Heb je toevallig easy life filtermedium staan? Dit is een water verbeteraar die wellicht ook wat goeds kan doen voor als er eentje een heel klein beginnend plekje heeft.
Je visbestand zou trouwens beter kunnen. 1 rode Rio, dat is wel sneu voor een scholenvis.

Goed samengevat is mijn advies om nu even niets te doen, een beetje easy life filtermedium er doen, iets minder voeren, je mag soms best een dagje overslaan en verder de boel in de gaten houden.
En als je exit en Esha nog dicht is, zou ik die terug brengen en ruilen voor andere medicatie. Dan heb je iets in huis als het toch nodig zou zijn.
Ik denk echter dat dit gewoon een zwak exemplaar is geweest. Het moeilijke met vissen en visziekten is echter wel dat er soms onverklaarbare dingen gebeuren en dat dit ook soms in rap tempo kan gebeuren.....

Succes!
En laat hier nog even weten hoe het verder gaat 😉
 
Ik heb dit visbestand niet zelf uitgezocht alle vissen behalve de kuhlii's zaten bij het aquarium. Her zaten eerst 2 mannen en 2 vrouwen in. Hiervan is de slapste man van overleden. De rode rio en 5 zwaarddragers zoeken nog een nieuw huisje.

Verder kan ik de exit en esha2000 niet terugbrengen omdat dit ook bij het aquarium zat.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan