Wat is er nieuw

Colisa lalia neon ziektes

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Ik heb her en der al gelezen dat de Colisa lalia neon een vrij zwakke vis zou zijn.

Zo zouden ze gevoelig zijn voor vis tbc en voor het irido-virus.

Stel dat ik deze vis toch zou kopen, en hij krijgt ��n van deze twee ziektes, is dat besmettelijk voor de andere vissen, of alleen voor de Colisa lalia's?

Wat voor gevolgen kunnen deze ziektes hebben voor mijn aquarium zelf indien ik dus deze vissen zou kopen en als ze dus ��n van deze ziektes bij zich dragen?

Beide ziekten zijn geen kattepis voor mens en dier.

Als je dat risico wilt lopen.
vind ik niet verstandig van je,zijn best genoeg andere vissen.

Zoek een mooi exemplaar van de wildkleur, is op zich zelf al een prachtige vis. Zoek er een zonder bult op zijn kop en dan kun je er lang lol van hebben. Vraag anders waar de vissen vandaan komen, uit het oostblok komen bij mn weten slechte vissen vandaan. Of vraag een plaatselijke kweker.

Sorry dat ik even inbreek Tiny maar ik ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd hoe verder met het Virus, het lijkt mij ook dat ze het bij kwekerijen proberen uit te bannen?
Lijkt mij ook niet dat de vissen pas ziek worden als ze bij de consument in de bak zitten.( althans de uiting van het virus)Ze zouden toch iets moeten ondernemen of redeneer ik nou verkeerd?

En voor jou Tiny, ik ga wel mee met de rest niet doen er zijn ook nog andere mooie Gourami's in de handel waar je waarschijnlijk meer plezier aan zal beleven. 😀

Ik vind ze erg mooi namelijk.

Maar als ik ze aanschaf en ze blijken ziek en de rest van het bestand in mijn aquarium zou ook ziek kunnen worden dan doe ik het liever niet natuurlijk.

Het zijn dus wel besmettelijke ziektes voor andere aquariumvissen?

Waar had je vandaan dat ze gevoelig zouden zijn voor TBC?

Dat ze last kunnen hebben van het iridovirus is bekend en is uitgebreid onderzoek naar gedaan.
Maar de symptomen kunnen zover ik weet erg lijken op die van TBC. Zou het soms kunnen dat aan de hand van de symptomen is geconcludeerd dat het TBC betreft, terwijl het eigenlijk om het iridovirus gaat?
Daarbij: er wordt vaak geschreven 'het' iridovirus (doe het zelf ook, dat is gemakshalve), terwijl er een hele familie van iridovirussen is (iridoviridae) en het specifieke virus dat de ene vis aantast hoeft niet per definitie de andere soort ook aan te tasten, of sterker nog doet dat misschien wel per definitie niet.

immixronnie zei:
Lijkt mij ook niet dat de vissen pas ziek worden als ze bij de consument in de bak zitten.( althans de uiting van het virus)Ze zouden toch iets moeten ondernemen of redeneer ik nou verkeerd?
Als ik de ervaringen met dit visje zie lijkt het er wel degelijk op dat dit de gang van zaken is.
En dat is ook best verklaarbaar, want het virus legt het immuunsysteem min of meer bloot, waardoor op den duur allerlei ziekteverwekkers kunnen toeslaan. Hoe langer de tijd vorder hoe groter de kans wordt dat het tot uiting komt. Daarbij: het virus kan ontzettend lang in een aquarium blijven 'hangen' zodat er misschien intussen wel weer kerngezonde dieren deze kant opkomen, die vervolgens bij groothandel of winkelier het virus oppikken.

Kortom: er is dus wat mij betreft nog veel onzeker, zodat lastig in te schatten is wat het risico nu is.

~ Ivo

Volgens mij zat het iridovirus ook in het dna, dus als drager kan het tot uiting komen maar hoeft niet. Vis tbc Is net zo iets, drager van, maar hoeft niet tot uiting te komen. Het iridovirus of deze besmettelijk Is voor je andere vissen?? Daar kan ik geen antwoord op geven, vooral omdat het dna betreft. Tbc Is wel levensgevaarlijk voor ons, gelukkig weten sommige van ons wat er dan gebeurd en ben je verplicht aan de antibiotica.

immixronnie zei:
Sorry dat ik even inbreek Tiny maar ik ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd hoe verder met het Virus, het lijkt mij ook dat ze het bij kwekerijen proberen uit te bannen?

En voor jou Tiny, ik ga wel mee met de rest niet doen er zijn ook nog andere mooie Gourami's in de handel waar je waarschijnlijk meer plezier aan zal beleven. 😀

Je redeneert inderdaad verkeerd :
- De kwekerijen / handel is er helemaal niets aan gelegen dat de vissen ziek worden en dood gaan. Sterker nog : Een mooier "product" dan de dwerggoerami vind je niet. Een vis die als een tijdbom sterft in de bak van de koper betekent een constante vraag / handel in deze beestjes.
- De beestjes worden gekweekt in een dmv medicijnen vrijwel steriele omgeving. Pas als ze ons huis tuin en keuken water "raken" en ze in aanraking komen met "normale" bacteri�n en schimmels worden ze ziek en sterven (allemaal).
- gezien de symptomen is lang gedacht dat het om tbc zou gaan (zal soms ook zo zijn gezien het bovenstaande). Kortom : De gevoeligheid voor tbc is achterhaalt zoals Ivo al aangaf.
- Omdat de vis dus niet doodgaat aan het virus maar aan de soms vrij onschuldige infecties die het gevolg daarvan zijn is het niet direct besmettelijk in de bak. De andere vissen hebben wel weerstand tegen deze infecties. Hoe en wanneer het wordt "opgepikt" is overigens nog niet echt bekend.
- Overigens worden vele soorten verdacht van een specifiek Iridovirus (Ramirezis, Maanvissen, etc etc....) Deze varianten vertonen echter minder vaak dezelfde gevolgen.

Als je weet hoeveel met name kweekvarianten (door de manier waarop deze tot stand zijn gekomen) zijn ge�nfecteerd (echt het meeste) en je zou zoveel gevallen hebben gelezen als ik de laatste jaren wereldwijd, dan zou ik het niet willen eens proberen.

Dood en doodzonde van deze prachtige vis.

Jootje67 zei:
Hier een artikel. Hopelijk dat iedereen engels kan lezen. Het blijkt een hoog risico aan besmetting te zijn, dus ook door kunnen geven aan andere vissen. Als je toch deze vissen zou willen, zouden ze eerst 6 weken in quarantaine moeten.

http://www.fishchannel.com/fish-health/ ... sease.aspx

Dat staat er volgens mij niet helemaal.

Leg ook even het DNA-verhaal uit, uit je eerdere post want dat snap ik niet helemaal.

Een ziekte kan in DNA zitten, maar niet het Irridovirus. Dit is namelijk een besmetting met, je raadt het al, een virus. Een virusdeeltje kan echter een tijd lang aanwezig zijn in het lichaam, maar nog niet in actie komen(incubatietijd). Vandaar wordt er zes week quarantaine geadviseerd, want het is dan aannemelijk dat �ls de vis een inactief virus in zich heeft, na zes week dit te merken is. Zo niet, is de vis naar waarschijnlijkheid niet besmet.

Het kan natuurlijk wel dat dankzij inteelt (fouten in het DNA) het immuunsysteem verslechterd is en daardoor meer besmettingen zijn.

Kikkervis zei:
Een ziekte kan in DNA zitten, maar niet het Irridovirus. Dit is namelijk een besmetting met, je raadt het al, een virus. Een virusdeeltje kan echter een tijd lang aanwezig zijn in het lichaam, maar nog niet in actie komen(incubatietijd). Vandaar wordt er zes week quarantaine geadviseerd, want het is dan aannemelijk dat �ls de vis een inactief virus in zich heeft, na zes week dit te merken is. Zo niet, is de vis naar waarschijnlijkheid niet besmet.
Om zeker te zijn zou je dus de incubatietijd van (het specifieke dwerg goerami) iridovirus moeten kennen.

Klopt, ik vermoed dan dat het zes week is omdat dit getal boven werd genoemd, maar dat weet ik niet zeker..

Precies, maar ben altijd iets te kort van stof. Het Is jammer dat er niets staat over een incubatietijd, maar of dan 6 weken quarantaine werkt en het alsnog niet tot uiting komt staat er niet echt in vermeld. Maar zeker Is dat zelfs bij Aziatische kwekers, de vis het al in zijn dna heeft zitten, dat veroorzaakt dus de minder weerstand en wordt de vis meestal niet oud.

late reactie maar Aad bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan