Colombo CO2 magneetventiel werkt niet / nauwelijks.


J.glintmeijer

Member
Lid geworden
29 oktober 2019
Berichten
20
Leeftijd
29
Locatie
Nieuwerkerk aan den IJssel
Goedemiddag,

Sinds een week heb ik de Colombo profi CO2 set aangeschaft en daar ook een Colombo magneetventiel bij gekocht voor uitschakelen in de nacht.
Nu heb ik een probleem met de schakeling, zodra de stroom er af gaat koelt het ventiel af, zou hij moeten sluiten maar blijft de CO2 toch doorlopen.
Ik gebruik ca. 10 bellen per minuut en dat blijft hij dan ook doen. Ik ben teruggegaan naar de winkel en heb hem laten omruilen voor een nieuw exemplaar.
Nu vertoont dit apparaat exact dezelfde kuren, hij zit +/- 20cm van de fles af tussen de slangen, met de doorstroming de goede kant op en op een tijdschakelaar.
Ook als ik hem uit de schakelaar haal doet hij dit....

Heeft iemand hier ervaring mee / een mogelijke oplossing / advies?
Ik neem aan dat niet 2 apparaten achter elkaar kapot zijn.... dus zal het aan mij moeten liggen/
 
Waarschijnlijk speelt hier het "na-ijl" effect. Nadat het magneet ventiel sluit zie er in je slang tussen het magneetventiel en je bak nog CO2 welk langzaam in je bak blijft stromen totdat de druk in dat slangdeel weg is. M.a.w. de CO2 stroom loopt nog even door na de magneetventiel sluiting. Hoe lang is mede afhankelijk van de lengte van je CO2 slang. Omgekeerd werkt het ook zo. Zodra het ventiel zich opent duurt het even voordat er CO2 in je bak komt. Door de druk vanuit de fles verloopt. het omgekeerde effect wel wat sneller.
 
Waarschijnlijk speelt hier het "na-ijl" effect. Nadat het magneet ventiel sluit zie er in je slang tussen het magneetventiel en je bak nog CO2 welk langzaam in je bak blijft stromen totdat de druk in dat slangdeel weg is. M.a.w. de CO2 stroom loopt nog even door na de magneetventiel sluiting. Hoe lang is mede afhankelijk van de lengte van je CO2 slang. Omgekeerd werkt het ook zo. Zodra het ventiel zich opent duurt het even voordat er CO2 in je bak komt. Door de druk vanuit de fles verloopt. het omgekeerde effect wel wat sneller.

In elk geval bedankt voor de snelle reactie, MAAR kan dit zo lang zijn dat ik hem gistermiddag uiterlijk 3 uur uit heb gezet en hij vanochtend om 8 uur nog doorliep...?
 
Als hier het magneetventiel sluit dan loopt het amper 1 minuut door maar 3 uur is extreem en dat klopt denk ik niet.
 
Ook ik zal hier even mijn zegje over doen.

Heb je het ventiel wel op de juiste manier aangesloten? Zit hij niet per ongeluk verkeerd om gemonteerd?
En als je met een tijdschakelaar werkt, trek dan de stekker van het magneetventiel er eens uit als de tijdschakelaar zegt dat uit is. Op die manier weet je zeker dat hij ook daadwerkelijk uit is.

Ik zou zelf op deze manier alles stap voor stap nalopen en uitsluiten. Tot slot kun je het magneetventiel vervangen om te controleren of het aan je magneetventiel ligt of niet. Je kunt op Marktplaats zonder al te veel verlies een magneetventiel kopen en deze weer verkopen na je test. Je hebt dan weliswaar een tweedehands ventiel maar je zou echt pech hebben als je een kapotte koopt.
 
Ook ik zal hier even mijn zegje over doen.

Heb je het ventiel wel op de juiste manier aangesloten? Zit hij niet per ongeluk verkeerd om gemonteerd?
En als je met een tijdschakelaar werkt, trek dan de stekker van het magneetventiel er eens uit als de tijdschakelaar zegt dat uit is. Op die manier weet je zeker dat hij ook daadwerkelijk uit is.

Ik zou zelf op deze manier alles stap voor stap nalopen en uitsluiten. Tot slot kun je het magneetventiel vervangen om te controleren of het aan je magneetventiel ligt of niet. Je kunt op Marktplaats zonder al te veel verlies een magneetventiel kopen en deze weer verkopen na je test. Je hebt dan weliswaar een tweedehands ventiel maar je zou echt pech hebben als je een kapotte koopt.


Bedankt voor je reactie, echter ook als ik hem geheel uit de stroom haal blijft hij doorlopen, vervangen heb ik al gedaan door de eerste die ik aankocht terug te brengen omdat die hetzelfde probleem had, toen een andere gekregen en die heeft dit dus ook...
word en niet goed van ook andersom aansluiten is niet het geval.. het ''stappenplan'' heb ik zo ongeveer wel 4 keer doorlopen om maar iets te kunnen bedenken wat niet goed is maar ter vergeefs.
 
Hmm..vreemd hoor. Maar ik hoop dat er anderen zijn die je kunnen helpen!
Ondanks meerdere magneetventielen gebruikt te hebben heb ik er nog geen problemen mee gehad. Behalve door mijn eigen schuld. Vandaar ook meerdere magneetventielen. :juggle:
 
en maakt het nog uit hoe hoog het magneetventiel zit? hij zit nu 20cm ongeveer van de gasfles af, zou het schelen als ik hem plaats net voordat het slangetje de bak in gaat? dat die maar de helft aan lengte naar de diffusor heeft?
 
Ik heb hem ook op zo n 30cm vanaf de fles en dat maakt naar mijn weten niet uit want dicht is dicht.
 
Ook ik zal hier even mijn zegje over doen.

Heb je het ventiel wel op de juiste manier aangesloten? Zit hij niet per ongeluk verkeerd om gemonteerd?
En als je met een tijdschakelaar werkt, trek dan de stekker van het magneetventiel er eens uit als de tijdschakelaar zegt dat uit is. Op die manier weet je zeker dat hij ook daadwerkelijk uit is.

Ik zou zelf op deze manier alles stap voor stap nalopen en uitsluiten. Tot slot kun je het magneetventiel vervangen om te controleren of het aan je magneetventiel ligt of niet. Je kunt op Marktplaats zonder al te veel verlies een magneetventiel kopen en deze weer verkopen na je test. Je hebt dan weliswaar een tweedehands ventiel maar je zou echt pech hebben als je een kapotte koopt.

Wanneer je zo'n ding verkeerd om monteert zal hij i.p.v. opengaan dicht gedrukt worden door de gastoevoer. Die magneetventielen werken met staaf die door een spoeltje (magnetisme) uit een taps toelopend gat getrokken wordt. Door de aldus ontstane opening loopt dan het gas. Wanneer er geen spanning op de spel staat zakt de pen weer in het tapse gat en sluit aldus de toevoer af. Je kunt op een vrij eenvoudige manier wel testen of het ding werkt. Probeer er door te blazen. Dit moet niet kunnen. Zet dan spanning op het ventiel, nu kan je er wel door blazen. Je hebt dan een eerste indicatie of het ventiel al of niet werkt. Maar door een hogere werkdruk is er altijd nog een mogelijkheid dat het apparaat dan niet goed afsluit.
 
Dat een magneet ventiel niet sluit heeft eigenlijk maar 4 oorzaken.
1, hij is defect
2, hij is verkeerd gemonteerd
3, hij is smerig
4, de gas/vloeistof druk is te hoog om hem gesloten te houden.

Jij zegt dat ie goed gemonteerd zit, CO2 is een schoon gas of er moet iets in de slang zitten?
De werkdruk klinkt ook niet aannemelijk, zoals je jouw reactie schrijft heb ik het idee dat je maar 1 meter hebt en geen mogelijkheid hebt om de werkdruk in te stellen.

Waar zit trouwens je terugslag ventiel in de opstelling?
Voor of na het magneet ventiel?
 
Dat zou ik dan wel gaan plaatsen.
Nu heb je dus aquariumwater wat je magneetventiel in zou kunnen lopen en deze vervuilt waardoor hij niet meer goed sluit.
 
Nou dat ontbrekende terugslagklepje zou zomaar eens wel het probleem kunnen zijn. Als er water terugloopt door de slang in het magneetventiel gaat deze namelijk stuk. Als ik je verhaal zo lees mag je blij zijn dat je een nieuw magneetventiel hebt gekregen. :petjeaf:
 
1 manier om dat te testen is om je CO2 slang los te halen en te wachten tot er water uit komt lopen.
Maar persoonlijk ben ik niet heel overtuigd van terugslag kleppen in diffusers zelf, als de diffuser niet lekker gemonteerd zit of iets kan alsnog die ingebouwde klep falen
 
Begrijp ik inderdaad, alleen wat ik bedoel zeg het als ik het fout heb, een terugslagklep tussen magneetventiel en diffusor kan niet de reden zijn dat her magneetventiel niet afsluit?
 
Jawel dat kan dus wel. Dat is je nu al meerdere keren verteld maar je ziet het niet staan of je wilt het niet van ons aannemen. Geeft niks verder, we proberen je enkel op de goede weg te helpen.

De Colombo CO2 diffuser is een 3 in 1 oplossing, een erg goedkope ook als je het mij vraagt. Het is een diffuser, terugslagklep en bellenteller in 1. De diffuser is niet van erg hoge kwaliteit. Hij zal prima functioneren maar voor een paar euro meer had je een diffuser van Aquario kunnen kopen. Een terugslagklepje kost 1,- euro als ik me niet vergis. Ik gebruik er altijd twee achter elkaar want ook die kunnen falen of het begeven.
 
Die diffusor zat bij mn set vandaar dat ik het daar uiteraard mee probeer in eerste instantie of geprobeerd heb.
Zou iemand me dan wel uit kunnen leggen wat het verband kan zijn tussen het niet sluitende magneetventiel en de terugslagklep / diffusor buiten het feit dat er geen water in is gelopen?
 
Hoe weet je zeker dat er geen water in gelopen is? En vocht kan waarschijnlijk ook al de nekslag zijn. Als het droogt blijft er mogelijk bijvoorbeeld kalk achter waardoor het magneetventiel niet meer goed kan sluiten.
 
Jawel dat kan dus wel. Dat is je nu al meerdere keren verteld maar je ziet het niet staan of je wilt het niet van ons aannemen. Geeft niks verder, we proberen je enkel op de goede weg te helpen.

De Colombo CO2 diffuser is een 3 in 1 oplossing, een erg goedkope ook als je het mij vraagt. Het is een diffuser, terugslagklep en bellenteller in 1. De diffuser is niet van erg hoge kwaliteit. Hij zal prima functioneren maar voor een paar euro meer had je een diffuser van Aquario kunnen kopen. Een terugslagklepje kost 1,- euro als ik me niet vergis. Ik gebruik er altijd twee achter elkaar want ook die kunnen falen of het begeven.
2x aquaholland a €16 per stuk bij APO...
Maar na 6 jaar zijn ze nogsteeds niet kapot
 
Hoe weet je zeker dat er geen water in gelopen is? En vocht kan waarschijnlijk ook al de nekslag zijn. Als het droogt blijft er mogelijk bijvoorbeeld kalk achter waardoor het magneetventiel niet meer goed kan sluiten.

Omdat hij niet stopte en dus tegendruk bleef geven, en als ik hen kiet stoppen ik hem er tussenuit gehaad heb. Ik ben hier voor advies maar niet om me door een ander te laten vertellen dat er water in is gelopen terwijl ik er zelf bij sta.
Maar antwoord op de vraag die ik stel heb ik nog steeds niet... het verband tussen het niet afsluitende magneetventiel en een terugslagklep en diffusor? Buiten dat er geen water in gekomen is.
 
Omdat hij niet stopte en dus tegendruk bleef geven, en als ik hen kiet stoppen ik hem er tussenuit gehaad heb. Ik ben hier voor advies maar niet om me door een ander te laten vertellen dat er water in is gelopen terwijl ik er zelf bij sta.
Maar antwoord op de vraag die ik stel heb ik nog steeds niet... het verband tussen het niet afsluitende magneetventiel en een terugslagklep en diffusor? Buiten dat er geen water in gekomen is.
Heb je al de slang van het magneet ventiel gehaald en gekeken of er water uit kwam met verloop van tijd?
Wel ff de CO2 fles dicht draaien dan
 
Heb je al de slang van het magneet ventiel gehaald en gekeken of er water uit kwam met verloop van tijd?
Wel ff de CO2 fles dicht draaien dan

Uiteraard niet speciaal of er water uit komt lopen maar ik heb hem er wel al meerder malen tussenuit gehad ja om te zoeken naar oorzaken, ik heb uiteraard niet overal een weerwoord op alleen vertel wel wat ik zelf al uit kan sluiten...
 
Ja die 60 bar is wss de flesdruk.
De druk in het slangetje wat eruit komt zal 1,5bar zijn gok ik zo.

Maar als er met verloop van tijd geen water uit je slangetje komt (ff uurtje of 2 wachten) als je magneet ventiel is afgekoppeld kan je er wel redelijk van uit gaan dat het terugslagventiel in de diffuser z’n werk doet
 
Ja die 60 bar is wss de flesdruk.
De druk in het slangetje wat eruit komt zal 1,5bar zijn gok ik zo.

Maar als er met verloop van tijd geen water uit je slangetje komt (ff uurtje of 2 wachten) als je magneet ventiel is afgekoppeld kan je er wel redelijk van uit gaan dat het terugslagventiel in de diffuser z’n werk doet

Ja op die manier is het al wel eens geprobeerd ja en inderdaad geen natte plekker op de vloer.
Maar buiten het feit dat ik een betere diffusor en terugslagklep had kunnen kiezen ( wat ik ook echt wel geloof ) zou het systeem moeten werken toch gezien het allemaal op elkaar af is gestemd? Alleen het magneetventiel docht hem niet af
 
zou je zeggen ja dat het zou moeten werken, maar zo zijn er hoopjes dingen die helaas niet goed gaan.

Maar je hebt het in een echte winkel gekocht?
Dan zou ik nu terug gaan met de hele set en ze vragen of ze het voor je willen voordoen hoe het aangesloten zou moeten worden zodat het wel werkt...

Laatste wat je nog kan checken is of de CO2 stopt met lopen als de slang eraf is na het magneetventiel en je het ventiel afschakelt.
Als de CO2 dan stopt werkt je magneetventiel, als je CO2 niet stopt werkt je magneetventiel niet.
Weet niet of je dat al had geprobeerd?
 

Terug
Bovenaan