Colombo florabase pro fijn


Daanvanams

Member
Lid geworden
7 februari 2021
Berichten
22
Leeftijd
29
Ik wil dit gaan gebruiken in me lido 120 waar ik een plantenbak van ga maken. Iemand hier ervaring mee???
 
Ja ik.
Persoonlijk ben ik hier niet tevreden over. Ik heb wel eens een bakje geprobeerd maar bleef, wat betreft plantengroei, toch achter op de andere merken soils die ik gebruik. (ADA, Tropica en Dennerle)

Deze soil bevind zich onderaan in het segment Aquasoil en zijn het minste geïmpregneerd met voedingstoffen en worden dus ook relatief snel leeg getrokken door de planten. Zeker als je en lean-dose bemesting gebruikt.
Het enige 'voordeel' is dat het harde korrels zijn zodat ze niet zo snel uit elkaar gaan vallen.
 
Eens met Cornelius, is eigenlijk gewoon weggegooid geld. Persoonlijk ben ik fan van Tropica ook, goed spul en prima betaalbaar (relatief concept natuurlijk, maar toch).
 
Ik wil dit gaan gebruiken in me lido 120 waar ik een plantenbak van ga maken. Iemand hier ervaring mee???

Als je een plantenbak wil gaan opstarten is je substraat toch een van de belangrijkste delen van je setup wil je succes behalen , ik zou hier niet op besparen en toch kiezen voor een van de bovenstaande genoemde merken .

Ik zelf gebruik ada amazonia in al mijn plantenbakken samen met lean dosing en dit werkt enorm goed , ook met ik na 1,5 jaar nog steeds geen uitputting van de soil ..
 
Heb 2 bakken met colombo-soil. Ruim een jaar oud. Alle stam, stengel en knolplanten doen het nog steeds goed. Plekken waar gras staat heb ik met capsules bijgevoed.
De korrels/bolletjes blijven aan de oppervlakte hun vorm behouden , maar onderin is het wel verpoederd. Dat poeder zinkt heel snel als het omhoog komt bij onderhoud ofzo. Water is altijd helder.
Ph blijft redelijk laag 6.7 maar heb ook CO² en eucalyptuswortelhout. Ik denk niet dat de soil nog veel doet.
Er zit wel heel veel soil in. Laagste niveau voorin is 5 cm maar achterin tot 30 cm, gestut met steen en hout.
Ik ben tevreden maar heb nog nooit met de topmerken gewerkt.
Volgende keer wel. Puur om het verschil te ervaren.
 
Heb je toevallig ooit de silicaat waarde van je water gemeten ? Wij gebruiken osmose water , voor een aquarium met Colombo soil en de silicaatwaarde zit boven de Max op de schaal . Vermoedelijk komt dit van de soil ? En hebben nu last van een gigantische explosie Bruinalg 😔
 
Heb je toevallig ooit de silicaat waarde van je water gemeten
Nee, helaas dat heb ik nog nooit gedaan.

Jammer van de alg. Denk je dat het door silicaat komt?
 

Terug
Bovenaan