Wat is er nieuw

Colombo KH test vs JBL KH test

MischaC

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 april 2020
Leeftijd
46
Ok, graag jullie mening/uitleg:

vandaag mijn KH waardes gemeten middels twee verschillende merken druppeltesten:

1. Colombo (uit het zwarte koffertje)
2. JBL, los doosje met KH test.

de uitslag;

Colombo geeft een KH van 5,5
JBL geeft een KH van 4
(test per vloeistof 2 x gedaan om fouten te vermijden)
Welke mag ik geloven?

Altijd goed om even een vergelijking te maken. Je bent er zeker van dat je beide tests op de juiste wijze hebt uitgevoerd? Zijn beide testen nog houdbaar of is een van de twee al een lange tijd geleden aangebroken?

Dat is een heel groot verschil en dat zou haast niet moeten kunnen.

Dat is een heel groot verschil en dat zou haast niet moeten kunnen.
Inderdaad, het verschil is wel erg groot. Vandaar ook mijn vragen hierboven.

De KH test van JBL is open sinds half 2019. Ik ga zometeen even een nieuwe test halen en het vergelijk opnieuw doen. Kijken of het aan de leeftijd van de reagens vloeistof ligt of....interessant om uit te zoeken. Laat jullie weten hoe of wat.

Ik weet dat een KH test snel minder betrouwbaar wordt maar aan welke termijn je dan moet denken dat weet ik dan weer niet.

Veroudering van test vloeistoffen is natuurlijk niet goed. Beter gezegd, laat het spul niet te oud worden. De betrouwbaarheid wordt er dan niet beter op. Dit gezegd hebbende denk dat er altijd verschillen zullen zijn tussen merken. Het is hobbymateriaal, geen laberatorium spul. Daarom houdt ik mij het liefst bij één merk.

"A man with one watch always knows what time it is. A man with two watches is never sure.”

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan