Wat is er nieuw

colombo test

Albert.K

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2013
Vandaag een nitraattest gedaan met colombo.
Wat is het nu, ligt de uitslag nu dichter bij de 10mg/l of 20mg/l
Er zou toch een wezenlijk verschil te zien moeten zijn, alleen al om de juiste hoeveelheid plantenvoeding toe te kunnen dienen en
omdat we plantenvoeding toedienen met een maximum van 10 mg/l of 20 mg/l.
Plantenvoeding (nitraat in dit geval) inmiddels (na een waterwissel] al wel toegediend

Ben benieuwd wat jullie er van vinden
20190930_120457.jpg 20190930_120505.jpg

Mijn ogen zeggen 10 mg/l maar altijd lastig vast te leggen op een foto.

Ik ga toch meer voor de 20 mg/l

Zoals al blijkt zijn er verschillende meningen en dit is een bekend verschijnsel bij het aflezen en ook een druppeltest is vaak niet meer dan een indicatie.

Er zit in ieder geval Nitraat in, dat is een ding wat zeker is, en of dat nou 12, 15 of 18 is maakt ook niet zo heel veel uit.

Nou dan zeg ik: 15mg/l 🙂... zit ik altijd safe met m'n antwoord 😀

Voor een betere meting zijn er wel Hanna checkers te koop voor veel waterwaarden maar ja die zijn ook aan de prijs en druppels zijn voor onze hobby eigenlijk prima te gebruiken.

Ik kende die Hanna checkers niet, maar die zijn duur in de aanschaf (75,- euro*) en dan kost het 10,- euro* per 30 keer testen als ik het goed zie?

* Prijzen zijn ongeveer.

Ik vind hem meer richting de 10 gaan, maar vanaf een foto is dat gewoon lastig. Zorg dat je de test in daglicht afleest, dat gaat het gemakkelijkst. Maar het kan ook dat het er tussenin zit en 15 is, die stap staat gewoon niet op je kaart.

Ik kende die Hanna checkers niet, maar die zijn duur in de aanschaf (75,- euro*) en dan kost het 10,- euro* per 30 keer testen als ik het goed zie?

* Prijzen zijn ongeveer.

Ja dat klopt en ik zie ook meer dat ze bij zeewateraquaria wel worden gebruikt. Het is inderdaad duurder dan onze gebruikelijke druppeltesten.

Ik vind die test van Colombo maar magertjes, mede door de grote sprongen. ( lijkt wel gelijk aan die van JBL, ook waardeloos)
neem de Nitraat test van salifert, sprongen zijn minder, en beter afleesbaar.

het beste is om met een tester te werken die een comperator heeft, minder beïnvloeding van invallend licht.
Denk ook dat sommige testen een voorkeur temperatuur hebben...vaak 25 graden en binnen een range nauwkeurig zijn...daarbuiten gaan ze wel eens behoorlijk afwijken.

Ik vind die test van Colombo maar magertjes, mede door de grote sprongen. ( lijkt wel gelijk aan die van JBL, ook waardeloos)
neem de Nitraat test van salifert, sprongen zijn minder, en beter afleesbaar.

het beste is om met een tester te werken die een comperator heeft, minder beïnvloeding van invallend licht.
Denk ook dat sommige testen een voorkeur temperatuur hebben...vaak 25 graden en binnen een range nauwkeurig zijn...daarbuiten gaan ze wel eens behoorlijk afwijken.

Maar goed bij zeewater ligt het gevoeliger jan maar bij zoet komt het vaak niet op 5 mg aan.

Bedankt iedereen voor alle reacties. Ik maak erop uit dat het lastig is om goed te kunnen wat het verschil is tussen 10 of 20 mg/l
We kiezen dan voor de gulden middenweg en maken er 15 van.
We schrijven hier vaak op het forum dat we een verhouding aan houden van 20/2 of 10/ 1 als we een druppeltest gebruiken, maar dat is dan niet altijd juist, er zit wel een marge in. Echter dat is mijn conclusie.
Ik vraag mij af of de druppeltesten niet zo gemaakt kunnen worden zodat het verschil beter te zien is.
Maar ja , ik ben geen chemicus en heb geen kennis van de gebruikte stoffen waarvan de testen gemaakt worden en het zou kunnen dat de testen dan te duur worden.
Iemand gaf aan dat de sera testen beter waren , deze heb ik al eens gehad en ook vond ik bij die testen het verschil tussen 10 en 20 moeilijk te zien.
In ieder geval zit er bij mij nitraat in volgens de test. Ik ben zelfs meer gaan toevoegen, dan 20/2 volgens de test, vanwege de alg die aan het ontstaan is.
Moet de planten dus ook in de gaten houden

Maar goed bij zeewater ligt het gevoeliger jan maar bij zoet komt het vaak niet op 5 mg aan.
nee op 5 mg komt het niet aan, maar als ik voor het zelfde geld een test kan krijgen die nauwkeuriger is en waarvan de betrouwbaarheid hoger is....

Ik vraag mij af of de druppeltesten niet zo gemaakt kunnen worden zodat het verschil beter te zien is
Voor het menselijk oog niet, want we zien allemaal kleuren anders en een net iets andere lichtinval kan het allemaal anders laten lijken. Er zijn op chemische labs wel apparaten die kleuren kunnen relateren aan een ijklijn, maar daar heeft niemand thuis geld voor 😉 Ik ben bang dat dit soort kleurentests het hoogst haalbare is qua test voor hobbyisten, maar misschien dat ze in de toekomst de kleur kunnen laten uitlezen door een app of iets dergelijks.

nee op 5 mg komt het niet aan, maar als ik voor het zelfde geld een test kan krijgen die nauwkeuriger is en waarvan de betrouwbaarheid hoger is....

Ja dat snap ik Jan maar in de regel zijn de druppeltesten voor onze zoetwaterbakken goed en voldoende. Wie weet wat de toekomst nog gaat brengen 😉

Ja dat snap ik Jan maar in de regel zijn de druppeltesten voor onze zoetwaterbakken goed en voldoende. Wie weet wat de toekomst nog gaat brengen 😉
geen idee wat te toekomst brengt lol, wil je nauwkeurig dan moet je naar de fotometers vaan hanna.
Maar als TS een beteer verschil wil zien en niet tevreden is over de Colombo mag die best eens naar de salifert kijken.

Ja Hanna dat zijn leuke dingen maar aan de prijs als je er diverse moet aanschaffen.

en ook niet allemaal even goed.....fosfaat ulr is absoluut top. voor zoet heb je diee niet nodig.
Ca voor zeewater was de hanna dacht ik niet goed.

Bedankt iedereen voor alle reacties. Ik maak erop uit dat het lastig is om goed te kunnen wat het verschil is tussen 10 of 20 mg/l
We kiezen dan voor de gulden middenweg en maken er 15 van.
We schrijven hier vaak op het forum dat we een verhouding aan houden van 20/2 of 10/ 1 als we een druppeltest gebruiken, maar dat is dan niet altijd juist, er zit wel een marge in. Echter dat is mijn conclusie.
Ik vraag mij af of de druppeltesten niet zo gemaakt kunnen worden zodat het verschil beter te zien is.
Maar ja , ik ben geen chemicus en heb geen kennis van de gebruikte stoffen waarvan de testen gemaakt worden en het zou kunnen dat de testen dan te duur worden.
Iemand gaf aan dat de sera testen beter waren , deze heb ik al eens gehad en ook vond ik bij die testen het verschil tussen 10 en 20 moeilijk te zien.
In ieder geval zit er bij mij nitraat in volgens de test. Ik ben zelfs meer gaan toevoegen, dan 20/2 volgens de test, vanwege de alg die aan het ontstaan is.
Moet de planten dus ook in de gaten houden
Wellicht een domme vraag hoor, hij komt ten slotte ook van een beginner, maar wat bedoel je precies met die 20/2 of 10/1 verhouding?

Dat is een topic van een tijdje geleden, maar 20/2 of 10/1 (mg per l) daarmee wordt de verhouding nitraat met fosfaat bedoeld

Dat is een topic van een tijdje geleden, maar 20/2 of 10/1 (mg per l) daarmee wordt de verhouding nitraat met fosfaat bedoeld
Klopt inderdaad, ben in de archieven gedoken!
Oké! Dus dan zou ik bijv. 10/1 op moeten vatten als 10mg nitraat en 1mg fosfaat per liter?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan