Combi met dwergchicliden


DannyF

Member
Lid geworden
14 mei 2018
Berichten
12
Leeftijd
64
Na een aantal jaren ervaring opgedaan te hebben met een Dennerle NanoCube 30 en bedacht te hebben of ik het (weer) leuk zou vinden, heb ik de Nanocube verkocht en een Oase Highline 200 gekocht en ingericht. Het aquarium staat bijna 3 weken en wordt bevolkt door een vijftal Aphyocharax anisitsi-Roodvinzalm (een erg leuke en actieve vis). Het aantal wordt op een later tijdstip uitgebreid tot minimaal 10 stuks. in de nabije toekomst wil ik ook nog een schooltje van Moenkhausia pittieri-Diamantzalm toevoegen.

Mijn vraag op korte termijn is het volgende: In de NanoCube heb ik 2x gastromyzon ctenocephalus gehad. Een steenkruiper met een onvoorstelbare algen-honger. Graag zou ik weer een aantal van deze vissen toevoegen, maar op een later tijdstip (misschien) ook een paartje Apistogramma. Cory's en chicliden gaan niet samen i.v.m. het territoriumgedrag van de chichliden. Geldt dit ook voor de Steenkruipers?
 
Ik DENK, als ik de vergelijking maak met Garra's en andere "platte" algenetende vissen, dat de meeste vissen naar zo'n Gastromyzon zullen kijken en zullen denken: oh, bodembewonertje, whatever. Ze worden minder snel aangezien voor indringers of competitie dan vissen die meer in het midden zwemmen en/of de meer typische visvorm hebben. Als je snapt wat ik bedoel. Tot nu toe is het bij mij elke keer zo geweest, als ik een dominante vis had, dat de algeneters eigenlijk compleet werden genegeerd. Alleen met siamese algeneters (die lijken al wat meer op "vis") i.c.m. een zebracichlide heb ik wel botsingen gezien. Maar die zebra's zijn dan ook etters van beroep..... :rolleyes:;)

Het zou in ieder geval al helpen als de Gastromyzon met een voldoende groot aantal zijn. Stuk of 6, als je die kwijt kunt? Dan hebben ze waarschijnlijk meer zelfvertrouwen en is er wat minder kans dat een specifieke vis achter de broek gezeten wordt. Het is dan alsnog niet te garanderen dat het in alle gevallen vlekkeloos gaat, met name in de broedperiode van de apisto's. Ik denk dat ik het zelf wel aan zou durven. Maar zorg voor een plan B. ^^
 
Hoi Gino,

Ik ga eerst 6-8x Gastromyzon toevoegen en kijk op een later tijdstip of er nog ruimte is voor een paartje dwerg chiclide.
 

Terug
Bovenaan