Wat is er nieuw

Combinatie garnaal/guppy/appelslak/dwergkreeft

• Onderwerp starter Onderwerp starter Spruitje
  • Startdatum Startdatum
S

Spruitje

Guest
Hallo allemaal!

Ik ben momenteel bezig met het indraaien van een aquarium (60x30x30), die nu al ruim twee weken bezig is.

s7wEgB_q81T9ddc4SZTXUu8PxhPNySfN.jpeg

Wat garnalen betreft zou ik graag de Rili garnaal en de Tiger Blue nemen, ook omdat deze niet met elkaar zouden kunnen kruisen volgens een aantal van die kruisingstabellen.

De guppen zijn die van mijn ouders, die nu in een kleinere aquarium zitten en die ik de ruimte wel gun in mijn aquarium.

Appelslakken worden blijkbaar niet meer verkocht in dierenwinkels, dus die probeer ik eigenlijk via particulieren te vinden.

Als laatst kwam ik dit deze dwergkreeftje tegen:
http://www.garnalenwinkel.nl/kreeften/d ... diminutus/

Nu vroeg ik mij af, is de combinatie van garnalen, guppen, appelslakken en eventueel een koppeltje dwergkreeftjes mogelijk/re�el? Ik lees hier namelijk hele verschillende verhalen over.

Van dwergkreeftjes weet ik niks maar guppen, garnalen en appelslakken heb ik wel samen gehad. Appelslak en garnaal kan prima. Appelslak en mijn guppen ging niet. Tot drie keer heb ik het geprobeerd en steeds gingen mijn slakken dood. De derde keer kwam ik erachter dat als de slak uit zijn huisje kwam mijn guppen aan de sprieten begonnen te vreten. Daardoor kwamen de slakken niet meer tevoorschijn en zijn uiteindelijk ook dood gegaan. Guppen en garnalen kan goed gaan maar ook heel erg fout. Hier zijn de eerste 25 garnalen die ik plaatste bijna allemaal direct opgegeten. Daarna heb ik er weer 15 ingezet maar die heb ik in het juwel binnenfilter wat ik heb gezet en dat is wel goed gegaan, zo goed dat ik nu een tweede aquarium alleen voor garnalen erbij heb want het werden er wel erg veel.

Yilleke, bedankt voor het antwoord! Dan zal ik er nog even over nadenken of ik de guppen erbij zet, en als ik dat doe dat ik dat na een maand of twee pas doe. Ik wil namelijk geen garnalen kopen voor guppenvoer 😛

De kans dat de guppen de garnalen eten als deze als eerste in het aquarium zitten is aanzienlijk kleiner hoor. Guppen denken steeds als de klep opengaat dat er voer komt. Garnalen bij de guppen inzetten kan misschien wel maar dan moeten de guppen het niet zien. Guppen bij garnalen zal veel eerder goed gaan. Toen ik ze de tweede keer in mijn filterhuis zette duurde het niet lang of de garnalen kropen eruit en daar keek geen gup naar om. Natuurlijk zal er af en toe een baby garnaaltje opgegeten kunnen worden maar volgens mij valt dat wel mee. Ik heb vuurgarnalen en dan kun je dat risico wel nemen maar volgens mij zijn blauwe garnalen aanzienlijk duurder en dan kan het behoorlijk kostbaar zijn. Op dit moment leven de garnalen hier vreedzaam samen met guppen, platy's en black molly's. Vreedzaam dus en niet vreetzaam.

Haha mooizo!

Ik heb de volwassen guppen nog even in hun huidige verblijf laten zitten, maar al wel een paar jongen overgezet. Als het goed is dan komen volgende week de garnaaltjes, dus de kans dat deze guppenbaby's ook maar een garnaal door hun bekje krijgen is nihil. Ik ben wel benieuwd hoe het morgen zal gaan, daar ik morgen de appelslakken erbij zetten zal.

Ik heb bijna een jaar lang guppen met garnalen gehouden en opzich keken de guppen er niet naar om,
behalve dat er op zijn tijd een babygarnaal werd opgepeuzeld.
op den duur had ik heeeeeel veel guppen in mijn bak en gaf ik ze wat minder voer.
op dat punt begonnen mijn guppen mijn garnalen aan te vallen ( zelfs grote volwassen garnalen ) en toen heb ik besloten om ze wat meer voer te geven zodat ze ermee zouden stoppen.
echter hield het aanvallen van garnalen niet meer op en heb ik de guppen weggedaan.
wat er toen gebeurde verbaasde mij het meest.
ik dacht dat ik ongeveer 30/40 garnaaltjes had...
Bleken er meer dan 80 te wezen!
al die tijd hebben ze zich voor mijn guppen verstopt, en nu hebben ze heerlijk de ruimte om te zwemmen en maken ze daar goed gebruik van.
je ziet ze veel meer, en ze verstoppen zich bijna niet meer.
Behalve als ik nieuwe garnaaltjes toevoeg, die verstoppen zich eerst wel.
Nu heb ik er mini rasbora'tjes bijzitten en die gaan prima samen..

Dus inprencipe kunnen guppen en garnalen wel samen.
maar geef de guppen voldoende voer, en zorg dat ze niet met teveel zijn.
en je garnaaltjes niet te klein..

Ik heb het aquarium nu 1.5 maand bewoond en er inderdaad al guppen uit gehaald. Ik weet van 2 garnalen namelijk dat deze al dragende zijn geweest en dat de eitjes uit zijn gekomen (die oogjes zie je ook gewoon zitten, geweldig!) en kan er geen enkele van terug vinden, heb ook het filter al open gehad maar hier zitten ze ook niet in. Ik heb nu mijn tweede bak opgestart en hier komen de dragende garnalen in, hierin zitten enkel 3 minigupjes die terug gaan wanneer deze te groot worden en jonge garnalen als snack gaan zien.

Mooie bak zeg, ziet er goed uit!
Volgens mij kunnen (dwerg)kreeftjes niet samen met garnalen, de kreeftjes zouden de garnalen aanvallen. Dit werd mij verteld in de lfs, ik wilde zelf namelijk ook wel een kreeftje bij mijn garnalen.

Bij mij zitten de appelslakken en cpos met redrillis in een bak, had een heleboel appelslakkenbabys, en daar zijn er maar een paar van over, ik verdenk mevrouw de cpo daarvan.
Groeten bassie

Cpos en vissen, de mijne is zot op jonge black mollys, dat kent ie precies als er geworpen wordt pakt hij er wat mee.
Meneer cpo heeft zelfs in de staart van mijn kempvis gehangen.
Dat cpos vissen met rust laten is niet waar, dat was mij ook verteld door de verkoper, het valt wel mee hoeveel ze er te pakken krijgen, ze zijn niet zo heel erg handig en vissdn niet dom.
De ene kreeff is ook de ander niet.
Groeten bassie

Ik ben het vergeten te vertellen, maar ik heb er al dwergkreeftjes (nouja, nu nog maar 1 door domme pech 🙁 ) in het aquarium zitten. Ze proberen de guppen wel eens te grijpen en ik heb er inderdaad 3 gezien met een kapotte staart, maar deze zijn allemaal weer aangegroeid en nu passen ze wel op. Ook de eerste dag is er een garnaal gegrepen maar deze was ook niet goed. De andere garnalen laten zich ook niet benaderen en door de hoeveelheid verstop plekken is dit verder ook geen probleem gebleken. Volgens mij zin mijn appelslakken twee mannetjes want heb geen klont aan de deksel zien hangen en ze zitten al ruim een maand bij elkaar. Soms zie ik wel dat ��n van de slakken een voelspriet mist en ik denk inderdaad dat de CPO hier schuldig aan is..

Mijn moeder heeft een grote appelslak samen met 5 gup mannen en dat gaat prima, geen garnaaltjes erbij.

Ik heb dezelfde ervaring als Bassie. Hier hing de cpo ook aan de Gupstaart.
Nu lees je ook andere verhalen dus het hangt sterk af van het karakter van de cpo, maar ik zou ze niet samen gaan houden om ellende te voorkomen.
Gewoon lekker wat garnaaltjes en voldoende schuilplekken voor de jongen cre�ren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan