Combinatie katten en aquarium


J

JoeriG

Guest
Wij krijgen vanaf 1 juni een uitbreiding van ons huishouden in de vorm van twee kittens. Nu heb ik ook een Rio 400 in de woonkamer staan. Ik ben vrij zeker dat de katten zodra ze de mogelijkheid krijgen bovenop het aquarium willen springen, maar ik heb twijfels bij de stevigheid van de deksel van het aquarium.

Ik zelf zit er aan te denken om simpelweg een triplex plaat bovenop de bak te leggen in de hoop dat dat de druk van een kat kan verdelen.

Zijn er leden met een soortgelijke situatie en hoe hebben jullie dit aangepakt?
 
Ik heb een Aquatlantis Evasion , deze heeft de verlichtings unit in het midden.
Voor en achter deze unit liggen 2 originele plastic platen die op een profiel rusten.
De platen zijn ca. 2 mm dik , we hebben 2 katten en die moeten 85 cm overbruggen om op het aquarium te kunnen springen.

Heeft nog geen problemen opgeleverd in al die jaren.

Wel is het oppassen bij eventueel onderhoud , als 1 of allebei de platen er niet opliggen.

Want het zou zomaar kunnen dat een kat er in springt
 
Hangt er ook een beetje van af Watvoor kat erop gat liggen..
Een “normale” kat of een Maine coon die het postuur van Garfield heeft.

Maar heb het vaker voorbij zien komen en meestal was het geen probleem, zolang je de deksels er maar gewoon goed op hebt liggen
 
Onze kat kon gebiologeerd naar de visjes kijken en is 1 keer op de kap gesprongen, wat ze moest bekopen met een welgemikt schot van een waterpistool.
Klaar.
Nooit meer gedaan.
 
Wel is het oppassen bij eventueel onderhoud , als 1 of allebei de platen er niet opliggen.

Want het zou zomaar kunnen dat een kat er in springt

Goed dat je het zegt. Hier had ik nog niet eens bij stilgestaan :rolleyes:

Hangt er ook een beetje van af Watvoor kat erop gat liggen..
Een “normale” kat of een Maine coon die het postuur van Garfield heeft.

Het worden inderdaad twee Maine Coons :D als ze een beetje op de ouders lijken dan worden dit flinke dieren. Vandaar ook mijn zorgen
 
Onze kat kon gebiologeerd naar de visjes kijken en is 1 keer op de kap gesprongen, wat ze moest bekopen met een welgemikt schot van een waterpistool.
Klaar.
Nooit meer gedaan.
Het blijven wel katten:D Dus helemaal 100% durf ik er niet op te vertrouwen dat ze niet op de bak springen als ik toevallig niet in de buurt ben. Maar dit is zeker gewoon slim om sowieso te proberen
 
Wij hebben een poes van ongeveer 3kg. Erg licht. En daarvoor hebben we een plaat mdf op onze dennerle cube 60 liggen 's nachts, omdat ze op die bak gaat liggen turen in de 120ltr bak. Want de pandaatjes zijn zo leuk enzo.

In het verleden had ik een 80cm bak waar wel eens een poes in beland is op die manier. Het hielp niets want toen hij weer droog was ging hij weer op de bak liggen Lekker warm voor ze, zo boven die lampen.
 
Zoals Wouter al aangaf hebben we al veel foto s met de kat op de bak voorbij zien komen maar ja hoeveel die van jouw zwaarder zal zijn dan een gemiddelde kat weet ik niet. Misschien kun je iets op de kap leggen wat ze afschrikt waardoor ze van jongs af aan het afleren en niet op de bak zullen springen. Je hebt volgens mij wel iets van kattenschrik of zoiets en wellicht is dat een mogelijkheid.
Klein geleerd is groot gedaan zeggen ze;)
 
Ik zou er toch een plaat hout op liggen. Maine coon, grote en zware katten. Maine coon dikke vacht en zijn over het algemeen niet bang voor water. Waterspuit weinig effect op vacht mits je op kop schiet. Ik heb een sybeer en ligt vaak op de kap te hengelen. Poten te kort dus kan verder nergens bij maar proberen wel alles om toch die leuke visjes te pakken te krijgen. Katten ook slim, als baasje van huis is, geen waterpistool. Vooral kittens zullen de visjes fantastisch vinden..........
 
Een huiskat weegt gemiddeld tussen de 3 en 4 kg afhankelijk van het geslacht. Onze katten worden uiteindelijk naar alle waarschijnlijkheid tussen de 8-10 kg. Dus wel een "licht" verschil :p

Zoals ik de tips nu lees lijkt mij en combinatie van afleren en preventief werken het slimst. Dat wordt een MDF-plaat op de bak en opvoeding er bij denk ik :)
 
e iets op de kap leggen wat ze afschrikt waardoor ze van jongs af aan het afleren en niet op de bak zullen springen

Hier in het verleden 2 katten op 3 hoog. Balkon afgezet met een net. Meneer sprong op een uitsteeksel waar de waslijnen aan hingen en ging dat heerlijk in het net hangen, hing dan niet meer boven het balkon maar 'zweefde' 3 hoog. Ik vond dat maar niks. Opgelost door dubbelzijdige tape te plakken op dat uitsteeksel. Even gemeen maar hij had snel zijn lesje geleerd.
Meneer was ook niet van het aanrecht af te houden, totdat ik er een tijdje dubbelzijdige tape op had geplakt.
 
Of zo'n antislip matje aan de onderkant plakken?

Ik dacht eerst aan opstaande randjes, zodat hij als het ware op de zijkant klikt. Maar wellicht ziet dat er gewoonweg niet mooi uit. Dan zal zo'n antislip matje inderdaad een goed idee zijn.
 
Ik heb ooit een Juwel Delta gehad en dat ging een tijd goed, maar toch lag de kat op een gegeven moment te spartelen. Probeer iedere poging af te straffen want het gaat geheid mis.
 
Het blijven wel katten:D Dus helemaal 100% durf ik er niet op te vertrouwen dat ze niet op de bak springen als ik toevallig niet in de buurt ben. Maar dit is zeker gewoon slim om sowieso te proberen
Onze kat komt NOOIT op het aanrecht waar de kookplaat staat. Toch iedere morgen poot afdrukken ;) ;) als de baas van huis is dansen de katten op tafel.

Die van mij ligt iedere dag uren op de kap. Nooit een probleem gezien. Is wel een normale kat met slank postuur!
 
Wij hebben een kat die richting de 10 kilo gaat, was al 7 kilo toen hij een jaar oud was. Gewone huiskat, maar gewoon heel groot. Hij heeft totaal geen belangstelling voor de vissen, heb hem zelfs al opgepakt en ervoor gehouden, hij kijkt gewoon de andere kant op. Vorig jaar had ik de vissen in een kuip in de tuin, hij dronk gewoon uit de vijver met de vissen op een paar cm afstand, maar helemaal geen enkele reactie. Alleen van de vis, die ging een stukje verderop zwemmen. Misschien gewoon even afwachten hoe ze reageren.
 
Is een heel simpele en doeltreffende methode om katten dat zeer snel af te leren.....!! Heb al 40 jaar katten en aqua's dus weet wel waar ik het over heb.
Men neme een GLADDE doek en drapeert die boven op de aqua..... Bij de pogingen om OP de bak te springen, zal die doek als een raket wegschieten met de kat erboven op, die mietert dan van je bak af.
Vindt-ie NIET leuk. Zal het nog een keer of wat proberen en dan NOOIT meer. Katten zijn opporunisten, nieuwsgierig maar het moet wel leuk blijven.....!
Dit werkt echt!!
 
Och heb vier van de poesenbeesten hier rondlopen/slapen staan hoogstens eens tegen de bak op
1 dacht eens slim te wezen mooi liggen op de bak ware het niet dat de baas met onderhoud bezig was :br:
Heb nog nooit een kat zo snel naar buiten zien rennen :D:D

daarna nooit meer gedaan:thumbs::D
 

Terug
Bovenaan