combinatie van TL en led?

O

OVL

Guest
Hallo,
normaal haal ik dit weekend mijn nieuwe bak. (tweedehands ).
trofis toxoses 180 (180X60X65)

Ik weet dat er TL 5 buizen inzitten (6 of 8)

Nu ik heb RGB led balken liggen van mijn ander aquarium
1x 825 mm en 1X 675 mm dus juist genoeg voor 1 lengte van het aquarium.

Kan ik de TL en Led samen gebruiken/ combineren?

En welke TL5 lampen zijn volgens jullie de beste? het wordt een gezelschap aquarium, maar ik wil wel veel planten!!
 
Tl lampen met kleurcodering 830 zijn geschikt voor planten
Tl en led kan zonder probleem gecombineerd worden.
 
Waarom zou je dat niet kunnen?

Wat zijn de beste lampen? Da's zoiets als vragen wat de beste auto is.

Het hangt van je budget af en je doel. En misschien verbruiken de 'beste' lampen wel veel meer dan die op plekje 2. Of gaan ze minder lang mee. Het is maar of je dit belangrijk vindt of niet.

Da's dus allemaal wat persoonlijk ook. Ik heb graag IP68 LED-lampen, omwille van de veiligheid, maar een hoop andere mensen nemen genoegen met een IP65 lamp. En da's ook een verantwoorde keuze.

Ik zou ook nakijken of je LED lamp kan aangesloten worden op een standaard LED-controller. Bij een aantal merken ben je verplicht om hun (veelal duurdere) controller te gebruiken.

Dus ik zou eerst in kaart brengen wat ik zelf wil:
  • IP classificatie
  • Aantal lumen de lamp afgeeft
  • Berekenen hoeveel licht ik praktisch nodig heb
  • Lamp kleur. Koud/warm wit, rood, blauw of toch maar RGB?
  • Dimbaar ja / neen
  • Aansluitbaar op standaard controller of niet?
  • Verbruik
  • Geschatte levensduur
  • Garantie
  • Prijs

En daarna kan ik gaan matchen welke lampen in die categorie passen.

As a rule of thumb, de grote bekende fabrikanten brengen doorgaans wel kwaliteit. De onbekende (Chinese) leverancier dikwijls niet.

Maar voor beide is dat niet altijd waar.
 
OK Ik kan ze dus combineren, prachtig.

Ik heb een controller TC420 met mijn led balken. Dus s'morgens ons opgang, dan daglicht, dan zonsondergang en s'nachts maneschijn.
Nu, kan ik de TL verlichting ook gaan dimmen??? (ik ken er niet veel van) of moet ik deze op een tijdschakelaar zetten zodat de led's langer branden om de zon's opgang en ons ondergang na te bootsen?
 
Dimmen zal niet gaan, dan moet er een dimbare Evsa inzitten.

En dimbare buizen.
 
En iets wat de evsa aanstuurt om te gaan dimmen
Evsa werkt vaak met 0-10v of 1-10v
De TC420 gebruikt 12v PWM signaal om de leds te dimmen, en kan dus niet gebruikt worden voor de evsa
 
Ik zou gewoon de leds er bij zetten via de TC420 en de TL via een schakelklok laten lopen.
Op die manier doe ik het nu ook.

P.S. Misschien nog een paar extra RGB strips er bij plakken :)
 
OK bedankt voor de info!!

@ Henko: je schakelt dus de tl in via tijdklok, dus je leds starten eerst en gaan als laatste uit (dag & nacht via controller)
laat je je leds ook aan wanneer de tl inschakelen, of gaan die dan uit, of verminder je de intensiteit?
 
Aangezien de leds best wel warm worden in de kap laat ik ze uit gaan als de tl's in zijn geschakeld.
Net voordat ik de de tl's weer uit schakel zet ik de led weer op 100%, dit is savonds om 22:00.
Dan laat de leds weer langzaam uit gaan totdat ik op 15% blauw zit en dat blijft dan de hele nacht branden.
Een prachtig gezicht
 
schitterend, ga het ook zo uitproberen.

ps: wanneer je tl's inschakelen, je leds in een keer uit of geleidelijk? en als ik vragen mag, hoeveel en welke tl's gebruik je?
 
De led laat ik dan in 10 minuten uit gaan.

Ik had 4 tl's van elk 30W 640/juwel dayligt/ 2 x Philips aquarelle

Inmiddel ben ik begonnen met tl te vervangen door powerleds.
1 tl 30w is 16w led geworden

591173henko_0_82_p1100068.jpg
 
Dit is hoe het er na 24:00 uit ziet.
Hierna wordt het nog blauwer, er zit nu nog wat rood in
Normaal zijn de deurtjes wel dicht :)

269532henko_0_82_p1100066.jpg
 
Thanks voor alle info!!!!

Ik ga dus de led balken ( RGB + warm wit + cool) wit in het midden plaatsen.(met controller TC420)

Ga de lichtkap openen met dremel om te zien wat er scheelt en eventueel de vasts vervangen.(want zoals in andere posts gezegd, deze werken niet en het zijn niet de lampen!!!)

Ik zou de TL's dan per balk aansluiten op tijdschakelaar.

De vraag is nu laat ik samen met de led balken ALLE tl's branden ? of de helft ???

de TL's die er in zitten: T5 4x 24 watt en 4x 39 watt
w

Wat denken jullie?
 
je hebt nu 8 balken in totaal?
dit hangt boven de vision 180?

ik heb zelf 2 tl buizen vervangen voor 1x 7000k en 1x RGB omdat ook mijn VSA defect is..
 
Als je wil dat de planten blijven leven, zou ik de TL's ook aan houden..
 
tuinkabouter zei:
je hebt nu 8 balken in totaal?
dit hangt boven de vision 180?

ik heb zelf 2 tl buizen vervangen voor 1x 7000k en 1x RGB omdat ook mijn VSA defect is..

niet voor de vision 180, maar voor de trofis toxotes 1800
 
Ik heb de bovenkant van een van de lichtkappen opengemaakt met dremel.

dit is de ��n van vsa (voor de 2 39 watt lampen.)
bovenaan foto: er zitten 3 ingangen op
Enkel op de 2o N heb ik elektriciteit hoe weet ik of dit nog werkt? wat moet ik doen, ik ken er niets van :help: :help: :help:

MIbHICo9938S3JIXkKoJ2wjxo6WS47Yi.jpeg
 
3 is aarde die moet per definitie 0 zijn

je hebt waarschijnlijk een draadbreuk op 1 als je daar niks meet.

er moet 220-240v wissel op staan volgens de tekst op de vsa dat moet op 1 en 2 staan, je zou de stekker uit het stop contact kunnen halen en de continuiteit (ohms) controleren of je draad nog heel is.
 
Ok,
ik heb kabel nagekeken, alles schijnt ok,

hierbij een foto van het gehele vsa,

heb ook aan de rechterkant getest (juist met klein schroevendraaiertje met lampje in)

uitganagn van 1 tot 6 werken.

Ik heb dus juist het probleem met die 2 o L, waar geen elektriciteit opstaat. en het werkt dus niet
ps: moeten alle Tl's erin zitten?? en als 1 tl stuk zou zijn, zou de rest nog werken?? (ik dacht van wel, maar.....

ik geraak er niet uit, ik weet niet wat te doen!!! :stom: :stom: ;(
wRCMujw7rrThTVIcva1RUGcEn-wC254a.jpeg
 
zou niet uit moeten maken, zoals ik op maak uit de tekening op de vsa staan de lampen parallel en niet in serie. er kan er dus 1 uitvallen zonder de ander te beinvloeden.

heel kinderachtig hoor maar als je de stekker andersom in het stopcontact steekt heb je dan spanning op 2 en niet meer op 1? en viceversa?
en hoe meet je? ten opzichte van welk punt?
 
Ik heb het geprobeerd, en ja hoor, wanneer ik stopcontact omdraai heb ik spanning op 2 en niet meer op 1 !!!???

Om te "meten" houd ik gewoon dat schroevendraaiertje met lampje in tegen ��n van de uitgangen (waar draad insteekt)

wanneer het lampje brand heb ik dus spanning.
 
meten met een spanningzoeker dus ;)
niks mis mee als het werkt, werkt het.

anyhow je hebt zojuist dus vastgesteld dat je een draadbreuk hebt, of zit er stiekem een schakelaar in het snoer?
 
bedankt voor de moeite,
Ik heb nu een ander snoer aangesloten (er zit geen schakelaar in) heb dit in het stopcontact gestoken (zonder het aan te sluiten op vsa) en gewoon met schroevendraaiertje tegen 1 draad : lampje brand, tegen de andere draad: lampje brand niet ??????
 
Is mijn mannier van testen dan niet goed? (dat schroevendraaiertje)??
 
hmmm zou wel apart zijn als je stopcontact niet goed werkt.. je zou een ander stopcontact kunnen proberen.

in principe moet je op beide kabels spanning kunnen detecteren met een spanningzoeker gezien het wisselspanning is.
 
Ik heb juist geprobeerd in een ander stopcontact, zelfde resultaat, 1 draad wel de andere niet?????
 
Ik heb werkelijk geen idee meer, je zou het nog na kunnen meten met een multimeter tussen fase en aarde/massa en aarde
 
In de regel staat er op bruin uit een stopcontact spanning en op blauw niets, ofwel + -, als je wilt weten of je stopcontact het doet, stop je er toch ff een lamp op. Wat betrefd je vsa, als je zeker weet dat je lampen heel zijn, dan is je vsa stuk, zoals je zelf zegt dat je er niets van snapt, weggooien dat ding en een nieuw kopen
 
ok,
Ik denk inderdaad een nieuw te kopen en dan proberen maar!! Vind het wel raar dat in de 2 balken de vsa 's stuk zijn!!

bedankt voor alle info en hulp.
 
Misschien ff controlleren of dat de lampen wel goed contact maken met de EVSA's..
 
tuinkabouter zei:
zou niet uit moeten maken, zoals ik op maak uit de tekening op de vsa staan de lampen parallel en niet in serie. er kan er dus 1 uitvallen zonder de ander te beinvloeden.

heel kinderachtig hoor maar als je de stekker andersom in het stopcontact steekt heb je dan spanning op 2 en niet meer op 1? en viceversa?
en hoe meet je? ten opzichte van welk punt?


Meet met een multimeter , van af de stekker tot de Vsa L punt, en de n.
Op weerstand.


Dat doen ze wel, want punt 1 en 2 zijn aan elkaar geschakeld.

Dus moeten de buizen erin.

Dan spanning op de L en N zetten.

Probeer hem op andere plaatsen ook.

Nog iets? dubbele schakelaar? dan kunnen ze wel apart schakelen.
.
 
Ga morgen aan een vriend vragen die metingen te doen, heb zelf geen meter! dan zal ik zien wat er aan de hand is,
het is niet prettig wanneer je dingen koopt in vertrouwen en dan blijken deze niet te werken !!!!GRRRR
 
Nog iets? dubbele schakelaar? dan kunnen ze wel apart schakelen.

Heb ook een 1 m. bak met dubbelle schakelaar.
Kan dus ook apart schakelen.
 
Neen er zit enkel een schakelaar op het snoer. Deze zal ok zijn want ik heb er een snoer zonder schakelaar opgezet en werkt ook niet
 
Heb vandaag het ding laten checken, werkt niet!!
Dus beslist van led's RGB te kopen, tl en armatuur eruit gegooid en in de plaats 2 strips gezet op al balkjes. (3meter in totaal)
Wanneer het aquarium is ingedraaid kan ik het andere aquarium leegmaken en mijn 2 ledbalken RGB + cool wit + warm wit
en TC420 controller ook in het nieuwe aquarium plaatsen. Dat zou genoeg licht moeten zijn.
 
Terug
Bovenaan