Wat is er nieuw

Combineren

R

robbertje123

Guest
Hi all!

Sinds lange tijd ben ik weer begonnen met een aquarium. Ik heb dat gedaan toen ik jong was, een klein bakje, en sinds week heb ik een nieuwe bak gekocht, een Ciano van 102x60x40cm.
Vroeger had ik makkelijk kardinaaltjes en wat garnalen, maar nu ik een iets grotere bak heb, wil ik ook graag andere soorten.
Ik heb enkele soorten op het oog die ik graag wil hebben, maar ik weet niet precies wat nou wel of niet kan combineren. Temperatuur/PH/hardheid van het water is nog niet bekend omdat hij nog niet ingedraaid is. Temperatuur kan ik natuurlijk zelf aanpassen op het bestand.

De vissen die ik nu in het oog heb wat ik graag zou willen, zijn de volgende:
- Vuurgarnalen
- Sumatranen
- Kardinaal Tetra
- Chinese Danio Gold
- Bijlzalmpjes
- Apisogramma Ramirezi

Het mooiste vind ik scholenvissen, dus dat zijn alle bbovenstaande ook (op koppeltje ramirezi na). Ik weet dat ze niet allemaal te combineren zijn. Ik lees overal dat de sumatranen teveel knagen, dus zullen de ramirezi waarschijnlijk afvallen. Maar kunnen ze wel overweg met garnalen?Anders zou ik eventueel de Sumatranen weg moeten laten, dan kan de rest wel? Ik ben wel fan van de sumatraantjes maar die zijn dus lastig te combineren, is er een alternatief die er op lijkt die makkelijker te combineren zijn?

Graag zie ik jullie mening hierover!
 
Qua temperatuur gaan je danio's en bijvoorbeel tetra's niet samen; danio's moet je kouder houden dan eigenlijk de rest. Die kunnen ook in een vijver overwinteren, de rest niet. Sumatranen geef je al aan, die zullen alle andere livestock echt tot last zijn. Apistogramma's vereisen eigenlijk wel wat ervaring, dus daar zou ik misschien nog even mee wachten.
Voordat ik je een alternatief voor je sumatranen aanraad, is het wel handig je waterwaarden te weten. Als je gewoon kraanwater gaat gebruiken, kun je dat ook opzoeken bij Vitens.
 
Qua temperatuur gaan je danio's en bijvoorbeel tetra's niet samen; danio's moet je kouder houden dan eigenlijk de rest. Die kunnen ook in een vijver overwinteren, de rest niet. Sumatranen geef je al aan, die zullen alle andere livestock echt tot last zijn. Apistogramma's vereisen eigenlijk wel wat ervaring, dus daar zou ik misschien nog even mee wachten.
Voordat ik je een alternatief voor je sumatranen aanraad, is het wel handig je waterwaarden te weten. Als je gewoon kraanwater gaat gebruiken, kun je dat ook opzoeken bij Vitens.

bedankt voor je reactie! Via vitens heb ik opgezocht dat het kraanwater een 6,5DH heeft.
Wat ik hoe dan ook in mijn aquarium wil hebben zijn de garnalen, dus wat er bij komt moet te combineren zijn met hen. Helaas dus geen sumatranen, die ik echt heel gaaf vindt...
Wat zou je dan aanraden, als een snelle scholenvis die er ook nog eens leuk uit ziet?
 
Hoe meer soorten je door elkaar gaat houden, hoe meer je het gevoel gaat krijgen dat er iets tekort is.
Dat iets is eenheid, niet een andere soort vis. Neem liever 1 grotere school dan 2 kleinere.

Weet ook dat elke vis die je hierboven genoemd hebt er op gebouwd is om garnalen te verorberen.
 
Hoe meer soorten je door elkaar gaat houden, hoe meer je het gevoel gaat krijgen dat er iets tekort is.
Dat iets is eenheid, niet een andere soort vis. Neem liever 1 grotere school dan 2 kleinere.

Weet ook dat elke vis die je hierboven genoemd hebt er op gebouwd is om garnalen te verorberen.
Om aan te vullen; kardinaaltetra's kun je best combineren met bijlzalmpjes omdat ze in hele andere waterlagen zwemmen. Als je daar nóg iets aan wil toevoegen, doe dan corydoras ofzo die ook weer op een andere waterlaag zwemmen dan de eerste twee.

@ TS, Vwb garnalen moet je je misschien even inlezen in het verschil caridina en neo-cardina, die beiden verschillende waterwaarden vereisen. Met genoeg schuilplaatsen kun je een behoorlijk eind komen, maar je loopt altijd risico dat je er een paar kwijtraakt doordat de scholenvis ze als snackje zal zien. Je kunt ook je kardinaaltjes vervangen door een kleinere scholenvis, zoals vuurtetra's of boraras brigittae, of sundadanio axelrodi. Die visjes worden niet zo groot en dus kunnen ze grotere garnaaltjes niet opeten. Bovendien kun je er in dezelfde waterbody veel meer stuks van kwijt, wat het scholengedrag ten goede komt en da's mooi om naar te kijken. 🙂
 
Die ramirezies kun je beter niet doen, die soort is door zijn populariteit dermate ver doorgefokt waardoor je blij mag zijn als je ze 3 maanden in leven houdt. Beter kun je eens kijken naar een andere dwergcichlide zoals bijv. de agassizii https://www.aquainfo.nl/artikel/apistogramma-agassizii-gele-dwergcichlide/
En deze? is dat een optie?

https://www.aquainfo.nl/artikel/mikrogeophagus-altispinosus/
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan