Wat is er nieuw

Combomba/waterpest is het nodig?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JoVak
  • Startdatum Startdatum
J

JoVak

Guest
Ik heb, destijds om het aquarium op te starten, best nog wel wat waterpest/cabomba geplant.

De planten groeien goed, maar met mijn huidige plantenbestand vind ik het wat rommelig ogen.

De vraag is nu, moet ik er cabomba/waterpest in houden, en zoja, in welke hoeveelheid?

Verder staat er nog o.a. Valisneria,
Anubias, Hemianthus en wat mos in.

hsXjDZW0aLUXA4mAHZ-yhTeA_WC3Kfz_.jpeg

Met de andere planten die je hebt is een snelgroeiende plant als Cabomba op waterpest wel fijn, best dus niet meteen beide eruit mikken 😉

De Cabomba staat daar toch heel aardig om het filterhuis wat te camoufleren? Wellicht de waterpest daar niet pal naast zetten, dat zou al wat kunnen helpen aan het 'rommelige'.

Echt nodig is het niet als de bak goed is ingedraaid. kwaad kan het zeker niet want snelgroeiers nemen veel stoffen op. Zelf heb ik ook weinig tot geen snelgroeiers in de grote bakken en ik denk dat het ook mede afhankelijk is van wat je mooi vindt.

Ik heb uit "noodzaak" snelgroeiers geplant. Ik heb een heel hoog S02 gehalte in mijn vers water. De snelgroeiers vormen een mooie buffer.

Ik gebruik zelf de cabomba nu als drijfplant. Kun je met de stengel achter een kabeltje van het filter of verwarming haken en dan blijven ze mooi op hun plek.

Ik heb zelf al drijfplanten in de bak, en die groeien ook als kool. Overigens groet alles erg hard.

Valisneria was centimeter of 10 hoog, week of 4-5 geleden, komt nu al boven 't water uit.

Zijn er wellicht andere snelgroeiers, die gewoon als echt plantje te koop zijn? De huidige cabomba en waterpest zijn stengeltjes, en laten ook steeds los.

Nu vind ik een paar stengels niet erg, maar denk dat ik 20 stengels van beide heb nu. Hoeveel zou nog steeds optimaal zijn voor de bak?

Snelgroeiers zijn stengelplanten 😉. Echte waterplanten dus.

Belgisch groen is nog een snelgroeier die je zou kunnen proberen. Daar groeit een aardig wortelstelsel aan, dus die blijft na verloop van tijd wel vaststaan in de bodem.

Biologist zei:
Belgisch groen is nog een snelgroeier die je zou kunnen proberen. Daar groeit een aardig wortelstelsel aan, dus die blijft na verloop van tijd wel vaststaan in de bodem.

De TS zocht zoals ik het begreep echte planten en dus geen stengelplanten denk ik. Of ik heb het verkeerd begrepen natuurlijk 🙁 😉.

Op zich is het een prima tip dat Belgisch Groen.

Zou Belgisch groen de cabomba en waterpest vervangen of zal ik hier wel een paar takjes van in de bak te houden?

Dat is altijd lastig te beantwoorden. Zoals al is gezegd zijn ze best nuttig. Maar als je deze niet in je bak hebt dan kan het ook prima gaan hoor. Ik heb ook geen waterpest of Cabomba in de bak en doe dat vaak alleen in de opstartfase.
Als je het mooi vindt kan het in de bak hebben van de genoemde 2 echt geen kwaad. Vindt je ze niet mooi dan is dat geen probleem bij een bak die goed draait.

Thanks voor jullie hulp. Bak draait nu een week of 8, en heb nog geen rare uitschieters gehad. Ververs wekelijks water en geef profito planten voeding. Voeren maar eens in de 2 dagen.

Zal eens kijken naar Belgisch groen, en zien wat de bak zal doen als ik de cabomba/waterpest uitdun, want waar dit in het begin de enige planten waren is het nu niet meer het geval 🙂

Succes met je bak in ieder geval.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan