Complete Aquarium Controller


S

snelrennen

Guest
Goedendag mede forumleden,

De reden dat ik aan een controller begonnen ben heeft te maken met het feit dat een "oude" kennis die zijn hele leven aquariums heeft gehad nu niet meer het vermogen bezit om hier voor te zorgen. Maar de beste man geniet nog steeds ontzettend van het kijken naar zijn visjes.

Het begon met het vervangen van de verlichting voor een aantal LED stripjes die aangestuurd werden door een Arduino Uno inclusief display, was meer wat geëxperimenteer van deze kant. Maar het geheel wel werkend gekregen, mede dankzij een aantal topics op dit forum. Maar aangezien ik wel van een uitdaging hou en mijn vriendin ook een grote liefhebber van een flinke bak water is staat deze dus ook prominent opgesteld in de woonkamer. Ik had nog een Arduino Mega met 3.2 inch touch screen liggen en dat moest de basis worden. Op zoek naar voorbeelden kwam ik dit voorbeeld tegen. En ik ben ook zo van beter goed gejat dan slecht verzonnen. (en neem dat jatten nou niet te letterlijk) Ik heb dus contact met de maker opgenomen en mijn plannen aan hem voorgelegd. Komt er kortweg op neer dat hij de software aan een ieder die het wil hebben voor 10 euro verkoopt. Ik had dus een basis waarin de verlichting en temperatuur regeling al perfect was inclusief een menu.

Wat ik tot op heden heb en wat ook werkt:
  • LED verlichting, stuur maximaal 5 afzonderlijke LED's kanalen aan voor wit, warm-wit, rood, groen, blauw & UV (of een eigen kleur) (zonsopkomst, ondergang e.d.)
  • Een kanaal dat de maancyclus volgt. (nachtverlichting)
  • Temperatuurmeting van het water en de LED's. Inclusief het aansturen van de verwarming. Een visueel en akoestisch alarm bij in te stellen waardes
  • PH meting inclusief kalibratie mogelijkheid en aansturing van bijvoorbeeld een magneetventiel
  • Lux meting onder de verlichting. Controleer dus of je verlichting achteruit gaat
Waar ik nu mee bezig ben:
  • Aansturen doseer pompen voor plantenvoeding inclusief in te stellen hoeveelheid, tijdstip.
Nog in de pijplijn:
  • Flow meting in de leiding van het filter. Een visueel en akoestisch alarm bij in te stellen waardes zodat je weet wanneer je het filter of leidingen schoon moet maken. Misschien het aansturen van het filter.
  • Niveau meting in de bak, de waterstand dus. Heel veel toeters en bellen bij een lekkage dus.
  • Aansturing voederautomaat, meerdere malen per dag instelbaar.
  • Aansluiting op het (thuis) netwerk. Email berichten versturen bij foutmeldingen.
  • Een webpagina om de waardes weer te geven (beetje kromme omschrijving maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel)
Nu zit ik alleen met een aantal algemene vragen in willekeurige volgorde.
  1. Zouden jullie het apparaat alle benodigde apparatuur laten schakelen, dus filter, verwarming e.d.? Of het alleen de controle laten doen.
  2. Welke 24V LED's gebruiken jullie voor een fatsoenlijke plantenbak? Deze worden wel geschakeld door de controller.
  3. 24V voeding voorde LED's is aanwezig. Zal ik dan een DC Step down converter gebruiken voor de voeding van de Arduino of deze van een eigen 9V voeding voorzien? Voordeel is dat het gescheiden is, nadeel is meer praktisch, er moet 1 extra kabel naar de controller.
  4. Wat voor behuizing zouden jullie gebruiken / maken. Ikzelf zit aan een fatsoenlijke lasdoos te denken waarin ik stekkers kan maken voor de aan te sluiten componenten.
  5. Om de kosten laag te houden komen alle modules, pompjes en sensoren uit China. Ik zelf heb geen slechte ervaringen met dit soort producten vandaar. Op de Arduino Mega en het touch screen na heb ik ongeveer 50 euro uitgegeven aan de verschillende componenten waaronder de PH sensor inclusief module en doserings pompjes. Hebben jullie nog andere leveranciers dan Ebay en Aliexpress?
  6. Hebben jullie nog opties die je toegevoegd zou hebben of zou willen zien?
Dat was het even voor nu, als ik alles werkzaam heb en het een beetje toonbaar is zodat ik kan laten zien wat ik bedacht heb zal ik een foto rapportage van het geheel maken.

Groet,
Willem
 
Zou een 5v voeding nemen voor de mega.
De spanningsregelaar van de mega kan redelijk warm worden en vroegtijdig kapot gaan bij hogere voltages.

Maar ik heb ook alles uit China, werkt prima
 
Die 5 volt is een goeie, wel gelezen maar mijn denkwijze komt uit de aandrijf techniek. Hoe zwaarder hoe beter :D

Heb jij je LED's ook uit China?
 
Leuk om zo'n project aan pakken om een ander te helpen.
Win-Win lijkt me :)

  • Aansturen doseer pompen voor plantenvoeding inclusief in te stellen hoeveelheid, tijdstip.
Ben ik momenteel ook druk mee bezig en is bijna klaar maar was meer werk dan ik dacht.
De pompjes los zijn al best aan de prijs maar weet niet of je veel dosser pompen nodig hebt want anders is een gehele unit uit china bijna even goedkoop als zelf bouwen.
Ikzelf bouw het alleenzelf omdat ik het leukt vindt maar het is bijna de moeite niet.


Zouden jullie het apparaat alle benodigde apparatuur laten schakelen, dus filter, verwarming e.d.? Of het alleen de controle laten doen.
- Filter heb ik alleen voor voer een knop waarna het filter 15min uit gaat, dat is wel makkelijk maar meer 'nice to have' Normaal steeds deze door NC over het relais.
- Temperatuur is wel interresant als back-up beveiliging. Relais NC aansluiten en de heaters zelf hun werk laten doen.
Indien temperatuur te hoog wordt dan relais laten schakelen en gaan de heaters uit. Perfect voor als een thermostaat blijft hangen.


24V voeding voorde LED's is aanwezig. Zal ik dan een DC Step down converter gebruiken voor de voeding van de Arduino of deze van een eigen 9V voeding voorzien? Voordeel is dat het gescheiden is, nadeel is meer praktisch, er moet 1 extra kabel naar de controller.

Buck converter kan prima hoor als je maar niet meer dan 2A gaat trekken maar dat geloof ik niet.
Ik gebruik deze van D-Sun
4Fkz4ikMIcOqqEfCzzZhiwZzZsgVI3yX.jpeg


Deze op de foto's is een vaste opstelling dus 5V out fixed.
Je hebt ze ook met een pot en dan kan je 'out-V' regelen.
Ikzelf ga in 2 stappen naar 5V want anders ging de regelaar was zoemen soms.
Jet hebt deze ook in een nog kleinere uitvoering namelijk met 1 pin op de hoegen ipv 2.
Deze kan ik je echt niet aanraden en heb hier een hoop drama mee gehad.

Wat voor behuizing zouden jullie gebruiken / maken. Ikzelf zit aan een fatsoenlijke lasdoos te denken waarin ik stekkers kan maken voor de aan te sluiten componenten.

Voor mijn grote project heb ik een behuizig gekocht via conrad: Straupbox 7031 155x230x62
Dit hand ik nodig voor de vele aansluitingen.
Voor mijn kleine projecten gebruik ik ook lasdozen en gaat natuurlijk prima.



Om de kosten laag te houden komen alle modules, pompjes en sensoren uit China. Ik zelf heb geen slechte ervaringen met dit soort producten vandaar. Op de Arduino Mega en het touch screen na heb ik ongeveer 50 euro uitgegeven aan de verschillende componenten waaronder de PH sensor inclusief module en doserings pompjes. Hebben jullie nog andere leveranciers dan Ebay en Aliexpress?
Jazeker maar stuur ik even per PB want weet niet of ik anders de forum sponsors in de weg zit.[/quote]

Hebben jullie nog opties die je toegevoegd zou hebben of zou willen zien?

Ik verzin elke dag weer wat nieuws bij maar veel zaken is gewoon vor de leuk.
Als ik naar het doen van jouw project kijk is automatische waterverversing (en aanvullen) eigenlijk een must maar daar is natuurlijk wel even meer voor nodig dan alleen een wat electronica.
 
Die 5 volt is een goeie, wel gelezen maar mijn denkwijze komt uit de aandrijf techniek. Hoe zwaarder hoe beter :D

Heb jij je LED's ook uit China?
nee, mijn leds op mijn grote bak zijn amerikaans (bridgelux en philips) kleine bakje zijn wel 5050SMD leds uit china.
 
Dank voor je uitgebreide reactie, ik heb jouw project ook doorgenomen en een aantal praktische tips in mijn achterhoofd meegenomen.

Wat de doseerpompjes betreft, zo duur zijn die toch niet? Ik had een 12V pompje voor iets meer dan 5 euro en voldoet prima. Maakt wel wat lawaai maar draait max 1 minuutje per dag. Maar om het werkend te krijgen zoals de baas het hebben wil valt inderdaad nog niet mee. Moet ook niet te makkelijk gaan natuurlijk, is de lol er ook gauw af!

Wat de temperatuur betreft had ik dat ook in gedachten. Voor mijn gevoel heb ik meer vertrouwen in 2 losse temperatuur sensors dan de verwarming op zich.
Vind het wel stoer om het filter tijdens het voeren voor een x tijd uit te schakelen. Ga ik ook erin bouwen, die ene extra kabel van het filter naar de controller toe maakt toch ook niets meer uit. Goeie tip :petjeaf:

Voor automatische waterverversing zou ik best wel wat willen verzinnen maar dat is denk ik ook heel erg situatie afhankelijk. Bij mij thuis heb ik voor de afvoer een boormachine pompje, accuboormachine, 2 slangen, korfje, wat Gardena koppelingen en wat klemmen. Bijvullen met osmose water gaat omgekeerd uit een jerrycan en met kraanwater gaat het met dezelfde slangen maar dan op een thermostaatkraan
Het aquarium is van mijn vriendin en ik mag er ook niet aankomen, zij is in een paar minuten klaar met een verversing op deze manier zonder dat ze loopt te sjouwen met emmers e.d.
In geval van een vaste opstellingen met aan en afvoer moet het niet zo ingewikkeld zijn lijkt me, wat flowmeters, vlotters en een paar magneetventielen. Maar het hangt helemaal van de situatie die er is af.

Wat nog wel een leuke zou zijn is het stroomverbruik te monitoren.

Ideeën genoeg, eerst maar eens verder met de doseer pompen.
 
nee, mijn leds op mijn grote bak zijn amerikaans (bridgelux en philips) kleine bakje zijn wel 5050SMD leds uit china.

Welke en hoeveel heb je er gebruikt als ik vragen mag?
 
Bridgelux zijn vero18 chips met Philips luxeon leds om de kleuren wat mooier te maken.
Bridgelux ging niet hoger dan 5600K en kwam wat tekort aan beide kanten van het spectrum voor een hoge PAR.
Dus ik heb er wat diep rood, violet en diep blauw bij gedaan om de PAR wat op te krikken en het wat frisser te doen lijken.

De stripjes op me kleine bakje zijn gewoon HVP stripjes.
 
Zou een 5v voeding nemen voor de mega.
De spanningsregelaar van de mega kan redelijk warm worden en vroegtijdig kapot gaan bij hogere voltages.

Maar ik heb ook alles uit China, werkt prima
Bridgelux zijn vero18 chips met Philips luxeon leds om de kleuren wat mooier te maken.
Bridgelux ging niet hoger dan 5600K en kwam wat tekort aan beide kanten van het spectrum voor een hoge PAR.
Dus ik heb er wat diep rood, violet en diep blauw bij gedaan om de PAR wat op te krikken en het wat frisser te doen lijken.

De stripjes op me kleine bakje zijn gewoon HVP stripjes.
Zelf gebruik ik een aparte 9V 1 A voeding voor een Arduino Uno. De Leds, in mijn geval JMB balken worden aangestuurd middels (5V) PWM. De voeding van 12V rechtsreeks vanuit een adapter. Nu werk ik dus nog met de Uno. Ik heb, overigens ook bij onze Chinese vrienden, een Nextion scherm besteld, deze moet gaan samenwerken met een Mega. Dit doe ik omdat ik elke keer wil stoppen met dit controller gedoe maar er toch maar weer iets bij bedenk... ;-). Een adres wat in Nederland interessant voor je kan zijn is dit:
http://www.eproto.nl/index.php
 
Hoi Ben, ook dank voor je reactie en ook het topic over jouw bak heb ik doorgenomen. Je hebt er 3 LED balken boven liggen als ik mij niet vergis. Waarom kant en klare en niet zelf wat gemaakt of was dat het verschil niet waard?

Laatste toevoeging die mij net te binnen schoot, een weegsensor voor onder de CO2 fles! De inhoud van de fles moet in te stellen zijn en bij zoveel rest inhoud elke dag een melding.
 
Hoi Ben, ook dank voor je reactie en ook het topic over jouw bak heb ik doorgenomen. Je hebt er 3 LED balken boven liggen als ik mij niet vergis. Waarom kant en klare en niet zelf wat gemaakt of was dat het verschil niet waard?

Laatste toevoeging die mij net te binnen schoot, een weegsensor voor onder de CO2 fles! De inhoud van de fles moet in te stellen zijn en bij zoveel rest inhoud elke dag een melding.


Ik had er geen zin in hoorom zelf led te maken en nu echt super tevreden met mijn dual led balken.


Die CO2 fles staat ook nog op mijn wish list en goed dat je me helpt herrineren.
Ze hebben daar mooie totale units voor op Ebay maar die voor mij te hoog en dan past de CO2 fles niet meer in de kast.
 
Hoi Ben, ook dank voor je reactie en ook het topic over jouw bak heb ik doorgenomen. Je hebt er 3 LED balken boven liggen als ik mij niet vergis. Waarom kant en klare en niet zelf wat gemaakt of was dat het verschil niet waard?

Laatste toevoeging die mij net te binnen schoot, een weegsensor voor onder de CO2 fles! De inhoud van de fles moet in te stellen zijn en bij zoveel rest inhoud elke dag een melding.
Mijn balken heb ik inderdaad niet zelf gemaakt. Ik had ze nl. al met de bijbehorende controller. Over de balken ben ik erg tevreden in tegenstelling tot de controller. Vorig jaar las ik iets over microcontrollers en besloot toen zelf een (Arduino-) lichtcontroller te maken die én aan mijn wensen voldeed én ook nog eens is uit te breiden. Het laatste, dat uitbreiden, ben ik nu mee bezig. Inmiddels is er temperatuur toegevoegd en een achtergrond schakeling. Een (Nextion-)scherm is inmiddels besteld en wordt ook aangekoppeld. Telkens, net als ik denk dat het genoeg is, ga ik toch weer verder... Gewoon, omdat het erg leuk is!
 
Het is ook leuk om het allemaal in elkaar te prutsen en het werkend te krijgen. Waarschijnlijk hebben jullie hetzelfde probleem als ik, als je het eenmaal werken hebt is de uitdaging weg en moet er weer wat anders voor in de plaats komen. Ga nu eerst voor het werk weer een tijdje weg dus het ligt weer even stil. Het is maar een paar dagen maar als je eenmaal bezig bent.......

Vraag me ook af waarom dit soort controllers niet op de markt verkrijgbaar zijn met een x aantal functies voor de mensen die geen zin of niet de interesse / kennis hebben om het zelf te maken. Ik denk dat er qua materiaal voor ca. 75 euro aan onderdelen in gaat om een set te maken voor verlichting, temperatuur, ph meting en aansturing, niveau meting en stromingsmeting van de pomp. Oké, dan komt de LED verlichting er nog bij en misschien een kwalitatief betere PH sensor (kan later ook). Aan de andere kant zal er wel geen vraag naar zijn anders was iemand daar wel ingesprongen (en nee, ik zie geen gat in de markt)
 
Robo-tank is daar een heel mooi voorbeeld van.
Er is vraag naar, kost hetzelfde als een profilux maar kan meer.
 
Mooi spul die Robo-tank. Had er nog nooit van gehoord maar is inderdaad wel heel erg compleet. En ik zie op de website ook heel veel dezelfde componenten als die ik op het moment aan het gebruiken ben. Eerst de zaak maar eens compleet aan de praat krijgen en in een leuk huisje verpakken.
 
En ik ben ook zo van beter goed gejat dan slecht verzonnen

Je kunt ook beter uit gaan van een werkende sketch en die verder uitbreiden.
En de vergoeding die hij er voor vraagt is ook heel redelijk ..

Zelf heb ik ook ff gewerkt met een display maar maakte er te weinig gebruik van om het in m'n derde versie te gebruiken..
Dat was overigens nadat ik een behoorlijk aantal post had gelezen van de I-aqua / I-light controller..
 
Ik heb net ook een systeempje gebouwd op basis van een arduino mega. Op dit moment tijdschakel klok voor licht en lucht, level indicatie en een drain systeem. Verder uiteraard een temperatuur meting. Binnenkort een uitbreiding met PH meting en een LED verlichting aansturing.

Voor de visualisatie op mijn telefoon heb ik Blynk gebruikt. Hiermee kun je niet alleen waardes tonen maar ook instellingen veranderen en apperatuur aan- en uitschakelen. Een echte aanrader.
 

Terug
Bovenaan