Wat is er nieuw

Controle van shortlist van beginner?

• Onderwerp starter Onderwerp starter KurtH
  • Startdatum Startdatum
K

KurtH

Guest
Hallo allemaal,

De start van mijn eerste aquarium komt stilaan dichterbij.
Na lang en veel zoeken heb ik zowat alle informatie samen die ik nodig heb, zo heb ik ook een shortlist van planten die ik mogelijk ga gebruiken.
Mag ik vriendelijk vragen of jullie er eens over willen kijken en eventuele extra opmerkingen toevoegen voor een starter? Of een schouderklopje voor goed huiswerk? 😀
Als ik hier een lijn in probeer te trekken, moet ik in mijn aquarium met de volgende waarden rekening houden:
  • Temp: 23-27
  • Ph: 6.5-7.5
  • Hardheid: Zacht tot gemiddeld
  • Licht: veel
Zijn deze waarden te krap? Moet ik zeker wat schrappen om wat meer ruimte te krijgen?

Extra info voor de zekerheid: Het aquarium wordt een minimum van 400liter, mogelijk groter, gewoon omdat ik zo een grote ruimte heb dat kleiner gewoon zielig gaat lijken. Gebruik van Easycarbo was ook de bedoeling.

Om 1 of andere reden kan ik via ubbcode of htmlcode geen tabel invoegen, dus het is via een afbeelding gemoeten. Ik heb mijn best gedaan om de kwaliteit zo duidelijk mogelijk te houden, maar het wordt om 1 of andere reden toch wat vager...
WTcsLHlXEn5v_txpzcIy4k4o8E3d6vVg.jpeg

Bedankt!

Compliment voor je huiswerk.

Wat planten betreft zal veel afhangen van de beoogde indeling die je wilt maken, ik mis ook iets van hout of steen.
wat betreft de opmerking "veel licht", dit is natuurlijk subjectief aan het soort licht wat je gaat gebruiken T5, T8, led of een combi daarvan en de tijd waarin het licht aanstaat.
Verder heeft alles ook te maken met het visbestand wat je wilt gaan houden.

Goed bezig.

Edit,
Veel planten hebben minder licht en warmte nodig dan je denkt vooral de plaats b.v. midden onder de lampen maakt het verschil al, minder licht geeft een minder snelle groei en de blad afstanden worden daardoor kleiner wat veelal mooier is, ook is dan minder voeding nodig.

Ik mis nog wat drijfplanten, en goed dat je er ook wat snelgroeiers in hebt gepland, deze zijn erg goed voor de opstart.

Juist, de indeling ben ik nog niet uit, vandaar dat het een shortlist is. Dit vind ik mooie planten, maar allemaal in een bak gooien is geen optie. Ik ben sinds ik ben beginnen lezen (onbewust) fan van het iwagumi aquascape concept, dus ik ga nog stevig moeten schrappen.
Momenteel heb ik een hoop lavastenen aangeschaft en zuiver gemaakt om te gebruiken als hardscape, zwarte kiezel zal als bodembedekking gaan werken. Mijn locale visboer (geintje?) is blijkbaar 30jaar aquariumplantkweker geweest en verkoopt zijn eigen voeding om halfjaarlijks in de bodem te steken (aquamaxim).
Dat 'veel licht' subjectief is, is voor mij ook zeer duidelijk. Aangezien ik nog geen aquarium fysiek hier heb staan is dat nog even afwachten, dus die rekensom moet ik nog maken.
Wat het visbestand betreft, heb ik na wat zoeken (maar dat lijstje is nog niet klaar) al snel begrepen dat deze snel verder uit elkaar liggen met hun eisen/verlangens. Maar het lijkt me logisch dat ik vissen en planten helemaal af stem op de waarden van beide bestanden, vandaar de lijstjes. Enkele bewoners die momenteel in het lijstje staan en overeenkomen met de huidige waarden (maar nog absoluut niet zeker dat ze er in gaan komen): Neocaridina heteropoda, Neontetra, Caridina multidentata, Trigonostigma espei, Crystal red garnaal.

Hartelijk dank voor je input, ik wil zeker niet missen om van in het begin met problemen aan de hobby te starten en het zo (te) snel op te geven...

Je was eerder dan ik 🙂 , ik heb nog een edit toegevoegd.

Hmm, nu spreek je tegengesteld tov wat ik lees... Minder licht zou planten aanleiding geven om naar het licht toe te groeien, waardoor ze lange stengels ontwikkelen... Interpreteer ik het misschien verkeerd?
Drijfplanten nemen licht weg en sommige planten zouden hier blijkbaar gevoelig voor zijn (al moet ik bekennen dat ik niet heb opgenomen welke dit zijn, vooral de traaggroeiende dacht ik ik)

Ja,

Het kan handig zijn om op zoek te gaan naar de wensen die verschillende planten hebben.
In de praktijk is het echter zo dat de omstandigheden tijdens het opstarten heel anders zijn.
Aangezien je in een regio woond met een heel slechte watersamenstelling,
zou ik in eerste instantie niet al te veel investeren in planten.
Zo zou je je waarschijnlijk beter kunnen beperken tot de zuurstofplanten.

mvg Tom

Oei, en in Lommel gaan ze er prat op dat het water zo een geweldige kwaliteit heeft...
Juist, voor mensen, is jullie dan bekend dat het voor aquariums slecht is ja?
Ik kan me niet herinneren dat ik bij het opzoeken gelezen hebben dat sommige van deze planten zuurstofplanten zijn... Ik gok dat het de snelgroeiende zijn dan? De Cabomba en limnophila aromatica?

Yup, met zuurstofplanten worden veelal de snel groeiende soorten bedoeld.

Veel licht weing licht...

Als het je vooral om een plantenbak te doen is Zou ik pak em beet 0,5 Watt/liter erboven hangen er vanuit gaande dat de bak er wordt van een gangbare diepte. (zeg een CM of 50.

@Tom zei:
Aangezien je in een regio woonD met een heel slechte watersamenstelling,
zou ik in eerste instantie niet al te veel investeren in planten.
Zo zou je je waarschijnlijk beter kunnen beperken tot de zuurstofplanten.

mvg Tom

hehe, topadvies @Tom...
Sorry hoor, maar ik heb eigenlijk het idee dat KurtH als doel heeft een 'plantenbak' op te starten en dus lijkt het me een beetje jammer dat hij zich (in eerste instantie) zou beperken tot zuurstofplanten... Een Iwagumi met alleen waterpest en andere zuurstofplantjes dan?
Hoe slecht is het water in die regio precies, Tom? En wat gaat het concreet doen aan de plantengroei bij Kurt?

Kurt: ik zou me daar niet door laten afschrikken, test bijvoorbeeld het water eerst eens om te zien hoe goed of slecht het juist is, lijkt me dat Tom niet echt 'hands-on' ervaring heeft met het water in Lommel maar ik kan me vergissen 😉

Daarbij komt ook nog dat dit altijd kan opgelost worden, ik denk aan deels osmose-water gebruiken, een osmosefiltertje kopen, rekening houden met de watersamenstelling bij het bepalen van de bemesting die je gebruikt... Veel opties met andere woorden...

Ikzelf heb volgens Tom waarschijnlijk ook 'slecht water' maar ik beperk me heus niet tot wat zuurstofplanten uit armoe, als je beslist een plantenbak te starten en je informeert jezelf goed zoals je duidelijk doet is er geen enkele reden om je te beperken tot wat zuurstofplantjes omwille van je water, integendeel

Goh, kijk, zoals ik reeds schreef, Aquamaxim uit Mol is mijn plaatselijke handelaar (Pelckmans wil ik wegblijven) en hij vertelde me dat hij 30 jaar plantjes gekweekt en geleverd heeft over de hele Benelux. Als ik me ergens 'minder' zorgen om maak, dan is het dat hij mij op dat gebied slecht advies zou geven. Hij wil sowieso mijn water testen alvorens ik bewoners mee krijg, dus dan weet ik gelijk hoe het voor de plantjes zou varen. Ik gok dat ik dan ook wel wat advies mee krijg over het water zelf, maar voor de zekerheid zal ik hem toch maar even mailen.
Dat gezegd zijnde, ik was wel van plan om van de start er zeker iets snelgroeiend in te steken. De hele bak direct vol planten zou me teveel geld kosten, zeker met de kans dat ik iets verkeerd zou doen en ze het allemaal tegelijk begeven. De andere plantjes zouden dan hopelijk netjes aanslaan en stek ik dan wel verder om de bak dicht te krijgen. Het zal wat langer duren voor een mooi resultaat, maar dan heb ik dat ook ineens onder de knie. Of ga ik wat te kort door de bocht?

Als ik jou was zou ik zelf een druppeltest aanschaffen om het water te testen.

Eventueel kan je eerst nagaan of er chloor in het drinkwater zit wat in Belgi� nog wel eens het geval kan zijn en gelijk een test daarvoor aanschaffen, deze zit niet in alle sets.

Ik zie net dat je in Lommel woont, een lid hier -Luc- woont in Mol, mogelijk kan hij je meer info daarover verschaffen.

Ik woon in vogelvlucht op nog geen 150m van de watertoren, dus ik ben wel wat argwanend voor chloor. Dat moet ik dus inderdaad zeker controleren.

willem666 zei:
.. lijkt me dat Tom niet echt 'hands-on' ervaring heeft met het water in de regio maar ik kan me vergissen 😉

Tja,

Toevallig ben ik de gelegenheid geweest om verschillende jaren bij m'n zuiderburen,
op bakkenschouw te gaan en heb zodoende genoeg informatie kunnen verschaffen.

Maar goed, Kurt kan gelukkig ook gebruik maken van de praktische adviezen van zijn zogenaamde visboer..
en die zal mogelijk met een vergelijkbaar advies komen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan