Wat is er nieuw

Copella ... ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mascha&Ivo
  • Startdatum Startdatum
M

Mascha&Ivo

Guest
Zeg het maar, welke Copella soort is dit?
Niet allemaal dezelfde vis.
Gekocht als C. nattereri, maar daar twijfelen we toch aan.

Copellasp1_zps27827022.jpg

Copellasp2_zpsc0234f45.jpg

Copellasp3_zps20435717.jpg

Copellasp4_zps346aaec7.jpg

Als ik naar het patroon op zijn lijf kijk zou het toch goed kunnen

JtqRY1B0PyCMbLRYZxsq9KCUIH193s3_.jpeg

Even de achtergrondinfo waar de twijfel vandaan komt:

Seriouslyfish schrijft:
This species is sometimes traded as C. sp. �red line�, �spotted tetra� or as its congener C. nigrofasciata.

It looks very similar to C. nigrofasciata but can be told apart by the fact it possesses a maximum of three laterally-orientated rows of red spots on the flanks (vs. five or six rows in C. nigrofasciata).

In the past it�s name was also widely applied to the fish now identified as C. callolepis and C. meinkeni, and this misidentification continues to an extent although the two are easily-distinguished by the fact that C. nattereri is the only one of the three possessing a dark lateral stripe on each side of the body.

The combination of characters diagnosing it from all congeners is as follows: 23-24 scales in the lateral row; presence of a broad, dark lateral stripe extending from the tip of the snout to caudal-fin base with a paler stripe above; a black triangular marking in the ventral rays of the lower caudal-fin lobe; 1-3 laterally-orientated rows of red spots on the body.

Uit de beschrijving van Zarske & G�ry (p. 40 aldaar):
Copella nattereri (STEINDACHNER, 1876) (Typuslokalit�t: Obidos, Brasilien) steht den Fischen, die heute allgemein als Copella nigrofasciata (MEINKEN, 1952) (Typuslokalit�t: unbekannt, als Aquarienfi sch importiert aus der Umgebung von Iquitos, Peru) bezeichnet werden, sehr nahe. Morphologisch lassen sich gegenw�rtig keine gesicherten Unterschiede nachweisen. Das Typusmaterial von C. nigrofasciata sind stark verfettete Aquarienfische und gesichertes Fundortmaterial liegt nicht vor. Einzig in der F�rbung sind Unterschiede erkennbar: C. nattereri eine bis drei Reihen roter Flecken oberhalb des schwarzen L�ngsstreifens, C. nigrofasciata f�nf bis sechs Schuppenreihen in der jede Schuppe einen roten Punkt tr�gt (Abb. 23). Andererseits gibt es aber auch Abbildungen, auf denen Fische dargestellt sind, die vermutlich aus einem Import stammen, aber offenbar beiden unterschiedlichen Zeichnungsvarianten zuzuordnen sind (Aquarien Magazin, 1975 S. 387 mitte). Ob sich die Differenzierung zwischen C. nattereri (STEINDACHNER, 1876) und C. nigrofasciata (MEINKEN, 1952) aufrechterhalten l�sst, m�ssen weitere Untersuchungen zeigen. Es besteht durchaus die M�glichkeit, dass C. nigrofasciata nur eine Farbform bzw. ein Juniorsynonym von C. nattereri darstellt.

In de beschrijving is (op p. 43) ook een tekening opgenomen van enkele soorten (en die is groter dan het plaatje hieronder):

Z5_ykZP2FClggtBgViHIhJk0AroLfsiC.jpeg

Van boven naar beneden:
- C. nattereri.
- C. nigrofasciata.
- C. Copella meinkeni
- C. sp. aff. meinkeni (normale kleuring)
- C. sp. aff. meinkeni (broedkleuring)
Op het foto'tje hier slecht te zien, maar in de beschrijving wel duidelijk: stippen van de eerste 3 tekeningen zijn rood, in de onderste twee tekeningen bruin.

De twijfel bij ons is tweeledig:
- geen 3 rijen stippen (zoals nattereri), maar 5 (zoals nigrofasciata)
- maar, de stippen zijn niet rood, maar bruin.

(edit🙂 Nu vermelden Zarske en G�ry ook dat het mogelijk is dat C. nattereri slechts een (kleur)vorm van C. nattereri vertegenwoordigt. Dat zou betekenen dat ons eerste twijfelpunt is opgelost. Blijft echter de twijfel over de rode stippen.

Ik heb deze ook gehad. Is aan mij verkocht als de C. metae ofwel C. eigenmanni, zie seriouslyfish.com . Deze soort heeft wat rood in de vinnen. Het lastige is dat er vele verschillende Copella's zijn, ze zijn lastig te determineren.

Ivo en Mascha,

Op grond van de door jullie zelf aangedragen determinatietekeningen zou ik het houden op 4 Copella meinkeni, waarvan 2 in versierpak.
Dit is echter alleen op grond van wat ik hier zie, ik ken de betreffende soorten zelf helemaal niet.

Bedankt alledrie 🙂

Wordt nog een lastige campagne zo te zien. Eens kijken hoe kleuren zich gaan ontwikkelen.
Belangrijkste vaststelling is dat het niet om C. arnoldi lijkt te gaan, gezien de afzetmethode waarvan die soort zich bedient.

~ Ivo

En dat is? Eieren boven water? Ik dacht dat nog een soort dat deed, maar kan mij zo 1 2 3 niet meer voor de geest halen hoe ik daarbij kom :S Zou dus zomaar kunnen dat ik zit te liegen 😛

Ik doelde inderdaad op het afzetten op bovenwatervegetatie. Nu je het zegt heb ik zoiets ook wel eens gelezen, maar bij nazoeken vind je dat natuurlijk niet meer terug.

Hoe dan ook, een en ander begint wat duidelijker te worden.

De C. sp. aff. meinkeni van hierboven (artikel uit 2006) is inmiddels bekend onder C. callolepis nu volgens Zarske de beschrijving door Regan in 1912 geldig is, blijkens een Artikel Zarske uit 2011 (i.h.b. p. 37 t/m 39).
Verschil tussen C. meinkeni en C. callolepis zit in het aanwezig zijn van een driehoekje bij de aanzet van de staartvin aan de onderkant:
Copella callolepis (Regan, 1912) (Abb. 29) und C. meinkeni Zarske & G�ry, 2006 (Abb. 30) lassen sich leicht anhand der Ausbildung eines kleinen schwarzen Dreiecks an der Basis der �u�eren Flossenstrahlen des unteren Caudallappens unterscheiden. Hinzu kommt die unterschiedliche Maximall�nge beider Arten. C. callolepis bleibt deutlich kleiner als C. meinkeni. Beobachtungen zum Verhalten bei der Fortpfl anzung beider Arten lie�en ebenfalls arttypische Unterschiede erkennen (K�rner & Hetz, 2010). Allerdings habe ich zwischenzeitlich Importsendungen aus Brasilien (Manaus) gesehen, in der beide Arten vertreten waren, so dass theoretisch durchaus auch die M�glichkeit besteht, dass beide Arten auch sympathrisch vorkommen k�nnen.
Ook nog ergens een foto van het driehoekje kunnen vinden.

Met het licht aan in de bak nog maar eens goed kijken dus.

~ Ivo

Het is zeker geen C. arnoldi zoals je zelf al aangaf. Die is makkelijk te onderscheiden.
Ik zag gelijk tussen een groep 'Copella nattereri" een arnoldi man zwemmen. Dus die pikte ik er gelijk uit.

Lastig om aan deze foto's te zien om welke soort het gaat. Maar kijkend naar de foto's die je nu hebt geplaatst. Denk ik:

Copella nigrofasciata
Copella callolepis

Maar dit pure gok op wat ik met de foto's zie.

Blijft toch het feit staan dat op foto's 1 en 3 totaal geen lengtestreep te zien valt. Ik weet er niet meer van dan wat hierboven te lezen is, maar op grand daarvan zou ik die Copella callolepis (C. sp. aff. meinkeni) - in broedkleur - noemen.
De andere twee zouden dan dezelfde "soort" kunnen zijn, maar dan in normale kleur.
Een echte driehoek zie ik niet, maar w�l een donker vlekje bij de aanzet van de staartvin.
Als alle 4 de vissen van dezelfde vindplaats komen, lijkt me dit de meest logische conclusie.

Verder ontbreekt bij alle vier de vissen de scherpte van, en de rode kleuring in, de lengtestreep die ik in het overzicht bij C. nattereri en C. nigrofasciata zie. Ik zou daarom denken dat het niet om een van die soorten gaat.
En de vrij blanke grondkleur die ik bij de "gewone" C. meinkeni zie vind ik op de foto's ook niet terug.

Ik zou het houden op 4 Copella callolepis.

De vis op de foto van AquaVISie zou dan een C. meinkeni kunnen zijn, maar g��n C. nattereri.

Heren wederom bedankt voor het meedenken.

De foto's blinken niet uit in duidelijkheid, wat wil je ook als ze graag bivakkeren in donkere delen van de bak. Met de vissen in real life erbij zijn we eruit. Allen hebben ze het kenmerkende driehoekje, dus allen C. callolepis. Overigens valt op dat de mannen de lengetstreep, welke overigens vrij variabel is qua kleuring wellicht mood-/dominantiegerelateerd, veel duidelijker hebben dan de vrouwen.

In de Aquavisie vis, om het zo even te zeggen meen ik kleine rode stipjes te zien in de donkerdere vlekken en iets wat misschien een lengtestreep zou kunnen zijn. Dat zou dan eerder een nigrofasciata zijn (als de streep er wel is) of een meinkeni (als de streep er niet is). Afwezig is daar in ieder geval het driehoekje.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan