Correcte installatie twee filters voor Rio450


Poisson

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2021
Berichten
77
Leeftijd
42
Voor de installatie van mijn aquarium ben ik aangekomen bij het opzetten van de technische installatie. Ik heb hierover vijf vragen (hieronder in vet), maar laat me eerst even uiteenzetten wat de uitgangspunten zijn. Ik heb ook de links toegevoegd naar mijn andere artikelen rond dit aquarium.

Het aquarium (Rio450) wordt een gezelschapsaquarium met een redelijk flinke hardscape (steen en hout) op een zandbodem. Het ontwerp is ongeveer als volgt, het geheel wordt rijk aangeplant en bevolkt door een groep corydoras, bijlzalmpjes en fantoomzalmen.

233934B7-2A05-4D0D-B2B7-C205AEDCDF56.jpeg


Momenteel heb ik twee externe Superfish filters (zie hier: een Aqua-Pro 200 en 600). Ze zijn tweedehands en ik twijfel over hun prestaties/betrouwbaarheid, ik denk er daarom over na om in ieder geval de Aqua-Pro 600 te vervangen door een nieuwe met vergelijkbare capaciteit.

1. Ik kom dan rond de 2000 liter per uur uit voor de twee filters, is dit voldoende voor mijn inrichting?

Verder zou ik graag een externe verwarming en inline CO2 willen aansluiten op mijn filters.

2. Klopt het dat ik deze allebei het beste op mijn zwaarste pomp kan aansluiten?

Vervolgens moet ik bekijken hoe ik de filters het beste aansluit om ook een goede flow in de bak te krijgen. Ik heb bedacht dat ik met een spraybar een stroming kan creëeren van links naar rechts. Door het water linksonderin aan te zuigen krijg ik een stroming met de klok mee. Ongeveer als volgt:

IMG_6506.jpg


Dan mis ik natuurlijk wel nog de aansluiting van de tweede filterlijn.

3. Is de aanzet van de eerste filterlijn juist gepositioneerd?

4. Hoe kan ik de tweede filterlijn plaatsen zodat hij de bestaande flow ondersteund?

5. Kan ik het grote filter (evt met verwarming en CO2) het beste op de eerste filterlijn (met spraybar) of tweede aansluiten?


Alvast bedankt voor het meedenken!
 
SuperFish is een budgetmerk met een navenante kwaliteit. Het aangegeven debiet is, evenals trouwens ook bij andere filters, een bruto debiet. Zeker bij SuperFish moet je dit debiet halveren. Je houdt dus zo'n 1000 l/h debiet over bij gebruik van beide filters. Mijn advies zou zijn: Kijk eens naar JBL filters, zelf heb ik een JBL 1502 draaien op een Rio 180.
 
SuperFish is een budgetmerk met een navenante kwaliteit. Het aangegeven debiet is, evenals trouwens ook bij andere filters, een bruto debiet. Zeker bij SuperFish moet je dit debiet halveren. Je houdt dus zo'n 1000 l/h debiet over bij gebruik van beide filters. Mijn advies zou zijn: Kijk eens naar JBL filters, zelf heb ik een JBL 1502 draaien op een Rio 180.

Goed om te weten, in lijn met m'n eerste vraag, hoeveel debiet zou ik moeten hebben voor mijn opzet? Ik ga dan kijken naar betere filters.
 
Ik heb een vision 450 met 2 JBL's 1500. Voorheen had ik in beide hoeken aan- en afvoer zitten. Genoeg circulatie maar moest de filters elke maand schoonmaken. Nu heb ik op elke filter een spraybar zitten die van achter naar voor blaast. Overal circulatie en ik hoef de filters niet meer schoon te maken. Voor mij is de flow nu beduidend beter :D CO2 begin ik niet aan dus geen verstand van ;)
 
Ik heb een vision 450 met 2 JBL's 1500. Voorheen had ik in beide hoeken aan- en afvoer zitten. Genoeg circulatie maar moest de filters elke maand schoonmaken. Nu heb ik op elke filter een spraybar zitten die van achter naar voor blaast. Overal circulatie en ik hoef de filters niet meer schoon te maken. Voor mij is de flow nu beduidend beter :D CO2 begin ik niet aan dus geen verstand van ;)
+1
Een spraybar zou ik altijd op de achterwand adviseren zodat er een kortste afstand overbrugt behoeft te worden. Door de kaatsing met de voorruit is er een prima watercirculatie mogelijk.
 
4. Hoe kan ik de tweede filterlijn plaatsen zodat hij de bestaande flow ondersteund?
Dat is natuurlijk afhankelijk van je eerste filter, maar altijd met de stroom mee. Ik persoonlijk zou eens kijken met 1 filter hoe de stroming is en de tweede daarop aanpassen. Ook rekening houdend met de scape die je in de bak hebt, waar zijn deadspots ofloopt de stroming toch anders dan verwacht.
 
Ik heb een vision 450 met 2 JBL's 1500. Voorheen had ik in beide hoeken aan- en afvoer zitten. Genoeg circulatie maar moest de filters elke maand schoonmaken. Nu heb ik op elke filter een spraybar zitten die van achter naar voor blaast. Overal circulatie en ik hoef de filters niet meer schoon te maken. Voor mij is de flow nu beduidend beter :D CO2 begin ik niet aan dus geen verstand van ;)

Wat zorgt er dan precies voor dat je het filter niet (of minder) hoeft schoon te maken?

+1
Een spraybar zou ik altijd op de achterwand adviseren zodat er een kortste afstand overbrugt behoeft te worden. Door de kaatsing met de voorruit is er een prima watercirculatie mogelijk.
Dat is natuurlijk afhankelijk van je eerste filter, maar altijd met de stroom mee. Ik persoonlijk zou eens kijken met 1 filter hoe de stroming is en de tweede daarop aanpassen. Ook rekening houdend met de scape die je in de bak hebt, waar zijn deadspots ofloopt de stroming toch anders dan verwacht.

Het aquarium is 150 cm breed. Is het dan verstandig om twee spraybars van elk 70-75 cm te plaatsen? Wanneer je kijkt naar mijn schets bij mijn eerste post zie je 1 inlaat linksachter. Ik zou de tweede dan ergens halverwege de achterkant kunnen zetten (of rechtsachter), afhankelijk van de hardscape.
 
Mooie scape!
Ik heb zelf een rio 350 en wil je adviseren bij je keuze voor nieuwe filters even goed op de aansluitingen (hoek/bocht profielen) te letten die door de openingen van de deksel moeten. Ik heb zelf een Oase biomaster thermo (met externe verwarming) maar de standaard U-profiel onderdelen die daarbij zitten passen niet goed naast elkaar door de uitsparingen van de Juwel bak waardoor ik genoodzaakt was de inflow in de ene uitsparing en de uitflow in de andere te plaatsen. Geen ruimte dus voor leidingwerk van twee van deze filters.
oase.png

Ik heb geen ervaring met andere filters en weet ook niet of de uitsparingen in de 450 ruimer zijn, maar het is wel een aandachtspuntje als je met 2 filters gaat werken, zeker als je aan 1 kant 3 leidingen wilt hebben (2 inflow en 1 uitflow).

Verder heb ik wel eens de tip gekregen twee filters op 1 spraybar aan te sluiten (links en rechts) of beide spaybars onder elkaar op de achterwand over de volledige breedte waarbij je de co2 toevoer op de onderste plaats.
 
Thanks @DaveB86!

De inlaat van de Rio450 is ongeveer 45mm breed (smalste punt) en 20mm hoog. Er passen dus maar 2 slangen door. Ik dacht zelf om aan beide kanten kruiselings een in- en uitlaat te maken.
 
Wat zorgt er dan precies voor dat je het filter niet (of minder) hoeft schoon te maken?




Het aquarium is 150 cm breed. Is het dan verstandig om twee spraybars van elk 70-75 cm te plaatsen? Wanneer je kijkt naar mijn schets bij mijn eerste post zie je 1 inlaat linksachter. Ik zou de tweede dan ergens halverwege de achterkant kunnen zetten (of rechtsachter), afhankelijk van de hardscape.
Je kan inderdaad twee spraybars maken, de inlaten kunnen dan in beide achterhoeken. Bij een Juwel passen de in- en uitlaat in de één achteruitsparing. (Ik heb de in- en uitlaat ook in een uitsparing, de andere uitsparing gebruik ik voor vier bemestingsslangetjes van het automatische doseringssysteem en de verlichtingskabels.) Dat kan bij jouw misschien toch nog een probleem worden, de mogelijkheid om extra apparatuur door de uitsparingen te voeren neemt bij gebruik van twee filters af. Blijft natuurlijk ook nog de mogelijkheid van een zwaarder filter; een JBl 1902 of misschien een Fluval?
 
Dank @benvo! Bedoel je de opstelling als volgt? Ik dacht erover om ze kruiselings te laten lopen. Dus de aanzuiging van lijn 1 linksonder en vervolgens laten terugstromen via de spraybar rechtsboven.

Het wordt inderdaad krap met twee lijnen, maar ik wil de externe verwarming en CO2 via een inline diffusor aansluiten op de filterlijn. Dus dat zou dan moeten meevallen.

IMG_6511.jpg
 
Dank @benvo! Bedoel je de opstelling als volgt? Ik dacht erover om ze kruiselings te laten lopen. Dus de aanzuiging van lijn 1 linksonder en vervolgens laten terugstromen via de spraybar rechtsboven.

Het wordt inderdaad krap met twee lijnen, maar ik wil de externe verwarming en CO2 via een inline diffusor aansluiten op de filterlijn. Dus dat zou dan moeten meevallen.

Bekijk bijlage 322483
Dat bedoel ik, waarbij je dan moet proberen om de uitgaande stralen van de spraybar in de richting van de dezelfde aanzuiging te krijgen zodat er een spiraalvorminge beweging richting de desbetreffende aanzuiging ontstaat. Een snelle krabbel:
tekening.png
 
Laatst bewerkt:
Krijg je in deze opstelling (met twee 'halve' buizen en links en rechts aanzuiging) niet een deadspot in het midden van de bak?
Ik ben wel gecharmeerd van het idee van Poisson waarbij het water van het ene filter naar het andere filter geforceerd wordt, het ene filter vangt daarmee het andere op mocht een van de twee slechter werk leveren. Ook heb je daarmee meer mogelijkheden in afwijkende inrichtingen van het filter.
 
Geachte ,

Let op met het aansluiten van externe heaters en inline co2 op dezelfde filterslang , bij beide word aangeraden ze op de out-let te monteren .

Er zijn meerderen gevallen geweest waarbij de heater stuk gaat als deze op de zelfde slang zit als de co2 , zelf al zit deze voor de co2 ....

Mijn mening is dat je de hydor of jbl heater op een alleenstaande filter plaatst.


Mvg
 
Krijg je in deze opstelling (met twee 'halve' buizen en links en rechts aanzuiging) niet een deadspot in het midden van de bak?
Ik ben wel gecharmeerd van het idee van Poisson waarbij het water van het ene filter naar het andere filter geforceerd wordt, het ene filter vangt daarmee het andere op mocht een van de twee slechter werk leveren. Ook heb je daarmee meer mogelijkheden in afwijkende inrichtingen van het filter.

Ja, mijn idee is dat al het water door beide filters passeert en je geen twee zones krijgt (hoewel dat ook wel zal meevallen). De stroming verwacht ik dan als volgt, waarbij het water uit filter 2 via spraybar 2 (groen) naar filter 1 gaat, en er weer uitkomt via spraybar 1 (rood). Ik vermoed dan inderdaad dat het paarse gedeelte een mogelijke deadspot wordt, eventueel kan ik daar een stromingspomp opzetten.

Of is er een betere opstelling mogelijk waarmee ik de deadspot voorkom?

IMG_6531.jpg


Geachte ,

Let op met het aansluiten van externe heaters en inline co2 op dezelfde filterslang , bij beide word aangeraden ze op de out-let te monteren .

Er zijn meerderen gevallen geweest waarbij de heater stuk gaat als deze op de zelfde slang zit als de co2 , zelf al zit deze voor de co2 ....

Mijn mening is dat je de hydor of jbl heater op een alleenstaande filter plaatst.


Mvg

Goede tip! Dan kan ik er dus het beste voor kiezen om de heater aan te sluiten op filter 1 en de CO2 op filter 2. Ik kies voor 2 JBL1502, dan is de capaciteit en dus verdeling gelijk.
 
Bedenk ook even waar je de meeste co2 behoevende plantjes gaat planten, dat kan invloed hebben op welk filter (links of rechts) je de co2 wilt zetten zodat die plantjes via de uitstroom als eerst de co2 ontvangen.

Wat voor effect zal het hebben als je aan de uiteindes van de spraybars (dus in het midden van de bak) een gaatje boort direct naar onderen? Zal dat helpen in het midden van de bak een deadspot te voorkomen? Als alternatief op een extra stromingspomp? Of zal dat de gewenste stroming compleet om zeep helpen?

Verder ben ik er uit ervaring achter dat het hebben van grote stenen voorin de bak, je stroming zoals je het getekend hebt zal/kan verstoren. Ik heb een zelfde soort opstelling met stenen voorin en merk dat de planten achterin de bak meer moeite hebben aan de onderkant. Waarschijnlijk doordat de stenen de stroming direct meer naar boven forceren. Nu gok ik dat jij daar iets minder last van zult hebben omdat je in beide hoeken onderin een aanzuigpunt hebt. En het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je tussen het hout achterin gaat plaatsen.
 
Ja, mijn idee is dat al het water door beide filters passeert en je geen twee zones krijgt (hoewel dat ook wel zal meevallen). De stroming verwacht ik dan als volgt, waarbij het water uit filter 2 via spraybar 2 (groen) naar filter 1 gaat, en er weer uitkomt via spraybar 1 (rood). Ik vermoed dan inderdaad dat het paarse gedeelte een mogelijke deadspot wordt, eventueel kan ik daar een stromingspomp opzetten.

Of is er een betere opstelling mogelijk waarmee ik de deadspot voorkom?

Bekijk bijlage 322515



Goede tip! Dan kan ik er dus het beste voor kiezen om de heater aan te sluiten op filter 1 en de CO2 op filter 2. Ik kies voor 2 JBL1502, dan is de capaciteit en dus verdeling gelijk.
Feitelijk is dit meest goede waterdistributie. Maar als je de gaatjes die je in de spraybar boort dus licht schuin in de pijp boort in de richting van de bijbehorende inlaat dan zal je zien dat je botsende stromingen voorkomt door dat je stroming heel weinig, nauwelijks merkbaar, afbuigt richting de bijbehorende inlaat. Dit zal ik geen dead spots tot gevolg hebben omdat er een spreiding in je straal zit. Overigens werkt dit zo zonder rekening te houden met decoraties en planten. Ook dit heeft invloed op je waterdistributie.
 

Terug
Bovenaan